וכאן המקום לציין את הגיל
פקח טיסה צבאי מפקח על מטוסים אזרחיים בגיל 19, אחרי קורס של חודשים ספורים ונסיון אפסי. פקח טיסה אזרחי נדרש לגיל 21 לפחות, קורס ארוך וקשה של שנה+ (למיטב זכרוני). כמובן, מצב בו פקח, שרש"ת מודה שאינו "ברמה המקובלת עליה לתת שירות למטוס אזרחי" נותן הוראת למטוס כזה, הוא מצב אבסורדי. זה מתרחש יום יום בשדה דב, כאשר הפקחים נותנים הוראות לטייסים שאינן יעילות או סבירות ולפעמים גם מהוות סכנה של ממש ... לשם דוגמא, פקחית ש"ד דרשה ממני לבצע פניית 360 באזור יפו כי לפני היה מטוס יותר איטי בנתיב. זאת המצאה של הפיקוח הצבאי... אין חיה כזאת בפיקוח אזרחי על מטוסים שטסים לפי כללי VFR. הדבר הנכון לפקחית לעשות היה או: לא לעשות כלום, או: להתריע בפני שיש מטוס יותר איטי כקילומטר לפני, או: להציע לי לטוס יותר מזרחית, או בגובה 1500 וכו'. בפועל אחרי ויכוח בקשר ביצעתי 360, תוך שאני מסכן את כל הסביבה: א. מסוקי ח"א היו בתנועה נגדית מולי, ואני הפנתי להם את הגב בפניה - מסוכן ומיותר (יש הפרדת גבהים של 400 רגל, אבל זה לא מספיק להבטיח שלא תהיה תאונה מטעות מצטברת) ב. מטוס שעשוי היה להיות מאחורי בנתיב או במהלך עקיפה (כשהוא באובדן קשר, תקלה והתנהגות סטנדרטית) היה מאד מופתע מהפניה שלי. ג. המטוס שהיה לפני היה ניתן לזיהוי בקלות ולמעבר כמו שעוקפים בכל כביש נורמלי ולא היתה סיבה או היגיון לכל התרגיל הזה ד. יש בפמ"ת "מעגל המתנה" באזור יפו אבל הוא נועד למי שמעונין לנחות בש"ד, לא למי שחוצה את ה CTR, והוא גם מוגדר בכניסה לאזור הפיקוח בעוד שאני כבר הייתי הרבה "קדימה" עד שהפקחית הבינה מה מתרחש. זאת רק דוגמא אחת מדוע רש"ת חייבת לבצע את הפיקוח בש"ד (כמו ששר התחברוה הורה לה בצו כבר כעשרים שנה!)