כל קטע בסיפור כולל אתגרים משל עצמו, אבל אולי אף אחד מהם לא משאיר כותבים מבולבלים יותר מהמערכה השנייה. התחלות וסופים הם קשים לסידור, אבל לפחות יש לנו רשימת דברים שיש להשיג. אמצע הסיפור, לעומת זאת, הוא דף ריק. אנחנו מרגישים כאילו אנחנו לגמרי לבדנו כשננסה להעביר את הדמויות שלנו לאן שהן צריכות להיות כדי שהסיום יעבוד. למזלנו, אם נשים לב למבנה הסיפור, נגלה שלאמצע הסיפור יש רשימת דברים משל עצמו.
בגלל שהמערכה השנייה היא החלק הכי גדול בסיפור שלכם, שמכילה חצי ממנו בערך, אני אחלק אותה לשלושה חלקים, שעליהם נשוחח בשלושה חלקים. היום, נסתכל על החצי הראשון של המערכה השנייה, שיכלול את מה שקורה בין נקודת העלילה הראשונה לאחר רבע מהסיפור, עד לנקודת האמצע בחצי מהסיפור. החצי הראשון במערכה השנייה הוא איפה שהדמויות שלכם מוצאות את הזמן והמקום להגיב לנקודת העלילה הראשונה. זוכרים איך שדיברנו על נקודת העלילה הראשונה כחשובה בגלל שהיא מכריחה את הדמויות לפעול בצורה בלתי הפיכה? התגובה הזאת, שתוביל לתגובה אחרת ואחרת ואחרת, מובילה את המערכה השנייה.
מהו החצי הראשון במערכה השנייה?
נקודת העלילה הראשונה עומדת לפגוע בדמות שלכם. החיים שלה כבר לא הולכים בשביל החלק שהם תמיד הלכו בו, והיא חייבת לעשות משהו בנוגע לזה. אם נסתכל על נקודת המפנה הראשונה בסיפור, נבין שזאת תגובתה של הדמות לאירוע שמשנה הכול ויוצרת את הסיפור. אפילו כשנקודת העלילה הראשונה גורמת לטרגדיה משנה חיים (כמו הרצח של פיני ידי זהב והטראומה של דניאלה ב"נעלמים"), הדמויות יכלו להמשיך בערך כמו שהיו לפני כן. זאת התגובה שלהן (דריה מחליטה למרות זאת להתחיל לחקור הכול) שמרשה לשרשרת האירועים להמשיך- וליצור סיפור.
ברבע הבא של הסיפור, עד נקודת האמצע, הגיבור שלכם עומד להגיב לאירועים של נקודת העלילה הראשונה. הוא פועל, אבל כל הפעולות שלו הן תגובה (בצורה זאת או אחרת) למה שקרה לו. הוא מנסה להחזיר את שיווי המשקל שלו, מנסה להבין לאן חייו אמורים ללכת.
לאן שייך החצי הראשון של המערכה השנייה?
החצי הראשון של המערכה השנייה שייך לחלק שמתחיל מיד אחרי נקודת העלילה הראשונה. הדמות שלכם תפעל בתגובה לאירועי נקודת העלילה בצורה שבה לא תוכל לחזור לדרך שהדברים היו. הכוח המרושע מגיב, ושוב הדמות צריכה להגיב. המעגל חוזר על עצמו כמה פעמים בכמה גרסאות שצריך עד שהסיפור מגיע לנקודת האמצע.
דוגמאות מסדרות
שוב, בואו נסתכל על המאסטרים כדי לגלות איך החצי הראשון של המערכה השנייה צריך להיות כדי להפעיל את העלילה, לקדם את ארק הדמות ולגרום לאנשים לצפות בצורה הכי טובה.
