שלום, אני במצוקה -

Ofra m

New member
שלום, אני במצוקה -

יש לי כמה שאלות: א. האם חוות דעת של קלינאית תקשורת מספיקה כדי לקבוע לועדת ההשמה שבתי צריכה גן שפתי? ב. האם אבחון פסיכולוגי יכול לקבוע יותר? ג. באם ועדת ההשמה קבעה כי בתי תהיה בגן שפתי, האם ההחלטה נתונה בידי? או שכבר לא אוכל לחזור אחורנית? ד. האם הגננת הנוכחית של בתי תדע שבתי עברה ועדת השמה? דרך משרד החינוך נאמר? את כל השאלות הללו אני שואלת כי אני לא רוצה שיווצר מצב שבו אני ארשום את הילדה לגן שפתי, ואז כל הזמן ילוו אותה מסגרות מיוחדות, או שמישהו בעתיד יזכיר לנו זאת ויאמר, עובדה שהיתה כאן ושם....אני יודעת שאולי זה נשמע כאילו יש לי דעות קדומות, בכלל לא, לי יש ילדה גדולה עם תסמונת רט שזו תסמונת מאוד אגרסיבית וקשה, אך אני יודעת כיום שאין מה לעשות היא לא תלמד באונברסיטה ולא תתחתן לעולם וזה מצב נתון ואני רק צריכה לקוות לנס, אבל ילדתי הקטנה, כל החיים ה"נורמליים" לפניה ואני חוששת שעל ידי השמתה בגן לא נכון אחרוץ לה גורל שלא היה צריך להיות....אני מקווה שהובנתי כהלכה, יום טוב עופרה.
 

Diana M

New member
ערב טוב עפרה

אנסה להשיב על שאלותיך, א. חוות הדעת של קלינאית התקשורת חשובה מאוד בועדת ההשמה אך לא ניתן לקבוע על סמך חוות דעת זו בלבד השמה בחינוך מיוחד. לשם כך נדרש אבחון פסיכולוגי. ב. אכן, נדרש אבחון פסיכולוגי. מטרת האבחון לתת תמונה מלאה ורחבה של יכולות ותיפקודים. באם קיימת לקות שפתית היא תבוא לביטוי באבחון. אבחון של קלינאית תקשורת יתן מידע חשוב נוסף לועדת ההשמה ובהמשך ישמש כבסיס לבניית תוכנית עבודה. ג. אם ועדת ההשמה קבעה כי בתך זקוקה לגן שפתי בניגוד לרצונך או שאת נסוגה מהחלטה זו לאחר קבלת החלטת הודעה, את רשאית להגיש בקשה לועדת ערער במחוז. ועדת הערער רשאית לדחות את החלטת ועדת ההשמה או להשאירה כפי שהיא. ד.הגננת הנוכחית של בתך תדע כי בתך עברה ועדת השמה. החוק דורש כי הגננת הנוכחית תמלא שאלון הפניה אל ועדת ההשמה. הגננת מוזמנת להשתתף בדיון. החששות שלך מובנים עפרה, מצד אחד את כנראה מאמינה כי בתך עשויה לקבל מענה נכון יותר בגן שפתי מאשר בגן רגיל אך מאידך את חוששת מאבדן השליטה לגבי העתיד. חוששת שזכות החלטה תלקח ממך וחוששת מסטיגמות שאולי ידבקו בבתך. אלה חששות מובנים ומוכרים. בואי תחילה אתן אתייחס לעובדות: לגבי החשש שבתך תמשיך תמיד במסגרות של חינוך מיוחד אם תסכימי לכך כעת. החוק דורש קיום ועדת השמה אחת לשלוש שנים. כך שאין מצב בו ילד לומד בחינוך המיוחד מבלי שבודקים האם המסגרת אכן מתאימה לו. הורה יכול לבקש דיון חוזר בועדת השמה כל שנה כלומר בתום שנה אחת בגן שפתי את יכולה לזמן דיון חוזר ולפתוח הכל מחדש. חשוב שתדעי שהיום להורים יש אמירה מאוד משמעותית לגבי סוג המסגרת בה ילמד ילדם. אמנם ועדת ההשמה היא זו שקובעת, אך ההנחיה היא להתחשב ברצון ההורים ולתמיד להעדיף שילוב בחינוך הרגיל באם זה לטובת הילד ורצון ההורים. לגבי סטיגמות. בתיק של בתך בשרות הפסיכולוגי תמיד יופיע המידע על כך שהיתה בגן שפתי. גם ברישומים של משרד החינוך. מה המשמעות של מידע זה, זה כבר סיפור אחר. ישנם לא מעט ילדים החוזרים מחינוך מיוחד בגן לכתות רגילות. מניסוני לא אחת מצבם טוב יותר מאשר של ילדים שלא טופלו וסוחבים קשיים לאורך שנים. כאשר ילד מתפקד באופן סביר אף אחד לא הולך לחפש מה כתוב בהיסטוריה החינוכית שלו. כאשר יש קשיים בהחלט עולה העובדה שלמד בחינוך המיוחד לא כאמירה סטיגמטית אלא כהבנה שמדובר בקושי מוכר וידוע. חשוב לזכור שלך כאמא יש שליטה על המידע. מידע לא עובר ללא אישר הורים על כולנו חל חוק חיסיון מידע. אנשי מקצוע אינם יכולים להעביר מידע ללא אישור ההורים. לסיכום, תחילה עליך להחליט האם המסגרת שהומלצה לך אכן תתרום לבתך. אם התשובה היא כן, לדעתי אינך צריכה לחשוש שמא לא תוכלי להחזירה לחינוך הרגיל או לסטיגמות. אם אינך חשה שלמות עם ההמלצה שקבלת, כדאי ורצוי לבדוק ולהתייעץ שוב טרם תקבלי החלטה. אשמח להשיב על שאלות נוספות. מאחלת לכם הצלחה דיאנה
 

