שלום ירדן! יש לי מספר שאלות

elinoket

New member
שלום ירדן! יש לי מספר שאלות


קודם כל אני עוד לא בכיוון של להיות אמא, אבל הנושא הזה מעסיק אותי רבות לקראת העתיד אז אני מאושרת על פתיחת הפורום הזה ושיהיה לך בהצלחה!

אשמח אם תוכלי לענות על מספר שאלות:
1. איך אפשר לדעת איזה מהחברות הן טובות/ אמינות/ מקצועיות/ איכותיות ובקיצור המקום הנכון להפקיד שם את הדם הטבורי
2. מה העלות של שמירת דם טבורי? האם העלות היא חודשית/ שנתית/ חד פעמית? מוגבלת בזמן?
3.א- במידה ורוצים לשמור דם טבורי כיצד מבצעים זאת? מיידעים את המיילד בחדר לידה? מתקשרים לחברה השומרת ברגע שיש צירים? אשמח לדעת איך התהליך עובד
3.ב- שמעתי שזה בריא לחכות קצת לפני שגוזרים את חבל הטבור מהילוד - זה נכון? והאם להשאיר את החבל מחובר זמן מה יפגע בשימור הדם הטבורי?
4. לאיזה מחלות הדם הטבורי בעצם משמש ומה אופן השימוש בו שגורם למרפא? (באופן כללי כמובן, לא מצפה שתסבירי על כל מחלה אפשרית איך הדם הטבורי עוזר להחלים ממנה
). עד כמה הדם הטבורי באמת יכול להציל ממחלות שונות? (סבירות גבוהה/ בינונית/ נמוכה של החלמה?)

סליחה על כל השאלות והמון המון תודה מראש על המענה!
 
שימור דם טבורי - מה חשוב לברר

שלום רב לך

1. סקר שוק – צרי קשר עם מרכזי המידע של בנקי הדם הטבוריים לקבלת מידע מנציג מקצועי ובדקי לגבי הנושאים הבאים:
א.) חשוב לראות היתר הפעלה של משרד הבריאות ולברר לגבי בעלות הבנק (האם בנק הדם בבעלות חברה פרטית או בי"ח).
ב.) חשוב לבדוק האם בנק הדם מכסה עבורך עלות של מנת תאי גזע חלופית מבנק דם טבורי ציבורי וממאגרי מח-עצם בכל מקרה הצורך. ישנן מחלות מסוימות שלגביהן לא ניתן להשתמש במנה של התינוק ולבצע השתלה עצמית ונדרשת מנה מאדם זר (כלומר מבנק טבורי ציבורי), יש לזכור שעלות מנה מבנק ציבורי היא כ-25-30 אלף דולר ועל-כן חשוב שבנק הדם הפרטי יעניק לך פוליסת ביטוח המכסה מקרים של צורך במנה מבנק ציבורי.
ג)כיסוי ביטוחי למקרה של השתלה – כיון שסל הבריאות מאוד מצומצם ואינו מכסה את כל המחלות המטופלות באמצעות תאי גזע, חשוב לוודא שבנק הדם הטבורי הפרטי מעניק לך יחד עם שימור המנה גם פוליסת ביטוח המכסה את כל ההוצאות הרפואיות הכרוכות בשימוש במנה.
ד) תקנים בינלאומיים – חשוב לברר שבנק הדם הטבורי קיבל הסמכה ומפוקח ע"י גופי רגולציה ספציפיים לבנקי דם טבוריים, כדוגמת התקן האירופאי Fact-netcord והתקן האמריקאי AABB. – תקנים בינלאומיים אלו הינם קפדניים ביותר ומבטיחים את איכותה של מנת הדם הטבורי.

2. בשאלת העלות אוכל להתייחס רק בהקשר של בנק הדם הטבורי במרכז הרפואי שיבא, תל-השומר ("טבורית"). הבנק מספק לך שירות של איסוף, עיבוד ושימור המנה למשך כל תקופת זמן שתבחרי + פוליסת ביטוח ע"ס 4 מיליון ₪ המכסה השתלות, טיפולים ורכישת מנת תאי גזע חלופית. שירות זה ניתן בעלות חודשית בסך 79 ₪. מציעה לך לברר לגבי החזרים מקופ"ח עבור שימור דם טבורי.

