שלום, אפשר להצטרף?

רולדההה

New member
שלום, אפשר להצטרף? ../images/Emo98.gif

שמי לי, אני בת 14 (עולה לט') ומחוננת. לפי מבחנים שנערכו לי לפני כמה שנים, האייקיו שלי עומד על 131 נקודות. רציתי לשאול- האם אייקיו יכול להשתנות עם השנים, או שהמחנים הללו (פסיכוטכניים או פסיכומטריים, אני אף פעם לא זוכרת
) משקפים רק פוטנציאל מוחי, וזה לא משתנה. מותר להצטרף לפורום?
 

neko

New member
../images/Emo24.gif ברוכה הבאה...

בתאוריה אינטליגנציה לא משתנה, אבל התפקוד במבחן IQ יכול להשתנות (כי מבחני IQ לא באמת מצליחים לבודד את אותו נתון חמקמק שנקרא "אינטליגנציה"). מבחן פסיכומטרי זה המצאה טיפשית לרוב הדעות של מבחן במתמטיקה עברית ואנגלית שנועד למדוד הצלחה בלימודים גבוהים (אם כי הוא לא כ"כ עושה את זה).
 

E s t e b a n

New member
ממש לא "לרוב הדעות"...

פנה בבקשה לגליון "מגמות - כתב עת למדעי ההתנהגות" - כרך מג' מספר 3 (אוקטובר 2004), מכון הנרייטה סאלד. יש שם מקבץ מאמרים, מחקרים ומטה-מחקרים על הבחינה הפסיכומטרית. מעניין ביותר. בפרט, לענייננו, התגלה מתאם של .81 בין הציון הפסיכומטרי הכללי לבין ציון ה-IQ הכללי ע"פ WAIS-R. זה פחות או יותר כמו ציון העקיבות של מבחן WAIS-R עם עצמו.
 

theXequation

New member
שלום אסטבן

מאיפה אתה לוקח את המידע ומבסס את דבריך. כי מקדם מתאם של 0.81 זהה ממש על סף קשר לינארי בין הציון לבין מנת המשכל. ובכן ידוע כי IQ גבוה הוא מדד מצויין כהצלחה בלימודים אקדמאים, אבל אני,כמחונן, הוצאתי אמנם ציון גבוה, אבל לא בדיוק באחוז המתאים לאוכלוסיה כפי שה-IQ הראה, כמוני עוד מס' חברים בעלי ציון דומה וכאלה שלפחות לא אובחנו כמחוננים אבל במבחן הראשון הוציאו ציונים נמוכים ואחרי מבחן נוסף או שניים הצליחו להתעלות ולהגיע לעשירון העליון ואף יותר מכך.(לדוגמא, 640 (הוא לא היה נמוך מלכתחילה) ל-750+, או 570 ל-695 וכן הלאה) כך שלא תמיד, אני כאדם הפשוט, מצאתי מתאם כה גבוה בין מנת משכל לפסיכומטרי. אם מדובר על פוטנציאל להוציא ציון בסדר גודל כלשהו אז אני מסכים. כלומר שאדם בעל מנת משכל גבוהה יוכל להגיע לאחוזון המתאים לו אבל לא בטוח שכך. ובהתאמה אדם בעל מנת משכל נמוכה או ממוצעת ככל הנראה לא יגיע לציונים הגבוהים באמת. כך או כך, לטעמי יש גורמים אחרים שמשפיעים על הציון בבחינה ועל מס' הפעמים שאפשר להבחן (בנושא מס' הפעמים בעיקר היבט כלכלי) כך שאולי מנת משכל גבוהה היא ערובה לציון לא נמוך אבל לא מספיקה לציון גבוהה מאד התואם את המיקום שלך על עקומת ה-IQ. אם יש לך מקור על הנתון המפתיע על המתאם אשמח לקבלו. (ממש מתאם גבוה הא?) המשך שבוע נפלא,
 

E s t e b a n

New member
כתבתי בבירור מאיפה...

