שלום, יש לי שאלה בבקשה:

שלום, יש לי שאלה בבקשה: ../images/Emo13.gif

הופניתי אליכם מפורום "לימודים ושיעורי בית". יש לי ילד בן 11.5, חכם מאוד. הבעיה שאין לו הרגלי למידה נכונים. הוא מכין שיעורי בית מאוחר מאוד וגם זה בקושי רב ולאחר ויכוחים רבים. עבודות הוא עושה בחאפ לאפ, למרות שהוא מסוגל להרבה יותר. עד סוף כתה ה' הוא למד נהדר והוציא ציונים גבוהים מאוד. הבעיה היא שהילד יודע היטב את החומר הנלמד, אבל לא עושה שום מאמץ להראות את זה והיחסים שלו ללימודים השתנה באופן קיצוני. לאחרונה הבן מזלזל בלימודים ומפריע בכתה. אני כבר מיואשת. כל הדרכים שהצעתי לשיפור המצב, לא עזרו והוא ממשיך להתעלם. אני אובדת עצות. איך מחזירים אותו למסלול ומקנים לו הרגלי למידה מחודשים, כולל העלאת המוטיבציה להכנת שיעורים ולמידה בכלל? אשמח לתגובות. וסליחה, שפתחתי הודעה חדשה, כי לא ידעתי היכן לשרשר (אם צריך להדביק - אז דבק, אחת שתיים שלוש והופ...)
 
האם התייעצת עם מישהו?

מדברייך לא ניתן להבין אם את נושאת הכל על גבך ומתמודדת עם המצב בכוחות עצמך, או שמא פנית למורה, ליועצת או לכל גורם אחר שעשוי לעזור לך. הייתי מציעה לך לקיים פגישה משותפת עם הגורמים הנ"ל, על מנת להעלות את הבעיה, ולנסות לפתור אותה ברמה המערכתית. בכוחות משותפים של כל העושים במלאכה - כולל בנך, ניתן יהיה לגלות מדוע חל שינוי קיצוני ביחסו ללימודים, ומהי הסיבה להתנהגויות הללו שאותן את מתארת. אולי המקור לכך רגשי? חברתי? לימודי? (או אחר) בהצלחה לשניכם.
 
../images/Emo142.gif ברוכה הבאה מיכליתשלהצאט

מאד מובנת הדאגה שלך לילד שהתהפך... איך מתלמיד מצליח נהיה חסר מוטיבציה, לא מכין שיעורים, לא לומד, ונראה שאולי אין לו הרגלי למידה. אני מציעה לבדוק בכמה מסלולים -
מה קורה בכיתה ? לשוחח עם המחנכת, ולדעת מה קורה איתו שם. . לפעמים יש בעיות בכיתה שגורמות למוטיבציה להיעלם (זה יכול להיות החלפה של מחנכת, מטובה לפחות טובה, ליחס שונה בכיתה, גם אלימות בכיתה עלולה לגרום לירידה, אם החבר'ה בכיתה לומדים והוא יוצא דופן או להיפך... הם לא לומדים וכדי לא להיות יוצא דופן לא לומד אף הוא..)
הלחץ שלך לא יכול לעזור אם מהכיתה אין דרישה משמעותית לשיעורים, ואם לא ירגיש מחויבות. יש לבדוק איתו מה קורה לו, מה הוא אומר, מה קרה לו פתאום. אולי רמת הלימוד ירדה, והוא מרגיש שלא צריך להשקיע בכלל ? הוא בוודאי יספק לך תשובות טובות יותר, כשלא תטיפי לו מוסר, ולא תנסי להיות המורה שלו, אלא האמא הדואגת (לא המודאגת...).
אם למד עד השנה, סביר שיש לו הרגלי למידה משלו, שאולי תואמים לכיתה הנוכחית, כיוון שאינו מראה נכונות לביצוע. האם יש חוגים שהוא כן מתעניין בהם ? ובכלל... מה הוא עושה בזמן האחר, כשלא מכין שיעורים, מה הוא אוהב לעשות ? האם גם בזה חל שינוי ? אחרי שתעני נמשיך לבדוק איתך מה אפשר לעשות הלאה... חזקי ואמצי... גיל ההתבגרות לפעמים יורד בגילאים נמוכים יותר... או שיש קושי אחר שאיננו יודעים עדיין. לאט לאט... סבלנות...
 
