דייויד פינצ'ר - חלק א'
דייויד פינצ'ר נולד ב-10 למאי, 1962 בדנוור, קולורדו. מגיל שמונה החל לשחק עם מצלמות ואת רוב שנות התבגרותו העביר באשלנד, אורגון, שם הוא ראה לראשונה את "האימפריה מכה שנית" (1980) שהדהים אותו בעולם המרהיב שיצר. פינצ'ר ניסה והתקבל לחברת אנימציה קטנה, סרטי קורטי, בתור מטעין מצלמות. לאחר פחות משנה, כשבקושי מלאו לו 18, הלך פינצ'ר לג'ורג' לוקאס, שגר בשכנות אליו וביקש ממנו תפקיד בצוותו. לוקאס העסיק אותו בחברת האפקטים שייסד, Industrial Light & Magic, ו-1983 זכה פינצ'ר להגשים חלום ולעבוד על הפרק השלישי בטרילוגיית מלחמת הכוכבים, "שובו של הג'דיי" (1983). הוא המשיך לעבוד בחברה שלוש שנים, במהלכן עבד על הסרטים "הסיפור שאינו נגמר" (1984) ו"אינדיאנה ג'ונס והמקדש הארור" (1984) בתור צלם ציורי הנוף הענקיים. לאחר שעזב את החברה, ביים פינצ'ר סרט רוק תיעודי על הזמר ריק ספרינגפילד, “The Beat of the Live Drum” שבזכותו התחיל להשיג עבודות בבימוי פרסומות וקליפים. הפרסומת הראשונה שביים, אגב, היתה תשדיר לאגודת הסרטן האמריקאית. ההצלחה הגדולה שנחל הובילה אותו להקים ב-1986 חברת הפקה לפרסומות וקליפים, סרטי פרופגנדה, עם עמיתיו למקצוע: דומיניק סנה, נייג'ל דיק, גרג גולד והמפיק סטיב גולין. במהרה הגיע פינצ'ר לביים קליפים לכוכבים כמו מדונה, מייקל ג'קסון, סטינג, ג'ורג' מייקל ואירוסמית' ופרסומות לחברות ענק כמו נייקי, קוקה-קולה, ליווי'ס, פפסי, שאנל והיינקן. על כל אלה זכה בעשרות פרסים. ב-1991 הגיעה מה שראה פינצ'ר כפריצתו הגדולה לקולנוע אך הוכיחה עצמה כאסון הגדול ביותר שלו. וולטר היל ודייויד גיילר, המפיקים של שני סרטי "הנוסע השמיני" פנו אליו בבקשה לביים את הפרק השלישי בסדרה. פינצ'ר קפץ על ההזדמנות והקדיש את כולו לעבודה על הסרט. מה שהוא לא ידע הוא שההפקה היתה כבר בצרות גדולות עוד לפני שנכנס אליה. אני אפרט מעט על הנעשה בה דווקא משום שהרבה משתדלים שלא לנגוע או לדון בה. פינצ'ר היה, למעשה אחד האנשים האחרונים שנשכרו. במקור הוזמן הסופר המהולל וויליאם גיבסון לכתוב את התסריט, אך המנהלים לא היו מרוצים. לאחר מכן נשכר הבמאי הראשון, רני הרלין (מת לחיות 2), במקביל לשכירת התסריטאי אריק רד (הטרמפיסט). הרלין לא היה מרוצה מרד. המנהלים כן. כשלהרלין נשבר להילחם עם המנהלים הוא התפטר והתסריט נגנז. בין במאים, החליטו המפיקים לעבוד יחד עם דייויד טווהי (רידיק) על תסריט בתקווה להזיז את הסרט קדימה. כשנשכר הבמאי השני, וינסנט וורד (לחלום אותך) הוא פיטר את טווהי והמפיקים שכרו בשבילו את ג'ון פאסאנו ליצור תסריט חדש. המנהלים, שלא היו מרוצים מהתסריט, שכרו את גרג פרוס לשכתב וזה עזב כי וורד עלה לו על העצבים. פאסאנו הוחזר לעבוד אך גם לו נשבר מוורד. המריבה גרמה לוורד לעזוב בעוד התפאורות היו במהלך בנייה. רק בנקודה זו הובא דייויד פינצ'ר אל ההפקה. המנהלים שכרו את לארי פרגוסון (איש הנצח) כדי שיעבוד עם פינצ'ר. סיגורני לא היתה מרוצה מפרגוסון. פרגוסון עזב. המפיקים, היל וגיילר, שהיו האבות הפונדקאים של הסדרה רצו להחזיר את תסריטו של טווהי, שעסק בבית הסוהר. המנהלים בפוקס לא הסכימו והמפיקים עזבו לפי שעה. פינצ'ר נשאר לבד והביא את הסופר רקס פיקט (דרכים צדדיות) כדי לעבוד על התסריט. פיקט הקשיב יותר מדי לפינצ'ר ופחות מדי למפיקים עד שפוטר. לבסוף, בניסיון לייצב את הפרויקט, כללה סיגורני וויבר בחוזה שלה סעיף שמחייב את מעורבותם של גיילר והיל בסרט. הם חזרו ושיפצו חלק מהבלאגן שנשאר מהתסריט. כל גלגולי הכתיבה, אגב, לא גרמו למנהלים לחשוב שצריך לחכות עם הצילומים. עם 13 מליון דולר שכבר בוזבזו, הם חייבו את פינצ'ר להתחיל לצלם ללא תסריט גמור. לפינצ'ר היה חזון והוא לא נתן להם לעצור אותו. הוא הביא את הארכיטקט המהפכני לבאוס וודס לעצב את