שלום לכולם

Diana M

New member
כן,

יש סימנים מקדימים בגיל טרום בית ספר. אך אבחון מלא ומקיף נוהגים לעשות לא לפני כתה א'. אישית אני מעדיפה להמתין לכתה ב'. דיאנה
 
הגדרות

התשובה היא שונה לשני המקרים. עפ"י ההגדרה של לקויי למידה, חייב להיות פער משמעותי בין יכולת לבין ביצוע. אנו מודדים יכולת ע"י אינטליגנציה וביצוע ע"י תפקוד. הפער צריך להיות משמעותי, ולכן אנו בד"כ מסתכלים על פער של שנתיים. ז"א, שנתיים של דרישות אקדמיות מובנות - כלומר כיתה ג'. הסיבה השניה למגבלה זו היא יותר קוגניטיבית. היכולות הקוגניטיביות והמטה-קוגניטיביות של מאפינות לקויי למידה אינן יציבות עד כיתה ג' (לרוב), כך שקשה להבחין בין בעיה אמיתית לבין התפתחות קצת יותר מאוחרת. לגבי ADHD הבעיה לא קיימת וניתן לאבחן כבר בגן אף על פי שגם זה לא פשוט. קשה, הרבה פעמים, להבחין שין שובבות על רקע ילדותיות לבין ADHD אצל קטנים. אני הייתי מאד ספקן לגבי כל בעל מקצוע שיגיד משהו אחר.
 

החורזת**

New member
תלוי במידת החומרה של הקשיים.

יש ילדים שכבר בגיל צעיר רואים אצלם פער התפתחותי גדול בהשוואה לבני גילם והם מאובחנים, על פי רוב על ידי המכון להתפתחות הילד. הרבה ילדים עוברים אבחון בגיל הגן. בגיל זה ניתן לעמוד על נקודות חוזק מול נקודות קושי, אבל לא ניתן לערוך בוודאות אבחנה מבדלת האם מדובר בלקות למידה או בחוסר בשלות, אם כי הרבה פעמים כבר בגיל זה מסתמנת מגמה שמקבלת אישוש בגילאים בוגרים יותר. אבל התמונה האמיתית ביותר מתקבלת בכיתות ב'-ג' ואילך. לגבי הפרעת קשב וריכוז, שוב תלוי בחומרתה. אני מכירה ילד שכבר בגיל עשרה חדשים הוא אובחן כסובל מההפרעה, כיוון שחוסר השקט היה כה קיצוני. כמובן שלא החל בטיפול תרופתי עד גיל טרום חובה. במרבית המקרים, אם הבעייה אינה חריפה במיוחד, נמנעים מלהתחיל בטיפול תרופתי לפני תחילת הלמידה בביה"ס, או לפחות עד גן חובה.
 

Diana M

New member
מיכל, אני מניחה שאת שואלת מפני

מפני שיש לך סיבות לעשות זאת. כפי שחורזת כתבה, במידה וישנם קשיים או רמזים לעיכובים התפתחותיים המעלים סימני שאלה או מטרידים, מומלץ לפנות למכון להתפתחות הילד. לעיתים ניתן לזהות כבר בגיל צעיר רמזים העלולים ללמד על אפשרות ללקות למידה בעתיד. אך מדוע לחשוב כל כך רחוק? אם לילד בגיל שנתיים יש קשיים, רצוי לטפל בקשיים אלה כעת. הפרעת קשב וריכוז ניתן לזהות בגיל שנתיים, שוב בגיל זה האבחנה תתבצע בדרך כלל על ידי רופא התפתחותי ו/או נוירולוג ילדים. דיאנה
 

Diana M

New member
בעיה

אין לי ויכוח כי אלה אמנם ההגדרות. אך בפועל, קיימים סימנים מקדימים הרבה לפני. אם ניקח למשל את המודעות הפונולוגית, הספרות מדברת על קורלציה גבוהה מאוד בין מודעות פונולוגית לבין היכולת לרכוש קריאה ולהפוך לקורא מיומן. (נכון, קיימים גם מחקרים אחרים בנושא הטוענים כי לא ניתן לייחס את הממציאם של מחקרים שבוצאו בעיקר לגבי האורטוגרפיה של השפה האנגלית לשפות שמיות, למשל לאבו רביע יש הסתייגויות בענין). מודעות פונולוגית ניתן לבדוק כבר בגיל שלוש, כמו כן ניתן לאתר קשיים בתיפקודים פונולוגיים ומכאן ניתן גם לחזות כי בעתיד עלולים להתפתח קשיים/לקות בקריאה. במקביל הספרות גם מדברת על הערבות אפקטיבית שניתן לבצע בגילאיים אלה על מנת למנוע את הנ"ל. אז מדוע בעצם לא? דיאנה
 
זהירות!!!

