שלום חברים יש לי מספר שאלות אחרי שקראתי פה

itamar1971

New member
שלום חברים יש לי מספר שאלות אחרי שקראתי פה

אז ככה. השאלות באות רובם מתוך חיפוש שלי בפורום שנקרא תאוריה במוזיקה באתר של תפוז לגבי הרמוניה ------------------------------------------ האם כל אקורד מהווה "דרגה" למשל אקור דו (דו,מי,סול) הוא דרגה ראשונה בסולם דו מזור האם צליל "בס" של האקורד הוא הצליל הראשון (דו) שלו והצליל האחרון שלו הוא טון (סול) האים "הכפלה" היא כאשר אני לוקח את הצליל הבס של האקורד ומוסיף אותו בסוף האוקטבה למשל אקורד דו מוכפל הוא (דו,מי,סול,דו באוקטבה גבוהה יותר) מה זה תאוריה הנקראת Counter Point של באך ובמה היא נבדלת מהרמוניה מעבר בן דרגות (אקורדים) האם יש חוקיות שמותר לעבור מדרגה לדרגה או איסור על מעבר מדרגה לדרגה היפוך אקורדים – קראתי ותרגלתי למה זה משמש בהרמוניה באחד מהספרים קראתי על שימוש ב V57 לוקחים את הצליל השני באקורד ומעלים אותו בטון אחד למעלה ואת הצליל התחתון מורידים בטון אחד למטה – למה זה משמש לרוב עכשיו שאלות לגבי סולמות ומושגים הקשורים לסולמות ------------------------------------------ האם מערכת דיאטונית היא הצלילים הלבנים (7) וסמני התק הם הצלילם השחורים (5) האם סולם כרומטי הוא שילוב של שתי המערכות כלומר התוצאה(דו,דו#,רה,רה#,מי#,פה,פה#,סול, סול#,לה,סי) מה זה סולם פנטטוני מאיזה מרווחים הוא מוגדר האים זה סולם לגיטרות יותר ופחות לפסנתר סולמות מזורים – קריאה באה מהתווים – אבל היד חייבת להיות לפי הסולם – כלומר לא יכול להיות למשל בסולם תו שלא שייך לסולם ניסיתי לנגן את התווים שיש לי בחוברות לפי הסולמות זה באמת נשמע טוב יותר אבל זה לא שיפר לי את המהירות להפך זה האט אותה במידה מסוימת האם יכולת לנגן סולם משפרת מהירות נגינה מתווים או שזה יותר לנגינה של שירים משמיעה מיילים אפשר לשלוח גם ל [email protected] יום סבבה לכולם ותמשיכו בעבודה הטובה שלכם
 

