שלום לכולם! מספר שאלות בנוגע לתזונה...

ננדין

New member
שלום לכולם! מספר שאלות בנוגע לתזונה...

אני עושה כרגע סוג של דיאטה ואני מעוניין לדעת כמה עובדות/השערות מדעיות בנוגע למספר דברים, אני כותב "סוג של דיאטה" כי אני לא מתייחס לזה כדיאטה אלה כשינוי כולל של אורח חיים בניגודש לדיאטה זמנית... לשם הסרת ספק, אני יכול להגיד שה "דיאטה" שאני עושה היא ביעוץ ומעקב של דיאטנית דרך קופ"ח ואני גם מבצע פעילות ספורטיבית מתונה מספר פעמים בשבוע והשאלות שאני רוצה לשאול הם אך ורק לידע כללי ולא לשם מתן יעוץ כלשהו (אני אשאל גם את הדיאטנית בשבוע הבא ואני סתם מתעניין כרגע...), אז לשאלות: הדיאטנית הסבירה לי שאני צריך לשתות הרבה מים ואני עושה את זה ושותה כ3-4 ליטר ביום, מה החשיבות של מים בתזונה ומה חשיבות של המים כחלק מהמאמץ להוריד משקל? איזה תפקיד ממלא המים בקיבה? אני מעשן וגם שותה לא מעט קפה (4-5 כוסות קפה ביום) ולכן אני רגיל לשתות גם הרבה מים עקב האפקט המשתן של הקפאין. תחת הנתונים האלו, כיצד אני יכול לדעת שאני שותה מספיק מים? שאלתי את הדיאטנית לגבי צריכת כדורי ויטמינים כתוספת לתזונה היום יומית וכרגע היא מחכה לתוצאות של בדיקת הדם בשביל להחליט מה צריך וכמה. כמובן שאני הולך לחכות לבדיקת הדם ולהנחיות שלה, אבל האם יש איזה סכנה או בעיה בריאותית בצריכה עודפת של ויטמינים? אם כן, אלו? כולנו יודעים מה הם הסכנות בצריכה גבוה של מלח, אך האם יש גם סכנות בחוסר צריכה כמעט מוחלטת של מלח בישול? (שוב, זה לא המצב ספציפי אצלי, אני צורך מלח, זה סתם לשם ידע כללי...) חריף - זה טוב? זה רע? האם יש השפעות/קשר מסוים בין צריכה מוגברת של חריף לדיאטה להורדת משקל, פעילות קיבה וקשר תזונתי מטובולי כלשהו? (כי אני אוהב חריף ויהיה לי קשה מאוד להפסיק עם זה לגמרי...) חילוף חומרים - האם יש קשר כלשהו בין כמות היציאות לחילוף החומרים? (בהנחה שאין בעיה/פתלוגיה מסוימת בקיבה...) ובלי קשר, ירדתי בשבוע הראשון 3.5 ק"ג (BMI 32), האם זה לא מהר מידי? כמה זה מהר מידי? (הדיאטנית אמרה לי שזה סובייקטיבי ולדעתה אצלי זה עד 2 ק"ג לשבוע, אני אבין אם לא תענו לי על השאלה הזאת...) BMI - לא חשבתי על זה עד עכשיו, אבל עד כמה מדד זה מדויק? כי לי אישית יש מסת שריר לא קטנה (וגם שומן, אני לא מתמם...)והמדד הזה לא מודד אחוזי שומן אז איך הוא יכול להתייחס ליחס הזה בין מסת שריר לשומן שבעצם באמת קובע השמנה? וזהו, תודה מראש לכל העונים! רון
 

sher019

New member
שאלה לי אליך מתוך סקרנות ,,,

קצת תמוה בעיני ,שאתה נפגש עם דיאטנית שמומחית בתחום הדיאטה , ולאחר ששוחחת איתה ,איך יתכן שהיא לא הסבירה לך וענתה על השאלות שאתה מציג כאן בפורום, אולי אתה לא מספיק סומך עליה ,כדי לבדוק איתה כל כך הרבה נושאים פתוחים ואשר רלוונטים לדיאטה שלך ? כאמור, העלתי את השאלה מתוך סקרנות,כי עד היום חשבתי שדיאטנית אמורה לענות ולהסביר לכל הקשור לדיאטת מטופל ,לא כך ?
 

ננדין

New member
את צודקת לגמרי...

ואני באמת אשאל אותה אבל הבעיה שלי היא שאני חסר סבלנות ואני מעוניין בתשובות כמה שיותר מהר וחשבתי שאולי תענו לי לפני שאני מגיע אליה שוב. התשובות שאני אקבל פה בפורום (אם אני אקבל...) לא יחליפו את מה שהיא תגיד לי, אני פשוט רוצה לדעת קצת חומר לפני ולהגיע אליה עם איזה ידע מסוים (יש לי גם קצת רקע בכמיה אורגנית, ביוכימיה ופיזיולוגיה) ובכלל אני אשמח לכל חומר קריאה כללי בנושאי תזונה... בדיוק בגלל זה גם קראתי את כל המאמרים שיש פה בפורום. עדיין, אני אשמח לתשובות. רון
 

sher019

New member
השפעת המלח והנתרן על הגוף,,,,,

תקליד למעלה משמאל ליד הכותרת - address את כתובת הבאה:http://www.gamnon.net/AG-NewHerbal/Glossary/Minerals/H-Mineral-Sodium.html+ ובוודאי יעניין אותך נושא השפעת המלח והנתרן על הגוף:
 