הנה לינק ל-abstract. תמצא את כתב העת עצמו בכל מוסד אקדמי. בקשר לשאר הדברים שאמרת, אני מעדיף לא להתייחס למאמר עד שתקרא אותו. יש בו הרבה יותר פרטים ממה שציינתי, וגם המסקנות הסטטיסטיות הן שונות כאשר קוראים את הפרטים. בכל אופן, כמה הערות: 1) להזכירך מתאם הוא פונקציה של השונות המשותפת של שני המדגמים. אתה כאדם פשוט, אני מניח, לא חשבת מתאם אלא ניסית למצוא קשר של "בערך" חיזוי בין האחוזון ב-IQ לבין האחוזון בפסיכומטרי. אין קשר בין זה לבין הנתונים הסטטיסטיים. 2) המבחן הפסיכומטרי, כמו מבחן ה-IQ, הוא מבחן מתוקנן. הבסיס של הציון הפסיכומטרי כיום הוא כזה של אנשים שלמדו והתכוננו אליו. כך שאין זה מפתיע כלל שבמבחנים הבאים אנשים שיפרו, ובהרבה. ההפרש בתוצאות לא נובע מהמשתנה הנמדד, אלא בדיוק מאותם פרטים סביבתיים (הכרה עם המבחן ותנאיו, התכוננות) שקו הבסיס משקלל ומנסה לנטרל. כידוע גם למבחן IQ ניתן להתכונן ולשפר את הציון. ציון במבחן IQ נחשב לתקף אם -לא- התכוננו אליו, ציון במבחן פסיכומטרי תקף סטטיסטית אם -כן- התכוננו אליו. אני מניח שיש לך רקע בפסיכולוגיה או לפחות בשיטות מחקר ובנית מבחנים... אז אני ממליץ לך לקרוא כהתחלה את שלושת המאמרים הראשונים באותו כרך של "מגמות", וגם אולי להתעמק קצת בנושא אינטליגנציה והמדידה שלה (קריאה מומלצת: "אינטליגנציה אנושית" מאת פרופ' ברוך נבו, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, כרכים א'+ב'). לשאלות, אני כאן...
 

theXequation

New member
ראשית תוד על המידע - השכלתי,

אז כנראה שהמיתוס נכון, צריך ואפילו רצוי מאד ללמוד לפסיכומטרי (SILLY ME). ד"א אני אקרא את הגליון כשאתפנה מהבחינות על פניו נשמע מעניין מאד. אני לא מגיע כ"כ מהתחום הזה של מדעי ההתנהגות (מדעים מדוייקים) למרות שלא אתכחש שלא פזלתי פה ושם לפקולטה הזו, הכוונה לא לבנות ששם אלא לקורסים
, אחרי הכל הנושא הזה של אנטליגנציה הנסיון לכמת אותה, השפעותיה החברתיות וכו' מאד מעניין אותי וכמובן האנשים שהתברכו בה. מה שכן, פתחת תקווה לכל אלו שרוצים לשבור את מחסום ה- 750+
(נראה לי שזה האחוזון לא), או כל אלו שהסתפקו "במועט" או סתם לא הלך להם מגורמים שלא אמורים להיות להם לרועץ. בהנתן להם נסיון נוסף בהתמודדות/התכוננות.... למבחן שכזה והבנה "איך זה עובד/"מתוקנן" " אולי ישתפר להם הסיכוי לקבלה, או סתם יקל להם על האגו או שיוכיחו לעצמם שהם מסוגלים. נו טוב, מה אני באמת יודע על זמנם הפנוי של גולשי הפורום. שיהיה בהצלחה לכולם בהמשך, **הערה: לסטודנטים מבינינו - הרבה בהצלחה בבחינות! ואיך שכחתי, לתלמידי הפסיכומטרי, חזק ואמץ - רק לא להילחץ, תאמינו בעצמכם ומה שיהיה יהיה. מקס' יש עוד מועד בו ,כפי האמור לעיל, רצוי ואפשר לשפר בו (במיוחד אם אתם יודעים שיש לכם מנת משכל גבוהה) ** הערה נוספת: מי שבחיתוך, תהנה משני האיחולים (יש כפל איחולים
) להת'
 

neko

New member
אני מכיר מישהו ששיפר פסיכומטרי

מ-540 ל-740. הוא אינטליגנטי או ממוצע בעיניך?
 

E s t e b a n

New member
אין לי דעה

וזאת כי המבחן הפסיכומטרי אינו בא למדוד IQ. גם אם נצמצם את ההגדרה של "אינטליגנטי" ל-"IQ לפי WAIS-R מעל 100" עדיין לא ניתן לדעת אלא רק בהסתברות ובצורה של חיזוי. בניגוד למבחן מיון שזו מטרתו, אני לא נוהג לשפוט אנשים בודדים לפי מספרים. בקשר לשיפור, כפי שכתבתי, זו תופעה ידועה שנובעת מנטרול הגורמים הלא-נמדדים. מבחן הפסיכומטרי עצמו (לאחר נטרול אותם גורמים לא נמדדים) הוא בעל ציון עקיבות גבוה מאוד (חציון מתאם עבור הציון בבחינה נוספת הוא 0.9).
 

