שלום יש לי בעיה,אני רושם יפה

Wack0

New member
שלום יש לי בעיה,אני רושם יפה

ללא שגיאות וכו',אבל יש לי בעיה,כל המילים האלה שיש בהם יודים רבים לדוגמא אפילו המילה "יודים" ,אין לי מושג אם רושמים "ידיים" או "יודים" או למשל המילה "מסויים" ..." רגליים" או שמה זה "רגלים"...הכל אני רושם לפי איך שזכורה לי המילה. אז שאלתי היא ,מה החוקים או איך יודעים באמת איך צריך לרשום?
 
גם אני "סובלת" מאותה בעיה.

רציתי להוסיף על שאלתך, האם זה תלוי-ניקוד? (אם המילה מנוקדת, או לא מנוקדת וכתובה בכתיב מלא)
 

אסופית02

New member
בוודאי תלוי ניקוד.

העניין הוא שמדובר באימות קריאה, כלומר אותיות אהו"י שבאות רק כדי להקל על הקריאה- הן אינן נהגות, רק נכתבות. לכן כשהכתיב הוא חסר ניקוד יש למלא אותו, ז"א להוסיף לו אותיות אהו"י שיקלו על זיהוי והבנה של המילה.
 

friend9

New member
הפתרון

באופן רשמי יש בעברית שתי שיטות כתיב: 1. כתיב מנוקד, 2. כתיב חסר ניקוד. כל שיטה היא מערכת שלמה עם כללים המתאימים לה: לסעיף 1. ספרי דקדוק למיניהם. לסעיף 2. כללי הכתיב חסר הניקוד, של האקדמיה ללשון העברית. הכתיב חסר הניקוד הוא הנפוץ, לכן הפתרון הוא להתעלם מכל מיני מערכות חלקיות, פרטיות או מדעיות אחרות, ולהשתמש אך ורק בכללי האקדמיה. לצורך זה די בשתי פעולות: 1. לקנות את כללי הכתיב חסר הניקוד (ראה תשובה של אסופית. 2. ללמוד אותם (חוברת דקה). בהצלחה !!
 

or99

New member
אבל לפעמים כללי האקדמיה...

מבוססים על כללי הדקדוק. לפי האקדמיה כל צירה שנכתב מלא בכתיב המנוקד ייכתב כך גם בכתיב חסר הניקוד. מי שילמד את כללי האקדמיה בלבד לא יידע לדוגמה שיש לכתוב "היניקה" בכתיב חסר הניקוד. אבל אולי זו דוגמה יוצאת דופן.
 

Yuvalenko

New member
לדעתי סתרת את עצמך...

אתה טוען כי לפי האקדמיה צירה מלא נשאר מלא גם בכתיב לא מנוקד, משמע הי' של הצירה נשמרת. לכן מי שלמד את כללי האקדמיה כן יידע שיש לכתוב היניקה בכתיב חסר ניקוד. או שמא זו היתה אך טעות דפוס?
 

or99

New member
איך הוא יידע?

הרי הי' היא אם קריאה והוא לא שומע אותה בדיבור. באתר של האקדמיה לא כתובות כל המילים שנכתבות בצירה מלא.
 

friend9

New member
במילון ספיר (המלא וגם המקוצר)

מקפידים על כללי האקדמיה, והוא יעול לשמש במקרים של ספקוֹת.
 

אסופית02

New member
כללי הכתיב המלא

או כתיב ללא ניקוד תוכלו למצוא באתר האקדמיה. יש לציין כי הם לא שלמים, אלו עיקרי הכללים. את השלמים ניתן לרכוש דרך האתר.
 

dorgad

New member
וואקו, בוקר טוב

אני לא עומדת בפיתוי, מאחר שהצהרת שאתה "רושם יפה ללא שגיאות", ומציעה להלן את ההודעה שלך לאחר הגהות (מקווה שתקבל זאת ברוח טובה, כפי שהדברים נכתבים): שלום, יש לי בעיה, אני רושם יפה ללא שגיאות וכו', אבל יש לי בעיה: כל המילים האלה שיש בהן יודים רבים, לדוגמה אפילו המילה "יודים" (?), אין לי מושג אם רושמים "ידיים" או "יודים" (?), או למשל המילה "מסוים"... "רגליים", או שמא זה "רגלים" (שתי רגליים לאדם, ולירושלים עולים ברגלים... הכול אני רושם לפי איך שזכורה לי המילה. אז שאלתי היא, מהם החוקים, או איך יודעים באמת איך צריך לרשום? ואלה הם רק תיקוני הגהה ללא התייחסות למבני המשפטים, לשימוש נכון במונחים ולסגנון הכתיבה. דור
 

gitta

New member
על יודין וווין ר"ל (רחמנא ליצלן)

אצטט מתוך הזיכרון, מהימים שבהם ערכתי והיגהתי... אותיות אהו"י נכפלות באמצע המילה בלבד, ובתנאי שאין לידן אם קריאה. זה פשוט, לא? ולגבי המינקת, היוד שלה היא שורשית, משורש י-נ-ק ואינה נובעת מהצירה שלפניה, ולכן אין לוותר עליה גם כשהטקסט מנוקד. ושאלה: המילה הנפלאה "לכתוב" מפנה אט אט את מקומה למילה "לרשום", שיש לה משמעות אחרת, קלה יותר אם תרצו. האם זהו, גמרנו לכתוב והתחלנו לרשום?
 

or99

New member
כנראה שהכלל השתנה...

כי עכשיו י' נכפלת גם בסוף מילה: בניי, עליי וכד'
 

gitta

New member
נכון מאוד!

וכמובן שמה שנכפל באמצע המילה אלו יוד ו-וו ולא כל ארבע אותיות אהו"י, כפי שכתבתי בטעות. כמו שרבקה מיכאלי שרה, "עברית קשה שפה." אבל מה-זה יפה.
 
למעלה