תודה לשניכם, אני מאחדת

לתגובה אחת, ברשותכם
, כמו כן סליחה על האיחור בתגובה. לבן אין קשיי למידה, נהפוך הוא, הוא ילד מאוד מאוד חכם עם ידע כללי נרחב ביותר, הרבה מעל הממוצע לבני גילו. אפילו המורים המקצועיים מופתעים ממידת הידע שלו, והוא הרבה פעמים מתקן מורים (עבר מבחן למחוננים). הענין הוא, שהסבא שלו נפטר (חמי) לפני כ- 4.5 חודשים.מאז הוא התהפך, זה קרה בחופש הגדול, ביום הראשון לחופש. אני מרגישה שעובר עליו משבר בעקבות מות הסבא. אינני יודעת אם יש קשר לעובדה שהסבא מת והמשבר כתוצאה מכך לירידה בלימודים. לגבי השאלה של אבא של נמרוד, הנושא לא רק על גבי, אלא גם בעלי מעורב, המחנכת ויועצת בית הספר. אנו מנסים בכל דרך לעזור ולבדוק מה גרם לו לשינוי כל כך דרסטי עד כדי חוסר ענין בלימודים. מה שמפתיע אותי מאוד, שהילד מכתה א' ועד לא מזמן קרא ספרים, בכתה ב' סיים את כל הסדרה של צמרמורת, כבר מזמן שהוא סיים את כל הסדרה של הארי פוטר על חמשת כרכיו. בתקופה האחרונה הוא מסרב לקרוא בטענה "אני לא אוהב". קנינו לו ספרים מעניינים, אבל הוא הפסיק לגלות ענין וחבל לי מאוד על כך (מעשיר גם את השפה והחשיבה). הילד אוהב לגלוש המון באינטרנט, ולכן עשיתי בינתיים סנקציות, אין מחשב עד שיש שיפור בלימודים. בינתיים, ביומיים האחרונים, המחנכת חותמת ביומן (לפי בקשתנו) אם יש שיפור, ואכן יש שיפור. הבהרתי לילד גם שבמידה והוא יזלזל בלימודים הוא יתקבל לכל הקבצות הגימל בחטיבת הביניים וחבל, כי הוא ילד באמת מוכשר וחכם. כנראה שזה קצת הרתיע אותו, גם אמרתי לו שישקלו אם להשאיר אותו כיתה... אני יודעת ששיקרתי לו, כי אין סיכוי שישאירו אותו, אבל הציונים הנמוכים שהוא מקבל בזמן האחרון כתוצאה מהזלזול שלו, יגרמו לו ללכת להקבצות נמוכות, מה שיגרום לו אני חושבת לירידה במצב החברתי (שהוא כרגע טוב). הילד לא הולך לחוג, מהסיבה שהוא לא רוצה / לא מעונין. בימים האחרונים הוא ביקש ללמוד גיטרה, אני לא רוצה להשמע כמו אמא בעיצומו של תהליך אפקט הגולם... אבל אני בדעה שהוא לא יתמיד, כמו כל חוג מאז גיל שנתיים ועד היום. זהו, מקוה שעניתי פחות או יותר על השאלות, ומאוד מודה אם תוכל לייעץ לי להמשך.
 