3.א) התהליך לשימור דם טבורי הוא פשוט ורצוי להתחילו טרם הלידה :
1.יצירת קשר עם נציג "טבורית" לצורך קבלת מידע, רישום ותיאום קבלת ערכה.
2."טבורית" תשנע אלייך את ערכת איסוף הדם הטבורי באמצעות שליח.
3.בעת הלידה, יש למסור את ערכת האיסוף למיילד/ת בכל בי"ח בארץ.
4.בסיום הלידה, יש לדווח על הלידה למוקד טבורית (פעיל 24/7) לצורך שינוע המנה לבנק הדם.
) לגבי השהיית חיתוך חבל הטבור – ישנן דעות בעד וכנגד, מדובר בהחלטה אישית של ההורים וכל שאוכל להמליץ לך הוא לשמוע את הדעות לכאן ולכאן בטרם תקבלי החלטה.
בכל מקרה, ההחלטה להשהות את חיתוך חבל הטבור למספר דקות אינה פוגעת ו/או מפריעה לאיסוף דם טבורי. דם טבורי נאסף לאחר חיתוך חבל הטבור. בנק הדם בודק ומודד את מס' תאי הגזע במנת הדם הטבורי ולא את כמות ו/או נפח הדם . ניתן להשהות את חיתוכו של חבל הטבור למשך מס' דקות ולאחר מכן לאסוף את מנת הדם הטבורי.

4.הדם הטבורי עשיר בתאי גזע שאלו תאים ראשוניים היכולים באופן טבעי להתמיין לסוגי תאים אחרים בגופנו, כדוגמת: תאי דם, תאי עצב, תאי סחוס וכו'.עד לעת האחרונה, שימשו תאי הגזע מהדם הטבורי בעיקר לריפוי של כ-80 מחלות מערכת הדם והחיסון ביניהם מחלות סרטן שונות, אנמיות ותסמונות שונות. כיום, מתקיימים בנוסף שימושים קליניים בתאי הגזע מהדם הטבורי לטיפול במחלות נוספות (רפואת שיקום איברים) כדוגמת : אוטיזם, שיתוק-מוחין, סכרת מסוג 1, שבץ, איבוד שמיעה, פגיעות מח, פגיעות עמוד שדרה ועוד.
תפקידם המרכזי של תאי הגזע בטיפול במחלות מערכת הדם והחיסון הוא שחזור מח-העצם וחידוש המערכת החיסונית. ואילו ברפואת שיקום איברים (רפואה רה-גנרטיבית), תאי הגזע משחררים סיגנלים המאתחלים תהליכי תיקון טבעיים וגורמים לתהליכי ריפוי באיברים וברקמות הפגועות.
לגבי סיכויי ההחלמה, כמובן שתלוי בסוג המחלה וכן ספציפית לגופו של המקרה הרפואי. באופן כללי, שיעור השרידות לאחר השתלת תאי גזע מקרוב משפחה הוא 87% לעומת שיעור השרידות בהשתלת תאי גזע מאדם זר 54%.
שימור דם טבורי למשפחה הוא פעולה ביטוחית. קיומה של מנת דם טבורי למשפחה מעלה כמובן את הסיכוי של המשפחה כולה להתמודדות טובה יותר בטיפול במחלות בעת הצורך לעומת מקרה שלא שומרים מנה כלל.
 

elinoket

New member
המון תודה! כמה שאלות המשך


קודם כל תודה רבה על התשובה המפורטת!

1.א) אני ארצה שהבנק יהיה בבעלות פרטית או של בית חולים? מה ההבדל ביניהם?
1.ב) רק להיות בטוחה שהבנתי - אני מפקידה את הדם הטבורי של תינוקי ובמידת הצורך הם מספקים לי דם טבורי מתינוק אחר? (במקרה שצריך תרומה חיצונית ולא עצמית)
1.ד) שני התקנים שציינת מספיקים או שכדאי לבדוק תקנים נוספים?

4) שאת אומרת "שיעור שרידות מקרוב משפחה" הכוונה אם למשל תינוק ישתמש בדם טבורי של הורה או אח, נכון? מה לגבי שימוש עצמי (תינוק משתמש בדם הטבורי שלו) - האם סיכוי ההחלמה עולה בשימוש עצמי?

- חייבת לציין שלא ידעתי שדם טבורי יכול לשמש למשפחה בכלל, חשבתי שזה רק לשימוש עצמי. איך זה בעצם עובד? הרי מבחינה גנטית יכולה להיות התאמה או שלא (כמו שתרומת איברים למשל). האם בדם טבורי זה שונה וכל עוד יש קרבה ראשונה זה מספיק לא משנה מה (בניגוד לאיברים שחייב מינימום אחוז התאמה כדי לבצע השתלה)?

- כמה פעמים בערך אפשר להשתמש בדם טבורי להחלמה מתחלואה? האם זה חד פעמי או מספיק לכמה פעמים?
 
מענה נרחב יותר לשאלות בנושא שימור דם טבורי

שלום לך,

כיון ששאלותייך דורשות הסבר נרחב יותר, אשמח לשוחח איתך טלפונית ולתת מענה לכל השאלות בנושא הדם הטבורי.
שלחתי אלייך את הנייד שלי בהודעה פרטית .

המשך שבוע טוב ,
ירדן
 
למעלה