שלום...אני אנסה את מזלי..

odeleya

New member
שלום...אני אנסה את מזלי..../images/Emo9.gif

ואשאל...(את השאלה שלי..) למרות שאני לא בטוחה שזה המקום לשאול...אבל מה אכפת לי לנסות... אה וקודם כל שלום...
שאלה קצת מסובכת אבל תנסו להבין..זה מעניין... אני מאוד אשחמ אם באמת תקראו ותנסו לעזור לי.. בבית הקברות בקילצה יש שני קברים/אנדרטאות אחד הוא לזכר הנרצחים בפוגרום שהיה בקילצה, והשני הוא לזכר הילדים שנרצחו. לפי מה שקראתי, הפוגרום בקילצה היה בעקבות עלילת דם שיהודים רצחו ילדים נוצרים ושתו את דמם או שילד פולני נרצח ע"י יהודים. שמועה זו (לאחר הסתות נוספות..) הובילה לפוגרום. השאלה שלי היא- (כתוב במפורש) אחת האנדרטאות היא לזכר 42 הנרצחים בפוגרום, ולגבי האנדרטה שלזכר 46 הילדים שנרצחו לא כתוב מה הרקע ממש לרחצ הילדים כמו שכתוב שהרקע באנדרטה השנייה הוא הפוגרום.., האם הילדים נרצחו גם הם בפוגרום ועשו להם אנדרטה מיוחדת בשל מספרם הגדול (הפוגרום החל מעלילה על רצח ילדים נוצרים אז אולי התמקדו ברצח ילדים יהודים דווקא ולכן המספר הגדול) או שהייתה סיבה ופעם אחרת בה נרצחו 46 ילדים, אם כן מהי. ז"א- השאלה בגדול היא- מה הרקע והסיבה להצחם של הילדים מהאנדרטה בבית הקברות בקילצה... (סליחה על האורך פשוט הייתי חייבת להסביר את ההתלבטויות שלי ואת אי ההבנה...) אשמח מאוד לקבל תשובה/עזרה למצוא תשובה. תודה רבה!
 

מדריך1

New member
אנדרטת הילדים

זו אנדרטה לזכרם של ילדי בית היתומים שנרצחו יחד עם מטפליהם על ידי הנאצים. גם פה כמו בורשא, המטפלים של היתומים בחרו ללכת למות עם ילדיהם. קורצ'אק לא היה היחיד שעשה זאת, אך , משום מה, סיפור קילצה נדחק.
 

maxiusis

New member
../images/Emo41.gif שאלה ותהיה למדריך1

שלום לך מדריך1 - אתה כותב - "זו אנדרטה לזכרם של ילדי בית היתומים שנרצחו יחד עם מטפליהם על ידי הנאצים. גם פה כמו בורשא, המטפלים של היתומים בחרו ללכת למות עם ילדיהם. קורצ'אק לא היה היחיד שעשה זאת.(...)" בישראל מלמדים אותנו על יאנוש קורצ'ק ועל מסירותו ומסירות המטפלים היהודים והפולנים לילדיהם היתומים עד מוות. על כן היה תמיד מאוד תמוה בעיני, איך קרה, שדווקא במדינת ישראל, באירוע הטראגי של טבח מעלות ב- 14 במאי 1974 - התנהגו המורים, שחונכו בישראל לאור הדוגמה הניצחית של יאנוש קורצ'ק, מסירותו ואחריותו כלפי הילדים, כפי שהתנהגו. אני מצטט מ"הלקסיקון לביטחון ישראל" - (איתן הבר וזאב שיף - הוצאה לאור - זמורה ביתן מודן 1976) עמוד 333 - מעלות. "(...) באותו יום היו כ-100 תלמידי בית-הספר התיכון העירוני הדתי בצפת בטיול שקיבל את אישור הגורמים המוסמכים, לרבות משרד החינוך והתרבות והמשטרה. משטרת מרחב הגליל אסרה על המטיילים לישון בחורשה ליד מעלות, והם הופנו לבית-הספר "נטיב מאיר" במעלות. לטיול הצטרפו שני חיילים בחופשה, שתי חובשות, שלושה מורים ומורה אחת, נהג המשאית ומדריך הגדנ"ע ששימש גם כמפקד הטיול. אני מרשה לעצמי לפסוח על סיפור ה"השתלטות" על בית-הספר (במאמר הוא מופיע במפורט עם שמות המורים שלקחו בו חלק). אני מצטט - "שני מחבלים עלו לקומות העליונות. מחבל שלישי נשאר ליד הדלת. הם ריכזו את התלמידים בקצה המסדרון שבקומה השניה. כמה מורים, חיילים ותלמידים, קפצו מבעד החלון. בבנין נשארו כ- 85 ילדים, שתי חובשות ומורה.
 