מיכל שואלת: "מאיזה גיל ניתן לאבחן ליקויי למידה או בעיות קשב וריכוז?" היא לא שאלה "באיזה גיל ניתן לראות את הניצנים של קשיים?" מיכל- אין עדות מדעית או מקצועית לכך שניתן לאבחן לקויי למידה בגיל כ"כ צעיר. זהירות ממאבחנים שטוענים שכן; לטענה זו אין שום בסיס מדעי שאני מכיר או מסוגל לדמיין. לגבי הפרעות קשב, דיאנה כותבת: "הפרעת קשב וריכוז ניתן לזהות בגיל שנתיים" - אין לי אלא להתריע על כך שעמדה זו גם אינה נתמכת משום מקור מדעי שאני מכיר וכעורך של כתב עת מדעי (Behavioral Disorders) בנושא של ADHD אני מניח שהייתי יודע מזה. אחד מתחומי המומחיות שלי הוא מדידה של יכולת קוגנטיביות והתנהגותיות של ילדים, נוער ומבוגרים עם פרסום של מאמרים מדעיים רבים בנושאים של פסכיומטריקה (מדידה) ואני כותב לך עם כל הסמכות המקצועית שלי: לא ניתן לאבחן בצורה מקצועית לקויי למידה בגיל כ"כ צעיר ואולי (ודגש על המילה אולי) ניתן לאבחן ADHD בגן טרום חובה, אך אני כמומחה עם 23 שנות נסיון כחוקר של ADHD הייתי נזהר מאד מאד. יותר ברור מזה איני יכול להזהיר!
 
בגיל 10 חודשים

אני מטיל בספק את היכולת המקצועית של כל בעל מקצוע שהיה מאבחן ADHD בגיל 10 חודשים. אין אף כלי מקצועי שתקף בגיל זה. חברה, בוא לא נפריז! אנו עדים לאי-בהירות מסחררת בנושא איבחונים ומה הם מסוגלים להגיד לנו ומה הם לא מסוגלים להגיד לנו. אי-הבנה של המושגים של תוקף, מהימנות ויציבות של מדידה (שהיא חלק של מהימנות). לחלק מהמאבחנים אין מספיק ידע לבצע את המוטל עליהם בצורה המקצועית והטובה ביותר. וזה מפחיד!
 
חוסר שקט

לעיתים אנשי מקצוע נוטים "לאבחן" משהו כבעיית קשב וריכוז רק כי הילד מציג התנהגות הדומה במשהו לילדים אחרים הסובלים מאותה בעיה. או במילים אחרות, כי הם לא מכירים משהו אחר. בבחינת "אם יש לי רק פטיש, כל בעיה היא מסמר"... ילד בן עשרה חודשים שהוא חסר שקט בצורה קיצונית, יכול לסבול משורה של גורמים, והאחרון שבו הייתי בוחרת הוא בעיית קשב וריכוז. אני פוגשת יותר מדי ילדים צעירים הנחשדים בבעיות קשב וריכוז, ולאחר בירור מתברר שלמעשה מקורה של "הפרעת ההתנהגות" שלהם הוא: תולעים במעיים, נוזלים באוזניים, אלרגיה, עומס יתר חושי, הגנתיות סנסורית, אי התאמה בין צרכי הילד להתייחסות הסביבה...ועוד... ועוד... הצרה היא לא שאנשי המקצוע אינם יודעים, זה ממש בסדר בעיני, לא כולנו צריכים לדעת הכל. הצרה היא שאנשי המקצוע לא יודעים מה הם לא יודעים, ולפיכך אינם לוקחים בחשבון קיומן של אפשרויות אחרות, ואינם מיידעים את מטופליהם בהתאם. שבת שלום שרון
 

miri l

New member
שלום לכולם

שמי מירי, אשמח להצטרף ולתרום בפורום מניסיוני המקצועי, והאמהי . אני משתתפת גם בפורומים נוספים שעוסקים בלקויות למידה. אני משתדלת לתרום מניסיוני ועבודתי בשטח אבל לא פחות אני נתרמת מהורים ואנשים מנוסים ומתנסים. אשתף אתכם קצת בפרטים מקצועיים: אני מאבחנת דידקטית, מורה להוראה מתקנת - עובדת במשרד החינוך לרוב כמשלבת וכמדריכת מורים ובעבר גם חינכתי מס' שנים כתות של תלמידים עם ליקויי למידה.כעת אני בשלבי כתיבת עבודת תזה למסטר (בר אילן)בנושא ליקויי למידה ובשנת שבתון
אז יש לי יחסית פנאי לסייע וליעץ לפונים. שבוע טוב, מירי
 

Diana M

New member
ADHD

מבלי לערער על סמכותך המקצועית, כיצד תסביר את העובדה שמדי שנה אני קוראת לא דו"ח אחד ולא שניים של ילדים המיועדים לגנים טיפוליים ומאובחנים על ידי רופא במכון להתפתחות הילד כילדים עם הפרעת קשב וריכוז וחלקם כבר מגיעים לגן, בגיל שלוש עם טיפול תרופתי? דיאנה
 

