שלום לכולם

metallica16

New member
שלום לכולם../images/Emo13.gif

לפני הכל, גמר חתימה טובה לכולם וצום קל
אז ככה... אני תלמידת כיתה יא'... נתנו לנו עבודה לחופש.. ויש כמה דברים שאיני מבינה.. ומקווה שתוכלו לעזור לי.
בראשית א' 1-2 יש התנגדות למיתוס,נראה לי שזה קשור אולי למי תהום.. הסבירו לנו בכיתה שהתנגדות למיתוס זה שהכותב רוצה להגיד שיש אל אחד.. כמו עם בריאת התנינים לדוגמה.. שמדגישים שאלוהים הוא זה שברא אותם (מכיוון שבמיתוס כנראה הייתה מלחמה בין האל לתנינים)... עכשיו בפסוקים 1-2 אני לא מבחינה בהתנגדות למיתוס.....
בבראשית א 5 אמור להיות קושי מסויים בביטוי "יום אחד" איזה קושי יש שם
לא מצאתי כלום
.. מקווה שתוכלו לעזור לי. תודה
 

פלגיה

New member
שלום לך

לגבי "יום אחד" - תסתכלי בשאר הימים: "יום שני" "יום שלישי"... אז למה "יום אחד" ולא "יום ראשון"?
 

shushu10

New member
תכנית הלימודים מאושרת ע"י

משרד החינוך ועד כמה שידוע לי לימוד התנ"ך לא עוסק בהשוואתו עם מיתוסים. התנ"ך והמיתוס הם שני הפכים - מיתוס עוסק באלילות ואילו התנ"ך מבקש להעמיק את האמונה שלנו באל אחד. לכן לא ברור איזה צורך יש בהשוואת התנ"ך לסוג של ספרות שמתנגדת לו מראש. ושאלה לי אליך - האם אתם לומדים מיתוס במסגרת שעורי תנ"ך? ואם כן- מה הסיבה?
 

tzimisce

New member
מציאות מיתוסים בתוך התנ"ך

ראשית, הצגת בראשית א' כך שהיא באה להתנגד למיתוסים אלליים היא חלק מתוכנית הלימוד של משרד החינוך בבתי ספר ממלכתיים. שנית , דבר זה עולה בקנה אחד עם העמקת האמונה שלנו בבורא עולם ויחידותו. שלישית , נראה לי לא נבון שאת בוחרת לחרחר ריב עם תלמידה תמה בכיתה י"א , שלא בקיאה בתנ"ך , שבסה"כ באה לבקש עזרה בשיעורי בית , היא יאנה יודעת מה רוצה ממנה משרד החינוך ומדוע בוחרים ללמד אותה מיתוסים. ובכן אני אמשיך, הפחד מכל דבר שאינו מונותאיסטי בפורום הזה הוא לפעמים מעורר פלצות . כתבתי את זה על איוב באנגלית אבל נראה שזה לא נקרא . מ"ד קסוטו כתב על כך ב"שירת העלילה בישראל" שישנם הדים שעולים מכל התנ"ך כולו מאיוב , נביאים מאוחרים , תתהילים , וסיפור הבריאה , שישנו סיפור עלילה קדמוני על מלחמה קדומה שהתרחשה קודם הבריאה , סיפור שחלקים ממנו נשזרו בתנ"ך ושרדו סיפור שהתהלך בע"פ . סיפור בין מפלצות ים "רהב" " נחש בריח" "נחש עקלתון" "לויתן"" תנינים" . הסיםור הזה היה נפוץ אותם התנ"ך במסגרתו הנוכחית התנגדה לו בגלל אופיו הפולתאיסטי ולכן הוא לו נכתב ורק חלקים ממנו שרדו. מאמר ממש יפה, מאיר עיניים והגיוני. ממליצה מאוד. ניתן לראות זאת גם בסיפור הבריאה שהחיות היחידות שמוזכרות בשמן אלה התנינים הגדולים , ושישנו חושך על פני תהום אשר מעלה אסוציאציה ישירה לסיפור סיפור הבריאה הבבלי (אנומה אליש) שם הבוראים הם תיהמת ואפסו.
 

shushu10

New member
לא הבנתי אם את בעד או נגד הכתוב

בתנ"ך. מי שלומד תנ"ך ומקבל תוך אמונה, שלא היה כלום לפני הבריאה, לא מסוגל לקרוא דברי הבל שהיתה מלחמה קדומה שהתרחשה קודם הבריאה. ז"א שקודם היו מפלצות ואז התרחשה הבריאה? מה תלמיד תיכון צריך להבין מכך? לא פלא שהוא/היא מבולבלים, ובהחלט לא אומר שהתלמידה אינה בקיאה בתנ"ך. אם יש לך תשובה לשואלת, אשמח לקרוא ולהחכים. אגב - אף אחד לא מתכוון לחרחר ריב ואין בפורום "פחד מעורר פלצות" כדבריך, אבל יש בהחלט נסיון להעמיד את התנ"ך באור נכון.
 

masorti

New member
לא היה כלום לפני הבריאה?

