שלום, יש לי כמה שאלות בנוגע לטיפול

Silke

New member
שלום, יש לי כמה שאלות בנוגע לטיפול

הבן שלי מטופלת באלוטף בשיטה אינטגרטיבית
תפקוד בינוני כרגע.
כשהצעתי שאולי אוסיף לו פעם בשבוע טיפול ABA אחרי הגן
הצוות הביט בי בזעזוע.
מה הפחד מן הטיפול הזה? מדוע נרתעים ממנו כ"כ?
האם הוא לא נעים? האם יש אלמנטים שליליים?
שאלה אחרונה- האם ניתן לקבל טיפולים אצל מטפל/מכון ולא בבית?
תודה
 

קרן ארז1

New member
טיפול ABA אחר הצהריים

לצערי הרתיעה מהגישה נובעת מחוסר היכרות עימה.
בעבר היתה הנחה כי בעבודה ההתנהגותית משתמשים בעיקר בעונשים (שיטת המקל והגזר) ומכריחים ילדים לבצע משימות בכוח. כמובן שאין זה נכון כלל וכלל!
גם אני, בתחילת דרכי שמעתי טענות אלו, אך ככל שנחשפתי יותר ויותר לטיפול ההתנהגותי, הבנתי עד כמה טענות אלו מופרכות.
הטיפול ההתנהגותי מושתת על חיזוקים ובניית מוטיבציה. על למידה מהצלחות וסיוע לילד על מנת שיחווה הצלחה. הוא טיפול מקיף אשר עובד על כל המיומנויות של הילד בתחומי חייו הושנים.
כמובן, שקיימים גם מוקדי קושי בטיפול; בשלב הראשוני, בו מתחילים לדרוש מהילד להתאמץ לקבלת מחזק (למשל להצביע כדי לקבל דבר מה שרוצה) ישנה התנגדות מצד הילד, שהיה רגיל לקבל את רצונו גם בלי להתאמץ. שלב זה איננו ארוך אך לעיתים אינו קל. כשעוברים אותו, זוכים לשיתוף פעולה והלמידה מתחילה להתקדם בקצב מהיר יותר.
התמודדות עם קשיים התנהגותיים (כאשר קיימים) לעיתים אינה פשוטה גם היא. בבסיסה בד"כ תכניות חיוביות (של חיזוקים) אך גם תגובה להתנהגות הלא נאותה. התמודדות עם בעיות התנהגות איננה פשוטה לאף אחד ודורשת עיקביות בשימוש בחיזוקים ובתגובות.
ישנם אנשים שנרתעים באופן כללי מעבודה ולמידה (דרישות מהילד) מעבר לשעות הגן וסבורים כי אין לדרוש ממנו לאחר הלמידה האינטנסיבית במסגרת. אני חושבת שאם הלמידה היא חוויתית ומהנה ומקדמת את הילד, היא רק תועיל לו.
היתרון הגדול בשימוש בגישה ההתנהגותית נעוץ ביעילותה, ביכולת לפרק כל משימה לחלקיה הקטנים ביותר וכך ללמד את הילד מבלי לתסכל אותו, דרך הצלחותיו. כמו כן, העבודה שעובדים בבית הילד, מסייעת לו ללמוד ליישם את המיומנויות שרכש בסביבה הטבעית של ביתו (ילדים אוטיסטים רבים מתקשים בהכללת המיומנויות שרכשו).
מרבית הטיפולים ניתנים בבית הילד מתוך תפיסה זו. עם זאת, ישנם מרכזים טיפוליים ובהם מרכז מטר"ה רעננה, שמספקים טיפולים גם במרכז. במטר"ה ניתן לקבל טיפולים פרא רפואיים שונים, כמו גם טיפולי ABA בתוך המרכז, בשילוב עם טיפולי ABA בתוך הבית.
 

Silke

New member
מעניין, תודה על התשובה המפורטת

האם לדעתך תוספת של שעתיים בשבוע הגיונית לילד בן שנתיים וחצי?
 

קרן ארז1

New member
שעות טיפול אחה"צ בילד בן שנתיים וחצי

לדעתי אפשר וכדאי להוסיף יותר.
ככל שנתרגל יותר את המיומנויות אותן הוא צריך לרכוש, כך נצמצם את הפער מהר יותר.
מכיוון שהעבודה עם ילד צעיר היא סביב משחק ועם המון חיזוקים, הלמידה אינה מתסכלת והילד מרוויח גם כיף וגם תרגולים נוספים שהם בעלי חשיבות רבה להמשך התפתחותו וצמצום הפערים.
 
למעלה