השמיניה של גיורא חמיצר (2005): לאחר שלילי מגיעה, מסלקת את אסיה ולוקחת אחריות על איה וניני (נקודת העלילה הראשונה), איה וניני מנסים להתרגל לחיים איתה. בנוסף דגנית מוציאה סופסוף מאבנר את משמעות הניסוי אבל רוברטו לא מצליח לחסל אותה בגלל שדדי מציל אותה. דדי מגלה על הפרויקט החדש וכשניני מגורש מהפרויקט ורוברטו מתחיל לחשוד בבוס שלו, אדם מתחיל לקבל חשדות לגבי לאן מאיה דביר נעלמה.
נעלמים של ירון ארזי (2016): החיים של כולם יכלו להימשך בדיוק כרגיל, גם לאחר שגילו את הרצח של פיני ידי זהב. אבל כשדריה מחליטה לחקור את העניין בנחישות ומשאירה בריסטול שיישאר לאמה ועידו כדי שיוכלו לחקור גם אחריה, כל החיים של הדמויות מתחילים להשתנות לגמרי. ברבע הבא של הסדרה, אנחנו רואים את דריה, דניאלה ושאולי מתקרבים יותר ויותר לגילוי האמת על הרעלת המים בעיירה. הריחוק מעידו, שמוביל בסופו של דבר לעלילה של אמה בהווה, גורם לתגובה נוספת. אמה חוקרת, ולאט לאט כל שלישייה מגלה עוד ועוד אנשים שמעורבים בהרעלה- הכול בגלל אותה החלטה של דריה לחקור.
סוסי פרא של אמיל בן שמעון וליאת סביון (2016): לאחר שניסו מסכים להצטרף לדאנו, נתי מחליט להגיב לכך ומתרחק ממנו. הוא מתקרב לעלמה והוא אפילו מתנשק איתה. ניסו מנסה לצרף את נתי למזימה אבל נתי לא ממש מוכן לזה. בנוסף בני, אבא של ליבי, מתחיל להתנגד לחפירות שמסכנות את כולם בחווה, ובעיקר את הבן שלו. כל מה שהדמויות עושות בחצי הראשון של המערכה השנייה הוא תגובה לחזרה של ניסו בכלל, ולהצטרפות שלו לדאנו בפרט.
כדברא של מיכל קופר קרן (2017): קירקי מבלה את החצי הראשון של המערכה השנייה בניסיון להתרגל לכדברות. לאחר שהיא נכנסת למשבר עם אביגיל, נכנסת למשבר עם דקל ומסתבר שהיא המגנא וכך היחסים שלה עם לילה נפגעים, בנוסף היא נאלצת לבצע משימות שלארה המגנא הקודמת מטילה עליה ולשמור על סודה לפני שתגיע אל הנבואה שלה- ואל נקודת האמצע.
מה למדנו?
עכשיו כשאנחנו יודעים שיש לנו מושג טוב מה צריך לקרות במחצית הראשונה של המערכה השנייה ועכשיו כשגילינו איך סיפורים טובים הצליחו בקטע הזה, מה נוכל ללמוד לסיפור שלנו?
הדמויות צריכות להגיב באופן חזק לאירועים של נקודת העלילה הראשונה.
מכיוון שחייהן ותוכניותיהן התהפכו (או לפחות השתנו) עליהן למצוא דרכים חדשות להתמודד עם העולם בכלל והכוח המרושע בפרט.
התגובות שלהן צריכות להיות עמוקות ומגוונות מספיק כדי למלא את הרבע הבא של הסיפור.
התגובות שלהן צריכות להיות כמו אבני דומינו, מזיזות את העלילה קדימה ומעמיקות את הסצנות, עלילות המשנה והנושאים.
בדרך כלל, זה הזמן בו הדמות תשיג כישרון או חפץ שהכרחי לקרב האחרון במערכה השלישית.
החצי הראשון של המערכה השנייה הוא איפה שמעמיקים את פיתוח הדמות ומראים אלמנטים חשובים. אפילו בסיפורי אקשן מהירים, זה יהיה המקום הכי איטי והכי מלא במחשבות בסיפור שלכם כשאתם תסיימו לבנות את היסוד שעליו הדמויות שלכם יעמדו בשיא.