סיפורים הם סדרת סצנות. חלק מהסצנות הן צפויות, חלק מהן אפילו חזרתיות לשם הדגש. אבל יש סצנות שמשנות את הכול. משני המשחק הללו הן נקודות העלילה. הן מציגות לנו אלמנטים ואירועים חשובים שמשנים את כל מסלול הסיפור. בסיפור שלכם יכולות להיות כמה נקודות עלילה שתרצו, חלק מהן ממש משניות, חלק מהן ממש ענקיות. נקודות העלילה הן מה ששומר על התקדמות הסיפור. הן מערבבות את הדברים, שומרות על הקונפליקט רענן, ומשגרות את הדמות שלכם רחוק מכל אפשרות לעמידה במקום.
נקודת העלילה המרכזית הראשונה (שמתרחשת בערך לאחר רבע מהסיפור) היא קצת מטעה, כיוון שלסיפור שלכם יכולות להיות המון נקודות עלילה ברבע הראשון של הסיפור. למשל, בסרט "ההחלפה", יש לנו כמה נקודות עלילה (כולל חטיפת בנה של הגיבורה, חזרת הילד הלא נכון, וההתעקשות של מחלקת המשטרה שתקבל את הילד בכל מקרה) לפני החלטתה, לאחר רבע מהסרט, להילחם מול מחלקת המשטרה המושחתת. לכן, נסתכל מה מבדיל את נקודת הרבע בסיפור מכל מה שהיה לפניה.
מהי נקודת העלילה הראשונה?
נקודת העלילה המרכזית הראשונה משנה הכול. זאת נקודת האל-חזור עבור הדמויות שלכם. לעתים קרובות, הנקודה הזאת תהיה אירוע המפתח. נקודת העלילה הראשונה היא הרגע בו ההכנה נגמרת, והדמות שלך עוברת סף אישי. אבל זה לא רק אירוע שקורה לו (כמו החטיפה של בן הגיבורה ב"ההחלפה"). זה אירוע שמכיל או אחריו יש תגובה של הדמות בצורה חזקה ובלתי ניתנת לערעור (לדוגמה, ההחלטה של גיבורת "ההחלפה" להילחם מול המשטרה). נדבר על התגובה בפירוט בעתיד.
לאן שייכת נקודת העלילה הראשונה?
נקודת העלילה הראשונה היא סיומה של המערכה הראשונה, והתגובה של הדמות לכך מסמנת את תחילת השנייה. בצורה מסוימת, נקודת העלילה הראשונה היא שיא המערכה הראשונה, וככזאת, היא צריכה להיות בערך בסביבות ה-20%-25% מהסיפור. באופן כללי, המיקום המדויק של נקודות העלילה בסיפור הן יותר גמישות מאשר בסרט. אם תשימו לב כשאתם צופים בסרט, תוכלו לתזמן את נקודת העלילה הראשונה ממש על הדקה (מה שהופך את הסרט למדיום חשוב לאלו שמנסים ללמוד את מבנה הסיפור, כיוון שאנחנו יכולים לראות את כל מבנה הסיפור בבת אחת ולזהות את נקודות העלילה בדיוק כשנחלק את זמן הסרט לרבעים).
אז מה ההיגיון עבור המיקום המוזר הזה של נקודת העלילה הראשונה? למה לאחר 25% ולא 10% או 40%? פשוט מאוד, כי זאת הנקודה בה חוש הסיפור האנושי של הקורא אומר לו שמשהו גדול עומד לקרות. אם צפיתם או קראתם סיפור גרוע שדילג או דחה את נקודת העלילה הראשונה, אתם בטח חשתם מיד שהסיפור נגרר. כנראה שהשתעממתם וקמתם לעשות משהו אחר בלי לסיים את הסיפור. בלי נקודת עלילה ראשונה אין נקודת מפנה והמערכה הראשונה נמרחת מדי- או, לחילופין, אם נקודת העלילה הראשונה מתרחשת מוקדם מדי, המערכה השנייה תימרח.
דוגמאות מסדרות
כאחד מהרגעים הכי דינאמיים בכל סיפור, נקודת העלילה הראשונה היא גם הקלה ביותר לזיהוי וגם זאת שהכי כיף ללמוד אותה. אז בואו נציץ מה קורה לאחר רבע מארבעת הסיפורים לדוגמה שלנו.
