שלום היא תמיד מילת פתיחה מבורכת

אלישיר

New member
שלום היא תמיד מילת פתיחה מבורכת

בעזי"ת אז שלום. להכרות מינימלית, בכרטיס האישי. יש לי שאלה, ברשותכם. אפשר לדון בה ברמת האדיאל והאוטופיה. אומרים חכמי היהדות הקדמונים את המשפט הבא (מילים שלי): "כל המרחם על אכזרים, סופו שמתאכזר לרחמנים". אנחנו רואים באימרה הזו כמה קביעות: יש מצב שידוע שמישהו הוא אכזר באופיו. יש אפשרות שלמרות מעשי רשעו, נרחם עליו. רחמנות כזו לא רק שגורמת שמעשי הרשע של האכזר ימשכו, אלא הופכת אותנו אותנו אותנו -בעתיד, להיות אכזריים ברמה הגרועה ביותר. (סופו= בהמשך. המשפט יכל להיות מנוסח "המרחם על אכזרים מתאכזר לרחמנים", אם הכונה הייתה רק על התוצאה המיידית). נמציא דוגמא להמחשת האימרה: אישה מוכה. משטרה בפתח, והיא מרחמת על בעלה (לא מפחדת -זה סיפור אחר), ומכחישה שהייתה אלימות. למחרת היא מנחיתה לילד שלה סטירת לחי אכזרית, על מעשה קונדס פעוט. (הבסיס שלי לדוגמא: מי שסופג הרבה רוע, נעשה רע. ילד מוכה נהפך לאב מכה). והנה דוגמאות של אכזריותו לכאורא של רחמן: התאמנתי תקופה באומנות הלחימה "אייקידו". קוראים לה גם אומנות השלום. אין בה טכניקות התקפה כלל. מאידך היא שלום לוחם. זה לא שאתה לא מגיב לתקיפה, או בורח. אתה תוך כדי מניעת ספיגת התקיפה, משתלט על היריב בצורה שככל האפשר לא תזיק לו. רמת הנזק ליריב, היא תוצאה ישירה כמעט, לאלימותו שלו עצמו, ותו לא. אבל זו דוגמא קלה, הנה אחת יותר מסובכת: אפילו מי שלומד מוי טאי, שהיא לחימה אלימה ביותר, לאחר רמת מומחיות מסוימת, ברוב המקרים יהיה אדם יותר עדין מהממוצע. תגידו לי: זה כי הוא מוציא אגרסיות כל יום, אז לא נשאר לו כלום! לא נכון. גם הרבה אחרי שהוא יפסיק להתאמן, הוא יהיה פחות אלים. השחרור מאלימות הזולת, משחרר אותך מאלימותך שלך. אני טוען שבמציאות של אוכל ונאכל, שהיא מציאות עולמנו, הדרך היחידה לבנית חברה שהחיים שבה פציפסטיים, היא על ידי הבנה שאם היוצאים מן הכלל יטופלו בכלל, החברה תקרוס, והפציפזם יפנה את מקומו. (כמו גרמניה הוימארית. התנועה הנאציונל-סוציאלסטית, ואדולף היטלר לא היו חייזרים שלפתע השתלטו על השלטון) אני טוען, שאותם אלה שמתאמנים בלחימה ונעשים רודפי שלום, הם פציפסטים יותר גדולים בהרבה מאלה שאלה שלא יודעים להרים יד. האם אתם חולקים עלי? עד כמה ולמה?
 

zacki

New member
תגובה...

שלום שלום!
כל מי שחי במדינתנו סופג אלימות. אפילו אם הוא לוקח חלק בכל סוג שהוא של אלימות, הוא מקבל אותה מכל מקום. אולי לא רק השימוש באלימות ו"הוצאת העצבים" הם הגורם המשפיע, אלא הספיגה של האלימות גורמת, בסופו של דבר, להבנה שהאלימות היא דבר מיותר ולא יעיל. אתה לא חייב להאמין במלחמה, אתה פשוט יכול להיות כלוא במצב של מלחמה, ואז להבין למה זה רע.
 

אלישיר

New member
פיסול במחט ,או בפטיש 25 קילו...?

