שכ"י לא מיוצבת על השולחן

עינת77

New member
שכ"י לא מיוצבת על השולחן

שלום, אשמח לשמוע המלצות מנסיונכם. אני מטפלת בילדה בת 6 שנים עם טונוס שרירים מעט נמוך וגמישות יתר בכפ"י כמוכן יש גם קשיים בויסות סנסורי. איכות הקו שלה היתה נמוכה כשהתחילה טיפול אך כיום השתפרה מאוד. הבעיה היא שבמהלך הכתיבה שכ"י אינה מיוצבת לגמרי על השולחן היא מתרוממת מעט, למעשה היא נשענת על האזור האולנרי שקרוב יותר לזרת ואז נוצרת "גבעה" קטנה בשכ"י, דבר שגורם לה להתאמץ. עבדנו הרבה מאוד על חיזוק שרירי כפות הידיים ומניפולציות, כמוכן עבדנו הרבה במנח ורטיקלי, עבדנו על מודעות לייצוב אבל אני לא מצליחה להיפטר מזה. אשמח לקבל ממכם רעיונות לשיפור המנח מעבר למה שנעשה כמוכן אשמח לשמוע תובנות בנושא, מדוע היא נכנסת למצב הזה בו היא נתמכת באיזור האולנרי הקרוב יותר לזרת?!. שמעתי על שימוש במשקולת, האם ידוע לכן היכן אוכל לקנות משקולת טובה שמצד אחד היא שטוחה (באיזור שכ"י) ומצד שני היא בעלת נפח ומשקל? ניסיתי במספר חנויות ספורט ולא מצאתי את את המשקולת הספציפית. תודה מראש על ההיענות,
 

fez1

New member
שלום עינת,

היה לי ילד בטיפול שהראה מצב דומה. מה שסייע לו במיוחד היה סטנד משופע או לחילופין קלסר משרדי (כמו אלה העבים בשחור לבן) המונח בשיפוע מולו ועל גביו הדף/מחברת המקובעים באטב או כיו"ב. גם המשקולת עזרה (אם כי בתחילה הביע חוסר נוחות). ניתן להשתמש במשקולת קלה הנסגרת עם סרט וולקרו (כשהסגירה נמצאת תחת ש.כ.י בכדי להשאיר את המקום במנח שטוחעל גבי משטח הכתיבה). כשלא היתה לי כזו משקולת פשוט הנחתי משקולת ללא סגירה מעל ש.כ.י. כמובן משקולת כזו שלא נופלת לצדדים ואשר לא מגבילה את התנועתיות במקום. גם כשהמשקולת קלה מאד היא מסייעת מעצם הכניסה של התלמיד למודעות. בהצלחה!
 

עינת77

New member
קודם כל תודה ובהמשך

כיון שלא מצאתי משקולת הכנתי אחת מעצמי מחול (יצא מוצלח מאוד) והכנסתי לבד נמתח והלבשתי את זה על שכ"י של הילד, כמובן כמו שאמרת החלק השטוח מתחת אבל לצערי זה לא עזר. מה היתה הסיבה לכך שהילד שלך ביצע זאת? תודה מראש,
 

fez1

New member
משקולת

עינת שלום, לעיתים זה הולך ולעיתים לא. אצל אותו ילד עליו דברתי הקדשנו זמן רב לחיפוש אחר מענה ל"יד המרחפת" שלו (זה המראה שהתקבל בשעה שכתב...). הדבר כלל תחילה פעילויות ללא דף וכלי כתיבה, תרגולי משחק לפיתןח הדינמיות ב ש.כ.י , ציור וכתיבה וורטיקליים- על לוח וכן על לוח משופע. בתחילה עם טוש עבה לצורך ייצוב האחיזה ותחושת המגע בין כף היד - משטח הכתיבה וכלי הכתיבה, ובהמשך עם עפרון עבה ורך וגם עפרון רגיל. (את המאחז/העובי ודרגת ה"B" של העפרון פשוט יותר להתאים לכל ילד). כשעברנו למנח שטוח וכשהנחתי על ש.כ.י את המשקולת (הקלה), הורגשה מידה מסויימת של אי נוחות. הסברתי לו על הזמניות של ה"טריק" שלנו ועל מטרתו. לא בטוחה שהוא הבין כ"כ אבל זה ילד שהסכים להתנסות ב"טריקים"... הדבר היחידי שהפריע לי (ולו) בשימוש במשקולת היא ההגבלה שנוצרה עקב הצורך של הרוטציות הנדרשות במהלך הכתיבה/ציור, ותנועת היד על גבי המישטח, אבל מכיוון שהדבר זמני ומכיוון שהמטרה שעמדה לנגד עינינו היתה קודם כל להפנים את הצורך בהנחת ש.כ.י על הדף, העדפנו להיעזר בכך. לאחר זמן ראינו שש.כ.י קרוב יותר מבעבר למשטח הכתיבה. טוב לשמור על התוצרים ולהשוות עם הילד לפני ואחרי. בקשתי מאד מהמורות בכיתה להקפיד לתת לו תזכורת וכן להנגיש לו כשיזדקק, את הקלסר העבה לצורך מישטח משופע התורם מאד ליכולת הנחת ש.כ.י על הדף. התהליך באותו מקרה היה ארוך אבל ראינו בכל פעם שיפור כלשהו. היו גם מקרים אחרים בהם הנ"ל לא עזר ואז היה צורך להמשיך בדרך אחרת.. ועכשיו הסנדלר הולך מאד יחף כי ההקלדה הנ"ל נעשתה כשהיד שלי "מרחפת" והתוצאה מגיעה עד הכתף שלי... נוּ שוֹייְן..
 
שיטות אלו של משקולות ומשטח משופע מתאימות

גם לגילאים קטנים יותר כמו 4-5?
 

fez1

New member
שלום תמי,

רק עכשיו ראיתי את שאלתך מכיוון שלא ביקרתי כאן מס' ימים... אני לא כ"כ אוהבת שימוש באמצעים כאלה בגילאי טרום בי"ס. זה הזמן בו הילד מסגל לעצמו הרגלי אחיזה והרגלים גרפומוטוריים והוא נמצא בשלב הכנה. לכן אעזור לו "להתכונן" קודם כל עם הנתונים האישיים שלו ובמקרה הצורך, אם הוא ממש רחוק מהמצופה לגילו, אסייע להתמודדותו ע"י הלבשת עיבויים כגון פלסטלינה שניתן לעטוף בה את העפרון במידת העובי הרצויה ובהתאם לנתוני כף ידו של הילד המדובר. (פלסטלינה אינה נוקשה מדי ולמעשה מאפשרת לבנות מאחז אישי שמותאם ע"י תבנית אחיזת הילד בכלי הכתיבה המעובה). אשתמש בצבעים ובטושים עבים מלכתחילה, כפי שרצוי בגילאים המוקדמים. כמובן שאיני מתכוונת לאוכלוסיה עם קשיים מוטוריים או נכויות שאז ההתאמה מכוונת מלכתחילה.
 
למעלה