שלום לכולם

  • פותח הנושא fn
  • פורסם בתאריך

fn

New member
שלום לכולם ../images/Emo13.gif

זקוקה לעזרה. היה הייתה לי קלטת שהקלטתי עליה מיני יצירות מ"קול המוסיקה" לפני כמה שנים טובות, קלטת שלהלכה לי לאיבוד. אחת מההקלטות הייתה קונצ´רטו לפסנתר מאת הומל. אני לא יודעת מה מס´ הקונצ´רטו, או באיזה סולם הוא נכתב, אני אפילו לא יודעת את שמו המלא של המלחין. *נאנחת בכבדות* מה שאני שואלת בעצם, כל מי שמכיר ויודע- מהו שמו המלא של מלחין זה? כמה קונצ´רטי לפסנתר הוא כתב? (ניסיתי גם לאתר בשני אתרי מוסיקה, אך ללא הצלחה
) תודה מראש :) ושנה טובה! :)
 

lvbbb

New member
יוהאן ( יאן ) ניפומוק הומל ......

יוהאן ( יאן ) ניפומוק הומל - Johann ( Jan ) Nepomuk Hummel , חי בין 1778-1837 הילחין 9 קונצרטי לפסנתר ולתמורת ( 2 מאלו מעולם לא הוקלטו , בכלל יצירותיו מוקלטים וזוכים להערכה מחודשת רק ב-15 השנים האחרונות לאחר שאחרי מלחמת העולם ה-2 התעלמו מיצירתו משום מה ומיעטו להקליט ולנגן אותם) . הקונצ´רטי המפורסמים ביותר שלו הם: הקונצ´רטו מס´ 2 בלה מינור אופ.85 , הקונצ´רטו מס´ 3 בסי מינור אופ.89 וקונצ´רטו מס´ 4 במי מאז´ור אופ.110 המכונה קונצ´רטו "הפרידות" ( LES ADIEUX ). ניתן לשמוע קטעים של 60 שניות מהיצירות האלה -כאן- וגם -פה-. כך תוכל לזהות את היצירה שאתה מחפש. באופן כללי אני חושב שלא מספיק אנשים יודעים או מכירים את הומל ואני חושב שהוא מלחין חשוב מאד ( לפחות בזכות היותו מורה והשראה למלחינים אחרים ) ומן הראוי שאנשים יכירו אותו קצת לכן אני מצרף פה ביוגרפיה קצרה שלו. יוהן ( יאן ) ניפומוק הומל- Johann ( Jan ) Nepomuk Hummel , מלחין אוסטרי ממוצא הונגרי שנולד בברטיסלבה שבסלובקיה בשנת 1778 למשפחה מוסיקלית ( אביו היה מנהל הבית-ספר המלכותי למוסיקה צבאית ומנצח תזמורת ) ובתור שכזה בגיל קטן מאד החל ללמוד נגינת כינור ולאחר מכן גם פסנתר פטישים. הפך להיות תלמידו של מוצרט בגיל 7 לאחר שמוצרט שמע אותו מנגן בבית ידידים בוינה. שנתיים שלמד אצל מוצרט היתוו את המשך חייו ויצירתו הושפע בצורה ברורה מלחניו של מורו. בגיל 9 נתן את הופעתו הפומבית הראשונה בקונצרט משותף עם מוצרט עצמו וזכה להצלחה עצומה דבר ששיכנע את אביו להוציא אותו לסיבוב הופעות בבוהמייה,גרמניה ודנמרק והסתיים בהצלחה מרובה בבריטניה , שם שהה עד גיל 15. עם חזרתו לוינה המשיך את לימודיו ( בין היתר אצל היידן, אלברכטסברגר וסאליירי , בדיוק כמו בטהובן) .עלייתו המטארית והפופלריות העצומה שצבר בטהובן החל מאמצע שנות ה-90 דחף אותו למקום השני במצעד הפסנתרנים.אבל עם סיום לימודיו ועם פרישתו של בטהובן מזירת ההופעות בתור פסנתרן בגלל חרשותו, הומל תפס בחזרה את מקומו הראשון בתור פסנתרן מס´ 1 באירופה.בגיל 26 הפך למנהל המוסיקלי ( Kappelmeister ) בחצרו של הנסיך אסטרהאזי במחוז איינשטאד.אולם סיורי ההופעות הרבים גרמו להזנחתו את התפקיד , דבר שהביא בסופו של דבר לסילוקו מהתפקיד הזה.בשנת 1819 הומל עבר להתגורר בעיר ויימר שבגרמניה ופה הילחין את מרבית יצירותיו. כאן הוא גם פרסם את המדריך התאורטי והפרקטי לאומנות הנגינה בפסנתר פטישים שזכה לפופולריות עצומה ונמכר בעשרות אלפי עותקים.הומל היה גם ממובילי המאבק של מלחינים נגד מוציאים לאור והגנה על זכויות היוצרים ותשלומי תגמולים נאותים למלחינים. הומל היה פסנתרן ווירטואוז ענק ( כפי שמעידים אלו ששמעו אותו מנגן ) בין הפסנתרנים שהעריצו אותו היו צ´רני , הילר (שניהם תלמידיו) ,שוברט ( שהיקדיש לו 3 סונטות ) וגם פרדריק שופן שלחניו הושפעו בצורה ניכרת מעבודתיו של הומל ואכן יצירותיו המאוחרות של הומל מזכירות בסיגנונן את אלו של שופן, לכן נהוג להתייחס להומל כאמצע דרך בין מוצרט לשופן.הומל הוא גם הראשון שכתב גירסאות לפסנתר לסימפוניות של בטהובן ( הרבה לפני פרנץ ליסט ) ותרם לפרסום הסימפוניות של בטהובן ברחבי אירופה. אבל היחסים בין השניים ,לאחר ידידות ששררה בנעוריהם, הפכו להיות עויינים ( הסיבה לא ידוע ) והיו מנותקים זה מזה עד ימיו האחרונים של בטהובן, אך הומל התפייס עם בטהובן לאחר שביקר אותו במיטת חוליו כמה ימים לפני מותו,הומל היה אחד מנושאי הארון בהלוויה של בטהובן ואף ניגן מיצירותיו של בטהובן בקונצרט לזכרו.בשנים האחרונות לחייו הומל ניגן פחות בפסנתר ויותר עבד בתור מנצח.הומל נפטר בשנת 1837 לאחר מחלה ארוכה . הוא היה איש עשיר מאד במותו( דבר נדיר באותם הימים ) בזכות כישוריו העיסקיים. .הומל נחשב כאחרון המלחינים של התקופה הקלאסית ( שכולל גם את היידן ומוצרט ) הוא הילחין כ-175 יצירות , מרביתם לפסנתר ( סונטות , קונצרטי ) אבל גם אופרה,מוסיקה למחזות,לבלט,פתיחות תזמורתיות,סוויטות ומוסיקה דתית.
 

