שיעור במדעי המוח - לפתור במקבצים לפי נושאים או מעורבב?
רבים מכם ודאי נתקלו בדילמה כיצד יש לתרגל.
מחד, תרגול לפי נושאים נשמע רלוונטי מאוד ומאפשר להתמקד בנושאים בעייתיים. ומאידך, על פניו לא נראה שיש יתרון בולט בתרגול במקבצים מעורבבים.
האם באמת אלו הם פני הדברים?
מחקרים במדעי המוח ובפסיכולוגיה קוגניטיבית מראים כי תרגול במקבצים מעורבבים עדיף בהרבה.
תרגול מעורבב (interleaving) כזה משפר את יכולת הלימוד האינדוקטיבית (הסקה מהפרט אל הכלל). החוקרים משערים כי עקב ההכרח לזהות את סוג הבעיה, התלמיד מבין לעומק את ההבדל בינה ובין בעיות מסוג אחר.
הסבר נוסף הוא כי לימוד זה הוא אקטיבי (minds-on) שנחשב לפי ״המדע של הלמידה״ לאחד מ-4 עמודי התווך של הלמידה. התלמיד נשאר ער לשינויים ולא פותר תרגילים ״על אוטומט״.
בהצלחה.
רבים מכם ודאי נתקלו בדילמה כיצד יש לתרגל.
מחד, תרגול לפי נושאים נשמע רלוונטי מאוד ומאפשר להתמקד בנושאים בעייתיים. ומאידך, על פניו לא נראה שיש יתרון בולט בתרגול במקבצים מעורבבים.
האם באמת אלו הם פני הדברים?
מחקרים במדעי המוח ובפסיכולוגיה קוגניטיבית מראים כי תרגול במקבצים מעורבבים עדיף בהרבה.
תרגול מעורבב (interleaving) כזה משפר את יכולת הלימוד האינדוקטיבית (הסקה מהפרט אל הכלל). החוקרים משערים כי עקב ההכרח לזהות את סוג הבעיה, התלמיד מבין לעומק את ההבדל בינה ובין בעיות מסוג אחר.
הסבר נוסף הוא כי לימוד זה הוא אקטיבי (minds-on) שנחשב לפי ״המדע של הלמידה״ לאחד מ-4 עמודי התווך של הלמידה. התלמיד נשאר ער לשינויים ולא פותר תרגילים ״על אוטומט״.
בהצלחה.