התפאורות הפנטסטיות שדמיין ואילו נבנו על רקע המאבקים. פינצ'ר גם שכר את הצלם הדגול ג'ורדן קרוננוות' (בלייד ראנר) אך רצה הגורל וקרוננוות' נפטר בימים הראשונים להפקה. לקראת סוף הצילומים, היו המנהלים מודאגים מהתקציב ההולך ותופח והחליטו פשוט להפסיק את הצילומים. עם תקציב של 63 מליון דולר, מה שהפך אותו לסרט הביכורים היקר ביותר דאז, ולאחר תלאות מרובות שכאלה כמעט לא היה זה מפתיע שהסרט נכשל קשות בקופות וגם הוכרז ע"י המעריצים כסרט הגרוע ביותר בסדרה. אולם פינצ'ר לקח את הכישלון קשה וחזר לעבודה על קליפים ופרסומות למשך שלוש שנים, במהלכן זכה בגראמי על הקליפ לרולינג סטונס, Love Is Strong. ב-1994 נשלח אליו התסריט של "שבעה חטאים". הוא היה היחיד מבין התסריטים שנשלחו לו עד אז שהצליח להלהיב אותו. פינצ'ר נשכר, עם הרבה חששות, לביים את הסרט. שוב הוא הגיע לויכוחים עם המפיקים. הוא רצה את הסיום עם הראש בקופסה. המפיקים, ארנולד קופלסון ופיליס קרלייל, לא הסכימו. אך הפעם היו לפינצ'ר תומכים. בראד פיט, שמאז נעשה חבר קרוב של פינצ'ר, הכניס סעיף בחוזה שלו שהסיום חייב להישאר. וכך היה. אולם המפיקים דרשו לצלם סוף חלופי. פינצ'ר, למוד לקחי עבר, הזדרז ושלח את הסרט הלא גמור עם הסיום הנוכחי להקרנת מבחן, שהניבה ציונים גבוהים. הסוף החלופי אפילו לא צולם. קרלייל, שאף פעם לא היתה בעד פינצ'ר וראתה אותו כבמאי קליפים, הודתה מאוחר יותר בראיונות שהיא טעתה, ובגדול. הפעם הצליח פינצ'ר הפרפקציוניסט להגשים את חזונו. הוא שכר את את הצלם הצרפתי ממוצא אירני דריוס חונדז'י (עיר הילדים האבודים) כדי להעניק לסרט מה שלא הצליח להשיג עם הנוסע השמיני – אופל. אופל אמיתי. חונדז'י השתמש בטכניקת פיתוח פילם מיוחדת, ENR, שמאז יושמה בהרבה סרטים, כמו "פיץ' בלאק", "תא קטלני", "להציל את טוראי ריאן" ו"דו"ח מיוחד". כתחליף לסצינת הפתיחה שלא איפשר התקציב, יצר פינצ'ר יחד עם המעצב קייל קופר פתיח שהיה מודל לחיקוי לאינספור פתיחים, קליפים, פרסומות וקמפיינים למיניהם מאז. הסרט נחל הצלחה עצומה בקופות עם הכנסות של מעל ל-300 מליון דולר והפך את פינצ'ר לבמאי מבוקש. הוא נשאר אחד הסרטים החשובים ביותר שהוציאה הוליווד בשנות התשעים. כישרונו ואישיותו של פינצ'ר גם קנו לפינצ'ר מעריצים וחברים טובים מבין עמיתיו להפקה. מורגן פרימן קנה את הזכויות לספר "מפגש עם ראמה" עם הבימוי מיועד בלעדית לפינצ'ר. גם התסריטאי, אנדרו קווין ווקר, המשיך לשותפות פוריה עם פינצ'ר ושיכתב כמעט את כל סרטיו הבאים. אותה שנה היתה גם נקודת ציון בחייו האישיים של פינצ'ר, שהיה נשוי לדוניה פיורנטינו, דוגמנית לשעבר ולימים אשתו לשעבר גם של גארי אולדמן. לשניים נולדה בת אחת, פליס אימוג'ן פינצ'ר. פיורנטינו הידרדרה מאז לאלכוהול וסמים והתגלתה כבעלת הפרעות אישיות קשות כשהטיחה האשמות מופרכות בפינצ'ר במהלך גירושיהם. פינצ'ר קיבל אחזקה בלעדית על בתם. כשהמקרה חזר על עצמו ב-2002 עם אולדמן, פינצ'ר העיד לטובתו בבית המשפט. סרטו הבא של פינצ'ר "המשחק" (1997) לא היה חף מפוליטיקה. במקור, לוהקה ג'ודי פוסטר במקום שון פן. היא הבינה שהיא אמורה לשחק את בתו של דגלאס, אך הוא התעקש להיצמד לרעיון המקורי, בו היא אחותו. פוסטר עזבה את הפרויקט והתפקיד נכתב מחדש בשביל שון פן, אך דרכם של פוסטר ופינצ'ר עתידות להצטלב שוב. מעבר לזאת, זה היה הסרט הראשון בו פינצ'ר היה יכול לעבוד עם הצוות הקבוע שלו מעולם הפרסומות והקליפים. אפילו שותפו החדש, אנדרו ווקר, הובא כדי לשפץ את התסריט. שוב, הורגש הפרפקציוניזם של פינצ'ר בכל תחום בעשייה. הסרט שילב את כל מאפייניו של פינצ'ר – סרט מתח עשוי היטב עם מוטיבים אפלים ובעל ערך מוסף פסיכולוגי. הסרט לא היה הצלחה אדירה, אך עשה רווחים נאים וגרף ביקורות מחמיאות. כמובן ששום דבר לא הכין אף אחד לסרטו הבא.