fn

New member
wow... :))))))

תודה רבה רבה רבה, היה לי כיף לקרוא
(מס´ 3, הוא הקונצ´רטו האבוד שלי, ועכשיו אחרי הדגימות אני מתגעגעת עד מאוד...). נ.ב אני "את" (לא "אתה") :).
 
תודה! למדתי ממך. והנה אנקדוטה

הקשורה בהומל: לפני כשנתים בוצעה חמישיה שלו החיפה. חמישיה יפיפיה. ואז סיפר אחד הנגנים כי את חמישית דג השמך כתב שוברט בעקבות החמישיה של הומל. הומל היה מלחין ידוע ומוערך ושוברט - לאץ המזמין ביקש משוברט "חמישיה כמו של הומל" ומכאן ההרכב הלא שיגרתי של הכלים. בסופו של דבר את שוברט זוכרים היטב ואת הומל פחות - שלא בצדק!
 

lvbbb

New member
דרך אגב זאת הסיבה שבגללה....

בדיסקים החדשים שכוללים את החמישייה של שוברט כלול גם החמישייה של הומל בגלל הרכב כלים זהה והדימיון בסיגנון.
 
תודה רבה על הביו המענינת

רציתי לציין רק שזוית אחת של הומל נזכרה בכל זאת בקרב החצוצרנים - הקונצ´רטו שלו לחצוצרה. ודאי למיעוט הקונצ´רטים לכלי זה יש מעמד של אלמנט בענין.
 

violinst

New member
קונצ´רט מאד יפה דרך אגב

ועוד אנקדוטה אני אמור לנגן לקראת האביב שביעייה (ביצוע בכורה בארץ) של הומל זה כינור חצוצרה צ´לו קונטרבס פסנתר קלרנית וחליל אמור להיות מאד מעניין
 
למעלה