שלום לכולם!

Shark Alarm

New member
שלום לכולם! ../images/Emo26.gif

אשמח אם תוכלו לענות לי על שתי שאלות....
בסיפור המבול ותיבת נח, נצלו נח ואשתו, שלושת ילדיו יחד עם נשותיהן והחיות שהיו בתיבה. אומרים כי גם עוג מלך הבשן "תפס טרמפ" על התיבה וניצל, האם קיים עוד אדם שניצל מהמבול
בסיפור מעמד הר סיני, מי חי בזמן מעמד הר סיני, שייך לעם ישראל אבל משום מה לא היה נוכח בטקס
אודה מאוד לתשובות על שאלות אלה, אני.
 

MrAnderson

New member
בגלל זה קוראים לזה מדרש

הוא לא באה לספר לך מידע - אלה מסר רוחני שמסתתר מאחורי הסיפור.
 

pembencipolisi

New member
איזה מסר יש ? כביכול היה עוג בן בלי גיל ? מה

"רוחני" בזה. אם תעשה משאל בין גולשי הפורום , תראה שיהיו מי שיאמרו לך שהמדרש הוא "אמת" עוג , חי , כביכול לפי המסורת , לפחות 832 שנה... המבול , למי שמאמין בקיומו , התרחש לפי החשוב המסורתי בשנת 1656 למה שאמור חהיות זמן הבריאה , למי שמאמין בקיומה . התורה נתנה , על פי אותה מסורת בשנת 2448 לבריאה , ושנת 40 לנדודי עם ישראל בסיני היתה , לפי אותו חשוב אולי ב 2488 למנין מי שמקבל את הבריאה. יוצא מכך 2488 - 1656 = 832 שנה , זה, לפחות , גילו של עוג , לפי המדרש.
 

MrAnderson

New member
אני סומך עליך בחישוב. מה הבעיה שיהיה בן 832?

הדור הראשון לא ירד מ900. אבל שוב פעם זה רק מדרש. יש חוק. אין המקרא יוצא מפשוטו. אם היו אומרים אין הגמרא יוצאת מפשוטה אז היה משהו אחר. אבל דברו רק על החומש. אז זה מדרש. כמו שיש מדרשים עוד יותר מוזרים כמו: הקב"ה השתעשעה עם התורה אלפיים שנה לפני בריאת העולם. היה זמן לפני בריאת העולם? קב"ה נמצא במונחים של זמן? למה דווקא אלפיים שנה? אלה הכל סודות על פי הסודות. אלפים זה חוכמה. אלפיים זה אבא ואמא. לפני - לא מדובר על זמן אלה על סיבה ומסובב. כל הסיפור הזה בא לתאר לנו את השטשלות העולמות.
 

pembencipolisi

New member
למי שירצה להאמין בכתוב בתורה יש בעיה. מי

שמשוכנע שהיה מבול , והוא התרחש כפי המתואר בתורה , נאמר לנח "ובאת אל התבה אתה ובנך ואשתך ונשי בניך איתך" , שום אדם אחר שמיועד להנצל לא נזכר שם , ולפי הכתוב נתן רק להסיק שהיו שם נח ואשתו, יחדיו 2 בני אדם , 3 בני נח ו 3 נשיהם , יחדיו 6 בני אדם , ובסך הכל נצלו בתבה 8 בני אדם. עוג לא נזכר ולא שום אדם אחר. המדרש הוא בדיה , לכן יש בעיה למי שירצה להשתכנע שעוג נצל מהמבול , ולכן גם 832 השנים הנובעות מהחשוב המסורתי , למי שמקבל אותו , הן בעיה רבתי. לי יש בעיה , גם מתוך קריאה בתנ"ך וגם מסבות של הבנה מדעית , לקבל את החשוב המסורתי בכללו. אבל למאמינים בחשובים של המסורת , עצם הטענה ששרד עוד אדם מעבר ל 8 הנזכרים , יש בעיה שעליהם לפתור , לא עלי.
 

MrAnderson

New member
הבנתי מה שאתה אומר

ואני אומר שזה מדרש. מדרש לא בא לסתור את המקרא. אלה הוא בא לספר איזה תוכן פנימי עמוק. עוג הבשן מייצג משהו בפנימיות. והוא ניצל באותו המבול. אותו הרוע. כמו שאמרתי יש חוק - "אין המקרא יוצא מפשוטו". מה שכתוב בחומש זה מה שקרה, פשוטו כמשמעו(למי שמאמין כמובן). בגמרא יש חוקים אחרים. ולא כל מה שכתוב בגמרא מסתדר עם פשט המקרה. כמו דוגמת עוג.
 

tkhri

New member
אני מציע לך לברר על היהדות הקראית

מאוד מעניין לקרוא עליהם ועל הדרך שבה הם מבינים את היהדות . נדמה לי שהרבה חילונים היו מזדהים עם היהדות הזאת אם רק היו מכירים אותה (והם נחשבים ליהודים לכל דבר ועניין) . הרבה פעמים שמעתי "אני מאמין בתנ"ך אבל לא במה שאומרים הרבנים" . ביהדות הקראית לא מאמינים שהתורה שבעל פה ניתנה בהר סיני למשל . מכבדים את "התורה" הזאת אבל הם לא רואים בה תורה מסיני .
 
יש שאלות

תיאורטיות שאין עליהן תשובות ברורות. לפחות לפי התפיסה הדתית. (שים לב, אני לא מדברת על החלקים המשמעותיים להלכה היהודית- כלא משמעותיים, אני מתייחסת למצב כמו זה שהוא מדרש). לשאלתך הראשונה- אם אתה דתי / מסורתי- אתה ודאי יודע שיכול להיות שהיה מישהו כזה אבל לא היתה לו משמעות בסיפור תיבת נוח ולכן לא שמענו עליו. את עוג המדרש דאג לציין (כמו שכתב כאן מישהו) כדי להעביר לנו מסר מסויים. אם אתה לא דתי / לא מאמין במדרשים כחלק מהתורה - אז סביר להניח שגם עוג מלך הבשן לא בדיוק תפס טרמפ (כאילו באמת,,, ברמה ההגיונית- אם אלוהים רצה להציל אותו למה לא הכניס אותו לתיבה? ואם רצה להעניש אותו אבל לא להשמיד אותו- אז איך זה שלא צויין בסיפור התנ"ך את הנס הגדול שהוא עשה לעוג בכך שהשאיר אותו מחוץ לתיבה בלי מזון במבול שתפס גובה והשמיד את כל הארץ, במשך 150יום (!) ???). ולכל הדורשים ושואלים מי היה העוג שהגיע אחריות ונכתב במקרא- סביר יותר להניח שזה היה מישהו אחר, שגם לו קראו עוג. לשאלתך השניה- לפי הכתוב- לא היה מישהו כזה שהרי כתוב (שמות כ' פסוק י"ד): וכל העם רואים את הקולות... סביר להניח שבאמת היו שם כל העם. ואני משערת, שוב, שאם לא היה מישהו היה מי שדואג לרמוז לנו על כך במקרא. (יכול להיות שמישהו מצא רמז לכך וכתב על זה פירוש ואני לא יודעת, אבל ממה שאני זוכרת וממה שבדקתי- לא זכור לי על מקרה כזה). בהצלחה!
 
למעלה