שיעורי כתיבה של יוסי- המאורע המחולל ואירוע המפתח

YossihNew

Well-known member
הרבע הראשון בסיפור שלכם תלוי בשני רגעים חשובים ובלתי הפיכים: המאורע המחולל ואירוע המפתח. עכשיו כשאתם יודעים על הלכידה, המערכה הראשונה ונקודת העלילה הראשונה, אתם יכולים לראות יותר בבירור איך ואיפה המאורע המחולל ואירוע המפתח משפיעים עליהם.​
 

YossihNew

Well-known member
הרבע הראשון של הסיפור שלכם תלוי בשני רגעים חשובים ובלתי הפיכים: המאורע המחולל ואירוע המפתח. שמרתי את השיחה לגבי המאורע המחולל ואירוע המפתח עד לשלב מאוחר בסדרה כי האירועים האלה יכולים להתרחש בכל חלק מנקודות המבנה ששוחחנו עליהם. עכשיו כשהבנו את הלכידה, המערכה הראשונה ונקודת העלילה הראשונה, נוכל לראות בבירור יותר איך ואיפה המאורע המחולל ואירוע המפתח משפיעים על הרגעים האלה.

לפעמים המאורע המחולל ואירוע המפתח הם אותו הדבר (הגעתו של סבסטיאן הגדול ב"ההצגה הגדולה בתבל"). לפעמים הם קורים אחד אחרי השני (הילדים מגיעים לנרניה דרך הציור והאיחוד שלהם עם כספיאן ב"המסע בדורך השחר"). לפעמים כל המערכה הראשונה מפרידה ביניהם (הגעת האסירים למחנה וחפירת המנהרה הראשונה ב"הבריחה הגדולה"), ולפעמים אחד מהם קורה לפני תחילת הסיפור (המלחמה ב"סיפורה של שפחה" מאת מרגרט אטווד). רוב הסופרים מכירים את רעיון המאורע המחולל כרגע בו הסיפור מתחיל באופן "רשמי", וחייה של הדמות משתנים לנצח. אבל יש המון טעויות בנוגע למאורע המחולל, ורבות מהן כתוצאה מכך ששוכחים לפעמים מ"אירוע המפתח".


מה הם המאורע המחולל ואירוע המפתח?

במילותיו של סיד פילד בספרו האגדי "תסריט": "המאורע המחולל… מזיז את הסיפור… ואילו אירוע המפתח הוא מה שהסיפור עליו, ומושך את הדמות הראשית אל הסיפור". אם אנו מדמיינים את הסיפור כמו שורת אבני דומינו, המאורע המחולל הוא האבן הראשונה. כשנפיל אותה, הכול זז. באופן כללי, לא קשה למצוא את המאורע המחולל. זה הרגע שמשנה הכול לדמות הראשית ושם אותה בשביל שבו תהיה בכל שאר הסיפור. לא צריך להיות ספציפיים מדי בנוגע אליו. ברור שכל אירוע בחיים קשור לאירוע שלפניו. אם הדמות לא הייתה נולדת (ואם הוריה לא היו נפגשים, ואם הוריהם לא היו נפגשים) היא לא הייתה יוצאת להרפתקה שלה. אבל אלא אם אתם כותבים את דייוויד קופרפילד הבא, הלידה שלו או הנישואין של סבא שלו הם בטח לא המאורע המחולל. תסתכלו קרוב יותר עבור האירוע שמשפיע על העלילה ישירות.

למרות שהמאורע המחולל ואירוע המפתח לפעמים יכולים להיות אותו הדבר, הם בדרך כלל רחוקים. אירוע המפתח הוא הרגע בו הדמות מתערבת במאורע המחולל. למשל, ברוב סיפורי הבלשות, המאורע המחולל (הפשע) מתרחש רחוק מהדמות הראשית, שלא מעורבת בו עד לאירוע המפתח כשהיא לוקחת את התיק. אירוע המפתח הוא הדבק שמדביק את הדמות אל המאורע המחולל.


לאן שייכים אירוע המפתח והמאורע המחולל?

באופן כללי, ישנן שתי אסכולות לגבי המיקום הראוי למאורע המחולל. או שהוא יהיה בלכידה בפרק הראשון, בלי יוצאים מן הכלל, או שהוא אמור להיות בנקודת העלילה הראשונה לאחר רבע מהסיפור, בלי יוצאים מן הכלל. אני השתמשתי בשתי השיטות כמה פעמים, ואני חושב ששתיהן נוקשות מדי. הלכידה ונקודת העלילה הראשונה שייכות למקום שלהן, לא משנה איפה המאורע המחולל יהיה. לפעמים המאורע המחולל הוא הלכידה. לפעמים הוא בנקודת העלילה הראשונה. ולפעמים הוא ביניהן. מה שחשוב הוא לא לקבוע את המאורע המחולל במקום מסוים בסיפור, אלא להציג את המאורע המחולל ברגע המתאים. לפעמים זה אומר להביא את המאורע המחולל לקורא מיד, ולפעמים זה אומר לעכב הכול כדי לפוצץ אותם ברבע מהסיפור.

