שלום וברכות לכולם.

כמי שחלמה ששני ילדיה בן ובת יעלו

יחדיו לתורה בבית כנסת רפורמי אני חייבת להודות שהתאכזבתי מאוד והכל בגלל הכסף... עלייה לתורה עולה כסף לכל ילד בלי קשר לימודי תורה שגם המחיר יקר בהרבה מרב יישובי ועוד הוצאות חבל שכך הדבר כי החלום הזה היה בי מהרגע שילדתי את ילדיי והבנתי שאני אחגוג בר ובת מצווה לשניה באותה שנה אותו חודש....
 

BenBrit

New member
תודה.

בשעה טובה הגעתי לפורום על מנת לראות היכן אני יכול לתרום, והופתעתי לגלות ששמי בולט ככה... תודה רבה על התשבוחות. זה לא מובן מאליו. אוכל רק להוסיף שגם בתור הצד של "נותן השירות" - ובמקרה הזה מנחה הטקס יש מקום של הנאה וסיפוק. ואף השתתפות בשמחה! ואכן, טקס בר המצוה שחווינו יחד היה מרגש מאוד, משפחתי, עוטף ונהניתי מאוד לעבור את התהליך הזה עמכם. תודה לכולכם על האמון.
 

Imperia

New member
../images/Emo10.gif

אני לא יודעת מה הפרשי המחירים, אבל זה לא מפתיע אם יש כאלה. וזה באמת עצוב. רבני השכונות השכונות מקבלים משכורת מהמדינה ובתי הכנסת האורתודוקסיים מקבלים תמיכות מהמדינה. בתי כנסת ורבנים רפורמיים וקונסרבטיביים לא מקבלים שום מימון מהמדינה. זאת אפלייה אמיתית נגד זרמים שהם כבר לא מיעוט שולי אלא אלטרנטיבה אמיתית עבור הרבה חילונים בעניין הזה של טקסי מעגל החיים כמו בת/בר מצווה. אני יודעת שהרבנים והמוסדות הרפורמיים מוכנים ללכת הרבה לטובת מי שממש אין לו. סה"כ צדקה זאת מצווה שהם מאד מאמינים בה. אבל לרובנו, אנשים שבסה"כ לא נזקקים אבל גם לא מליאנים, אם באמת הפרשי המחירים גדולים כמו שאת אומרת - זה פשוט חבל.
 

איתיהב

New member
שלום וברכות לכולם.

אומנם שאלתי כבר בפורום : לשאול את הרב, ומיכוון שטרם נעיניתי שואלת גם פה. בני בן ה 13 צריך לעלות לתורה ביולי. אך לא שאלנו את הרב, ואני גם מתביישת לשאול אותו: מה ההבדל בן פרשה להפטרה? מה קוראים בעלייה לתורה, ומה קוראים בשבת חתן? אשמח אם תוכלו לעשות לי סדר בדברים.
 

katam

New member
הרב היסביר לנו

לפני תחילת הלימודים ישבנו עם הרב והוא היסביר לנו רק לצערי לא זוכרת מה הוא היסביר. למעשה קוראים את שנהם . הנער קורא לפי בחירתו בכל אופן כך היה אצלינו. נותנת לך קישור לאתרים של צהר ועתים גם הבן שלי עלה ביולי מזל טוב
 
פרשת השבוע

1. חתן בר-המצוות קורא את ההפטרה, מפטיר וכמובן את הברכות שלפני ואחרי הקריאה בתורה. לפעמים "מצ'פרים" אותו גם בשירת "אנעים זמירות" לקראת סיום התפילה. 2. פרשת השבוע היא פרשה מתוך התורה שקוראים במשך השבוע ומסיימים את קריאתה בשבת. לכל שבוע, פרשה משלו. 3. ההפטרה היא קטע ממקום אחר בתורה שמשוייך לפרשת השבוע. 4. המפטיר הוא הפסוקים האחרונים של פרשת השבוע. 5. שבת חתן זה מסיפור אחר-לפני חתונה. את זה נשאיר לפורום אחר. 6. אני מאד ממליץ להצטייד בספר "במעגלי החיים" של הרב יונה מצגר ונחום לנגנטל. שני כרכים המביאים את התפילות והמנהגים הקשורים לחגי ישראל ולארועים בחיי האדם. אצלנו במשפחה מחזיקים את הספרים האלה בכל בית-אב ומשתמשים בהם לעיתים תכופות. אשתדל להעלות לפורום את ידידי חן בן ברית שמתמצא מאד גם במנהגים האורתודוכסיים וגם ברפורמיים כדי שיתייחס לנושא ביתר פרוט.
 

