שיעור מדהים
היום נשלחתי למילוי מקום בבית ספר תיכון (לכיתת חינוך מיוחד). לפני שנכנסתי לכיתה המנהלת הזהירה אותי שזאת כיתה רק של בנים עם הפרעות התנהגות לא קלות ומקווה שיהיה בסדר, ושאם קשה לי מידי שאני אתקשר אליה.
נכנסתי לכיתה של8 בנים בגילאי 16, וישר בהתחלה אחד התלמידים שאל אותי "המורה לא מפריע לך להיות שמנה." ואני שאלתי אותו אם זה מפריע לו. הוא לא ידע מה להגיד לי. שאלתי את הכיתה כולה איך לדעתם אשה צריכה להיראות וכתבתי על הלוח מה שהם אמרו. כמובן ששאלתי איך גבר צריך להיראות וכתבתי את מה שהם אמרו. לדעתם נשים צריכות להיות רזות, שיער בלונדיני, עיניים כחולות, פה מלא (אני אחסוך מכם תיאורים אחרים) גבר לדעתם צריך להיות רזה, חטוב, שרירי, שיער בלונדיני עיניים ירוקות או כחולות וכדומה. אחרי שכתבנו את כל התיאורים שלהם על הלוח שאלתי אותם מה לדעתם צריכים לעשות אלה שלא עונים על הקריטריונים.
הם כמובן אמרו כושר, ניתוחים, צביעת שיער. ואז שאלתי אותם אם הם מכירים מקרים בהיסטוריה של האנושות שבהם בנו או יצרו איזה דגם מסוים של איך אנשים צריכים להיראות. הם הבינו פתאום - אחרי הכוונה ממני שהנאצים בנו את הגזע הארי העליון - (וגם רצחו מי שלא ניראה ככה) בדיוק כמו שהם בנו אותו בכיתה. כמובן שהסברתי שדימוי גוף זה התפתח בתקופה ההלניסטית היוונית, אפילו ביקשתי מהם להוציא פלאפונים ולגלוש לחפש לי דמויות של פסלים יווניים ושאלתי אותם אם הם דומים לדימוי הגוף שכתבנו על הלוח. אחרי זה ביקשתי מהם לגלוש ולראות ציורים של רובנס ודומים מימי הביניים ושאלתי אותם מה היה מודל היופי בתקופה הזאת.
בשלב מסוים המנהלת באה לראות שאני בסדר, ונדהמה לגלות את הכיתה הזאת שכולם על תרופות פסיכיאטריות להרגעה דנים בצורה בוגרת ויפה על דימוי גוף, מה זה אומר עליהם, על העם היהודי, על הסביבה ואפילו על אפליה כנגד איך שמרוקאים מדברים מול הדרך שהצפונים מדברים.
נהניתי מכל רגע בשיעור והשיא היה שאחרי השיעור ניגש אלי אחד התלמידים וסיפר לי שאמא שלו מאוד שמנה והוא אף פעם לא הביא חברים הביתה בגלל זה, כי לא רצה שיצחקו עליו, ועכשיו הוא מרגיש שהוא יכול לענות להם שבבית שלו לא כולם נראים כמו הגזע הארי העליון, ומי שצוחק עליו הוא גזעני.
תענוג לראות בני נוער שפתאום מבינים שהחברה סביבם מאכילה אותם בדברים שלא הכי נכונים. ומותר להיות שונה גם במראה וגם במחשבה.
היום נשלחתי למילוי מקום בבית ספר תיכון (לכיתת חינוך מיוחד). לפני שנכנסתי לכיתה המנהלת הזהירה אותי שזאת כיתה רק של בנים עם הפרעות התנהגות לא קלות ומקווה שיהיה בסדר, ושאם קשה לי מידי שאני אתקשר אליה.
נכנסתי לכיתה של8 בנים בגילאי 16, וישר בהתחלה אחד התלמידים שאל אותי "המורה לא מפריע לך להיות שמנה." ואני שאלתי אותו אם זה מפריע לו. הוא לא ידע מה להגיד לי. שאלתי את הכיתה כולה איך לדעתם אשה צריכה להיראות וכתבתי על הלוח מה שהם אמרו. כמובן ששאלתי איך גבר צריך להיראות וכתבתי את מה שהם אמרו. לדעתם נשים צריכות להיות רזות, שיער בלונדיני, עיניים כחולות, פה מלא (אני אחסוך מכם תיאורים אחרים) גבר לדעתם צריך להיות רזה, חטוב, שרירי, שיער בלונדיני עיניים ירוקות או כחולות וכדומה. אחרי שכתבנו את כל התיאורים שלהם על הלוח שאלתי אותם מה לדעתם צריכים לעשות אלה שלא עונים על הקריטריונים.
הם כמובן אמרו כושר, ניתוחים, צביעת שיער. ואז שאלתי אותם אם הם מכירים מקרים בהיסטוריה של האנושות שבהם בנו או יצרו איזה דגם מסוים של איך אנשים צריכים להיראות. הם הבינו פתאום - אחרי הכוונה ממני שהנאצים בנו את הגזע הארי העליון - (וגם רצחו מי שלא ניראה ככה) בדיוק כמו שהם בנו אותו בכיתה. כמובן שהסברתי שדימוי גוף זה התפתח בתקופה ההלניסטית היוונית, אפילו ביקשתי מהם להוציא פלאפונים ולגלוש לחפש לי דמויות של פסלים יווניים ושאלתי אותם אם הם דומים לדימוי הגוף שכתבנו על הלוח. אחרי זה ביקשתי מהם לגלוש ולראות ציורים של רובנס ודומים מימי הביניים ושאלתי אותם מה היה מודל היופי בתקופה הזאת.
בשלב מסוים המנהלת באה לראות שאני בסדר, ונדהמה לגלות את הכיתה הזאת שכולם על תרופות פסיכיאטריות להרגעה דנים בצורה בוגרת ויפה על דימוי גוף, מה זה אומר עליהם, על העם היהודי, על הסביבה ואפילו על אפליה כנגד איך שמרוקאים מדברים מול הדרך שהצפונים מדברים.
נהניתי מכל רגע בשיעור והשיא היה שאחרי השיעור ניגש אלי אחד התלמידים וסיפר לי שאמא שלו מאוד שמנה והוא אף פעם לא הביא חברים הביתה בגלל זה, כי לא רצה שיצחקו עליו, ועכשיו הוא מרגיש שהוא יכול לענות להם שבבית שלו לא כולם נראים כמו הגזע הארי העליון, ומי שצוחק עליו הוא גזעני.
תענוג לראות בני נוער שפתאום מבינים שהחברה סביבם מאכילה אותם בדברים שלא הכי נכונים. ומותר להיות שונה גם במראה וגם במחשבה.