שלום . איזה פורום נחמד!

שלום . איזה פורום נחמד!../images/Emo63.gif

יש לבני, שהחליט ללמוד תורה ומכוון גם אותי לעניין מספר שאלות ואיני יודעת מה להשיבו. על סיפור נח: 1. למה גם החיות מתו במבול, אם האנשים אלה שחטאו? 2. למה ה' בהיותו כל יכול (או גדול ביכולותיו) לא תיקן את העולם אלא החריב אותו? 3. האם הקשת וההבטחה בסוף פירושו של דבר ש-ה' התחרט על החורבן והמבול ומעתה רק ינסה לתקן? יש גם שאלות על יציאת מצריים (שוב על החיות, למה נענשו חיות) ועוד . אבל קודם רציתי לראות אם מתאימות השאלות לפורום או שזה פה מקום דתי ואין לשאול כאלה. ושאלה גם ממני: האם יש ספר שיכול ללות אותי בלמדי את בני תנ"ך ובו תשובות או הסברים לשאלות אלה ואחרות, לפי הפרקים והפרשות השונות. אולי יראה לכם משונה שהוא שואל ככה אבל זהו בני , הוא ילד מיוחד, קורא וכותב בעצמו כבר מגיל 3 לומד המון לבדו ודורש בכל תוקף ללמוד גם תורה ותנ"ך ככה שהשאלות אמיתיות. תודה.
 
שאלות יפות יש לבנך ../images/Emo13.gif

אני מנסה לענות, כהבנתי : המדרש מסביר "כי השחית כל בשר" - לא רק האנשים חטאו, אלא גם חיות ובהמות, ואפילו הארץ שינתה ממנהגה. זו היתה הסיבה שה' מחה את הכל, כדי לברוא מחדש עולם שלא יתדרדר בצורה כזו. תוכלי לקרוא על כך בהרחבה כאן. אחרי המבול, לא רק הקשת ניתנה - אלא גם שבע מצוות בני נח, שנועדו לשמור על עולם מוסרי ומתוקן, בניגוד למה שקרה לפני המבול. כל מערכת היחסים בין ה' לבני האדם השתנתה, יש כאן ברית והדדיות, ולכן האופציה של החרבת העולם אינה עומדת יותר על הפרק.
 

מוגג

New member
כי השחית כל בשר דרכו.

יש מצבים בהם עדיף לבנות מחדש במקום לנסות לתקן. העולם טרום המבול נהיה מקום בלתי נסבל בגלל ערבוב המינים (בני האלהים עם בנות האדם ובני האדם עם הבהמות.) וחטאות האדם. מלאה הארץ חמס. החיות* מתו כי גם הן הושחתו על ידי בני האדם. רק צדיק אחד נותר בעולם ולכן הפתרון היה התחלה מחדש. על "כל יכולתו" של האל יש מחלוקות רבות בכל אופן, אין הוא שולט על יצר יצוריו ואם הם בוחרים בדרך כלשהי הוא יכול לחזקם (פרעה) או להקשות עליהם אך ההחלטה היא בידי אדם. ההבטחה בסוף המבול, שמסומלת בקשת התלויה, היא כי שוב לא יהיה חורבן גמור של העולם. *את יכולה לבדוק עם בנך את כל המקומות בהם מוזכר הביטוי "אדם ובהמה" ולראות שגורל החיות תלוי בגורל האנושות.
 

אופירA

New member
מנהל
הכל בידי שמים, חוץ מיראת שמים

ואין משמעות הדברים שיראת שמים היא כוח שיש לאדם מעל לאלוקים, מה שהופך את האלוקים לפחות "כל יכול"! האלוקים העניק לאדם את הבחירה בתחום יראת השמיים, וקבע שלא להתערב בבחירתו - וכל זאת לתכלית הבריאה: ההטבה האמיתית. אבל אין לאדם שום דבר מצד עצמו חוץ ממהות האלוקים ואחדותו. הוא שולט על מציאותם ומעשיהם ויצרם ובחירתם, אלא שהחליט להעניק להם את הבחירה. ולעניינה של השואלת, שבנה שואל שאלות אמיתיות ונכונות מאד (ואשריו): 1. האנשים שחטאו לפני המבול השחיתו בחטאיהם את כל הבריאה. הקב"ה ברא את העולם לתכלית - בשביל האדם, בשביל להעניק הטבה לאדם. כדי שהאדם יהיה זכאי בדין להטבה, ולא יקבלה בחסד, הוא הטיל עליו תפקיד - להיות שותף לקב"ה במעשה הבריאה. לצורך מילוי תפקידו האדם קיבל בחירה שיש לה כוחות עצומים: הכוח ליצור והכוח להחריב. הקב"ה אמר לאדם כבר בבראשית: הכל בראתי בשבילך... תן דעתך שלא תחריב את עולמי (כלומר נתתי בידך הכוח להחריב את עולמי). כאשר האדם בחר להשחית את מעשיו, אזי כל היצורים והבריות שנבראו בשביל לשרתו, שירתו את בחירתו - ההשחתה - והשחיתו את מעשיהם (אלא שהם לא השחיתו מתוך בחירה שלהם)! 2. ה' קבע שהאדם יקבל תפקיד לתקן את העולם כדי שיהיה זכאי לשכר מהקב"ה, שזו תכלית הבריאה. אם הוא יתקן את הקלקולים של האדם, יהיה זה כעין התערבות בבחירה החופשית של האדם, וממילא הוא לא זכאי לשכר... לכן הקב"ה לא מתערב בבחירה החופשית של האדם, אלא הולך איתה. הוא בחר להשחית את העולם - הקב"ה מחריב את העולם ומשאיר רק את האדם הצדיק. כמו כן, את העולם החדש הוא ברא באופן שהתנהגות האדם מכאן והלאה כבר לא משחיתה את התנהגות בעלי החיים, ולכן לאחר המבול אין צורך יותר להחריב את העולם כתגובה לבחירת האדם. כך יוצר הקב"ה מצב שלאדם יש בחירה חופשית, אבל בכל שלב ושלב של בחירתו הוא יכול להגיע לתיקון העולם - אם לטוב ואם למוטב. הקב"ה יוצר מצב שמאפשר את בחירת האדם בהמשך, בעקבות הבחירות הקודמות שלו. לדעתי זו משמעות הקשת וההבטחה. אגב, לילד קטן צריך להתאים את התשובות למה ששכלו ונפשו יכולים לתפוס.
 
למעלה