שירים של בוב דילן

שירים של בוב דילן

חשבתי שבפורום בוב דילן אוכל לקרא את מילות השירים בעברית של בוב דילן. לאיזה שירים של בוב דילן יש מסרים פילוסופיים, מרגשים ועצובים ?
 

rolibark

New member
זו הטעות הנפוצה - לחפש מסרים ....

אפילו לדבריו של דילן עצמו לא פעם בראיונות כאלו ואחרים... אל תחפשו מסרים בשיריי...אני לא שליח של אף אחד... השירים זה אני...
 
מצד שני

אין ספק לשירים יש משמעות, לעיתם ברורה מאוד. למשל if you see her'say hello הוא ללא ספק שיר אהבה מרגש וניתן לפרש אותו, אבל להגיד "את זה הוא כתב על אשתו" זה מוגזם. צריך לשפוט את השירים הטקסטים בלי קשר לחיים האישים של הכותב. אבל לדעתי להקשיב לדילן בלי לתהות על משמעות המילים (לפחות המשמעות הספרותית) זה רק חלק מהחוויה.
 

rolibark

New member
ואני חושב שלחפש משמעות "סיפרותית"

בשיריו פוגמת בעצם החוויה. כשאני מאזין לשיריו (ולמילותיו), אני משתדל לזרום עם החוויה המוסיקלית, ולא לתהות על מסריו האישיים כאלו ואחרים. זה רק פוגם. והסיבה לכך (לדעתי לפחות) היא פשוטה: איננו מתיימרים להכיר את פנימיותו ואישיותו של דילן. איננו יודעים לאמיתה באם היו לו כישורים ספרותיים (אולי כן, אולי לא). איננו יודעים עליו יותר ממה שקראנו בספרים, וראיונות (וכולנו יודעים כמה הוא "משחק מניפולטיבית עם המראיין בזמן הראיון). ולכן חווית ההאזנה לא צריכה להיות "מה התכוון, או מה המסר, או מה הוא הרגיש וחווה בזמן כתיבת השיר". זה לא רלוונטי. מה שחשוב הוא שבזמן ההאזנה נוצרת השלכה רגשית על פנימיותינו ואישיותינו אנו, המאזינים. מה שאנו מרגישים בזמן ההאזנה זה מה שחשוב - ולא מה שדילן הרגיש , או מה המסר (סיפרותי, רגשי, רומנטי, או אחר) שניסה למסור לנו בזמן כתיבת השיר.
 
לדילן יש כישורים ספרותים

אחרת הוא לא היה מועמד לפרס נובל. אני מסכים שמה שחשוב בהאזנה זה מה שאנחנו מרגישים- אני מרגיש את מה שאני מרגיש בגלל לשמילים יש ערך ספרותי בנוסף למגינה (שיש לה ערך מוזיקלי) ולשירה של דילן.
 

rolibark

New member
אין לי וויכוח אתך באם יש לו, או אין

שים לב למה שכתבתי - אין לנו את הכלים לדעת אם יש לו או אין כישורים כאלו או אחרים - חוץ מכישור אחד שאני יודע לבטח...וזה... הוא יכול להיות ללא כישורים כלל - אבל הוא "עושה לי את זה" ....
 
גם לי הוא "עושה את זה"

אבל עם המילים שלו היו פחות טובות הוא היה "עושה לי את זה" הרבה פחות.
 

youngG

New member
לא מובנת לי החוויה שלך

בוב דילן לא התפרסם בזכות הלחנים המיוחדים שלו או גאוניותו האינסטרומנלית. דילן נחשב לכותב ויוצא דגול בזכות הטקסטים האומנותיים שלו,שאני באופן אישי רואה כשירה לכל דבר. אנני מצליחה להבין איך אפשר להנות מדילן מבלי לפרש את המסרים ולפענח את המטאפורות, אחרת blowin' in the wind היה סתם שיר על מזג האוויר...
 

rolibark

New member
חולק על גישתך....

1. להגיד - "בוב דילן לא התפרסם בזכות הלחנים המיוחדים שלו או גאוניותו האינסטרומנלית" זו אמירה לא מוכחת. איך את יודעת ? עשית סקר חובבי דילן בשנות בחרותו (תחילת שנות ה 60 שבהן הוא התפרסם) ? - ואני אומר: ייתכן וכן וייתכן שלא. הנטייה שלי היא לכיוון הלא. והסיבה היא שהקהלים שלו בתחילת שנות ה 60 , נטו לקבל כמעט כל זמר ששוייך לתנועת המחאה, עם טון של וודי גאטרי, FOLKY, גטרה אקוסטית, נופך של פה ושם מילים על מלחמה, נשורת רדיואקיבית, סוחריי נשק (WAR-LORDS) - וזה הספיק. וזה היה הטריגר שדחף אותו למעלה ולמודעות כלל ארצית. 2. ולהגיד "אנני מצליחה להבין איך אפשר להנות מדילן מבלי לפרש את המסרים" - זו אמירה סובייקטיבית (וברור שגם לגיטימית). אבל, כל אחד חושב אחרת -
 

youngG

New member
איפה הסתירה?

