שיעורי כתיבה של יוסי- מבנה הסיפור- המערכה השלישית

YossihNew

Well-known member
כמו כל המערכות האחרות, המערכה השלישית נפתחת בפיצוץ, אבל בניגוד למערכות האחרות, היא לא מפסיקה. החל מ-75% מהסיפור ואילך, הדמויות והקוראים יוצאים לרכיבה פראית.
 

YossihNew

Well-known member
המערכה השלישית היא הרגע שכולנו חיכינו לו- הצופים, הכותבים והדמויות. החלק האחרון של הסיפור הוא הנקודה. לשם בנינו כל הזמן. אם המערכות הראשונה והשנייה היו מבוך מעניין ונחמד, המערכה השלישית היא איפה שהכול נמצא. מצאנו את האוצר. עכשיו הזמן להתחיל לחפור.

כמו כל המערכות האחרות, המערכה השלישית נפתחת בפיצוץ, אבל בניגוד למערכות האחרות, היא לא מפסיקה. החל מ-75% מהסיפור ואילך, הדמויות והצופים יוצאים לרכיבה פראית. כל הקצוות שנרקמו עד עכשיו חייבים להיסגר. הדמות הראשית חייבת סופסוף להילחם (וכנראה להתגבר) על הכוח הרע כשתלמד ואז תתגבר על הקונפליקט הפנימי שלה. עד סוף המערכה השלישית, חייבים לענות על כל השאלות, לפתור את העימות בצורה זאת או אחרת, ולהשאיר את הצופה בתחושת סיפוק.

בגלל שהמערכה השלישית מורכבת מכמה חלקים חשובים ומורכבים מאוד, אפצל אותה לשלושה חלקים, ועליהם נשוחח בשלוש פעמים. היום, נסתכל על המערכה השלישית כולה, ובאופן ספציפי, בנקודת העלילה שמתחילה אותה.

מהי המערכה השלישית?

המערכה השלישית היא מקום ללא מוצא עבור הגיבור. כבר אין לו אפשרויות חוץ מלהילחם בכוח הרע. כל התגובות והפעולות שלו במערכות הקודמות הובילו אותו לנקודה ממנה הוא חייב להילחם מול כל אחת מהחולשות והטעויות שלו. אם הוא רוצה לנצח, הוא חייב להרשות לעצמו להישבר - ואז לקום מהאפר עם חוכמה וכוח חדש. זה זמן לעשות או למות. כשהוא מנסה בפעם האחרונה להשיג את מטרת הסיפור שלו והצורך הפנימי העמוק שלו (שאולי או אולי לא אותו הדבר, ואפילו מנוגדים), הוא שם את כל הקלפים על השולחן. אם הוא לא ינצח עכשיו, לעולם לא. זה, כמובן, אומר שהסיכון חייב לעלות עד הסוף. המערכה השלישית מעלה את הסיכון.

המערכה השלישית תתחיל עם עוד נקודת עלילה משנת חיים. נקודת העלילה הזאת, יותר מאלו לפניה, תכין את הגיבור למסע אל העימות האחרון בשיא הסיפור. מכאן ואילך, אבני הדומינו יוצרות קו ישר כשהגיבור צועד להתנגשות הבלתי נמנעת עם הכוח הרע. המערכה השלישית, בכללי, מלאה בסצנות גדולות וחשובות, אז בהשוואה נקודת העלילה הפותחת שלה מוגדרת הרבה פחות מנקודות העלילה שסימנו את המערכה הראשונה והשנייה. אבל, הדחיפה שלה צריכה להיות נחושה כמוה.

ב"באטמן מתחיל" של כריסטופר נולאן, המערכה השלישית מתחילה כשראס אל גול מכריז על כוונתו להשמיד את גותם, ואז שורף את האחוזה של ברוס וויין ומשאיר אותו למות. ב"משחקי הרעב" של סוזן קולינס, הפתיחה של המערכה השלישית היא ההכרזה שלראשונה בהיסטוריה, שני מתמודדים יכולים לנצח אם יהיו מאותו המחוז, מה שגורם לקטניס לנסות למצוא את פיטה. ב"אומץ אמיתי" של צ'ארלס פורטיס, המערכה השלישית מתחילה כשמאטי מגלה את הרוצח טום צ'ייני ונלכדת בידי הכנופייה של נד פפר.


לאן שייכת המערכה השלישית?

המערכה השלישית מכילה את השליש האחרון של הסיפור, והיא מתחילה במהלך או קצת לפני 75% מהסיפור, וממשיכה עד הסוף. זה חלק די קטן מהסיפור, בעיקר כשחושבים על כל מה שקורה במהלכו. אחת מהסיבות שהמערכה השלישית מגבירה קצב בהשוואה למערכות הקודמות היא הצורך הפשוט בלדחוס את כל מה שצריך לקרות לפני שייגמר לכם הזמן והמקום.

כל הדמויות (והאנשים החשובים האחרים) חייבות להתקבץ. חייבים לפתור כמו שצריך את עלילות המשנה. חייבים לחשוף את כל הנסתר. הגיבור והרשע (אם יש) חייבים לקבל זמן לבצע את החלקים האחרונים בתכניות שלהם. הגיבור חייב לפגוש את שדיו הפנימיים ולהשלים את ארק הדמות שלו, יחד עם הקונפליקט האחרון בין הגיבור והכוח הרע. ואז הכול חייב להסתיים כמו שצריך. יש המון להשיג תוך 25% מהסיפור, אז אין זמן לבזבז. במערכה השלישית, נוכל לראות את אחד מהיתרונות הכי חשובים במבנה: כדי שסיפור יעבוד, כל החלקים במערכה הראשונה והשנייה חייבים להיות במקום כדי שנוכל להניח יסוד נכון לסוף.


