ועכשיו, הרגע שכולנו חיכינו לו! השיא הוא המנה העיקרית בארוחת הגורמה בסיפור שלנו. כשאנחנו מגישים את השיא ומרימים את מכסה הכסף הנוצץ מעל המגש, זה החלק שמביא את כל ה"אווווו" וה"אהההה". שיא הסיפור צריך לגרום לצופים להיות על הקצה. הם צריכים לעצור את הנשימה, להימתח ולהסתקרן עד שהם מתפוצצים. אם עבדנו נכון, הם אמורים להבין באופן כללי מה מגיע (הודות לרמזים הטובים שלנו) אבל גם לסבול בגלל העינוי של קצת ספק. מה יקרה? האם הגיבור ישרוד? האם יציל את העולם/המשפחה/הקרב/החיים בזמן?
השיא הוא המקום בו אנו שולפים את האקדחים שלנו. זאת הסצנה שצריכה להדהים את הקוראים, אז תחפרו עמוק לרעיונות הכי טובים ומדהימים שלכם. במקום קרב אגרופים, למה לא קרב אגרופים על רכבת שנוסעת? במקום הכרזת אהבה, למה לא הכרזת אהבה באמצע של השבעה נשיאותית? זה, כמובן, לא אומר שאנחנו צריכים להפוך את הסיפור שלנו ללא מציאותי או מלודרמטי, אבל כמה רחוק ולאן אנחנו נדחוף תלוי בסיפור ובז'אנר. הנקודה היא להביא את הסיפור והעימות המרכזי שבו לרגע המצופה של הפתרון הבלתי הפיך בצורה שממלאת כל הבטחה של הסיפור לקוראים.
מהו השיא?
במובן מסוים, כל המערכה השלישית היא השיא. מנקודת העלילה בסוף המערכה השנייה והלאה, האקשן יתרומם. הדמות נדחקה לקיר ואין לה ברירה אלא להילחם. אבל השיא עצמו הוא שיא בתוך השיא של המערכה השלישית. זה הרגע בו שתי הרכבות הדוהרות סופסוף מתנגשות לסצנה אחת בלתי נשכחת.
השיא יכול להיות כשהטוב והרע סופסוף מתנגשים בדו קרב. הוא יכול להיות כשהפושע חומק מידי החוק. הוא יכול להיות חשיפת סוד של דמות. בחלק מהסיפורים, השיא יכלול קרב פיזי מתיש. באחרים, הוא יכול להיות הודאה שמשנה הכול עבור הגיבור. כמעט תמיד, זה רגע של גילוי עבור הדמות הראשית. לפי צורכי הסיפור, הגיבור יחווה התגלות משנה חיים לפני, במהלך או אחרי השיא. הוא יפעל לאחר התגלית הזאת, ינצל את השינוי בארק הדמות שלו ויסיים את הקונפליקט הגדול, פיזית או רוחנית.
לאן שייך השיא?
השיא מתרחש קרוב לסוף המערכה השלישית. לעתים קרובות מאוד, זאת הסצנה הלפני אחרונה, ממש לפני ההתרה (כמו שהדגמנו). מכיוון שהשיא אומר את כל מה שצריך להגיד, פרט לקצת סגירת מעגל רגשית, לא צריך שהסיפור ימשיך הרבה לאחר שיושלם.
לפעמים, סיפורים יכללו שיא מזויף, בו הגיבור חושב שסיים את העימות, רק כדי שיבין שהוא לא נלחם מול הכוח המרושע שעומד בינו לבין המטרה שלו. לדוגמה, ב"השמיניה 3", השמיניה מצליחה לנצח את דניאל בשיא המזויף, רק כדי להבין שהם נכנסו למלכודת של המועצה שרוצה לנצל את הלמדא שלהם. שיאים מזויפים לא משנים את הדרישות של השיא האמיתי.
דוגמאות מסדרות
איך הסדרות הנבחרות שלנו מבצעות את השיא שלהן? יש סיבה שכל ארבע הסדרות הללו אהודות וזכורות, וחלק גדול מהסיבות לכך הן איך שביצעו נהדר את השיא שלהן. בואו נסתכל!