Ofra m

New member
ראשית כל - תודה רבה לך על

התשובות המפורטות, דבר אחד לא היה ברור לי, בתי רשומה לשנה הבאה לגן טרום חובה רגיל, ועדת ההשמה תהיה כנראה בסוף מאי עם אבחון פסיכולוגי שיהיה לי כבר עד אז, השאלה שלי היא באם הועדה תחליט על גן מסויים, ואני לא ארצה האם אני אצטרך להתרוצץ בועדות ערר או שאני אוכל פשוט להשאיר אותה בגן שכבר רשמתי? לתשובתך אודה, יום נעים לך, עופרה.
 

Diana M

New member
בבקשה ועוד תשובות

לא זוכרת האם כתבת את גילה של בתך בהודעה הראשונה. אם כן לא שמתי לב. כעת אני מבינה כי מדובר בילדה צעירה שזו כניסתה הראשונה לגן משרד החינוך. עד כה הילדה היתה בגן פרטי? בהנחה שכן. הרי שבהחלט אפשרי שהגננת בגן הרגיל לא תדע על ועדת ההשמה. אם תחליטי בכל זאת על גן רגיל. היא לא מכירה את הילדה עדיין ואין שום סיבה שתקבל מידע על כך שעלתה לועדת השמה, בהמשך במידת הצורך יתכן ויהיה צורך להעלות מידע זה. אלא מה.. גם אם ילדתך תגיע לגן רגיל בסופו של דבר, על פי הדברים שהעלית כאן בכל זאת מדובר בילדה עם קשיים שפתיים ומגיע לה לקבל תמיכה במסגרת סל שילוב (בתנאי שבאזור שלכם תמיכה כזו קיימת כבר בטרום חובה. לא בכל מקום בארץ ניתנת תמיכה בטרום חובה). אם באזורכם ניתן לקבל תמיכה מסל שילוב, שווה לברר זאת כבר כעת במתי"א המקומית ואז הגננת תדע על הקשיים של הילדה. אם אין סיוע את יכולה לתת לגננת "הזדמנות" להכיר את הילדה ורק בשלב מאוחר יותר לעדכן לגבי הקשיים, על פי שיקול דעתך וטובת הילדה. בענין שאלתך, מציעה לך כבר בועדת ההשמה לומר שאינך מסכימה לכל גן. שחשוב לך לראות את הגן לפני שאת מקבלת החלטה סופית. אני בהחלט מאפשרת להורים להתרשם תחילה מהגן טרם קבלת ההחלטה הסופית. כך לא יהיה צורך בועדות ערער. יחד עם זאת, על פי חוק, הועדה לא חייבת להבטיח לך מסגרת מסויימת. כך שמאוד תלוי מי ישב בועדה שלך. אולי שווה לך בכל מקרה לפנות למנהלת המתי"א באזור שלכם ולשוחח איתה עוד לפני הועדה. יום טוב ובהצלחה דיאנה
 