moogy1

New member
נדמה לי שהמאבק לא שווה את המחיר

שלום לך ושבוע טוב, על פי תיאורייך בנך מוכשר, בעל פוטנציאל לימודי גבוה מעל הממוצע ובעל יכולות בחירה. במילים פשוטות בנך הוא היחיד שיכול לנווט עשיה ולמידה. המהפך הלימודי חל לפני כחמישה חודשים בלבד, ולכן אין מדובר בחוסר ידע כיצד להתמודד עם למידה, להפך, בנך עשוי לנצל את הידיעה כי יש לו כלים ללמידה לשם הרפיה ואתנחתא, כאשר הוא עסוק בתחומים אחרים. יתכן מאוד כי מות הסב, אליו בנך היה קשור משפיע על מוקדי העניין בחיי הילד, וכי הלימודים כעת מצויים אצלו במקום השני או השלישי. יותר מזה הוא אינו צריך לדאוג, הרי את היועצת, המחנכת וכל גורם אפשרי אחר נמצאים שם בשבילו, שלא נאמר במקומו. אל תטעי בכוונתי! הלמידה הבית ספרית משמעותית וחשובה, אך לעיתים יש גורמים חשובים יותר וקודמים לה. כאשר ילד בעל יכולות לימודיות גבוהות מחליט לא ללמוד, יש לבחון היטב מהן הסיבות לכך, ובמקרה זה סנקציות ועונשים אינם הפיתרון. יתכן מאוד כי בנך זקוק למרחב נשימה על מנת לארגן מחשבות וחוויות. לשם כך הוא זקוק לך לתמיכה, ליווי וסייוע בהבנה של הרגשותיו. לחץ משולב של בית הספר והבית עלול להשיג מטרה הפוכה, והיא בריחה , התרחקות ואולי גם התגוננות בצורת התחפרות במעשי דוקא. נכון, שיבוץ לימודי בהקבצות נמוכות ומצב בו תלמיד נאלץ להישאר כיתה, אינם מצבים נעימים לא לתלמיד ולא להוריו, אך אינם סוף העולם. כל נזק לימודי ניתן לתיקון ודאי כאשר היכולות מצויות. אין טעם להגיע למצבים בהם תשקרי לילד בנוגע לתוצאות אליהן יגיע עקב מעשיו או חוסר למידתו, משום שבשלב זה או אחר יבין את המרמה, וכך כוחך מולו יפגע. עצתי לך לבחון אפשרויות של שמירת מרחק מסויים, התבוננות מן הצד ללא כעס או פחד שיאבד את מיקומו או מעמדו הלימודי, ולדבוק תוך מעקב אוהב ועוטף בצרכיו האמיתיים. אני בטוחה כי התבוננות שכזו בבית ובבית הספר תספק לכם פרטים משמעותיים בהרבה מן הנתונים כעת. נסי לזכור כי לימודים הם חשובים, משמעותיים ומקלים על העתיד לבוא, אך בשום פנים אינם החשובים מכל. שמרו על יחסים טובים עם בנכם בבית, ספקו לו תמיכה הרגשת יציבות ומשענת, והוא יחזיר לכם ברכה ובסופה גם תעודה טובה. בהצלחה אלמוג
 
שבוע טוב ותודה על תשובתך ../images/Emo140.gif

אני גם חושבת שמות הסב הוא הסיבה לשינוי ביחסו ללימודים. אני מנסה לא להלחיץ יותר מידי, אבל גם אני נמצאת במצב שבו שאני מקבלת טלפונים מהמחנכת על השינוי המשמעותי ביחסו ללימודים ועל ההפתעה המרובה שלה (ושלי). אני גם חושבת שבכתה ו', שהיא ממש לפני העליה החטיבה, החומר נעשה קשה יותר, ואם הוא לא יחזור על החומר ולא יתכונן כראוי, הוא עשוי למצוא את עצמו במצב שבאמת יצטרך עזרה בלימודים, למרות החוכמה שלו. יהיה לו הרבה חומר להדביק ויווצר פער גדול. השאלה שלי אם אעשה לו הקלות ואשנה את יחסי לנושא למרות הכעס שלי, האם זה יגרום לשינוי ביחסו ללימודים ובכלל? לפי היכרותי את בני, אני משוכנעת שהמצב ילך ויחמיר אם לא אעמוד על הראש, כי הוא ירגיש שהוא ניצח במלחמה הזו, מה שאני מנסה בכל כוחי למנוע. על כל פנים, קבעתי פגישה עם מחנכת בית הספר, מקוה שהדברים יסתדרו על הצד הטוב ביותר. תודה על תגובותיכם המפורטות והנכונות שלכם לעזור.
 

moogy1

New member
שני את ההגדרה זו לא מלחמה!!!