השמיניה של גיורא חמיצר (2005): השיא של הסדרה הזאת הוא הרגע בו לאחר המעצר של לילי, משפחת דביר סופסוף מתאחדת, מגלה כל מה שקרה, ודדי מסביר להם את כל מה שעבר מאז שעזב אותם. לאחר שאיה וניני מצליחים להציל אותו מהתפשטות הסרטן בגופו בעזרת הטורבו טיים, איה וניני סופסוף מצליחים למצוא רגע אמיתי עם כל מי שנטשו, פותרים את הבעיות שלהם ומגלים גם שאולי ההרפתקה שלהם כבני נוער נגמרה סופסוף.
נעלמים של ירון ארזי (2016): ברגע לאחר שהחבורה משיגה את הכסף, הם מבינים שבני הוא הרשע האמיתי והוא מצליח לכלוא אותם. הרגע של התגלית שגם רותי ומוטי עם הרעים הוא בעצם השיא המזויף של הסיפור. זה מסיים את כל הסודות בסיפור ומוביל לשיא האמיתי בו יובל מתעמתת מול בני ועוזרת לחבורה לעצור את התכנית שלו להרעיל את כל אשמורת, ולעצור אותו.
סוסי פרא של אמיל בן שמעון וליאת סביון (2016): לאחר שנתי ועלמה מגלים על התכנית של דאנו וניסו, הם צריכים למשוך זמן עד שבני ישוחרר בידי חבורת החווה. בנוסף נתי מצליח להשתמש בעזיז כדי להתחרות בתחרות הסוסים הגדולה. לאחר שהוא מתאמץ כמה שאפשר, נתי גורם לשיא כשהוא מחליט סופית לנצח במירוץ למרות הידיעה שבכך יפיל גם את ניסו. הוא נאלץ לנצח ולהגשים את חלומו, אבל נאלץ בו זמנית להפיל גם את חברו הטוב. ואז דאנו וניסו שניהם נעצרים על ההימורים כשנתי נשבע שישחרר את ניסו מהכלא לבסוף.
כדברא של מיכל קופר קרן (2017): הקרב האחרון בשיא בין קירקי לוולנו הוא מה שמרכיב את שיא המערכה השלישית, אבל אפילו השיא חייב להגיע לנקודה לוהטת. במקרה הזה, השיא של השיא הוא ההחלטה של לילה לעזור לקירקי וההצהרה של סופיה שוולנו הוא בנה. קירקי מקבלת את הסרדור, ומפשירה את לילה כשהן מתאחדות.
מה למדנו?
כל שיא הוא ייחודי כיוון שכל אחד מהם חייב למלא את הצרכים ולשקף את טון הסיפור. כפי שראינו מהדוגמאות שלנו, האפשרויות לרגע השיא הן מגוונות ומעבר ל"בחור טוב הורג בחור רע" הפשוט. אבל לכולן יש כמה דברים חשובים במשותף:
השיא קורה קרוב לסוף הסיפור, בדרך כלל במרחק סצנה או שתיים מהסוף.
השיא הוא בדרך כלל חלק מרצף סצנות ארוך יותר שבונה לקראת רגע השיא החשוב.
השיא מסיים את העימות הראשי עם הכוח הרשע בדרך החלטית (בין אם הגיבור מנצח או מפסיד).
השיא הוא הציר שמסובב את ארק הדמות. זה הרגע שהוא תוצאה ישירה של הגילוי האישי של הגיבור או מה שיוצר את ההתגלות של הדמות. רבים מהשיאים החזקים משלבים את התגלית עם הפעולה שמסיימת את הקונפליקט: קודם, הדמות מגלה משהו, ואז היא מיד פועלת.
לסיפור יכולים להיות שני שיאים, והשיא המזויף יוביל לשיא האמיתי, תלוי כמה שכבות קונפליקט יצרתם. תנו לעצמכם רשות להשתחרר עם השיא. תיהנו ממנו ותחשבו מחוץ לקופסה. אבל תוודאו שביצעתם את כל הדברים החשובים במבנה, כדי שתוכלו לתת לצופים חווייה שתשאיר את הסיפור שלכם לנצח בזיכרונם.