מדריך1

New member
מעלות

א. מה השאלה, רק צטטת דברים,לא נסחת שאלה ב. אם ישנה השוואה ,היא לא רלבנטית. ג. אני מכיר היטב חלק מהאנשים שהיו שם, איני מוכן, בודאי לא בפורום להתיחס להתנהגותם. ד. התקיימה ועדת חקירה, מסקנותיה מוצו עד תומם, ובזה עלינו להסתפק.
 

maxiusis

New member
ניסחתי שאלה - איך קרה...

עם כל הכבוד מדריך1 - השאלה שנשאלה היא:- איך קרה, שדווקא במדינת ישראל, באירוע הטראגי של טבח מעלות ב- 14 במאי 1974 - התנהגו המורים, שחונכו בישראל לאור הדוגמה הניצחית של יאנוש קורצ'ק, מסירותו ואחריותו כלפי הילדים, כפי שהתנהגו. השאלה מאוד ברורה. אתה כותב - "אני מכיר היטב חלק מהאנשים שהיו שם, איני מוכן, בודאי לא בפורום להתיחס להתנהגותם." באם תוכל להתייחס לכך במסר, אודה לך. בעיני התנהגות המורים במעלות מהווה סתירה גמורה לדוגמה של יאנוש קורצ'ק. אחריות כלפי הילדים אשר תחת אחריותך כמורה וכמחנך, ילדים אשר בוטחים בך - בכל מצב! על אחת כמה וכמה - כשחיי הילדים שבאחריותך בסכנה. אחריות זו אינה שונה מאחריות מפקד לחיליו בשדה הקרב. האם מפקד דתי, יפקיר את חיליו בשעת סכנה בשדה הקרב
באשר לועדות חקירה, גם ועדת אגרנט חקרה ומסקנותיה מוצו.
 

gold ayelet

New member
אני לא רוצה להתחיל לריב, ואולי לא

הבנתי את ההקשר אבל, למה התכוונת כשכתבת מפקד דתי? במה הוא שונה ממפקד חילוני ,ואיך זה בדיוק מתקשר לעניין? " האם מפקד דתי, יפקיר את חיליו בשעת סכנה בשדה הקרב?! "
 

maxiusis

New member
../images/Emo41.gifחלילה לי, כמובן שאין כל הבדל ../images/Emo70.gif

ואסור שיהיה הבדל
מורה בעיני הוא כמו מפקד. חילוני או דתי - מצפים ממנו שלא יפקיר את תלמידיו כאשר נשקפת להם סכנה. לכן אין כל משמעות ואסור שתהיה משמעות לכך שיאנוש קורצ'ק או בשמו האמיתי דוקטור הנריק גולדשמיט, היה חילוני.
 

מדריך1

New member
תגובה

אני חוזר זו שאלה שאינה רלבנטית לפורום, היא פרובוקטיבית. אומר רק- אל תדון אדם, עד שלא תהיה במקומו. ולכן, ומעבר לכך, היות ואני מכיר חלק מהאנשים, איני מוכן להתיחס.
 

trigotrigo

New member
אנא, זכור את מה שכתבתי לגבי

החוויות והסיפורים מפולין. זה עובד לכל כיוון.
 
לצערי יש לך טעות

האנדרטה של הילדים בקילצה הינה קבר אחים של הילדים שנרצחו בתקופת השואה. רוב משפחות העיירה שמנו למעלה מ - 30,000 נפש נשלחו לטרבלינקה. בעיירה נשארו כ 2000 נפשות. יום אחד רכזו הנאצים את כל הילדים והרגו אותם. ה"אנדרטה" היא בעצם קבר אחים בו קבורים הילדים. אחת הילדות שניצלו הינה צילה ליברמן ואת סיפורה אפשר לקרוא בספר "צלינקה". האנדרטה השנייה והפוגרום שהזכרת, היה לאחר המלחמה ביולי 1946 , כשחלק מהיהודים שבו לבתיהם.ואז הייתה עלילת הדם שהזכרת שתוצאותיה היו רציחת 42היהודים.
 

מדריך1

New member
מודה ועוזב ירוחם

אכן, אתה צודק הטעות כולה שלי. סיפור המעשה הוא - 23.5.43 נאלצו מעט התושבים היהודים שנשארו בגיטו למסור את ילדיהם.היהודים סרבו הנאצים ועוזריהם לקחו את הילדים בכח לבית הקברות שם הם נרצחו. ילדים מגיל שנה ועד גיל 14. 6 ילדים התחבאו בעליות הגג וניצלו. ב-25.11.45 חזרו חלק מההורים, 7 אמהות ו-3 אבות והקימו את המצבה על קברם המשותף. הפוגרום הינו סיפור אחר. הליכת ילדי בית היתומים עם מטפליהם להשמדה , זה סיפור נוסף ושוב, סליחה על הטעות וההטעיה, ותודה על התיקון ותשומת הלב.
 

odeleya

New member
ואולי בבקשה...

תוכלו לעזור לי שוב? אני צריכה לעשות שם (על הקבר אחים הזה...) טקס, בעז"ה כשאגיע לשם. והטילו עליי למצוא קטע על ילדים בשואה שמתאים להקריא שם... תוכלו להציע דברים או לתת קישורים?
 
למעלה