שיעור במדעי המוח - לפתור במקבצים לפי נושאים או מעורבב?

שיעור במדעי המוח - לפתור במקבצים לפי נושאים או מעורבב?

רבים מכם ודאי נתקלו בדילמה כיצד יש לתרגל.
מחד, תרגול לפי נושאים נשמע רלוונטי מאוד ומאפשר להתמקד בנושאים בעייתיים. ומאידך, על פניו לא נראה שיש יתרון בולט בתרגול במקבצים מעורבבים.

האם באמת אלו הם פני הדברים?

מחקרים במדעי המוח ובפסיכולוגיה קוגניטיבית מראים כי תרגול במקבצים מעורבבים עדיף בהרבה.
תרגול מעורבב (interleaving) כזה משפר את יכולת הלימוד האינדוקטיבית (הסקה מהפרט אל הכלל). החוקרים משערים כי עקב ההכרח לזהות את סוג הבעיה, התלמיד מבין לעומק את ההבדל בינה ובין בעיות מסוג אחר.

הסבר נוסף הוא כי לימוד זה הוא אקטיבי (minds-on) שנחשב לפי ״המדע של הלמידה״ לאחד מ-4 עמודי התווך של הלמידה. התלמיד נשאר ער לשינויים ולא פותר תרגילים ״על אוטומט״.

בהצלחה.
 


 

trilliane

Well-known member
מנהל
התגלגלתי לכאן במקרה מקישור בפורום אחר

שתי הערות קטנות:
&nbsp
א. מכיוון שהחלק המילולי מכיל כיום כתיבת טיעון, חשוב לי לחדד שהשימוש שעשית ב"מחד" וב"מאידך" שגוי. אלה מילים בארמית שמשמעותן "אחד" ו"אחר". כפי שבעברית אומרים "מצד אחד" ו"מצד אחר" (או מצד שני) כך גם כששואלים את הצירוף המקביל בארמית לא נכון להשמיט את שם העצם: "מחד גיסא ... ומאידך גיסא".
זאת ועוד, אם לא ברור מההסבר, השימוש במילות הקישור האלה מתאים למקרים שבהם מציגים בעיה משתי זוויות שונות, מנוגדות. לעומת זאת אצלך הקשר הלוגי הוא של הוספה, חיזוק אותה נקודה – תרגול לפי נושאים רלוונטי ונוסף על כך אין יתרון בתרגול מעורבב (הדברים רק מחזקים זה את וזה ומתווספים לאותה זווית, לא סותרים ולא מנוגדים).
&nbsp
ב. אמנם הפסיכומטרי שלי היה לפני שנים רבות, אבל לי דווקא תרגול לפי נושאים עבד מצוין, בדיוק מפני שהוא הביא אותי למצב של פתרון תרגילים "על אוטומט". החומר עצמו הרי לא באמת קשה (במתמטיקה אלה בעיות ברמה של בי"ס יסודי), הקושי נובע מחוסר מיומנות (שנים שלא פתרתי כאלה) ומלחץ הזמן ולא מחוסר ידע. ברגע שפתרתי נושא נושא וידעתי לפתור כל תרגיל "על אוטומט" הצלחתי לעמוד בזמנים.
 
למעלה