אז מי בורא עולמות ומחריבם? אם היה עולם שנחרב, משמע היה משהו לפני הבריאה הנוכחית.
 

tzimisce

New member
מה זאת אומרת בעד או נגד

הכתוב בתנ"ך? אני לא רואה למה זה שאני מאמינה ש"בראשית ברא" אומר שאז ממש החל ד' לברוא את העולם הקיים , צריך לבוא בסתירה לדברים שכתבתי. אני לא חושבת שמטרת הפורום הוא כדבריך "להעמיד את התנ"ך באור הנכון" בפרט אם נדמה לי שאת מתכוונת לדוגמטיות של הפירוש המסורתי כפירוש היחידי. אני מאמינה בשלושה עשר העיקרים אולם אני גם פותחת את ראשי לקבל אפשרויות מחקריות כאשר הם עולות בקנה אחד עם ההגיון , בבחינת "קבל אמת מי שאמרה" ובבחינת "חכמה בגויים תאמין". אני לא מוצאת שם פסול , בפרט כאשר זה נשמע מאוד מסתבר , להאמין שהילכו בישראל מסורות על מלחמה בין ד' למפצלות ים קדם הבריאה. יש לי תשובות לשואלת , אולם אני נמנעת מלעשות שיעורי בית לתלמידי תיכון. יש המון מוטיבים בבראשית א' הנראים כמתפלמסים עם מיתוסים אליליים . אם מעניים אותך , תקראי את אותו מאמר של קסוטו , אשר היה רב אורתודוקסי , ואיש אמונה. מחקר ואורתודוקסיה הם לא דברים מנוגדים .
 

shushu10

New member
עדיין לא מבינה מדברייך:

מהי הבריאה ומה זה קדם בריאה? בריאה זה משהו חדש לגמרי? אם זה מצב חדש איך יכול להיות שהיה שם משהו קודם? או שזה שנוי של מצב קדום למצב אחר? מי ברא את המפלצות שהאל נלחם בהם? אם הוא ברא אותם למה נלחם בהם? אם הם נלחמו בו =- האם הם נצחו ולכן הוא משאיר אותם על פני האדמה/הים - אלו התנינים הגדולים? האם הם הושמדו ע"י האל ורק שמם ממשיך "לככב" בתנ"ך ? על מה היתה המלחמה? ד' רצה לברוא עולם והם הפריעו לו ורק אחרי הנצחון הוא הצליח להתחיל בבריאה? ואסיים בתקון קל: הפסוק ממאמר חז"ל "חכמה בגויים תאמין" הוא רק חצי משפט. חציו השני אומר - "תורה בגויים אל תאמין". מזה למדים שאפשר לקבל חכמה מגויים בתנאי שלא נקבל את שיטת החיים או התורה של אותה חכמה.
 

tzimisce

New member
לגבי המפלצות קדם הבריאה

אני שוב פעם אמליץ לך לקרוא את המאמר , כי מיד שניה זה בדרך כלל פחות טוב. המאמר הוא מ"ד קאסוטו, "שירת העלילה בישראל", כנסת ח' (תש"ד), עמ' 142-121. בעיקרו הוא מדבר על , כשמו כן הוא , שירת עלילה שנפוצה בישראל . על מיתוס שהיה קיים בישראל. מעיין פולקלור אותו קאסוטו מנסה לשחזר מתוך מה שנותר ממנו שכן הוא לא שרד מאחר שהוא אינו עולה בקנה אחד עם האמונה הישראלית . הוא מדבר על מלחמה קדם הבריאה בין ד' למפלצות ים. קראי את המאמר , תחכימי את ידיעותייך . אני מכירה גם את החצי השני של האימרה , אבל תודה ששיתפת .
 

shushu10

New member
אפשר היה להבין מדברי הקודמים

מה דעתי על הנושא ומכאן שכל שאלותי היו רטוריות, וכל תשובה (אם יש בכלל) נשענת על קנה רצוץ. בקצרה - הנושא משעמם אותי, ואפילו קסוטו הנכבד לא יצליח לשכנע אותי שחוץ מדברי הבל ורעות רוח אין קשר הגיוני בין המיתוסים לכתוב בתנ"ך.
 
האלה תיאמת

היא המיתוס, לו "מתנגד" כביכול כותב פרק א', שמגופתה נברא העולם, שכותב הפרק הופך אותה מאלה לתופעת טבע "תהום"
 

פלגיה

New member
אשמח לקבל מקור

לפרשנות הזאת, וגם הסבר למה כתבת מתנגד במרכאות.
 

tzimisce

New member
מקור לפרשנות הזאת

תוכלי למצוא בכל פירוש מודרני על בראשית א'.
 
המקור הוא

לימודי התנ"ך בתיכון, מקור כתוב ברשת, אני בטוח שיש בשפע, נסי את גוגל למה אני מתנגד, אני לא בטוח לגמרי שזוהי אמת לאימתה, אני גם לא שולל את הטענה הזאת, אבל פשוט, המילה הנרדפת למים רבים, היא תהום, כך גם אילו לא הכיר הכותב את האלילה תיאמת, הוא היה בוחר בכל זאת במילה "תהום"
 
למעלה