השמיניה של גיורא חמיצר (2005): לאחר המון תעלומות שהשמינייה פותרת, יאיר סופסוף מציג במסיבת עיתונאים את התורמת המסתורית לעיני כולם. המון קרה בסדרה עד עכשיו. אדם ואיה הפכו לבני זוג סופית. דדי התקבל ללמד בבית הספר. רוברטו היפנט את דגנית כדי שהיא תוכל לעבוד בשבילו. ואנחנו גם מבינים שהפרויקט הזה הוא יותר ממה שהוא נראה. הכול משתנה כשלילי דביר מגיעה. זה האירוע שמשנה את כל המצב וגורם לאיה וניני לשנות את הכול. איה וניני צריכים גם להסתיר את כל העניין הזה מאבנר, כי הוא יודע מי היא לילי אבל לא בנוגע אליהם. בנוסף יש את התגלית שלילי היא בעצם הבוס של רוברטו כך שאנחנו מבינים שמשהו נסתר מאיתנו.
נעלמים של ירון ארזי (2016): במהלך הרבע הראשון בסדרה, החקירות של הדמויות היו די ללא התערבות. למרות כל התקריות המוזרות שעברנו באשמורת, דריה, דניאלה ושאולי גילו שפיני השיפוצניק אחראי למשאבה, ואמה כבר מצליחה להוציא את עידו קצת מהדיכאון שלו. כשהרצח של פיני מכה אז השלישייה נבהלת ודניאלה מסרבת לחקור, וכשהתיק בנוגע לאקדח שהרג את אוריה מגיע לעידו הם מבינים שיש כאן קונספירציה. גם המועדון נפתח מחדש אבל דריה מגיעה להחלטה חזקה: היא עומדת לחקור בנוגע לאותו איש בקפוצ'ון ואמה ועידו מגלים את הבריסטול שלה.
סוסי פרא של אמיל בן שמעון וליאת סביון (2016): לאחר רבע מהסדרה, ניסו מגיע למסקנה שהוא לא יכול לסמוך על נתי וחייב לשתף פעולה עם דאנו שמשחרר אותו, כדי לשלוח אותו כשתול שלו לחווה. בנוסף, עלמה מחליטה ללכת דווקא למסיבה של נערי הפיילוט, מה שגורם למשבר בינה ובין ליבי וגם עם קים. נתי מגיב לעניין הזה כשהוא מחליט לקבל את ההצעה של ליבי לטפל בלאוס, הסוס שלו, כדי להשיג כסף ולעזור לניסו. עכשיו יש לניסו אתגרים חדשים, וגם נתי מתחיל לג'נגל בין הנאמנות לליבי לבין הרצון שלו להתחיל עם עלמה.
כדברא של מיכל קופר קרן (2017): לאחר שקירקי מתנשקת עם דקל, שרון מגלה שיש כדברא בקיבוץ לאחר שגנב מיואל את החפצים ומתחיל ציד נגדן. בנוסף קירקי מתחילה לא לפעול לפי התכניות: היא עדיין לא ממש מסכימה להצטרף אל הכדברות, בעיקר בגלל שהיא מתחילה מערכת יחסים עם דקל. קירקי מגיבה לזה דווקא כשהיא מתקרבת לדקל עוד יותר, לצערה של הלנה. פתאום, לא ממש בטוח שקירקי תעזור לנצח את הגרומלים- והיא גם בסכנה מצד שרון שעומד לצוד אותה. הגרומלים גם הם מצטרפים לציד ופירו יוצא לכנען כדי לחזק את פרויקט הטפטפות.
מה למדנו?
אז מה נקודות העלילה הטובות האלה מהסדרות לימדו אותנו?
נקודת העלילה המרכזית הראשונה מתרחשת כמעט בדיוק לאחר רבע מהסיפור (רק בשמינייה היא קצת מאחרת).
נקודת העלילה הראשונה היא אירוע שמשנה הכול ומשנה באופן אישי את הדמות הראשית.
נקודת העלילה הראשונה תמיד משנה את הסיפור כל כך עד שאפילו הסביבה של הדמות (או המיקום הפיזי או הדמויות המשניות) משתנה.
נקודת העלילה הראשונה היא משהו שאליו הדמות הראשית חייבת להגיב בצורה חזקה ובלתי מתקבלת על הדעת.
נקודת העלילה הראשונה היא אחד מהרגעים הכי מלהיבים בכל סיפור. תחלבו את שלכם עד הסוף! תבחרו אירוע חזק וחשוב שאליו לדמות לא תהיה ברירה אלא להגיב בכל כוחה. תפגעו בקוראים כל כך בסוף המערכה הראשונה עד שאפילו לא יחשבו לנטוש את הסיפור.