דוגמאות מסדרות

המערכה השלישית היא המקום בו המאסטרים עולים מעל הבינוניים, ונוכל לראות את זה בבירור בסדרות שריתקו אותנו בסיום שלהן. ארבע הסדרות שלנו מתאימות לזה.

השמיניה של גיורא חמיצר (2005): המערכה השלישית נפתחת במעצר הדרמטי של אבנר בעקבות הפצת הווירוס הקטלני. כמו בנקודות העלילה המרכזיות הקודמות שקרו לנו בסדרה, אנחנו מקבלים גם את משפחת דביר: דדי מגלה שלילי חזרה ואחראית על הפרויקט. החיים של משפחת דביר כבר לא יהיו אותו הדבר, בטח לא בגלל המצב של אדם, ועכשיו דדי נחוש עוד יותר להגן על איה וניני מפני לילי. מה שחשוב לאיה זה שהיא חוששת למצבו של אדם ובאמת קצת אחר כך אנחנו חוקרים את מערכת היחסים שלהם עם תמר ושואלים את עצמנו אם אדם באמת ויתר על איה. השמיניה, בסופו של דבר, מצליחה איכשהו לסייע לאבנר ולשחרר אותו, בזכות הפעולה המבריקה שלהם. דדי מנסה לחשוף בפני אבנר את זהותו אבל לא מצליח.

נעלמים של ירון ארזי (2016): המערכה השנייה מסתיימת כשדריה מגלה על עידו ואמה, וזה מה שגורם לה לסגת לרגע מהחקירה. רוב הזמן זה היה יותר דרמטי ממה שצריך כדי לפתוח את המערכה השלישית. אבל כאן, המערכה השלישית נפתחת בצורה חזקה עוד יותר: מסתבר שתמר מחפשת משהו והיא רוצה להשיג אותו למען אבא שלה מהכלא, וזה קשור איכשהו להרעלה. המערכה השלישית מורכבת כמעט כולה מהניסיון של החבורה לגלות מה בעצם גרם להרעלה והתגלית על השוד. הרוע האמיתי בכלל לא נוכח בקטע הזה שהוא רוב המערכה השלישית (למרות שנוכחותו קיימת). המיקוד כאן הוא לחלוטין בתגליות של החבורה.

סוסי פרא של אמיל בן שמעון וליאת סביון (2016): כשנתי מתעמת עימות קטלני עם ניסו, הוא גם מגיע לנקודת השבירה שלו. הגיע הזמן שהוא יעזוב את חברו הטוב ויפעל למען הדבר הנכון. אבל לאחר החטיפה של בני, הנערים מתחילים להבין שהם עומדים לאבד את החווה בגלל כל התחרויות הליליות וההימורים. נתי מבין היטב את התכנית של ניסו למכור את המשחקים, והוא חייב להחליט אם ללכת עם החבר שלו או לעשות את מה שנכון, מה שישנה לגמרי את החיים שלו. מהרגע שהוא מחליט לפעול נגד ניסו ודאנו, לנסות לחשוף אותם, ולמנוע מהם להשיג את הזהב בכך שינצח בתחרות הרכיבה, האירועים מתחילים לזוז באופן בלתי נמנע עד לשיא.

כדברא של מיכל קופר קרן (2017): לאחר שלילה התחילה לשתף פעולה עם הגרומלים, השקרים שלה מצטברים וקירקי מתחילה להבין שהיא לא בצד שלה. בנוסף דקל גילה שקירקי כדברא ובמערכה השלישית הם נפרדים אחרי המון ריחוק ביניהם. לבסוף קירקי נחשפת בפני הלביאים כדי לחזור לדקל ולהתאחד עם הלביאים לקראת הקרב האחרון מול הגרומלים.

מה למדנו?

כמו תמיד, השיעורים הכי טובים שלנו נלמדים מביצוע הסיפורים הגדולים האלה. אז מה נוכל להבין מהסיפורים שנבחרו? איך הם מסדרים ומבצעים את הרשימה הארוכה במערכה השלישית?
  1. המערכה השלישית מתחילה לאחר 75% מהסיפור, אבל התזמון הזה גמיש יותר מאשר מערכות אחרות. לפעמים המערכה השלישית יכולה להתחיל לאחר 70% מהסיפור, אבל נדיר שתתחיל בנקודה מאוחרת מ-75% מהסיפור.​
  2. נקודת עלילה מרכזית מסיימת את המערכה השנייה ומתחילה את השלישית. זה יכול להיות ביטול מוחלט של היתרונות שהדמות חשבה שהשיגה במערכה השנייה (כמו ב"השמיניה"), אירוע לא צפוי (כמו ב"נעלמים"), החלטה אישית (כמו ב"סוסי פרא"), או פגישה ישירה בין הטוב והרע (כמו ב"כדברא").​
  3. מנקודת הפתיחה ואילך, המערכה השלישית מתחילה לצבור תאוצה ולא מאטה.​
  4. אבל, המערכה השלישית חייבת להתחשב מספיק ברגעים הראשונים כדי להרשות לכל החלקים להסתדר כמו שצריך ולצאת לדרך (כמו היחסים של נתי וניסו) או להיאסף לקראת המאבק (כמו ב"כדברא").​

המערכה השלישית היא איפה שיוצרים או הורסים סיפורים. כל מה שקרה לפני חשוב, אבל כאן בוחנים את הכוח האמיתי של הכותב. אם נוכל לבצע מערכה שלישית טובה, השגנו את מה שאלפים לפנינו נכשלו בו. כאן הכותבים הופכים לאומנים!​
 
למעלה