שלום לכולם

erwing2

New member
שלום לכולם

אני מלחין מתחיל , והידע שלי אינו כל כך גדול אך בכל זאת ניסיתי לכתוב מהלך אקורדים לפי קדנצות (אני חושב) . למהלך הזה עשיתי שני גרסאות ואני מתלבט איזו מן השניים יותר טובה מבחינה הרמונית ותאורתית. אודה לכם את תעזרו לי להחליט. קטע 1: | G | | B | | E A C | | G | | B | | E | C | קטע 2: G | | B | | E A C | | F | A |C |
 

tseliot

New member
השאלה היא,

לפי מה אתה רוצה שננתח אותו- אם הוא אמור להיות קלאסי, כפי שלומדים בביה"ס, דהינו לפי חוקים של כוראלים, אזי אסור לך לפתור דומיננטה (G,B) לסובדומיננטה (D,E,F,A), מה שעשית. גם מוזר שאתה מגיע תמיד לטוניקה רק דרך הסובדומיננטות. המורים שלי היו אומרים ש"אין ביסוס של הטוניקה". איפשהו מהלך כמו G C רצוי מאוד, בעיקר בסיום. גם זה שהוא לא מתחיל ונגמר על הטוניקה (C) קצת מוזר, אבל יש כאלו מקרים בחלק מהכוראלים של באך... דוגמה "חוקית" C F G C A E G C אם אתה לא מעונין להתייחס לחוקים, אז זה קצת משעמם. הייתי ממליץ על מודולציות/דומיננטות שניוניות, או איזשהי חריגה אחרת מהסולם.
 

erwing2

New member
המממ..

אני לא כל כך מתמצא בקדנצות עדיין , זה היה רק טיוטה. תודה על ההערות. דרך אגב, מה זה מודולוציות?
 
הרבה בעיות ומעט הגיון

קודם כל, לא ציינת ריתמיקה. אז ניחשתי שכל הפרדה "קווית" כזו שעשית מציינת תיבה, וכשיש שלושה אקורדים בתיבה - ניגנתי אותם בטריולה גדולה על פני כל התיבה. בנוסף, או שלא ציינת את סוג האקורד, או שהתכוונת לכך שכולם מאג'וריים. וכך אכן ניגנתי אותם. אז ככה. בקטע הראשון - מהסול הראשון עד הסול השני זה נשמע פחות או יותר כמו קדנצה הגיונית, כשהסולם הוא סול. הסי יכול לתפקד כדומיננטה שניונית שמובילה למי, שמוביל ללה, שלא מוביל ממש לדו, אך דו נפתר בסול וזה יכול להיות ההסבר שלו שם. אז אם אני באמת מסתכל על סול-עד-סול כקדנצה, אז הסי שבא אחריו יוצר בעיה רצינית של מפעם הרמוני - זה קופץ לאזניים, כי זה אקורד חלש (בהתחשב בזה שעד אז נשמע שהסולם הוא סול, כי הוא לפחות נתמך ע"י הדו שקודם לו) על פעמה חזקה. אז הסי ממשיך ונפתר למי, ואז משום מקום מגיע דו. זה לא פתרון אמיתי וזה גם לא פתרון מדומה. הוא היה יכול להיות אקורד מעבר - אם הוא לא מגיע אצלך בסיום. הקטע השני מושתת על מהלכים דומים. הפה לא משנה הרבה, וגם הפתרון לדו - הפעם מלה לעומת ממי בקטע הראשון - גם הוא לא עוזר לשנות את התמיהה שבדו שמגיע אחריו. זה בסך הכל ניתוח לפי הרמוניה מסורתית, טונאלית, לפי תפקודי מתח. על פי אלה - המהלכים האלה חסרי הגיון לחלוטין. תצטרך לחפש הגיון אחר כדי להסביר אותם
 
למעלה