בעזי"ת תודה על התגובה. הירושימה... נגאסאקי... עיי חורבן מוחלט. נשק יום הדין. לא כל צוות הטייסים נשאר בריא בנפשו, ואין פלא. כל מי שראה, נעשה פציפסט בכח לשארית ימי חייו. בחצי הראשון של המאה ה-20, הייתה אומה מיליטריסטית-תוקפנית ביותר: קראו לה "אמפרית השמש העולה", ופשעי מלחמה היו שגרת סדר יומה. בחצי השני של המאה ה-20, יפן נמנת עם המדינות הפציפסטיות ביותר בתבל. יש להניח שאם נשק יום הדין היה נשאר במחסנים, השינוי בקרב האומה היפנית לא היה דראסטי כל כך. (גרמניה מגלה דפוס דומה). דוקא הדוגמא הנוראה הזו, ממחישה עד כמה סוגית הפציפיזם ביחסים הבינלאומיים סבוכה. הויכוח לא הוכרע עד היום: במציאות של שלהי מלחמת העולם הנוראה, לאחר שעשרות רבות של מליוני אנשים קיפדו את חייהם, האם ואיך היו אמורים להיות 'מטופלים' בעלי בריתו של השטן מברלין. הרי, אם כיבוש האיים היפניים היה קונבנציונאלי, לא רק שמליון חיילים אמריקנים היו נוספים למעגל בתי הקברות, כפי שטענו בזמנו, אלא שיפן הייתה נחרבת כליל (גרמניה למשל), במחיר יפנים מתים גבוה בהרבה מהרוגי פצצות האטום. אבל זו תרופה חולנית למצב חולני. מחלה לא מתחילה ביום אחד. יש לה תקופת דגירה. יש מרבץ שיעודד את התחזקותה, וימריץ את החלשת כח חיי החולה. לכן נלך אחורה למעשה האלימות הראשון בעולם, על פי גרסת התנ"ך. לא חייבים להאמין בתנ"ך, כדי לשער שבאחד מן הימים הייתה גרסה כלשהי של הרצח הראשון בהסטוריה. קין והבל: הבל מקיים פולחן דתי. קין מחקה את מעשיו, לא מרוצה מהחוויה הרוחנית שחווה, דבר שמביאו לדחף רצחני ולשפיכות הדמים הראשונה אי פעם. אם היה שם מישהו לבלום את קין, לחנך אותו או כל פעולה אחרת נדרשת, לא היה היום צורך בבתי סוהר כיום. האומנם?! מישהו מאמין לזה?! אם קין לפתע פתאם נעשה רוצח, זה מעיד על נטיה באופי האדם לשפוך דם! רוב האנשים יהרגו את היתוש שבא לעקצם. לכן, הפציפיזם חייב להיות תוצאה של חינוך שישנה את התורשה. התורשה היא של אלימות. הצייד הפרימיטיבי היה נקרא "צייד-לוחם". ההסטוריה המפורטת ביותר של ימי העולם, היא ההיסטוריה הצבאית. התורשה קובעת לאדם רמת אגרסיה פוטנציאלית גבוהה, וכאן יש שתי השלכות: הראשון והשני. יהיה ראשון שיהיה תוקפן, זאת התורשה קבעה. השני איך יגיב? החברה איך תגיב? ילד אלים שמוזנח ללא טיפול הולם (ושים לב :האימרה שהבאתי לא דורשת אכזריות, אלא שוללת את הרחמנות המוחלטת), יצור כיתה אלימה שתיצור... ואז יש את השני. אתה יודע שיש ראשונים. אתה יודע שאתה בעצמך ראשון פוטנציאלי. האם תבנה לעצמך אופי שירסן את תכתיבי התורשה? האם תלמד להלחם, ככלי ללהיות לא אלים? או, האם תתן לטבע לעשות את אשר עשה עד היום: לברוא את נשק יום הדין? אותו הדבר ברמה של החברה, החל מהמשפחתית וכלה בחברת ההמונים: האדם האלים: מה יעשה איתו? לא חייבים להיות אלימים איתו ללא צורך, אך לפעמים כדי לבלום אותו תחילה, אין ברירה. אם לא... הילד האלים יצור כיתה אלימה שתיצור... וחברה אנרכיסטית פציפסטית... האם היא תמתין ותסתכל ללא מעש על מעשי אלימות, עד שלא יהיה ניתן עוד לבולמם, או שמא היא תעמוד בפרץ, ותשמור על גן העדן ככל האפשר? הטענה שטענתי, למרות הניסוח האדיב והרצון לדו שיח שמתוך אהבה ושלום הדדיים, הטענה הזו חריפה ביותר: פציפיסט אמיתי אינו זה שלא יודע את טעם האלימות. זה, כשיקלע אל המיצר, כשחס ושלום יהיה קורבן לתקיפה חמורה, לא יהיה עוד פציפסט. הוא יהיה רע, ככל השאר. "כל המרחם על אכזרים, סופו שמתאכזר לרחמנים". האלימות והמלחמה רעים ונוראים. הדרך לצאת מהמעגל, ברמה האישית וברמה החברתית, היא על ידי שלום שיש לו אלטרנטיבה מרתיעה. אם לא כן, קין ירצח שוב.
 