אירוע המפתח כמעט תמיד מתרחש אחרי המאורע המחולל, כיוון שתפקידו הוא להיבנות מהמאורע המחולל ושיהיה בלתי אפשרי שהדמות הראשית תברח ממנו. ככל שהמאורע המחולל יהיה מוקדם יותר בסיפור, תצטרכו לעבוד יותר זמן באירוע המפתח שלכם. אבל אם המאורע המחולל לא יקרה עד הנקודה האחרונה (נקודת העלילה הראשונה ברבע מהסיפור), אירוע המפתח יצטרך לקרות לאחר מכן.


דוגמאות מסדרות

הדרך הכי טובה להבין את ההבדלים בין המאורע המחולל ואירוע המפתח, וגם את המיקום המתאים של שניהם בקשר אחד לשני, הוא לראות אותם בעבודות המקצועיות. בואו נראה את הסדרות שבחרנו.

השמיניה של גיורא חמיצר (2005): הניסוי של רוברטו,עמוס ואבנר בלמדא וגירושיה של לילי הוא המאורע המחולל שמתחיל את כל שרשרת האירועים שזזה באופן בלתי הפיך. אבל הדמויות הראשיות, איה וניני, לא מעורבות במאורע המחולל עד שהם מתבגרים באופן מואץ בידי הטורבו טיים ונשלחים לפרויקט. זהו אירוע המפתח.

נעלמים של ירון ארזי (2016): הסדרה הזאת משתמשת בכל המערכה הראשונה כדי להציג ולבנות את העלילה שלה. המאורע המחולל מתרחש עוד לפני שהעלילה מתחילה, כשדריה, דניאלה ושאולי נחטפים ונעלמים. זה הרגע שמשנה לחלוטין הכל ומתחיל את העלילה. אבל עד שאמה מחליטה שהיא ואלון יעזרו לעידו למצוא את השלישייה ויחקרו, שום דבר מזה לא משנה. ההחלטה של אמה לעזור לעידו היא אירוע המפתח כי היא כובלת אותה רשמית לעלילה.

סוסי פרא של אמיל בן שמעון וליאת סביון (2016): המאורע המחולל שמתחיל את כל העלילה פה הוא ההחלטה של ניסו להעיד נגד הפנתר, בשביל שהוא ונתי יקבלו עבודות שירות. בלי העסקה הזאת, נתי וניסו לא יכלו להגיע לחוות חופש. זה מתרחש הרבה לפני תחילת הסדרה ומדברים על האירוע רק בדיעבד. אירוע המפתח שמושך את נתי לסיפור הוא המעצר של ניסו בגלל הגניבה של לאוס, מה שגורם לכך שדאנו מוצא את ניסו ומשתמש בו כחייל שלו בתוך החווה.

כדברא של מיכל קופר קרן (2017): שוב, המאורע המחולל מתרחש לפני תחילת הסדרה. לאחר תחילת הסדרה, אנחנו מודעים לכך שקירקי מאומצת ושהיא מרגישה חריגה בסביבתה, ובדיעבד אנחנו מגלים מה קרה באותו היום שהיא נחטפה מבית החולים ונמסרה לאימוץ. אבל רק באירוע המפתח, כשהלנה שולחת לקירקי את החיזיון והיא מגלה שאמה האמיתית נמצאת בקיבוץ כנען, היא מתערבת באירועי העלילה.


מה למדנו?

בכך שלמדנו את המיקום, השימוש והיחס בין המאורע המחולל ואירוע המפתח בדוגמאות שלנו, מה נוכל ללמוד על הכנסת הרגעים החשובים הללו לסיפורים שלנו?
  1. המאורע המחולל ואירוע המפתח צריכים להתרחש ברבע הראשון של הסיפור, או בפרק הפתיחה או בנקודת העלילה הראשונה, אבל אנחנו יכולים לבחור ברגע הכי מתאים לסיפורים שלנו.​
  2. המאורע המחולל גורם לאבני הדומינו של העלילה לזוז.​
  3. אירוע המפתח מושך את הדמות הראשית לעלילה הזאת.​
  4. אירוע המפתח הוא כמעט תמיד לאחר המאורע המחולל.​
  5. לפעמים המאורע המחולל מתרחש לפני הפרק הראשון, אבל לצורך אפקט מקסימלי, אירוע המפתח צריך להתרחש בסיפור עצמו, כדי שהצופה יוכל לחוות אותו.​

מערכת היחסים בין המאורע המחולל ואירוע המפתח תחזק את כל הסיפור שלכם. אל תתפשרו על פחות מהמיזוג הכי חזק והכי זכור שתוכלו להביא. שימו אותם באופן אסטרטגי ברבע הראשון של הסיפור שלכם והשתמשו בהם כדי לעורר את הקוראים שלכם כמו גם את הדמות הראשית שלכם.​
 
למעלה