SHEX

New member
אז נענה לך ../images/Emo9.gif../images/Emo95.gif

כל אקורד מהווה דרגה בתוך סולם, השאלה היא איזה דרגה ובאיזה סולם.
צליל הבס של האקורד נקבע על פי ההיפוך שבו שמת את הצלילים. אתה יכול לכתוב כל אקורד באיזה סדר שאתה רוצה, והצליל שמיקמת הכי נמוך הוא הבס של האקורד, והוא גם קובע את סוג ההיפוך. כשהצליל הראשון (צליל הטוניקה של האקורד) נמצא בבס - ההיפוך נקרא טרצקוורטאקורד (3/5). כשהצליל השני (הטרצה של האקורד) נמצא בבס - ההיפוך נקרא סקסטאקורד (3/6). כשהצליל השלישי (ששמו הוא הקווינטה של האקורד, ולא הטון) נמאצ בבס - ההיפוך נקרא קוורטסקסטאקורד (4/6).
הכפלה של צליל היא ברגע שאתה מכפיל צליל כלשהו באקורד, לא משנה איזה.
תאוריית הקונטרפונקט - אני לא אכנס להסבר מפורט מדי, אבל בגדול - הקונטרפונקט הוא סוג של מנגינה נוספת שממלאת את ההרמוניה ויוצרת מבנה מורכב יותר.. בשביל להבין קונטרפונקט צריך ללמוד הרבה יותר ממה שאני יכול להסביר לך כאן..
ברמת העקרון מותר לעבור מכל דרגה לכל דרגה, אבל לא הכל יישמע טוב, ויש מהלכים יותר מקובלים ופחות מקובלים.. בסופו של דבר אתה יכול לעשות מה שנשמע לך הכי יפה..
שימוש היפוכי אקורדים בהרמוניה - ההיפוכים מטרתם להביא צלילים מסוימים בבס, שיצרו אופי הרמוני של מתח והרפיה על פי המיקום שלהם בפסוק. לרוב נהוג לפתוח קטע בדרגה הראשונה. הסיום הכי נפוץ הוא דרה חמישית ואז דרגה ראשונה. לכל צליל בסולם יש צליל שאליו הוא "נמשך", ודרגה חמישית שמה את הצליל החמישי בבס, שהפתרון המקובל שלו הוא קפיצה אל הדרגה הראשונה (הטוניקה).
סולם דיאטוני הוא סולם בעל שבעה צלילים, שההפרש ביניהם הוא תמיד הפרש של טון שלם. סולם דיאטוני מדו מז'ור יהיה דו-רה-מי-פ ה#-סו ל#-לה #-דו(סי #).
סולם פנטטוני הוא סולם בעל חמישה צלילים שהמרווחים בו הם טון, טון וחצי, טון, טון, טון וחצי. אם תנגן את כל השחורים (תתחיל מדו #) תקבל סולם פנטטוני.
לא הבנתי לגמרי את השאלה על הסולמות המז'וריים, אבל בגדול, לכל סולם יש את הצלילים שלו, ותמיד ניתן גם לחרוג מהם ולנגן מדי פעם צלילים שמחוץ לסולם לצורך הרמוניה מגוונת יותר, סטיות הרמוניות, קישוטים ועוד..
נגינת סולמות לא תגרום לך לנגן יותר מהר או יותר לאט, אלא תשפר לך את הטכניקה והשליטה, כדי שאח"כ תהיה יותר בטוח בטכניקה של מה שאתה מנגן, וככה כשתתיקל בקטעים קשים טכנית, תוכל לנגן אותם יותר בקלות, כי הידיים שלך יהיו רגילות לכל מיני סולמות על הגיטרה ולכל מיני אתגרים טכניים.. שיהיה לך בהצלחה, ומקווה שעזרתי..
 

אילת441

New member
מזל שעשיתי refresh...../images/Emo13.gif

כבר עמדתי לכתוב את כל התשובות האלה בעצמי, אבל הקדמת אותי בדקה... טוב שיש את כפתור הרענון
 

itamar1971

New member
המון תודה על העזרה ...אבל יש לי עוד כמה שאלות

אם הבנתי נכון אז באקורד דו מאזור טרצקוורטאקורד דו = צליל הטוניקה מהאקורד המקורי נמצא ראשון (בבס) מי = טרצה סול = קווינטה סקסטאקורד מי - צליל הטרצה מהאקורד המקורי נמצא בראשון סול דו קוורטסקסטאקורד סול - צליל הקווינטה מהאקורד המקורי נמצא בראשון דו מי עדין לא הבנתי למה את מתכוון במילה בס - האם אתה מתכוון יותר לצלילים הנמוכים ביותר בפסנתר ... בחלק השמאלי ככל שאני נוטה יותר לשם הצליל נשמע יותר בס ? לגבי מעברים הרמונים האם זה תלוי סולם האם אתה יכול לתת דוגמא למעבר הרמוני בסולם דו מאזור או בסולם המקביל לו - לה מינור
 

handlessman

New member
יש לך טעות...