Imperia

New member
אולי אני אוכל לעזור

ספרי התורה (בראשית/שמות/ויקרא/במדבר/דברים) מחולקים לפרשות. במשך השנה קוראים בבית הכנסת את כל התורה, כל שבוע פרשה אחרת לפי הסדר. לכל שבוע יש פרשה שמיוחדת לו, כך שהפרשה תלויה בשבוע שבו עולים לתורה. פרשת השבוע מחולקת לשמונה "עליות". אם תפתחי ספר תנ"ך תראי שבספרי התורה, בצד הפרקים, רשומות המילים "ראשון", "שני", וכן הלאה עד "שביעי", וגם "מפטיר". אלה העליות. בכל עליה עולה מישהו אחר לתורה. מי שעולה לתורה אומר ברכות מיוחדות, ואז או שהוא קורא את הקטע, או שהוא עומד ליד קורא התורה שקורא את הקטע. (תלוי במנהג באותו בית כנסת וגם בשאלה אם הקורא מלומד ומסוגל לקרוא את הקטע מתוך ספר התורה). בבתי הכנסת האורתודוקסיים רק גברים עולים לתורה, ובבתי כנסת רפורמיים (וקונסטרבטיביים), גם נשים. העליה האחרונה נקראת מפטיר, ובדרך כלל בר (או בת) המצווה עולה לתורה בעליה הזאת. בעליות האחרות יכולים לפעמים, לפי המנהג, לעלות לתורה קרובי משפחה של הילד, או מתפללים אחרים בבית הכנסת. כאמור הם לא חייבים לקרוא את התורה בעצמם. ההפטרה היא קטע בספרי הנביאים (שזה הספרים בתנ"ך שאחרי התורה: יהושע, שופטים, שמואל, מלכים, ישעיה, ירמיה, יחזקאל ותריעשר). לכל פרשת שבוע יש הפטרה קבועה שמתאימה לה. אחרי הקריאה בתורה, קוראים את ההפטרה, ואת זה עושה בר (או בת) המצווה.
 
תודה לאימפריה על ההסבר המפורט

תודה על ההסבר הממצה. מי אתה? האם אתה עוסק בתחום?
 

Imperia

New member
לא עוסקת בזה

אבל היתה לי בת-מצווה פעם
 

BenBrit

New member
מי מפטיר בהפטרה?

ברצוני רק להשלים על דברי "אימפריה" אחת ההשערות המסורתיות המקובלות ביותר היא שמסורת קריאת ההפטרה הונהגה לאחר שנגזר על היהודים שלא יקראו בתורה בימי השלטון הסלאוקי ביהודה. בעקבות כך הנהיגו היהודים את ההפטרה כתחליף לקריאה בתורה. כלומר, מכיון שלא אסרו עליהם לקרוא ב"נביאים" מצאו קטעים בספרי הנביאים שמדברים בעצם על נושא הדומה לנושא המדובר בפרשת השבוע. זהו גם, ככל הנראה, מקור שמה - השורש פט"ר - כלומר, שחרור מחובה. גם כאשר בוטלו הגזרות, נשמר הנוהג לקרוא בהפטרה. דווקא המונח מפטיר - הוא זה שבא לאחר המונח הפטרה. אחד ההסברים ששמעתי פעם גורס שמכיון שהקריאה בהפטרה, קרי בנביא היא כביכול "פחות מכובדת" מלקרוא בתורה עצמה - נהגו לתת למי שקורא בנביא לעלות לתורה כ"עולה לתורה" האחרון ולקרוא שוב את שלושת הפסוקים האחרונים של הפרשה. עם הזמן התפתח המנהג כך שילד בר המצוה אולי "מוכיח" את בגרותו בקריאת המפטיר וגם ההפטרה... מכאן והלאה... נשאיר לפעמים הבאות. לשאלתך בדבר "מה קוראים בשבת חתן" - לשבת חתן אין "קריאה" מסויימת מכיון ששבת חתן אינה שבת מסויימת. שבת חתן לרוב היא השבת שלפני החתונה ובה עולה החתן לתורה ומברכים אותו ומודיעים על דבר החתונה הקרבה... היום בחוגים הליברלים המונח השתדרג ונקרא שבת חתן כלה - ובה החתן והכלה עולים לתורה וכו וכו וכו.. שיהיה במזל טוב
 
ברוך הבא

חן, אני שמח שהצטרפת לפורום. אני בטוח שהידע הרב שלך והגישה האנושית שממקדת את מרב תשומת הלב בבעלי המצווה החוגגים עשויים לעזור למשפחות רבות בעת קבלת ההחלטות לגבי הדרך שבה יחגגו. נוכחותך הפעילה בפורום מבורכת.
 
למעלה