yos9

New member
גן שפתי

אנחנו מסיימם שנה שלישית בגן שפתי מאוד מרוצים. חלק מהילדים ממשיך לבית ספר רגיל ואני יכולה לציין שאני מכירה הרבה ילדים שסיימו גן שפתי והגיעו מוכנים לבית הספר ואם לא היו צריכים עזרה בהמשך הדרך בכיתה א' אז לאחר שמשתלבים בכיתה אין איזכור לנושא אלא אם כן הילד עוד צריך עזרה. כמובן חלק מהילדים שעדיין מתקשים הולכים לחינוך המיוחד לכיתות קטנות. אנחנו לפני שלוש שנים לפני שהלכנו לועדת השמה הלכנו לבדוק גנים מתאימים הגענו לועדת השמה מוכנים עם איזה גן אנחנו רוצים אמנם לא הבטיחו לנו אבל מאוד התרשמו מההכנות שלנו ואכן קיבלנו את הגן שרצינו.
 

Diana M

New member
שלום יוס, תודה על השיתוף

וברוכים הבאים
 

Ofra m

New member
תודה רבה לך על התגובה

מאוד משמעותי מה שכתבת, בהחלט אתחיל להתעניין ולראות גנים שפתיים בסביבה, מקווה שיהיה בסדר, שבת שלום עופרה.
 

Ofra m

New member
היי דיאנה

בתי, בת ארבע ושלושה חודשים, והיא כבר בגן טרום טרום חובה, רשמתי אותה לאותו הגן, רק שהוא טרום חובה, אבל הגננת אותה הגננת והיא זו שהתחילה מתחילת השנה "להציק" לי שהילדה לא מדברת טוב, ושאולי יש בעיה וכו', אני לא כל כך רוצה שתדע על ועדת ההשמה, כי אם אחליט שהילדה נשארת באותו הגן, הגננת תנדנד לי כל השנה, לגבי השאלה שלי על הועדה, אולי לא הייתי מספיק ברורה, אני שואלת באם הועדה תחליט על גן שפתי וכרגע לא משנה איפה ואם יימצא חין בעיניי או לא, השאלה אם אחליט שאני רוצה את המסגרת הרגילה, מישהו יכול ליצור לי בעיה נאמר אלו שקבעו בועדה מסגרת שונה, באם אחליט גן רגיל אוכל כרגיל לקחת את הילדה או לא? לגבי מנהלת מתי"א באזור מגוריי איך אני יודעת מי זו איפה היא יושבת וכו'?אני גרה ברמת גן, תודה מראש - עופרה.
 

Diana M

New member
ערב טוב עפרה

אם ועדת ההשמה תקבל החלטה שבתך צריכה להיות בגן חינוך מיוחד את עלולה למצוא את עצמך מגיעה לועדת ערער. אחרי שהתקבלה החלטה לחינוך מיוחד לא תוכלי לקחת את בתך לגן רגיל מבלי לבטל את ההחלטה. אגב, לא כל ילד עם בעיה שפתית זקוק לגן שפתי. זה שהגננת רואה קושי, משמעותי בהחלט אך לא מספיק על מנת להעלות ילד לדיון בועדת השמה. גם האיבחון של הקלינאית לא מספיק, כאמור. המתיני לממצאי האיבחון הפסיכולוגי ובמקביל בקשי לראות גנים שפתיים ברמת גן. אם ממצאי האיבחון לא יתמכו במסגרת חנ"מ. אין מה להגיע לועדת ההשמה. במידה וכן תהייה המלצה כבר יהיה לך מושג לגבי המסגרות הקיימות ותגבשי דעה.
 

Ofra m

New member
מאוד מאוד עזרת לי,

אני חושבת שאני צריכה ממש לשבת ולחשוב אחרי האבחון הפסיכולוגי מה אני עושה, האם לדעתך איבחון פסיכולוגי של התפתחות הילד בקופת החולים מספיק טוב? תודה, ושוב דעי לך שעזרת לי המון - תודה רבה. שבת שלום, עופרה.
 

Diana M

New member
../images/Emo20.gif

לדעתי, אבחון של התפתחות הילד הנעשה ע"י רופא התפתחותי ומושלם לא אחת על ידי אנשי התחום הפרא רפואי (קלינאית תקשורת, מרפא בעיסוק) בהחלט מספיק. שמחתי לסייע. אם יש צורך את מוזמנת שוב
 
למעלה