שלום לכולכם,

Tully Is Here

New member
שלום לכולכם,

אני יודעת שחלק מכם קראו וענו לי בפורום השכן (ותודה על כך). אכן שוכנעתי בעניין ואני בעד לנסות את הנושא אני רק רוצה לדעת איך זה עובד לוגיסטית.... איך כל הסיפור הזה עובד??? החלטתי להשאיר אותם בבית מה אני עושה עכשיו??? לא הייתי מהתלמידים הכי חרוצים בבית הספר, האם חוסר הידע שלי ישפיע פה??? אני מלמדת אותם? הם לומדים לבד??? עבודות? מבחנים?? מה עושים??}8-
 
שני קצוות לחינוך הביתי:

1. לשעות בי"ס בבית - שעורים מתוכננים שאמורים לכסות חומר שנקבע מראש. 2. חינוךך ביתי חופשי - חיים את החיים, או שמו שהבן שלי אמר פעם: 'אני בחופש גדול כל השנה' מה עושים? שבי עם עצמך וחשבי: מה את רוצה לעשות? איך את רואה את חייכם ביחד? מה חשוב לך שהילדים יידעו? באילו דרכים את יכולה להקנות להם את מה שחשוב לך, ללא שעור פרונטלי רגיל?
 
ממה שכתבתי לך במקומות אחרים,

הייתי רוצה להדגיש שתי נקודות: 1. אני מבין שיש לך קשר קבוע עם מחנכים ביתיים אחרים. נצלי קשר זה. 2. גשי לחנות הספרים הקרובה, או עדיף לספריה הקרובה ובחרי ספר הדרכה שסוקר את מכלול שיטות הלימוד בחינוך הביתי. בחרי ספר שמדבר אלייך. יש דוגמאות בקישורי הספרים בחומר הנלווה של פורום זה. הדפים הראשונים של הספרים הכתובים אנגלית המופיעים בקישורים ניתנים לקריאה על הרשת כך שתוכלי כבר להתחיל לבחור ביניהם. איך זה עובד לוגיסטית: חושבים מה חשוב למשפחה, כולל התלמידים, ללמוד. חושבים איך קל לילדים הספציפים שלנו ללמוד ואיך קל לנו לעזור להם או ללמוד איתם. דואגים גם ללקיחת זמן מנוחה מהלידים כחלק מהתוכנית הקבועה כך שכשנהייה איתם תהיי לנו המון סבלנות אליהם. מנסים, מצליחים / טועים, מתקנים, חושבים, יוזמים, לומדים עם הילדים ונהנים. החלטת להשאיר את הילדים בבית. מה את עושה עכשיו? זה תלוי באיזו מדינה/ מדינת משנה את. ספר ההדרכה שאת בוחרת צריך להכיל הדרכה למתחילים מוחלטים גם בנושא הסתדרות עם החוק. הספר שאני הכי אוהב מכיל בכריכה הפנימית הסבר בזק לשאלה 'זרקו את הילד היום מבית הספר הממלכתי. מה לעשות כדי שממחר הוא יהיה תלמיד מסודר בבית?' חוסר ידיעות בנושא לימוד זה או אחר .... המשך יבוא
 
התשובות שלי

אני בשונה מעדו (ואולי הוא יכול להרשות לעצמו כי זה התפקיד שלי) מאמינה בתכנון. לדעתי נוח שיש מערכת או לפחות תוכנית כללית של עבודה. אני לא מתכוונת שעה שמונה חשבון שעה תשע עברית אלא תוכנית שכוללת מענה לצרכים של הילד. למשל הילד שלנו צריך תראפיה, לכן המערכת צריכה להכיל זמנים מאורגנים כאלה. בהשלכה אם את מעונינת שהילד שלך ילמד קרטה או נגינה את צריכה לבנות את זה לתוך מערכת. מערכת נותנת עוד שני יתרונות (1) זמן לעצמך - אצלנו אני מארגנת ועדו עושה את העבודה בשטח. אחת הבעיות שצצה שוב ושוב במהלך השנה שאנחנו עושים חינוך ביתי היא זמן בלי הילד - זמן לנוח למלא מצברים. זמן כזה אם הוא נבנה לתוך המערכת מאפשר לך להתארגן על הענין שלך ולא להיות רק לווין של הילד. (2) לילד שלנו נוח שיש חוקיות מסוימת. אני רואה אותנו בסופי שבוע מתמוססים כי חסרה לנו המסגרת. זמן הולך לאיבוד כי אף אחד לא ממש בטוח מה כדאי לעשות ואיך. סביר להניח גם כי אנחנו עדין לומדים בעצמנו... יחד עם זאת כל מסגרת היא בסיס לשינויים ויותר מזה היא חייבת להכיל המון זמן גמיש חופשי שבו זורמים עם מה שמתאים. אז הייתי אומרת שהשלב הראשון בהחלטה להשאיר בבית זה לבנות את התוכנית הכללית של הילד - כמה חוגים, איזה חוגים, איפה הזמן שלך (חוקים יגיעו יותר מאוחר כשגיע זמן חוק חינוך חובה - חינוך ביתי מתחיל מיום הלידה). לגבי חוסר הידע שלך, לדעתי זה לא רלוונטי. אנחנו למשל מאמינים קודם כל בחינוך ללמידה - איך שואלים שאלה? איך מוצאים תשובה? יש המון דרכים שונות ללמידה וכל אחד צריך למצוא את הסיגנון שלו. אם יש נושאים שאת מרגישה שאת לא יכולה להוביל את הלמידה או ללמוד ביחד אפשר לצרף מורה חיצוני. אז האם את מלמדת אותם? תלוי מה? חלק כן חלק לומדים ביחד וחלק מישהו אחר. עבודות ומבחנים. אנחנו לא ממש נמצאים שם. יש תענוג מסוים בלבחון את ההשגים שלך מול רף ולראות שעמדת בצפיות. אבל מצד שני לעיתים מבחנים אינם רלוונטים ואינם משקפים את הידיעה. אני לא סגורה על הנקודה. נראה לי שאם מבחנים אז לא בסטייל בית ספר. מה עושים? לומדים את השטח. קוראים ספרים. מדברים, איתנו למשל, וחושבים. אין תשובה אחת. לכל אחד כאן תיהיה התשובה שלו וכמו שאת רואה את יכולה לקבל תשובות שונות מאותה משפחה... את צריכה לראות מה מתאים לך ומה מתאים לילד. אנחנו למשל מצאנו ששיטת התראפיה של הילד - ''זמן ביחד'' היא השיטה שתמיד חיפשנו באיך לגשת לילד וללמד איתו כי היא שמה דגש על ללכת עם הענין של הילד ולאתגר אותו. אבל אנחנו עדיין מחפשים וקוראים. ענת
 
למעלה