עובדתית לחניו של דילן,במיוחד אלו של השנים הראשונות, שייכים לז'אנר הפולק. אלו לחנים פשוטים ואינם מורכבים, ומדובר פה בעובדה ולא בתפיסה סובייקטיבית. ואם אני מתייחסת לדבריך קהל היעד שלו בתחילת ה60's היה פריק של זמרי מחאה,כלומר הדגש הינו על המשיכה לתוכן ולא לליווי המוזיקלי."הטריגר שדחף אותו למעלה ולמודעות כלל ארצית"="פה ושם מילים על מלחמה" - הטריגר הוא התוכן של היצירות,במיוחד במקרה של דילן. ללא המסרים ופריצת הדרך האומנותית,רוב הסיכויים שמעטים בינינו היו מכירים את השם בוב דילן. כמובן שאני מדברת כאן בשם עצמי בלבד, וברור לי שישנם גם שירים עם לחן קליט,קליל שכל מטרתם היא להיות שיר מצעדים (כדוגמת tangled up in blue) ולכן אני לא מתנגדת לרעיון שאי אפשר להנות מהלחנים. אבל!הגדולה של דילן מתבטאת באומנות הלירית,ובהחלט לא המוזיקלית. ואתה לא צריך סקר,ובטח ובטח לא יכול לומר "איך את יודעת שדילן לא התפרסם בזכות הלחנים המיוחדים":האם שמעת פעם השוואה בין הלחנים של הפינק פלויד ללחנים של דילן? או סולו של הנדריקס לעומת סולו של בוב?
 

rolibark

New member
"הטריגר הוא התוכן של היצירות" ???

יש לך ביסוס לטענה הזו ? היא אינה נכונה בלשון המעטה. היו לו שנים/שלושה שירים (עם תוכן FOLKY כזה או אחר) שנכנסו לתודעת ה FOLK במצעד בוושינגטון (עם לותר קינג) - אבל לא הקפיצו את הקריירה שלו. הגורם (העיסקי) שהקפיץ את הקריירה שלו , ואותו לתודעת ההמונים באמריקה של תחילת שנות השישים , בצורה המשמעותית ביותר, היתה חברת "קולומבייה" (לתקליטים). דילן כמו הרבה אומנים אחרים השתמש בצורה מאד מתוחכמת במפיקים, יח"צנים, ומקדמיי שיווק בצורה מאד חכמה ומניפולטיבית כדי לקדם את הקריירה שלו. (המקור והביסוס לדברי עשרות קטעיי עיתונים, ספרים בארכיוני) גם זמרים שהקפיצו אותו בתחילת הקריירה (כמו JOAN BAEZ) מעידים על המניפולטיביות והתחכום שלו בתחילת הקריירה. כל האמור למעלה בוודאי שלא גורע במאומה את הערצתי אליו !
 

youngG

New member
טוב..

אם מלבד 2-3 שירים בסגנון הפולק כל השאר הם מבחינתך ז'אנר אחר (אין לי מושג איך אתה מגדיר את זה) אז באמת שפה מסתיים הדיון,כנראה אנחנו רואים אותו בצורה מדי
 

rolibark

New member
את מסלפת את דברי !!!

לא טענתי ש "מלבד 2-3 שירים בסגנון הפולק כל השאר הם [מבחינתי] ז'אנר אחר" ! (ואגב, מתוך מעקב אחרי סגנונך - זה כבר לא מפתיע...] ברור שהיו לו לפחות בין 30 ל 40 שירים בסגנון ה FOLK...את זה כל חובב דילן מתחיל יודע. טענתי - שמבחינת הקפצת דילן לתודעת ההמונים (ובעיקר : מסע יח"צנות עסקי ויעיל של חברת "קולומביה") היו אלו בסביבות 3 שיריי FOLK "שעשו את זה"...התוכן (ו/או המסר) היה הגורם הכי פחות משמעותי ! זוהי תמימות לחשוב שתוכן "עושה את זה". מאז ומתמיד (בעולם המודרני לפחות) היו אלו: מקדמיי מכירות, מפיקים, יח"צנים, וקשרים עסקיים "טובים" עם DJ-ים בתחנות רדיו, שקידמו שיריו במעלה "מצעד הפזמונים" !
 
למעלה