שלבי אבחון -בתחומי המוטוריקה

coffebean

New member
שלבי אבחון -בתחומי המוטוריקה

כיצד פועל תהליך האבחון? איך נגשים?האם פונים לרופא המשפחה,לרופא התפתחותי? האם נגשים למרכזי התפתתחות למינהם? אשמח לקבל הכוונה. אם צריך אוסיף פרטים
 
שלבי אבחון

אשמח אם נאווה או שרית שעובדות במערכת תוכלנה להוסיף פרטים באופן כללי רופא המשפחה או רופא ההתפתחות יבדקו את הילד ואם יראו צורך יוכלו להפנות למכון להתפתחות הילד . במכון אחרימספר בדיקות יוחלט על טיפול מתאים ( פסיותרפיה , ריפוי בעיסוק וכד'). אפשרות נוספת שראיתי אצל אימהות שמגיעות אלי היא לעקוף את המכון ולקבל ישר הפניה לאיש המקצוע שעובד עם הקופה. אפשרות שלישית: פניה לגורם פרטי שעוסק בהתפתחות מוטורית. כאן , אין צורך בהפניה מהקופה כי הטיפול הוא פרטי אבל עדיין יש צורך בבדיקת רופא על מנת לוודא שהבעיה היא אכן מוטורית ולא אחרת.
 
תוספת - ואיך נעשה האבחון המוטורי

עצמו. שוב סביר להניח שמטפלים בתחומים שונים פועלים אחרת ואם נאווה תרצה לכתוב על אבחון של ריפוי בעיסוק זה יהיה מבורך. אני אכתוב על אבחון בשיטת ורדי: משך אבחון תינוק שעה וחצי כשהזמן ההתחלתי הוא זמן לשיחה עם ההורה ולמילוי שאלון עם פרטים טכניים ( שם , כתובת) והסטוריה רפואית ( הריון, לידה , מחלות ועוד), סיבת הפניה ( למה היגעתם לאבחון) ועוד.. בזמן הזה יש אפשרות גם לתינוק לסקור את החדר ואת המטפל בלי שירגיש שבוחנים אותו ובלי חשש. ( זו גם אחת הסיבות לכך שהאבחון ארוך- המטרה היא שהתינוק ירגיש בנוח כאשר המטפל ניגש ונוגע בו ולכן לוקחים את הזמן בסבלנות). באבחון נבדקים טונוס השרירים, היכלות המוטוריות בהתאם לגיל, הסימטריה בתנועות, והפעלת השרירים השונים. מפגש האבחון הוא כבר מפגש טיפול ראשון ולאחר איתור מקור הקושי בונים את שלבי הטיפול וכבר במפגש הראשון מקבלים שיעורי בית ראשונים. בדרך כלל מתקיים מפגש אחת לשבוע וההורים מתרגלים יום יום בבית. הרעיון הוא להתאים תרגילים שיהיו גם יעילים וגם יתאימו לילד ולהעדפותיו כך שהתירגול יוכל להיות נעים ובצורת משחק. ברגע שתינוק רעב, או בוכה ההורים לוקחים אותו ומרגיעים אותו ( או מאכילים ).
 

coffebean

New member
תודה רבה! ומה לגבי אבחון שפתי?

האם גם לאבחון שפתי אותו נוהל?
 
COFFEBEAN

אבחון קלינאית תקשורת כולל התייחסות להתפתחות בתחומי תקשורת שפה ודיבור. אצל ילדים צעירים מאד הוא בדרך כלל נערך ע"י לקיחת מידע התפתחותי מההורים (הריון , לידה, רכישת אבני דרך התפתחותיות, מוטוריות ושפתיות, מצב שמיעתי). אצל ילדים צעירים נעזרים גם בשאלוני הורים המתייחסים ליכולות תקשורתיות, ולהפקות קוליות ושלבי מלמול ומילים ראשונות ). בנוסף, נערכת תצפית בהתנהגות הילד, כיצד הוא משחק, מתקשר עם הוריו ועם הקלינאית. לעיתים מקליטים את הילד כדי לנתח את הפקותיו (מלמול, או דיבור) והמדגם מנותח ע"י הקלינאית ומשווה לנורמות המצופות באותו גיל. אצל ילדים מבוגרים יותר יש שימוש במבחני שפה שונים היכולים לתת מידע על השלב ההתפתחותי בו הילד נמצא מבחינה שפתית ועל הקשיים המיוחדים לו. מקווה שביארתי קצת את הנושא ניתן לשאול עוד אסנת סגל קלינאית
 

נאוה ר

New member
אבחון

לרוב צריך להביא הפניה מרופא משפחה ולמלא טפסים שיחודיים לקופה. כאשר מטופל בתינוק לפעמים מסתפקים בהפניית רופא מאוד מפורטת. מנהל היחידה, לרוב רופא עובר על המסמכים ומחליט את מידת הדחיפות והאם לבצע בדיקה נוירולוגית או בדיקה של רופא התפתחותי. ולפעמים הוא חושב שהוא צריך בתוך האבחון הרפואי עוד איש מקצוע או מספר אנשי מקצוע שיתרשמו מהילד. לפעמים הוא מחליט שהילד צריך אבחון של מקצוע כמו פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק או פיזיותרפיה ולפעמים רואים את הילד כמה אנשי מקצוע בבת אחת. ולפעמים הוא מחליט על סוג התערבות אחת ומפנה את המסמכים למקצוע הבודק לשיקול דעת וקביעת תור. לפעמים אחרי אבחון או טיפול של איש מקצוע אחד הוא חושב שצריך התערבות של איש מקצוע אחר ומבצע הפנייה פנימית. למרות שההסברים שלי נשמעים מאוד מסורבלים, יש מודעות הולכת וגוברת לחשיבות המהירות בגיל הצעיר ואצל תינוקות יש בדרך כלל זירוז הליכים. בריפוי בעיסוק האבחון דומה למה שתארה ענת. המאבחנת מסתכלת על המשחק החופשי של הילד. המאבחנת יוזמת משחקים שמתאימים לגיל ההתפתחותי של הילד. והמאבחנת מתשאלת את ההורים באופן ישיר ועל ידי טפסים למילוי כדי לקבל תמונה מלאה על תפקודו של הילד גם מחוץ לחדר הטיפולי. בדרך כלל נותנים המלצות לגבי המשך הקשר הטיפולי או בדיקות וטיפולים נוספים שכדאי לעשות. ונותנים הדרכה מה כדאי לעשות. קופי אם תשאל יותר ספיציפי ותספר מה עורר את השאלה אוכל אולי לדייק בתשובתי. נאוה רמון
 

coffebean

New member
בנתיים נפגשתי עם רופא הילדים

וקבלתי הסבר קצת ממנו. תודה על ההסברים המפורטים הם בהחלט תרמו לי!
 
למעלה