קשיי קואורדינציה והשלכותיה
שלום לך צהובה 18, ראשית המושג "חוסר קואורדינציה" הוא שגוי..אני מניחה שהתכוונת לקשיי קואורדינציה..כי חוסר קואורדינציה משמעו כי היא לא קיימת בכלל..וזה מצב נדיר...שנית לקשיי קואורדינציה השפעה רבה על חיי היומיום ככלל ו/או גם על התחום האקדמי (למידה) בפרט. לגבי שאלתך : קושי בקואורדינציה משמעו כי קיים קושי בתאום תנועות הגוף (תאום עין-יד, יד-יד, יד-רגל, תאום דו צידי וכד'...) , לעיתים קרובות נראה גם קשיים בשיווי משקל סטטי (הכוונה לשמירה על יציבות במקום אחד ללא תנועה) למשל: עמידה על רגל אחת בגירסאות שונות, עמידה ושמירה ש"מ על לוח המונח על הרצפה, עמידה על קורה צרה/גדר, עמידה על כסא צר וכד', וכן קשיים בשיווי משקל דינמי (הכוונה ביצוע פעילות של ש"מ תוך כדי תנועה) , כגון: קפיצה מעל קורה, הליכת עקב-אגודל, הליכה על קצות האצבעות עם עקבים מורמים, קפיצה בהתקדמות על משבצות-כדוגמת משחק קלאס, הליכה עם מגש וכוס עליו לאורך קו ישר וכד'. נראה קושי בשיווי משקל מאחר ושמירה על שיווי משקל (דינמי או סטטי) מצריכה קואורדינציה... לגבי שאלתך השנייה- קשיי קואורדינציה מתבטאים כפי שציינתי בפעילות בחיי היומיום. ניתן לראות באופן ברור את הקושי בשחייה. מאחר ופעילות זו מצריכה תיאום רב, תוך יכולת לבצע הפרדת תנועה יעילה, כלומר שתנועה מתבצעת בדירוג ובאופן מעודן, חלק אחד מייצב וחלק שני מבצע את התנועה; בין נשימה לתנועה (מתי מרימים את הראש, מתי לוקחים אויר, מה קורה עם שאר הגוף כשאני רוצה לנשום אויר, וכיוב"...), בין חלקי גוף בגפיים העליונות (התנועה ביד ימין ביחס לתנועה ביד שמאל, הידיים לראש וכד'..), ובין פלג גוף עליון לתחתון (ידיים ורגליים), וכן תאום התנועה בפלג גוף התחתון (רגליים). אך חשוב לציין כי אצל ילדים עם קשיי קואורדינציה ניכר קושי בניתוח והסתגלות למצב מוטורי חדש ולדרישות המטלה, וכן בשימוש יעיל של רמזים מן הסביבה, על כן פעילויות גופניות שיש להן טבע חזרתי וקבוע של תנועות תהיינה קלות יותר עבורם. פעילות גופנית הנלמדת דרך הנחייה מילולית אישית, כגון: קראטה ושחייה, תהיה קלה יותר מאשר פעילות שיש בה מימד של ארגון מרחבי וקבוצתי, כגון: כדורסל, כדורגל, בייסבול והוקי . לסיכום מומלץ וכדאי ביותר ללמוד שחייה!! מעבר לקושי בשחייה נראה ככלל קושי בפעילויות ספורט. ילדים אלו הינם בעלי תנועה מסורבלת ולא מדוייקת, למידה מוטורית איטית וארוכה וכן עם קושי ביכולת הכללה והעברה ובנוסף קושי בלימוד של מיומנויות מוטוריות חדשות, כגון: כתיבה, שימוש בכלי נגינה, רכיבה על אופניים. אם תהנייה לך שאלות נוספות את מוזמנת לפנות ואשמח לענות לכל שאלה! שבת שלום, שרון אורן- מרפאה בעיסוק