שלום ! אני אביב ויש לי בעיה.

שלום ! אני אביב ויש לי בעיה.

אני משוכנע שיש איזשהו כח שמתכנן לנו את החיים לפרטי פרטים .[ודאי לא אלהים דתי] ונראה גם שיש לו איזו תכנית לנו ולעולם. אבל כמו שזה נראה , המטרה היא ממש לא טובת האנושות ,הרי העולם מלא בסבל והאושר כל כך רחוק.האמת שאני מרגיש כמו כלי משחק בידים שלו .ותודו שקשה מאוד לחיות ככה.מה אתם חושבים?
 
מה זאת אומרת אתה משוכנע?

על סמך מה אתה משוכנע? מאיפה לך לדעת? באותה מידה שאתה משוכנע שיש תוכנית לעולם (זדונית או טובה- זה לא משנה) אני יכול להיות משוכנע שהעולם הוא סתם ואין שום תוכנית מאחוריו. ואין שום סדר או היגיון בו.... מאיפה לך לדעת מה האמת במקרה כזה? איזו דרך יש לנו לבחון את זה לכאן או לכאן?
 
שלום מיכאל.

אני משוכנע, כי אני רואה את זה בחיים שלי בצורה ברורה מאוד .למשל שכל פעם שיש לי אפשרות להנות ממש [מה שלא קורה לי יותר מידי ] מגיע משהו ממש לא צפוי ומפריע .ואותו דבר הפוך .וזאת דוגמא קטנה. עכשיו ,גם אם נאמר שהכל ממש סתם ,ואין שום תוכנית ,אז מי שכייף לו בחיים [טוב ,ברור שלא רק כייף]סבבה ,אבל מי שהחיים שלו הם בעיקר קשיים,מה יתן לו סיבה להתמודד איתם? אשמח להמשיך ,אביב.
 

hilabarak

New member
יש תיאוריה מעניינת שאולי תתן לך כיוון חשיבה

לבעייה שאתה מציג. אני לא יודע אם קראת את הספר 'שיחות עם אלוהים'. בכל מקרה אם ננסה לתמצת טרילוגיה - הטענה היא שכל אחד מאיתנו הוא רסיס אלוהות ובורא את עולמו בגדול דרך התת מודע. זאת אומרת שאם אני מאוד נהנה ממשהו, אבל בתוך התת מודע אני מאמין שההנאה תיפסק, אזי יגיע האירוע שיפסיק את ההנאה. אותו כנ"ל גם ההיפך, אם אני חולה, אבל מאמין באמת (בתת מודע ולא במודע) שאני אבריא, אזי פועלים כוחות שיגרמו לי להבריא. בגדול בעצם - אנחנו אחראים לכל מה שקורה לנו גם במישור הפיסי (בחירות שאנחנו בוחרים) וגם במישור המטאפיסי (אנחנו מושכים דברים אלינו אם אנחנו מאמינים בהם או פוחדים מהם). כל הרע שקורה לנו איננו מגיע מיישות שרוצה להרע לנו, אלא מתוך החוויה שלנו את העולם. היכן הבעייה ? איך שולטים בתת מודע ? איך גורמים לעצמנו להאמין באמת בדברים טובים ? איך מפסיקים לפחד ובכך למגנט לעצמנו את השלילי ? בגדול זו עבודה קשה. הרבה אימון בשליטה מסוג מדיטציה ודימיון מודרך. הרבה עבודה פסיכולוגית - לשחרר את אותו חסם שמאמין שאנחנו לא שווים, או שלא מגיע לנו או שאנחנו אשמים או אנחנו לא מספיק טובים...... (בדרך כלל כדאי לעשות אצל פסיכולוג). הרבה עשייה מעשית - ככל שאדם יותר עובד ולומד ומטפל ומתחזק, הוא יותר עסוק והתת מודע עסוק יותר בלחשוב על העיסוקים (נניח על המבחן) ופחות על כמה אני שווה או לא שווה וכו'. זו תיאוריה, יש בה היגיון, היא לא בהכרח נכונה, אבל יכולה לעזור בהבנה מכיוון פילוסופי של השאלה.
 
