עכשיו כשעברנו את האמצע, הדברים מתחילים להתחמם בסיפור. החצי השני של המערכה השנייה הוא איפה שהעלילה ממש מתחילה לקרות. הדמות הראשית חווה את האירוע הדרמטי באמצע ומחליטה להפסיק להגיב ולהתחיל לפעול. כמעט תמיד, זה קורה בגלל גילוי אישי, אפילו אם הדמות עדיין לא ממש מבינה אותו. באמצע, היא הופכת למישהו חדש. היא מבינה את כוחה המלא ומותחת את כנפיה כדי לגלות מה היא יכולה לעשות עם הכוח. הבעיות הפנימיות שלה עדיין נכנסות לדרך, אבל, לפחות, היא מבינה שהיא צריכה לעשות משהו לגביהן ולמרות שהן קיימות.
בגלל שהחצי השני של המערכה השנייה יוביל ישירות למאבק בסיום, זאת ההזדמנות האחרונה של הכותב לשים את כל החלקים במקום. צריך לסדר את טור הדומינו שייכנס לנקודת העלילה האחרונה ב-75% מהסיפור, ועושים את זה כשיוצרים סדרת פעולות מהדמות הראשית. למרות שהיא לא ממש תשלוט במצב, היא לפחות זזה קדימה ומחליטה קצת בעצמה, במקום לחטוף ולחטוף מהיריב.
מהו החצי השני של המערכה השנייה?
החצי השני של המערכה השנייה מתחיל (בדיוק כמו שהחצי הראשון התחיל) בפעולה חזקה מצד הדמות. היא קמה מהדרמה והטראומה של נקודת האמצע וחורקת שיניים. היא מיד מגיבה בפעולה ונלחמת. זאת יכולה להיות תגובה ישירה לרשע, התעוררות מהטיפשות, מסע למטרה שלה, או לזקוף את קומתה.
סדרת הפעולות של החצי השני במערכה השנייה משקפת את סדרת התגובות בחצי הראשון. במובן מסוים, כמובן, הדמות עדיין מגיבה (אם תטשטשו מהר מדי את הגבול בין הפעולה לתגובה, הוא יעלם). אבל הדגש הוא על המטרה הפנימית שלה עכשיו, ולא על הצורך להרים מגן ולהתכופף. היא לא שולטת בגורל שלה, אבל לפחות עכשיו היא מנסה לעשות משהו לגבי חוסר השליטה.
לאן שייך החצי השני של המערכה השנייה?
החצי השני של המערכה השנייה מתחיל בנקודת האמצע וכולל 25% מהסיפור עד לתחילת השיא ב-75% מהסיפור. זה המון מהסיפור, והדמות צריכה את כל החלק הזה כדי להתניע. יש לה לקח ללמוד ובעיות לראות, כדי שתהיה מוכנה להתעמת מול כוחות הרשע (הפנימיים והחיצוניים) בשיא. אל תפשלו בחלק הזה של הסיפור. גם אל תנסו לשנות אותה יותר מדי לאחר נקודת האמצע. המשבר האישי האחרון שלה יקרה בשיא, ואתם לא רוצים להקטין את הרגע הזה ולהרשות לדמות לתקן את עצמה מוקדם מדי. תשתמשו בחלק הזה בסיפור כדי להכין אותה לקרב האחרון ולהציג את השדים הפנימיים שתיאלץ להיפגש מולם.
דוגמאות מסדרות
כמו תמיד, מספרי הסיפורים הגדולים יכולים ללמד אותנו המון לגבי שימוש באלמנט החשוב הזה כדי לבנות את הסיפור שלנו. בואו נסתכל על הסדרות הנבחרות שלנו.
השמיניה של גיורא חמיצר (2005): אחרי שיצאנו מאיזון לגמרי בידי החשיפה של דדי בפני דגנית והחשיפה של איה בפני אדם, את החצי השני במערכה השנייה אנחנו עוברים בניסיון של דדי להתפייס עם דגנית ולחשוב האם להיחשף בפני אבנר, והניסיון של איה לחזור אל אדם. בנוסף אנחנו גם מקבלים את עלילת הווירוס. כל אחד מהם משלם על הטעויות שלו (דדי כשהוא מנסה לחזור לדגנית ואיה כשנטשה ואדם חוזרים אחד לשנייה). זה מדגים כיצד החצי השני של המערכה השנייה יכול להיות זמן להבנה וחשבון נפש של הדמויות הראשיות.
