שלום דגנית וברוכה הבאה../images/Emo140.gif
שלום דגנית וברוכה הבאה
תודה על התרשמותך החיובית מהפורום, את מוזמנת להישאר ולקחת חלק פעיל. ולשאלותיך, אבחון T.O.V.A הוא מדד (חדש באופן יחסי) לאיבחון הפרעות ריכוז וקשב באמצעות מחשב. הקשר של ריטלין לאבחון: א. יתכן כי במהלך האבחון הרופא ירצה לבחון את התפקוד עם התערבות תרופתית, ואז יעשה איבחון ללא שום תרופות ולאחר מכן הרופא עשוי לתת ריטלין, לשלוח אתכם לשעה לטייל ולבקש לשוב על מנת לראות כיצד הוא מתפקד תחת השפעת ריטלין. ב. האפשרות הנוספת היא שלאחר האבחון הרופא ירשום טיפול בריטלין, בהנחה שהתרשם כי מדובר בפרעת קשב וריכוז. כיצד ניתן לשפר דימוי עצמי? ובכן ילדים אינם שונים ממבוגרים בענין זה. הדימוי העצמי שלהם נבנה על פי מה שמשתקף להם מהסביבה ובעיקר מ"האחרים המשמעותיים" כלומר, הורים, אחים, משפחה מורחבת, חברים וכד´. כמו כן הדימוי העצמי תלוי חוויות שהילד צובר. זאת אומר שאם ילד מקבל מסרים חיוביים מהסביבה לגבי עצמו וחווה את עצמו כילד מוצלח באמצעות פעולות שיוצאות מוצלחות (תיפקודים לימודיים, מוטריים, חברתיים וכד´) הדימוי העצמי שלו יהיה חיובי ולהיפך. מה ניתן לעשות על מנת לשפר? הרבה, לספק חוויות המזמנות הצלחה. לתת חיזוקים חיוביים על הצלחות. ניתן לעשות זאת באמצעות זיהוי הצדדים החזקים וטיפוחם, למשל, אם ילד מגלה יכולות טובות בתחום מסויים לרשום אותו לחוג בתחום זה , להעצים ולהדגיש תחום זה אצלו. לזמן לו הצלחות בכתה/בגן. תמיד ניתן לעשות זאת גם עם ילד חלש. בבית לתת תחושת מסוגלות וחיזוקים חיוביים. לא להעביר כל הזמן ביקורת שלילית ולראות מה לא בסדר אלא להיפך לעודד ולחזק את מה שכן בסדר. ותמיד לזכור כי ילדים מאוד רגישים וערים ל"מריחות" כך שתמיד יש להקפיד כי החיזוקים והשבחים יהיו אמיתיים אחרת הם חסרי טעם. לגבי פניה לסיוע מקצועי, זו תמיד שאלה של חומרת בעיה, לא בכל מקרה צריך לפנות לגורם מקצועי. הרבה פעמים מודעות של ההורים והגננת או המורה מספיקים. ולעיתים רצוי ומומלץ לפנות לסיוע מקצועי. אם את זקוקה לסיוע על מנת להחליט, את יכולה להעזר בפסיכולוג/ית של הגן. הוראה מתקנת לגיל גן חובה: בדרך כלל אין צורך בהוראה מתקנת לגיל גן חובה. שכן עדיין לא היתה למידה אקדמית אז לא ממש יש מה לתקן. בדרך כלל , כאשר מאתרים קשיים שמפורשים כסימנים ללקות למידה בעתיד, ממליצים על מעורבות של גננת שילוב (שי"ח) אשר בדרך כלל תעבוד עם הילד על מוכנות לקראת למידה. למשל ידוע כי אחד המשתנים המשמעותיים ביותר לרכישת קריאה זו מודעות פונולוגית, אם נצפו קשיים בתחום השפתי, גננת שילוב (לעיתים קלינאית תקשורת) תעבוד על פיתוח מודעות פונולוגית על מנת שיהיה בסיס לרכישת קריאה. במצבים מסויימים גם תתחיל להקנות קריאה על מנת לתת לילד עדיפות כאשר יעלה לכתה א´. וכך גם בתחומים אחרים. אני מקווה כי עזרתי במשהו דגנית וכפי שהציעו לך , פועל בתפוז פורום העוסק בנושא adhd (הפרעות ריכוז וקשב) תוכלי להעזר גם בהם. וכמובן את מוזמנת להמשיך ולהיות איתנו דיאנה