שלום אביב

חלק ראשו של הטיעון שלך: בוא נבחן את ההכללה שלך: כל פעם שיש לי אפשרות להנות ממש [מה שלא קורה לי יותר מידי ] מגיע משהו ממש לא צפוי ומפריע אתה בטוח שזה ממש כל פעם? לא הייתה אף פעם, אפילו לא אחת, שזה לא קרה? מה ההבדל בין להנות ממש לבין הנאה שהיא לא ממש? כוס קפה בבוקר זו לא הנאה ממש? כל בוקר שאתה מכין קפה- מגיע משהו ממש לא צפוי ומפריע. איך המשהו הזה יכול להיות לא צפוי? אם הכל חלק מתוכנית זדונית? חלק שני של הטיעון שלך: אני חי את חיי מתוך שכנוע ברור שאין שום משמעות לכלום והכל סתמי לחלוטין. (הערה: השכנוע הזה לא מהווה שום הוכחה לכלום. יכול להיות שיש תוכנית ויש איזה משמעות או ידע, אבל בגלל שאין לי כל דרך להבין את המשמעות הזו או לתפוס אותה- אז מבחינתי אין לי ממשות!) האם אין לי קשיים בחיים? בוודאי שכן. אבל אני די משוכנע שעיקר הקושי של אנשים רבים בחיים נובע לא מתוך הדברים עצמם שצריך להתמודד איתם, אלא מתוך ייחוס משמעות שגויה ומוגזמת להם. ברגע שנפטרים מכל משמעות- נפטרים גם מזה....אי לכך חיי קלים, נעימים ויפים יותר משל אחרים. (כמובן שלקח לי הרבה מאוד זמן להגיע לזה).... כן, אני מכיר את המשפט של ניטשה: "מי שיש לו את הלמה של החיים יכול לסבול כמעט כל איך", אבל משפט זה לא סותר את האשפרות של מי שאין לו את הלמה של החיים, אבל רואה את הדברים ככה שכמעט והוא לא סובל, או שהסבל המועט שהוא עובר בטל בשישים.... תאמר- ומה אם אסון גדול יעמוד לפתחך? ומה אם תעבור שואה או מלחמה איומה? או תאונה? או סבל גדול? אענה לך: "כשנגיע לגשר נעבור אותו. ועוד אענה לך שגם במצבים האלה יש את הדברים שמחזיקים אותנו. וגם בהם יש מה ללמוד. ועד כמה שעמדתי האופטימיסטית, שהחזיקו אחרים בעבר, לא פופלרית היום בכלל- אני גורס שבסך הכל- יש הרבה יותר הנאה ושמחה בחיים מאשר סבל.....
 
למה זאת בעיה שלך דווקא?

שאלת ההשגחה הטרנסצנדנטית על העולם היא שאלה עתיקת יומין. יחד עם זאת עם כל הכבוד לזה שאתה משוכנע בקיומה של השגחה כזאת - אין ככל הנראה ארגומנט שמבסס היטב את הטענה. על כל פנים, מדוע זאת הבעיה שלך. אני לפחות לא מודה שקשה מאוד לחיות ככה ולא הייתי רוצה שההודאות של אחרים באשמה ישחררו אותך מעול ההבהרה, ההדגמה וההנמקה.
 
קצת התבלבלתי ,

בכל אופן נראית לי מאוד הגישה של מיכאל ,שאם אי אפשר להוכיח שזה קיים ,צריך לחיות כאילו שלא ,וזה לא התחמקות מהאמת ,אלא ההיפך הכרה במוגבלותו של השכל האנושי, והבנה שהחיים שלנו מוגבלים להשגת השכל.
 
למעלה