שלום חברים. עזרה!

Somnambulist

New member
שלום חברים. עזרה!

אין לי שמץ של מושג בהלחנה, אבל המורה נתן תרגיל בואריאציות. כנראה שלרוב הכיתה יש איזשהו ניסיון בעניין, אבל אני אף פעם לא עשיתי את זה. אז אשמח אם מישהו יכול לעזור לי במשהו: התרגיל הוא בשני קולות. אני אמורה לכתוב לו ואריאציות (ולא קיבלתי כלום חוץ מזה, שום הנחייה, באמת!). אני לא יודעת מאיזו נקודת מוצא להתחיל... האם רק הוספת קישוטים לקול העליון זה מספיק בשביל לקרוא לזה ואריאציה? מה כדאי לעשות בואריאציה שהכי פשוט ולא מזיק? שוב, מאיזה נקודת מוצא לצאת... זה בטח יותר מידי באוויר, אבל אני מנסה את מזלי... אם לא לא נורא...
 

Shards

New member
וריאציה

היא סוג של הלחנה ברוח הלחן המקורי, עוזר למצוא "תווי מפתח" חשובים ביצירה, ולנסות להשאיר אותם במקומם, תוך החלפת התווים הפחות רלוונטיים בתווים אחרים, עם זאת יש להיזהר שלא להסחף - אחרי הכל מדובר בוריאציה של הנושא המקורי ולא בהלחנה חדשה לחלוטין. אם תרצי הסבר יותר מפורט או עזרה ספציפית, צרי קשר: [email protected] (מייל או מסנג'ר). עומרי.
 

dombi7

New member
המטרה של הווריאציות

היא שבסופו של דבר מתוך הווריאציות הללו יצמח נושא חדש לחלוטין. כלומר המלחין לוקח מנגינה ממלחין אחר, ומתחיל לשחק איתה עד שהוא מוציא ממנה משהו אחר משלו. עכשיו כדי לעשות ווריאציה כמו שאמר קודמי צריך לשים לב לצלילי המפתח במנגינה. אלה שאם תורידי אותם לא יבינו כבר על מה מדברים. מומלץ גם לשמור על הרצף ההרמוני שהיה לך במנגינה המקורית. (לפעמים עושים אפילו ווריאציה רק על ההרמוניה של המנגינה כדי לתת לקהל לשיר את זה לעצמו בראש). הווריאציה ההתחלתית בדר"כ זה שמיניות ואז טריולות ואז חלקי שש עשרה... מכניסים גם לרוב ווריאציה מינורית אם הנושא היה במז'ור. אבל כל זה אני אומר מכמה יצירות שניגנתי שבנויות כך. זה לא חובה באיזה סדר. העיקר שהרצף יהיה טוב.
 

GustavM

New member
תלמדי מיצירות

למשל, הפרק האחרון של הסימפוניה ה-3 שלבטהובן הוא דוגמא קלאסית להצמחת נושא חדש מנושא קיים... הווריאציות שם הן על קו באס בכלל, שבשלב מסויים מופיע עליו מלודיה עיקרית, ואז הווריאציות ממשיכות עליה... תשבי עם דיסק ופרטיטורה ותנסי לנתח קצת את הפרק מבחינה מוטיבית - לראות את הנושא ומה בטהובן עושה איתו. הפרק הזה הוא פשוט בית-ספר לווריאציות.
 

bimbush

New member
יש כמה דרכים

הרבה פעמים משתמשים בכולן או בחלקן בפרקים או חלקים של היצירה. את הדבר הבסיסי ביותר הזכרת- לקחת את הנושא ולקשט אותו. דרכים נוספות (שאת החלק הזכירו) הן וריאציה על ההרמוניה (כלומר לקחת את המלודיה כמו שהיא ולהרכיב עליה הרמוניה שונה), וריציאת קצב (לנגן את הנושא בחלוקה שונה של קצב), וריאציה מינורית (או מז'ורית, בהתאם לנושא המקורי) ווריאציה על המלודיה, שאותה אפשר לעשות אחרי שבמהלך היצירה השרשת טוב את הנושא כך שהמאזין ידע לזהות אותו (לכן נהוג בוריאציות לפתוח בחזרה על הנושא הפשוט) וכאן אתה כבר יכול להתפרע יותר עם המלודיה (רק שיהיה לה איזשהו בסיס) כשאתה מקפיד לחזור מפעם לפעם לחלקים מהנושא המקורי. אגב, את הוריאציות אפשר לעשות על כל או חלק מהנושא.
 
למעלה