סֵג

New member
שלום

נושאים רבים העלת כאן. תיארת הרבה מצבים תיאורתיים מאוד. אתה מבין, מצבים שרק בעזרת קיומם של גורמים רבים היו מתגלגלים כפי שאתה מתאר. למשל, ילד אלים היוצר כיתה אלימה, כיתה שיוצרת חברה אלימה. זוהי דוגמא משונה. כפי שאני רואה את זה, שינאה מתפחת בכיוונים שונים. על כל פנים, נשאלת השאלה האם תגובה אלימה לגורם אלים מועילה? אני מאמין שיש מקרים שבהם התשובה היא כן. אבל בדוגמא שלך אני לא רואה כיצד זה יכול לעזור. נראה לי שאת האלימות הראשונית, היצרית, אפשר למתן לפני שתתפתח, תתחכם ותתאחה עם ישויות אלימות אחרות. אם נולד לך ילד שאופיו רע, שנשמתו אכזרית והוא נוטה לאלימות במעשיו, אני מאמין שתוכל לשנות אותו. לא בעזרת ליבוי היצרים האלימים שבו באלימותך, אלא בדיבור. חשבתי גם, שאני לא כל כך מבין את הרעיון שלך של ריסון אלימות באמצעות העיסוק בה. איכשהו אני תופס את אומנויות הלחימה כמשהו אמנותי, ולא אלים. אם תוכל להסביר, אשמח. >פציפיסט אמיתי אינו זה שלא יודע את טעם האלימות. קשה לי לומר, משום שאני לא פציפיסט. אבל נראה שפציפיזם יכול לצמוח על אדמת תובנה בלבד. משום שכולנו חווים רגשי זעם ורצון לאלימות ברמות מסויימות, כולנו יכולים לעבור את המטומורפוזה שאתה מתאר (אשר מקנה את הבנת האלימות) גם בלי לעסוק בה רבות.
 

סֵג

New member
כאן כל אחד מדבר מניסונו

לכן אני משער שאני אנהג על פי נסיוני כלפי האכזרים, החכמים והמהלכים בדרכיהם ילכו לפי המשפט הזה. הכי טוב יהיה להבין את הבנאדם. לפני שאתה מרחם, לפני שאתה מחזיר לאכזר באכזריותו שלו.. ומנקודה זו, אין מצב בעולם שיביא אותך לאכזריות כלפי הרחמנים. תראה. אני מאוד לא בקיא ביהדות. אני לא יודע כיצב מתפרש המשפט הזה. אני רואה את זה ככה: אדם אחד, אשר רואה את האכזר, מקבל את אכזריותו כמחלה שעלתה עליו, מבין את האכזר ומרחם עליו. משום שהמרחם אינו נבון דיה לרחמים, הוא נסחף ברחמיו, לא שומר על נפשו, והאכזריות שאותה הבין כו טוב מחלחלת אל נפשו. עם פרשנות זו אני אומר לעצמי שאם יקרה שליבי יהיה רחב עד כדי שאמצא לאכזר מקום בתוכו.. אנסה לנהוג בזהירות כלפי רגשותיי, כלפי עצמי וכלפי האדם הרע. במילים אחרות, כשדבר נוגע לאהבה, אנהג בזהירות.
 
למעלה