m0sh3

New member
בגדול

1. הרבה מאוד אנשים מעט מיובשים ביום יום כי הם לא שותים מספיק. לפעמים מבלבלים בין צמא ושובע. מים קשורים לאיבוד שומן בכך שטריגליצרידים עוברים הידרוליזה בתהליך ההוצאה שלהם מהתאים, אבל זה לא רלוונטי למים שאתה שותה - שתיה מרובה של מים לא תגביר את ההידרוליזה הזאת. אם השתן שקוף אתה שותה מספיק. 2. כן, יש בעיה עם צריכה עודפת של ויטמינים. מומלץ שהתזונה תכלול את כל הויטמינים והמינרלים. במקרים של חוסר ספציפי ניתן לתסף. מחקרים מראים סיכון לתמותה מוגברת בעקבות צריכה מוגברת של ויטמינים סינתטיים מסויימים [A, בטא קרוטן, E]. חפש הודעות של tommythecat בנושא, הוא דיבר מספר פעמים על הבעייתיות של מולטי ויטמינים. 3. במלח יש נתרן וכלור. שניהם יונים חשובים בגוף. אם אתה מקבל אותם דרך מזונות שונים בלי להוסיף מלח אין צורך לאכול מלח. ריכוז נמוך מדי של יונים יכול להיות מאוד בעייתי. 4. יש בפלפל חריף חומר שנקרא capsaicin, נטען שהוא מעלה את חילוף החומרים וחמצון השומן(2,1) ומדכא תאבון (3,4). האפקט נובע כנראה מהפעלה של מערכת העצבים הסימפתטית והוא תלוי-מינון (5). 5. אין קשר בין חילוף חומרים כימי למכני. 6. קצב ירידה טוב תלוי בכמות השומן בגוף. 7. BMI הוא מדד סביר עבור אנשים שלא מתאמנים. בהצלחה (1) Br J Nutr. 1998 Dec;80(6):503-10. Effects of red pepper added to high-fat and high-carbohydrate meals on energy metabolism and substrate utilization in Japanese women. (2) Br J Nutr. 2003 Sep;90(3):651-59. Effect of capsaicin on substrate oxidation and weight maintenance after modest body-weight loss in human subjects. (3) Br J Nutr. 1999 Aug;82(2):115-23. Effects of red pepper on appetite and energy intake. (4) Int J Obes (Lond). 2005 Jun;29(6):682-8. Sensory and gastrointestinal satiety effects of capsaicin on food intake. (5) Br J Nutr. 2004 Jun;91(6):991-5. Maximum tolerable dose of red pepper decreases fat intake independently of spicy sensation in the mouth.
 

moran f

New member
בקשר למלח

קשה מאוד להגיע לתזונה דלת מלח באמת, כך שלהגיע למצב שבו יש הכרח להוסיף מלח כי לא מקבלים מספיק בתזונה זה ממש לא סביר.
 

m0sh3

New member
זה באמת לא נפוץ

אבל אני מתנסח ביתר זהירות. אני לא יודע איזה אוכל הוא צורך, יש לו תזונאית שתחליט אם הוא צריךמלח או לא.
 

ננדין

New member
תודה על התשובות...

לגבי המלח - אני צורך הרבה (צרכתי הרבה...) והפסקתי כמעט לגמרי להוסיף מלח לאוכל מעבר לתהליך הבישול (בזמן הבישול אני מוסיף קצת...) ודיאטנית שלי ממש לא דואגת שאני לא אצרוך מספיק מלח, אני מגיע מבית מזרחי שהאוכל בו מאוד מתובל... בהקשר של מלח בישול, יותר מעניין אותי באופן תיאורטי מה גורם חוסר במלח לגוף (אני זוכר את החשיבות של נתרן ב Graded potential של פולס החשמלי בנוירון אבל רק את זה כרגע ורק באופן תיאורטי...)
 

m0sh3

New member
נתרן חשוב למשל לפוטנציאל המנוחה של הממברנה.

דוגמא ספציפית לחשיבות הנתרן: יש משאבת נתרן/סידן שמשחלפת נתרן בסידן. באמצעות האנרגיה שמשתחררת בכניסה של נתרן לתא [כיוון שהוא נכנס במורד מפל הריכוזים] המשאבה מוציאה סידן מהתא. סידן הוא יון מאוד חשוב באיתותים תוך תאיים ולכן וויסות של הריכוזים שלו חשוב. יש עוד דוגמאות, זה רק לצורך המחשה.
 

m0sh3

New member
יותר נכון,

במצב מנוחה הנתרן לא כל כך דומיננטי. הוא נהיה דומיננטי כשצריכים לעשות דה-פולריזציה לממברנה למשל.
 

moran f

New member
בכמויות מאוד גדולות, כן

זה עדיין לא מצב סביר, ולא קשור לכך שלא להוסיף מלח לאוכל בדרך כלל לא גורם למחסור במלח.
 

אלי ו.

New member
מצב לא סביר אצל "אנשים נורמליים"

אצל ספורטאי סבולת*, אנורקטיים, סוכרתיים ואחרים דוקא מדובר בתופעה די סבירה. זו אחת הסיבות שממליצים לספורטאי סבולת לשתות משקאות ספורט. אחד הדברים שלמדתי בפורומים זה שהאנשים שמגיעים לכאן הם לא תמיד אנשים סבירים. * משום מה נדמה לי שבעיקר אצל ספורטאיות.
 
למעלה