למצב היסודי של אקורד משולש (בלי היפוך) קוראים טרצקווינטאקורד, ולא טרצקוורטאקורד, על שם הטרצה שבין הבס (שהוא השורש במצב היסודי, במקרה שלנו דו) לבין ה-3 (מי) והקווינטה שבינו לבין ה-5 (סול), כמו שבעצמך כתבת. לגבי השאלה על הבס - כל אקורד חייב להיות מורכב מ-3 צלילים לפחות. לרוב הוא מורכב מ-4: בס-טנור-אלט-סופרן (מסודרים משמאל לימין מהנמוך לגבוה). גם אם יש 3 צלילים, הנמוך ביותר תמיד ייקרא בס. הבס יכול להיות צליל מאוד גבוה, בתנאי ששאר הצלילים אף יותר גבוהים. אך בד"כ צליל הבס הוא באמת נשמע נמוך, לא רק ביחס לשאר הצלילים. לסיכום - הבס יכול להיות בכל מקום על הפסנתר, בתנאי ששאר הצלילים יותר גבוהים ממנו. אני אתן לך דוגמא למהלך הרמוני של שני אקורדים בסולם דו מז'ור: לקחתי את ההכי פשוט, דרגה I (דו, מי, סול, דו - הכפלתי את הבס, שפה הוא השורש, מכיוון שרשמתי את האקורד במצב יסודי ולא היפוך) ו-III (מי, סול, סי, מי - גם פה הכפלתי את הבס שהוא השורש) - חיבור אקורדים במרווח של טרצה (בין השורשים). אני רושם את אקורד הדרגה הראשונה בסדר הבא: בס-דו, סופרן, אלט, טנור (בס, ואז את שאר הצלילים מלמעלה למטה - זוהי דרך הרישום. ברגע שרשמת את הדו בבס, לא משנה באיזה סדר תכתוב את שאר הצלילים, זהו יישאר מצב יסודי, כלומר לא היפוך). לאחר מכן אני רושם כאקורד נוסף את אקורד הדרגה השלישית: הבס-מי, סופרן, אלט, טנור. אני רושם את הבס, לאחר מכן את שני הצלילים המשותפים (זהים) בין האקורדים שנשארים במקום (אתה יכול לחבר אותם בקשת בין שני האקורדים אם זה עוזר לך), ואז את הצליל שנותר בקול שנותר. צירפתי את המהלך (הקשתות זה רק בשביל להמחיש לך את הצלילים המשותפים, לא רושמים קשתות בד"כ). מקווה שעזרתי.
 

itamar1971

New member
וגם כמה מילים על עצמי

שמי איתמר אני בן 35. אוהב מאוד מוזיקה קלאסית. התחלתי לאהוב את המוזיקה לפני 4 שנים כאשר נולדה לי הבת שלי (שחר) לאחר שישבתי איתה שעות מול קלטות עם מוזיקה קלאסית (ביבי-בטהובן,ביבי-באך ...) יש לי פסנתר בבית ואני נהנה מאוד לנגן בו אבל הבעיה שעד היום לא למדתי אצל מורה מקצועי ורק לפני שבועיים התחלתי ללמוד באופן יותר מסודר עד היום למדתי לבד - סוג של אוטודידקט עד היום למדתי בעיקר מספרים בלי מורה - למדתי בהתחלה לקרוא תווים במפתח סול ו פה אבל לא נהנתי כ"כ אז התקדמתי יותר לכיוון של נגינה של מספרים שמשלבים אקורדים ותווים - היום אני מאוד נהנה לנגן שירים של יהודית רביץ קלאסי פשוט כמו "אורגנית על כל היצירה... ד,ח..". לאחר פרק זמן מסוים הבנתי שלנגן אקורדים ביד שמאל וימין מלודיה יש בזה משהוא מגביל קצת והחלטתי שאני רוצה לחזור ללמוד לנגן בשתי הידים משתי סולמות אז התחלתי שוב מספרים פשוטים ויחסית אני מסוגל היום לנגן נעימות פשוטות בשתי הסולמות במקביל אבל לא ברמה מאוד גבוהה - אני יכול לזהות דפוס חוזר ואז אני במקום לקרוא את התווים ביד שמאל אני פשוט מנסה לחפש את הדפוס - אני עדיין לא מסוגל לנגן דפוסים מורכבים ביד שמאל יחד עם ימין מותר לציין שעד לפני חודש לא ידעתי מה זה בכלל סולם ומושגים נוספים אבל מאז שהתחלתי לקרוא בפורום אני מרגיש שקפצתי כיתה והיום אני יודע לנגן את כל הסולמות המאזורים ואני ממשיך להתאמן על המינורים ואני קצת מבין מהתאוריה המוזיקלית כמו אבל יש לי עדיין סוג של בלבול ... בנגינה כאשר אני מנגן מתווים אני שם את הידיים על הקלידים של הפסנתר לרוב לפי "נוחות" לא לפי סולם לרוב התרגלתי לשים 5 אצבעות מדו - סול או מפה - דו אחרי זה למדתי לשים מרה-סול , עם הזמן אני כבר לפי הצליל מנחש את המיקום של היד שלי אבל אני לא מנגן את המוזיקה מסולם זה או אחר ואזה שאני יודע לנגן את הסולם למהעלה ולמטה לא עוזר לי לנגן את התווים מצד שני אני כן שם לב לחשיבות שיש לסולם - למשל עד היום ניגנתי את המינואט בסול של באך בסולם דו מאזור - זאת אומרת לא הקפדתי להשתמש ב F# כמו שצריך והיום אני גן מנגן נכון וזה נשמע יותר טוב ויש מנגינות נוספות בסולם רה מאזור שבאמת נשמעות יותר טוב אבל ! עדיין אני לא יודע אך לשים את היד נכון על הפסנתר - האם זה חיב להיות לפי הסולם ? בנוסף יש לי הרבה מנגינות שיש שם בתוך התווים הרבה # ו במולים כלומר אן יתרון להשתמש בסולם אז בשביל מה צריך סולם - סתם בשביל לנגן בלי תווים ? למשל את סמפוניה ה 9 של בטהובן החלק האחרון אפשר לנגן בסולם מאזור דו או כול סולם מאזור אחר (פשוט לפי הקפיצות 33,4,5,6,5,4,3,1,1,2,3,3,1,1,) וזה נשמע נחמד - האם בשביל זה צריך סולם טוב אני מקווה לקבל איזה טיפ מה אתם מציעים לי לעשות... במקביל אני ממשיך ללמוד אצל המורה לפסנתר שלי אבל אני אשמח לקבל כמה טיפים פה מהפורום
 