מיכל, ערב טוב הערתך בנוגע לתאריך מותו של הסב משמעותית מאוד בעיניי. יתכן מאוד שבנך רגיש מאוד ואינו מוכן להתמודד עם מוות של אדם קרוב ויקר. חשוב מאוד לא להפוך את הלמידה למלחמה. את כועסת ודואגת. אינך מבינהאת השינוי ביחסיי המוקדים אצל בנך, אך הכרזת מלחמה גם כאשר המניעים הם ,כמובן לטובתו , עלולים להביא הרס רב ותועלת מועטה מאוד אם בכלל. פער לימודי הוא לבטח אינו טוב, אך במצב בו הילד אינו פנוי ללמידה לא תצליחי לנצח במלחמה. הילד בעל יכולות לימודיות גבוהות מאוד, ולכן ברגע שיוכל נפשית ופיזית לשתף פעולה הוא ישלים את החסר בזמן קצר. אל תכעסי כל כך. נסי להיות עמו ברגעים אלה וללות את כאבו, כך יוכל לשוב לתפקוד טוב יותר ומהר יותר ובמצב בו תוכלו להמשיך ולתקשר בבית. רק כך ידע בנך כי כאשר הוא זקוק לעזרה ותמיכה יוכל לפנות ולהעזר , וכך בטחונו יעלה וכך גם יכולותיו הלימודיות. בהצלחה אלמוג
 
שלום לך אלמוג

ההערה שלי לגבי תאריך הפטירה, היא כי היתה סתירה כשרשמתי שהסב נפטר ביום הראשון לחופש הגדול ומאידך שעברו 4.5 חודשים, פשוט נפלה אצלי טעות בחשבון ולכן תיקנתי (אני קצת פדנטית...). התקופה של 4 חודשים מאז פטירת הסב היא עדיין טריה וקשה מאוד לעיכול לכולנו, כולל לבעלי (שזה אביו). מקבלת את הערותיך והארותיך. מקוה שהדברים יתחילו להסתדר. בכל מקרה, אשמח לחזור לכאן ולעדכן. ותודה רבה על העזרה הרבה.
 
למרות שלא ממש רלוונטי, אלא

למען הסדר הטוב, מציינת שטעיתי בזמן, עברו 4 חודשים מאז הסבא נפטר.
 
בבליותרפיה

אם הגעתם למסקנה שהארוע שגרם לשינוי הוא מות הסב היקר, כדאי שהיועצת תקבע עם בנך מספר פגישות אישיות על מנת לסייע לו להתמודד עם המשבר הקשה שפקד אותו, ושאינו מאפשר לו לחזור לסדר היום. מכיוון שבנך אינו משתף איש בתחושותיו ורגשותיו, וקרוב לודאי שלא ירצה לפתוח את סגור-ליבו בפני יועצת ביה"ס, אפשר יהיה להציע לה להשתמש ב- בבליותרפיה. ומה זה אומר? - להגיע לדבר עצמו בעקיפין, דרך שימוש בסיפורים ובשירים שנושאם הוא מות אדם יקר או בעל חיים אהוב. קריאת הסיפורים/השירים, ניתוחם ועיבודם, תאפשר לבנך להזדהות עם גיבורי הסיפור ולהבין לרחשי-ליבם, ובתוך כך הוא למעשה יתמודד עם רגשותיו שלו. לקראת סוף התהליך הוא יוכל לשתף את היועצת ב"אירוע דומה" שהוא עצמו עבר, וכששלב זה יגיע, אולי הוא שוב יהיה פנוי ללמידה.
 
תודה אבא של נמרוד

השימוש בבליותרפיה הוא רעיון מצוין. בפגישתי עם המחנכת אעלה את הרעיון ואקבע פגישה עם יועצת בית הספר. תודה רבה על כל העזרה.
 
למעלה