שלום, אשמח לעצות

  • פותח הנושא m2b
  • פורסם בתאריך

m2b

New member
שלום, אשמח לעצות

יש לי ילד בן 10 ילד טוב, בעל חוש צדק מפותח, צייתן לסמכויות (מורה, מנהלת וכד') אובחן בעבר כילד מחונן.
ישנם מספר דברים שמטרידים אותי והייתי שמחה לקבל הכוונה.
הוא סובל מאלרגיה שגורמת למצמוץ (בטיפול רפואי כמובן) ולעיתים מהרטבה. יש לו גם קושי בויסות תחושתי שמאופיין בלבישת בגדים גדולים מכפי מידתו ללא תפרים, גרביים ספציפיות וכד' (זה ממש מכתיב את ההתנהלות שלו, אין התארגנות ספונטנית תמיד הבגדים זה אישיו ולעיתים יוצר מריבות בבית).
בנוסף, הוא ילד שמאד אוהב מחשבים ויכול מבחינתו לשחק שעות (אנחנו מגבילים לשעה ביום ובסופ"ש שעתיים) ומבחינה חברתית, נוטה להיצמד לחבר או שניים בעלי אותו תחום עניין(וגם הם כמוהו, תלמידים טובים).בשנים קודמות, הטלפון צילצל עבורו הרבה יותר ממה שעכשיו וחברים הזמינו אותו לרוב. בשנתיים האחרונות הוא די עם שני החברים הללו כשמדובר באחה"צ. בשעות הלימודים הוא כן משחק עם כולם בהפסקה ונחשב לילד שדעתו מוערכת בכיתה.
מה למשל מטריד אותי? לא מזמן נודע לי שכמה ילדים התארגנו לפעילות כלשהי והוא לא הוזמן.מעבר לכאב שלי כאמא, שניסיתי מאד לא לשדר לו כדי לא להוסיף לו, הבעיה היא שהוא מקבל כמובן מאליו משפטים כמו "שמעון החליט שאתה לא יכול לבוא" וכשהוא כן אוזר אומץ לשאול או לדבר אז הוא נשמע סוג של מתחנן ומוכר את עצמו בזול במקום לשדר להם שהם אלה שמפסידים את חברתו. כשאני מנסה לחשוב יחד איתו על כלים והוא מרגיש נדחק לפינה הוא רץ לחדר ומתנפל עלי בצעקות או על אחיו, לא ממש יודע להתמודד עם ביקורת.
יש לי תחושה שהדברים כאילו "עוברים לידו" הוא "לא יודע" מי מה מתי וכד' .הוא "לא יודע" למה לדעתו לא מזמינים אותו. (אולי זה סוג של בריחה אני לא יודעת..)
זה פתאום קרה גם בלימודים "לא יודע למה אין לי את הדף" (למרות זה הוא תלמיד מצטיין).
היינו בעבר אצל מאמנת שאמרה ש: א. זה אופי לא לרצות יותר מדי חברים . ב. אמרה שהוא מתוחכם ויודע איזה תשובות נכונות לתת ומה מצפים לשמוע.
(בנוסף, הוא התחייב שם שיזמין פעם בשבוע חבר חדש אך לא עושה זאת).
אני מרגישה שאני צריכה לעזור בעניין מיומנויות חברתיות (אם אני מגדירה נכון) אבל הולכת לאיבוד בין שלל המושגים, השיטות ומאיפה מתחילים.נראה לי שיש קשר בין כל התופעות שציינתי בהתחלה.
הייתי שמחה לדעת אם אכן נראה שיש קשר בין הדברים, מאיפה מתחילים לאבחן או מה בכלל לעשות או כל התייחסות שאתם מוצאים לנכון. תודה.
 

smile li

New member
ילד בן 10 וקשיים חברתיים (?)

שלום לך,
אני קוראת מדבריך שיש לך ילד בן 10, שאינו דחוי חברתית, אלא יש לו חבר-שניים קרובים שהם גם ילדים טובים מבסיסם. הוא לא "מקובל" במובן שמוזמן לכל מפגש חברתי והוא בולט חברתית בכיתה, אך מנגד, את מתארת שבנך משחק עם קבוצת ילדים רחבה יותר בהפסקות ודעתו כן מוערכת בכיתה וזאת על אף שלאור קשייו האובייקטיביים יכל להיות מבודד חברתית או להתכנס בתוך עצמו.

איני יכולה להתעלם מהשאלה: אולי הוא מרגיש מסופק במצבו הנוכחי?
אולי לך זה מפריע יותר מאשר לו? הוא לא צריך להתייחב להזמין פעם בשבוע חבר חדש. זה ממש לא קל לאתר חברים חדשים, בטח לא כשאולי אתה לא משתוקק לכך. גם ילדים שממש רוצים להגדיל את חוג חבריהם, לא מצליחים לעשות זאת בקלות יתרה.
כשאת מעלה את הנושא, הוא מרגיש חוסר נוחות - "מרגיש שנדחק לפינה", צועק, מביע תסכול בדרכים מאד שליליות. האם זה שווה את זה? הוא לא אמור לחוש שהוא חריג בהתנהגותו החברתית, כי הוא לא.
הוא עסוק רוב שעות היום בלימודים בביה"ס, מעסיק את עצמו בצורה עצמאית ע"י משחק במחשב, נפגש עם חברים קבועים בשעות אחה"צ, משחק בהפסקות עם ילדים, ילד חכם שהיטיב למצוא ילדים נעימים שיחסית דומים לו מבחינת אופי ועניין.
אני מניחה שבגיל ההתבגרות הדברים יהיו שונים, אבל נכון להיות, אני מציעה לך לא להפוך את זה ל"אישיו", להנות ממה שיש ובאמת שיש.
בגיל ההתבגרות יש צורך יותר למצוא חברים, אז התחום החברתי הוא לרוב במקום הראשון. אם יהיו אז קשיים, זה יהיה הזמן הנכון לחשוב על כיוונים לעזרה ויתכן שגם ילד שכרגע נראה כפחות מקובל חברתית, בעוד שנתיים-שלוש יהיה לנער מוקף בחברים שתתחננו שישחרר קצת את הקו של הטלפון...


שיהיה בהצלחה!
 

m2b

New member
תודה רבה

קיבלתי זוית ראיה שונה ומרגיעה, ייתכן ולפעמים כהורים מפריע לנו יותר ולא בהכרח בצדק..
תודה על תשובתך המהירה והאיכפתית.
 
למעלה