נעלמים של ירון ארזי (2016): לאחר ששתי החקירות של השישייה משתלבות, אמה נאלצת להיפרד מעידו ולהתרגל לחיים בלעדיו. היא מנסה לצאת מהחקירה אבל לא יכולה. בנוסף תמר מגיעה ואנחנו מבינים שהעניין הוא יותר גדול מסתם הרעלת מים, ובנוסף מנסים לאתר את פיזנטי ומגלים שגם כרמלה הייתה מודעת לחטיפה ונסחטה. בכלל אנחנו מתחילים לגלות כמה אנשים הרוויחו מהסחיטה הזאת ומהרצח של אוריה. אנחנו מתקדמים יותר ויותר במחצית השנייה, אבל זה השקט שלפני הסערה בשיא.
סוסי פרא של אמיל בן שמעון וליאת סביון (2016): לאחר שההימורים במירוצי הסוסים מתחילים, את החצי השני של המערכה השנייה מבלה נתי בעימות מול ליבי על עלמה. בנוסף עזיז הסוס הערבי מגיע לחווה, ובני, אבא של ליבי, מנסה להתעמת מול דאנו ולמנוע ממנו לבצע את זממו. נתי נכנס ללחץ כשניסו מתחיל לסחוט אותו להשתתף במירוצים, ומגלה שגם המלגה שלו לרכיבה מוטלת בספק כי חושבים שהוא רימה במבחן. אבל הוא כן מתקרב לעלמה יותר.
כדברא של מיכל קופר קרן (2017): לאחר שהן גילו על הנבואה ומה יקרה ביום המאורות, קירקי ולילה פועלות בחצי השני של המערכה השנייה והולכות בדרך מפתיעה. לילה מחליטה לכרות ברית עם הגרומלים ולנסות לאתר את מקור כוחה של קירקי, ואילו קירקי נאלצת בפעם הראשונה להתמודד עם החשש שלה מהרג גרומלים. בנוסף שרון רודף אחרי לילה ודקל מגלה שקירקי כדברא וזה פוגע להם ביחסים.
מה למדנו?
החצי השני של המערכה השנייה מציע יותר אפשרויות מגוונות מאשר כל קטע אחר במבנה הסיפור (וזה אומר הרבה!). בואו נבחן מחדש את האפשרויות, ואז נשתמש בהן לסיפור שלנו.
החצי השני של המערכה השנייה מתחיל בנקודת המפנה הדרמטית לאחר 50% מהסיפור.
נקודת האמצע מתחילה סדרת פעולות עבור הדמות הראשית. אפילו שהיא עדיין מגיבה, היא כבר לא מגיבה ממקום של בורות. היא כבר לא מתגוננת בלי יכולת לתקוף בעצמה.
הקטע הזה הוא לעתים קרובות מקום של תגלית לדמות הראשית. היא רואה דברים- משנה את עצמה כמו הרע- יותר בבירור לאחר נקודת האמצע.
הפעולות שלה יכולות להיות תגלית פנימית או תקיפה נגד הרע. לפעמים התקיפה על הרע היא לא יותר מהתעלמות מוחלטת מהרע.
חלק מהבעיות שלה ייפתרו בחלק הזה, אבל הבעיות המרכזיות- הפנימיות והחיצוניות- יישארו עד לפתרונן בשיא. לעתים קרובות, הבעיות שיפתרו בקטע רק יגרמו למיקוד גדול יותר בבעיות האמיתיות.
החצי השני של המערכה השנייה מתחיל את המירוץ עד לשיא הסיפור. זאת ההזדמנות האחרונה שלכם לסדר הכול לקראת השיא המלהיב. שימו לב במיוחד לשינוי הפנימי של הדמות שלכם וליחסים שלה עם דמויות מפתח אחרות. אחרי זה, תחגרו חגורות, כי הנה בא השיא!