שיעור ראשון בקאליגרפיה!

mishel s

New member
שיעור ראשון בקאליגרפיה!

הלכתי לשיעור קליגרפיה בשעות הבוקר, אני ועוד כמה דודות, סבתות וסבים.
הרוב ישבו על שולחנות, אחת ישבה סייזה על הרצפה וכל הדפים שלה היו על הרצפה, היא כתבה משהו די גדול אז שולחן כנראה לא מספיק.
היה אחד שמשום מה כתב בדיו אדומה/כתומה.
גם הדוגמא שהמורה הביאה לי הייתה בדיו אדומה/כתומה.

התאמנתי בהתחלה על הקו האופקי, אחריו הקו האנכי, אחריו הקו האנכי עם סיום שפיצי, אחריו הקו האנכי עם סיום של כנף.
ובשלב הזה היו לי את כל הקוים שצריך כדי לכתוב 正月
המתאים לתקופה.

תוצאות אחרי שעתיים של כתיבה...
גיא אתה מוזמן להביא דעה :) לבקר ולשאול שאלות.

 

Tenguy

New member
בתור שיעור ראשון - זה יפה מאד !!!

לא ידעתי שמלמדים בשיעור ראשון כל כך הרבה סוגי קווים.... קו אופקי קו אנכי וקו אנכי עם שבירה ועוד עם הצלפה

אני מלמד בשעור הראשון רק אחד שניים ושלוש
ולפעמים זה גם השיעור השני ... אולי בשיעור השלישי אני מלמד את 正
שעתיים זה היה השיעור או שעורי הבית בבית ? כמה שיעורים בשבוע אתה לומד ? אפשר לראות צילום של המכחול בו אתה לומד ?
מחר אכתוב את הסימניות האלה גם
אבל אתה כותב טוב ולא רע בכלל עבור השעור הראשון.... רק שים לב שהסימנית העליונה קובעת את קו האמצע של כל שאר הסימניות שמתחתיה
והכי טובה בעיניי היא מספר #4 ...

הדיו הכתומה היא דיו של המורה - בה הוא/היא מתקנים או מסמנים את הערותיהם על גבי או לצד הקליגרפיה של התלמיד/ה, כי אם התיקונים/ההערות יהיו גם בדיו שחורה - איך יהיה אפשר לדעת מה התלמיד כתב ומה המורה העיר/ה או תיקן/ה ?

אגב, מחר אני נוסע לירושלים לסדנת קליגרפיה וגילוף קוקג׳י באוניברסיטה העברית אז אעלה לפה עוד קליגרפיות יפניות במהלך הסדנא.
 

mishel s

New member
ממ

למען הסר ספק, זה לא היה שיעור שודו אלא שיעורשוג'י.
習字
אולי זה קצת שונה... ואולי לא, אני לא יודע.
בכל מקרה השיעור היה שעתיים, בבית אני יכול לעשות כמה זמן שבא לי כמובן.
אחד הדברים שאהבתי בשיעור זה שתוך כדי שאני מחזיק את המכחול, המורה גם החזיקה אותו מעל היד שלי בחוזקה ובעצם כתבה את הקו כדי שאני אוכל להרגיש את תנועת המכחול עם היד שלי שנמצאת על המכחול אבל לא מזיזה אותו בעצם.
נראה לי שארבעת סוגי הקוים שלמדתי בשיעור הזה היו בכוונה תחילה כדי שאוכל לכתוב שווגאצו בסוף השיעור.
בפעם הבאה (יום חמישי) אני אכתוב משהו אחר כנראה בסוף השיעור.
זה שעתיים רצופות, פעם אחת בשבוע (ביום חמישי).
צרפתי לך צילום של המכחול, מכחול די פשוט נראה לי.

אגב כדי לכתוב את שני הסימניות קיפלנו את הדף לשניים ואז פרשנו שוב, ככה זה מסמן בבירור את האיזור החצי העליון שם אמורה להיות סימניה אחת ואיזור החצי התחתון שם אמורה להיות הסימניה השניה.
אולי אם הייתי עושה קיפול גם לרוחב הייתי רואה יותר בבירור את קו האמצע.

אגב2, קטע משעשע ששכחתי לכתוב בפעם הקודמת,
יצאתי מהשיעור הזה עם שקית מלאה באומייאגה של סבתות ודודות שהביאו לי אומייאגה אפילו שאני פעם ראשונה שם...
איזה דודה אחת הביאה לי איזה ממתק של טוקיו בננה, ואיזה סבתא אחת הביאה לי מלא סנביי ומנדרינה (מיקאן) אחד.
היה קצת הזוי :) יצאתי עם שלל.

 

herouth

New member
גם בעיני מס׳ 4 היה הכי טוב.

