שלום לכולם. מעוניינת לשאול שאלה.

S E M 151

New member
שלום לכולם. מעוניינת לשאול שאלה.

יש לי בת, בת תשע, היא במסגרת החינוך המיוחד מגיל שלוש לערך. הבת שלי מוגדרת כמעוכבת התפתחות וסובלת מליקויים רבים. (ההגדרה של הפסיכולוגית - לא פיגור, אבל אוסף של ליקויים שעלול ליצור רושם של פיגור) בין היתר, ילדותיות יתר, ראיה תבניתית, ריכוז לתווך קצר, אי תפיסה כמותית ועוד. היא התחילה לקרא כבר לפני שנה, אבל אולי בגלל שיטת הלימוד ואולי בגלל הראיה "התבניתית" שלה אין התקדמות ממשית והיא לא ממש מחברת בין צליל האות לבין המיקום שלה במילה. ההרגשה האישית שלי כאם היא שאני מפספסת משהו בסיוע לה- אשמח אם תוכלו להפנות אותי לספרים או מאמרים המרחיבים את הנושא של הקניית יכולת הקריאה לבעלי ראיה תבניתית. (הנכונות של הילדה ללמוד לקרא מאוד מאוד גבוהה) - היא ממש ממש שמחה על כל מילה נוספת שהיא לומדת לקרא ולכתוב - אין ניתן להרחיב את המאגר שלה - ואיך להקנות לה את היכולת להרחיב את המאגר מתוך המאגר שהיא כבר מכירה. תודה רבה מראש. ושבוע טוב לכולם
 

Diana M

New member
הקניית קריאה

שלום סם יקרה וברוכה הבאה. בעיקרון חשוב להבין כי קריאה היא הליך המורכב משתי מיומניות פיענוח והפקת משמעות. לא ניתן להפיק משמעות ללא שליטה בפיענוח אך בהחלט ניתן לפענח ללא יכולת להפיק משמעות. פיענוח בפני עצמו אינו קריאה. לגבי שאלתך, את בעצם מדברת על קריאה גלובלית. ניתן להקנות לילד קריאה בשיטה הגלובלית עד מספר מילים מוגבל. כ-200 מילים. מערכת עיבוד המידע שלנו אינה בנויה כך שתוכל לקלוט יותר מפני שזו דרך לא יעילה לאחסן מידע בזכרון. אם בכל זאת את מבקשת לעבוד תחילה בשיטה זו, נסי לחפש חומר של ד"ר עלי דרעין על השיטה הפסיכולנגויסטית (מצרפת לך קישור לרשימה בבליוגרפית), הוא התעסק רבות בשיטות של הקניית קריאה בשיטה התבניתית. אני מניחה כי יש לא מעט שיטות קריאה הבנויות על גישה זו. חשוב שתדעי כי במקביל חשוב מאוד להמשיך ולהקנות לבנך קריאה בשיטה המבוססת על מרכיבים פונולוגיים, קרי-פרוק והרכבה. אגב, האם ניסתם לנסות הקניית קריאה בשיטה של יש לי סוד? בשילוב מסך מגע? אם לא, מומלץ לקבל מידע בנושא. שבוע טוב דיאנה
 

S E M 151

New member
שלום דיאנה ותודה

אם תוכלי להפנות אותי לגבי שיטת המרכיבים הפונולוגיים - אודה לך. אני מניחה שבשיטה זו עובדים אתה בבית הספר, אך ההרגשה שלי שמשהו מתפספס בחיבור שלה של צליל מול אות - התחלתי לעבוד איתה בבית באופן אישי בנפרד מבית הספר על חיבור של צליל לאות -אבל הייתי רוצה למצוא ספרי הדרכה בנושא או מאמרים - אנחנו בדר"כ עובדות על מילים שכבר נלמדו בכיתה. ושוב תודה
 
למעלה