תורת אר"י ושל בבל
בס"ד שלום לך! 1) אכן על ר' זירא מסופר זאת שצם 100 ימים לשכוח תלמוד בבל(בבא מציעא פ"ה ע"א): "...ר' זירא כי סליק לארעא דישראל יתיב מאה תעניתא דלשתכח גמרא בבלאה מיניה כי היכי דלא נטרדיה יתיב מאה אחרניתא דלא לשכוב.." 2) למה לומדים תלמוד בבלי ולא תלמוד ארצישראלי או בשמו המקובל "תלמוד ירושלמי": צירפתי את הקדמת ובקיצור הוא מביא 3 סיבות למה לומדים תלמוד בבלי ולא ירושלמי: 1)בגלל הגזירות הקשות שהיו כאן באר"י נאלצו החכמים לרדת לבבל ושהיו רוב-רובם של התלמידי חכמים כך שהלימוד היה נפוץ יותר שם. הוא מוסיף שדבר זה גם נובא מראש בפסוק(ירמיהו י"ג ט' ו-שם כ' ה'): "כֹּה, אָמַר ה' כָּכָה אַשְׁחִית אֶת-גְּאוֹן יְהוּדָה, וְאֶת-גְּאוֹן יְרוּשָׁלִַם--הָרָב" " וְנָתַתִּי, אֶת-כָּל-חֹסֶן הָעִיר הַזֹּאת, וְאֶת-כָּל-יְגִיעָהּ, וְאֶת-כָּל-יְקָרָהּ; וְאֵת כָּל-אוֹצְרוֹת מַלְכֵי יְהוּדָה, אֶתֵּן בְּיַד אֹיְבֵיהֶם, וּבְזָזוּם וּלְקָחוּם, וֶהֱבִיאוּם בָּבֶלָה." 2)בעקבות הגלות נפוצו כל החכמים למקומות שונים בעולם ותמיד היו בקשרים לברר ללבן ולאמת את כל ההלכות. בו בזמן שהיה נתק בין חכמי אר"י לשאר החכמים ועלו שיבושים בתלמודם. 3)לתלמוד הבבלי נשמרה המסורת תמיד ובכל דור למדו אותו וגם הגיהו אותו מכל טעות שהיתה בו. אבל לירושלמי לא היהמי שיבדוק ויגיה אותו מהשיבושים. בברכה