אגב, תביא בחשבון שמדובר בשיעור שמיועד ליפנים. מישל הוא יוצא דופן שם. אני מוכנה להתערב שהוא הגאיג׳ין הראשון שהמורה רואה מזה שנים...
&nbsp
והיפנים בעיקרון כבר למדו את הקוים האלה בבית הספר, השיעור רק מיועד להזכיר להם ולשפר את הטכניקה שלהם.
 

mishel s

New member
יש בזה משהו

באמת זה איזור שלא סביר למצוא בו זרים.
זה לייד תחנת רפאים בשם futagawaeki
&nbsp
אגב דיברו שם על אם אני רוצה לעשות סתם לכיף או לכוון לאיזה מבחן שודו...
מסתבר שיש להם רמות בשודו כמו בקרטה וכו...
אין לי מושג מה הדירוגים וכו אבל יש.
 
שמעתי על זה

נדמה לי שכל בוגר תיכון ביפן נחשב לדאן 1? אבל אני חוששת להפגין את בורותי בתחום כשמסתובבים פה כל כך הרבה אנשים שיודעים הרבה יותר ממני
 

Tenguy

New member
בוגר תיכון ביפן זה קיו-1-級 וכדי לקבל דאן 段 צריך בחינה מיוחדת

כמו כל שאר אומנויות ה-道 ביפן - דרגות הקיו מתחילות מדרגה 10 שהיא הנמוכה ביותר עד קיו 1 ומעל לדרגות הקיו מתחיל דירוג הדאן.
דאן 1 נקרא שודאן 初段 (דאן מתחיל) ועולה למעלה בהתאם ליכולות ולהיקף הנסיון המצטבר. הדאן הגבוה ביותר בקליגרפיה זה דאן 8.
דאן בקליגרפיה מחייב בקיאות ומיומנויות כתיבה של כל סימניות הקאנג׳י הידועות בכל שלושת סגנונות הכתב (רגיל, חצי מחובר ומחובר) כולל כתיבה של כל סימניות הקאנה (קטאקנה ובעיקר הירגאנה).
מישל - אני מאד מאד ממליץ לנצל את ההזדמנות גם ללמוד גם את הקאנה - כי זה גם חשוב , ולדעתי יותר קשה מקאנג׳י אבל יותר כייפי


לסיום - מצרף כאן אימונים שלי של הסימנית ״שזיף״ שהתאמנתי עליה כשעה (רואים בצילום רק חצי מן הדפים) בסדנת הקוקג׳י של מאסטר אוסודה באוניברסיטה העברית. רואים את הסנסיי עם כובע כי הכיתה הייתה קפואה, ולקח זמן עד שהרדיאטורים הפשירו את האווירה
כאשר הסימנית שאוסודה סנסיי בחר שאגלף היא ממש בפינה הימנית למטה והסימנית שאותה הסנסיי כתב נמצאת ממש מעליה.... אני הייתי מאושר עד לגג שהוא הסכים שאגלף גם ציור של שזיף מתחת לסימנית וירח ממעל








 

mishel s

New member
נראה שנהניתם

האות של השזיף ממש יצא יפה. עד שלא מנסים לכתוב לא ממש מבינים כמה קשה ליצור אות עם איזון טוב בין כל החלקים.
גם אם אתה יודע לכתוב את הקווים וגם אם אתה יודע את סדר הכתיבה ואת הקאנג'ים בסוף לכתוב את זה שיראה טוב זה לא כל כך קל.
 

Tenguy

New member
הרצאה של אוסודה סנסיי בטכס הפתיחה

מצטער על איכות הצילום שלי (מטלפון נייד...) ועל ״החוצפה״ שלי על השאלה ששאלתי את אוסודה סנסיי בסוף ההרצאה


 

mishel s

New member
לא ממש הבנתי את ההסבר שלו בסוף

כי לא ראו את מה שהוא כתב על הלוח.
אתה יכול להסביר בקצרה?
זה שארבע הגיע מארבעה קווים הבנתי אבל אחר כך כשהוא
התחיל לדבר על מערב ומזרח, לא ראיתי מה הוא כותב אז לא הבנתי על מה הוא מדבר כשהוא מסובב שם ומקפל את חתיכת הנייר.
 

Tenguy

New member
אני מצרף את הערכים של מזרח + מערב מן הספר שלי

הסנסיי צייר את כתב החותמות של הסימניות מזרח ומערב ... כפי שבאמת מצוייר ומפורט אצלי בספר

קראתי איפה שהוא מקום שיש קשר אטימולוגי לדמיון של הסימנית ארבע ל-מערב ... ולכן שאלתי...

 

mishel s

New member
סתם בלי קשר

נראה לי שהתחלתי להבין את הדרך הנכונה לכתוב קו אופקי :)
חוץ מזה שהמכחול די איכות ירודה כנראה והנייר נייר אימון, נראה לי הצורה יצאה די בסדר!

 

Tenguy

New member
לרגע הזה בו אתה מבין משהו באור חדש נקרא הארה

כן - אחלה קו - זה הרגע בו אתה מבין שלא צריך לסובב ולא לכופף את כף היד או את המכחול ....

להבא תשים לב שיש שפיץ במכחול, ואם אתה לא מצליח לחדד את השפיץ הזה אז יכול להיות שפשוט חסר נוזל דיו בשיער ...
 

mishel s

New member
זה בסדר שהמורה רשמה

אבל נראה לי שזה כרונולוגי
חוץ משתיים שהיא לקחה לתלות בכיתה, שאני מניח היו הכי טובים כנראה...
 
למעלה