handlessman

New member
יש לך כמה טעויות...

א. המצב היסודי של אקורד משולש נקרא טרצקווינטאקורד ולא טרצקוורטאקורד, כמו שרשמתי כבר בתגובה למטה. ב. סולם דיאטוני הוא סולם שמורכב מטונים וחצאי טונים לסירוגין, כאשר לא יהיו בו 3 תווים רצופים שהמרווח הכולל ביניהם יהיה סקונדה גדולה - טון (כלומר שלא יהיה בין כל אחד משני הזוגות הרצופים הרצופים הללו מרווח של סקונדה קטנה - חצי טון), וגם לא יהיה מרווח שקטן מקוורטה בין 4 תווים רצופים. כל המודוסים (שבתוכם נכללים גם הסולמות המזו'ריים והמינוריים) הם סולמות דיאטוניים. דיאטוניקה היא התורה של כל הסולמות והמודוסים. ג. סוג הסולם שהדגמת בתור סולם דיאטוני הוא למעשה סולם טונים שלמים - כשמו כן הוא, מרווחים של טון בין כל שני צלילים בסולם, כך שיוצא שבכל אוקטבה בו ישנם 6 צלילים. לסולם הזה למעשה אין סוף, והוא יוצר תחושה של אינסופיות, מתח וחוסר פיתרון ויעד. ד. אתה לא יכול להגיד "סולם פנטטוני הוא בעל מרווחים כאלה וכאלה", מכיוון שיש שני סוגים של סולם פנטטוני - פנטטוניקה מז'ורית ופנטטוניקה מינורית (שהמרווחים שציינת לא תואמים לאף אחד מהם. צדקת רק בכך שהוא מורכב רק ממרווחים של טון וטון וחצי, ואין בו חצאי טונים). פנטטוניקה מז'ורית מורכבת מהמרווחים הבאים: טון-טון-טון וחצי-טון-טון וחצי (לדוגמא, הכי פשוט, פנטטוניקה של סולם דו מז'ור: דו-רה-מי-סול-לה-דו. רשמתי גם את האוקטבה של הדו כדי להמחיש את כל המרווחים שכתבתי). פנטטוניקה מינורית מורכבת מהמרווחים הבאים: טון וחצי-טון-טון-טון וחצי-טון (לדוגמא, הכי פשוט, פנטטניקה של סולם לה מינור, שהוא המקביל של דו מז'ור : לה-דו-רה-מי-סול-לה).
 

SHEX

New member
אתה צודק בהחלט../images/Emo95.gif

בחלק התבלבלתי בהקלדה (טרצקווינט
) וחלק טעיתי.. השאלות פה גם גרמו לי להבין כמה זמן כבר לא התעסקתי בשום דבר תאורתי במוסיקה.. אני חייב לחזור לזה :X
 
למעלה