theXequation

New member
היי neko ו Esteban, ובכלל לגולשים

מהדיון המעניין שעלה פה עולה נתון מעניין. אני לא מאמין כ"כ גדול שיכולת הניבוי של הפסיכומטרי היא אבסולוטית אם כי היא טובה ואולי מספיק טובה כדי להשאר עמנו לתקופה רבה אך לא ידועה, וזאת כי אני מכיר אנשים משני צידי המתרס, כאלה שנמצאים בקצה הסקאלה הפסיכומטרית (780+) והישיגיהם נמוכים עד נמוכים מאד וכאלה שנמצאים מעל הממוצע הפסיכומטרי (630+) והישגיהם גבוהים עד גבוהים מאד. הנק' היא שעם מתאם כ"כ גבוה בין המבחנים, כנראה שיש נתונים שמונעים מהמועמדים לממש את עצמם ולהשיג הישיגים גבוהים או בפסיכו או בלימודים עצמם - מה שמערער את האמינות של הפסיכומטרי או מאשש את האמרה שלא צריך רק שכל בחיים אבל זו מתנה הכרחית לחלק מאפיזודות שאנו עוברים בחיינו. השאלה שלי: האם ציון גבוה => IQ גבוה? או האם ציון גבוהה מאד(760+) => IQ גבוה? או האם קיימת התאמה חח"ע (ועל) בין עקומת הפסיכומטרי לבין עקומת המשכל? ו- neko לגבי הכותרת של התגובה, קצת קשה לי עם ההגדרה של "אינטליגטי" כי אני מתקשה להגדיר את המושג הזה באופן אבסולוטי. אבל אני מסכים עם זה שיש לו בהחלט יכולות גבוהות, ואם הוא ירצה מספיק אז צפויה לו הצלחה מרובה בלימודים האקדמאים. זהו לעכשיו, תודה מראש למגיבים על השאלות.
 

E s t e b a n

New member
קראת כבר את המאמר?

הפסיכומטרי לא נועד למדוד IQ. הפסיכומטרי נועד לשמש ככלי למיון מועמדים ללימודי השכלה גבוהה. ככזה, יש לו מתאם יחסית גבוה עם כל מיני פרמטרים של הצלחה בלימודים כמו ציונים או אי-נשירה (מתאם יותר טוב מכל מדד אחר שידוע, מלבד אחד). עם זאת יש בו גם הפליה מובנית (ראה המאמרים הראשון והשני במקבץ). המדד היותר טוב (סטטיסטית) מהציון הפסיכומטרי לבדו הוא שילוב של ציוני הפסיכומטרי והבגרות. אם תשים לב שציוני הקבלה באוניברסיטאות הם לרוב שילוב של שני המספרים הללו באמצעות נוסחא מוזרה קצת עם מספרי קסם, שמשתנים כל שנה. המספרים האלה הם בדיוק תוצאות ניתוח סטטיסטי של נתוני התלמידים בעבר ובהווה כדי למצוא את השילוב האופטימלי של הפרמטרים שיעיד על העתיד. ובכל זאת לא להתבלבל... בפירוש: ציון פסיכומטרי גבוה -לא- אומר IQ גבוה, או להיפך. תקן אותי אם אני טועה, אבל אני מבין מהשאלות שלך שחסר לך רקע בסטטיסטיקה... לצערי רקע כזה נחוץ כדי להבין את המשמעויות הללו. בקשר ל-IQ כמנבא הצלחה (בכל מיני מובנים), יש כמה וכמה מחקרים שעוסקים בכך. יש גם הרבה תיאוריות שעוסקות בניתוח והגדרת האינטליגנציה, אני ממליץ בחום (שוב) על הספרים של פרופ' נבו "אינטליגנציה אנושית".
 

theXequation

New member
היי אסטבן, כן חסר לי קצת רקע

ולא קראתי עדיין את המאמר, אם כי אני מצפה בקוצר רוח לסיום הבחינות. אני מקבל בהבנה את הפער בהבנה של הנושא, כי המתווך שנקרא סטטיסטיקה כרגע לא בשליטה מלאה מצידי. אני ניסיתי להסתכל על הנושא מזוית של לוגיקה מתמטית, כי מבחינתי השתמע כי המתאם הגבוה אולי מעיד על "מסווה" של מבחן IQ בצורה של מבחן פסיכומטרי(מבחינתי "התחפושת"), ועצם העובדה ש-IQ גבוהה נמצא מדד טוב להצלחה בלימודים גבוהים חיזק השערה זו אצלי. בכל אופן זה לא הסתדר לי כ"כ עם נסיון החיים הקצר שלי, ונסיון חיי האקדמיים, יותר מדי סתירות נמצאו בהשערה הזו. כשאתפנה ואקרא את המאמר - אשמח אם נוכל לדון בנושא ביתר העמקה. להת'
 

Britush

New member
לי, ברוכה הבאה! ../images/Emo13.gif ../images/Emo42.gif

על השאלות שלך ענו כבר, אז -
 
למעלה