Diana M

New member
פריזמה צרה

שרון, אני מקבלת את דבריך וחושבת כי יש בהם הרבה מן האמת. מה שאת קוראת פטיש, אני מכנה פריזמה צרה של הסתכלות. פעמים רבות אנשי המקצוע מביטים על דברים רק דרך הפריזמה המקצועית שלהם. מה שנותן הסתכלות צרה על הבעיה עצמה ולא על הפציינט. וכך קורה שאותם סימפטומים מקבלים סיבתיות שונה אצל אנשי מקצוע שונים ובאין ראיה הוליסטית כוללת גם של איש המקצוע עצמו וגם של כלל הגורמים המעורבים, קורה לא אחת שנוצרת שרשרת של איבחונים לא נכונים ועל רקע זה גם הטיפול לא תואם את הצרכים האמיתיים. אבל דווקא כאשר מדובר בתינוקות חייבים לציין כי המכונים להתפתחות הילד נוטים לנקוט גישה הוליסטית מה שקשה יותר לומר על רופאי הילדים. דיאנה
 
זה לא ענין של לערער כי

אני יודע שזה ויכוח מקצועי ולא אישי. הייתי עונה לשאלתך בשתי צורות: 1) אני בקושי אחראי על מש שאני עושה, לגבי מה שאנשים אחרים עושים - אין לי כל שלטיה! 2) ישנו כלי אחד למיטב ידיעתי שמרמז על יכולת לאבחן ADHD בגיל כ"כ מוקדם: ה-CBCL לגילאי 1.5-5, אך החלק שלו על ADHD חלש בשנוי במחלוקת מדעית. מבחק הקונרס מתחיל רק בגיל 3 ואפילו זה בקושי ובודאי לא בשימוש נרחב בעולם. יש אופציה אחרת שעל פיה עוקבים אחרי מבט עין של תנוקות אך השיטה היא בעייתי מאד ולא בשימוש בישראל (למיטב הבנתי). דיאנה, אני חושב שנושא ה-sub-text כאן חוזר על עצמו לעיתים קרובות: למה אין אחידות באבחונים ובדו"חות וכיצד נתקן את הבעיה?
 

Diana M

New member
איבחונים ועוד צעד קדימה..

בענין איבחונים, לדעתי הנושא הרבה יותר מורכב. לא רק שאין אחידות, איןגם הדברות או נכון יותר לומר, מסגרת הדברות מובנית בין הדיסצפלינות השונות. ישנם הרופאים לסוגיהם, פסיכולוגים, מאבחנים דידקטיים, פרא רפואיים לסוגיהם. לעיתים קיימת התחושה שהילד עובר איבחונים מרובים ללא טעם ואין מי שיעשה את ההקשרים ויתווה תוכנית פעולה מוגדרת. אמנם חוק החינוך המיוחד באמצעות התל"א מנסה לעשות בדיוק את זה, אך עדיין יש תחושה של "פיזור יתר". בקיצור, ברור שיש צורך לאיבחון אחיד ויותר עבודת צוות אינטגרטיבית של כל המעורבים, כי לפעמים יש תחושה שדווקא מי שאמור בסופו של דבר לעבוד עם הילד, המורה בחינוך המיוחד, נשאר עם הרבה חלקים וללא התמונה הכללית הברורה, במצב דומה מוצאים עצמם לא אחת גם ההורים. דיאנה
 

Diana M

New member
ברוכה הבאה מירי../images/Emo39.gif

שמחה שהצטרפת אלינו, אני בטוחה שתוכלי לתרום ולהתרם מהדיונים כאן. במה עוסקת התיזה שלך? דיאנה
 

miri l

New member
בנוגע לתזה

התזה שלי עוסקת במטא קוגניציה (הכוונה עצמית) וליקויי למידה (מודעות לליקויי למידה).
 

Diana M

New member
תיזה

מודעות לליקוי למידה, משמע האם התלמיד/ילד, חווה קיום בעיה? נשמע מעניין, אשמח אם תוכלי לשתף אותנו בהנחות שלך, בתנאי כמובן שזה אפשרי ולא פוגע בעבודתך. יופי שפתחת שם משתמש קבוע
 

miri l

New member
מודעות עצמית לליקוי למידה

אני בתהליך של ברור המושג . האמת שברגע זה אני די מגששת באפלה, למרות שקבלתי אישור לרקע התאורטי, אני לא שלמה עם הגדרת המושג "מודעות עצמית לליקוי למידה". הכוונה באופן כללי הינה לבדוק עד כמה וכיצד מודעות האדם/ילד לליקויי הלמידה שלו מסייעת להכוונתו העצמית בלמידה. מתוך עבודתי בשטח 12 שנים עם תלמידים בעלי ליקויי למידה, הדברים נראים לי די ברורים, אולם העיסוק המדעי בהם הינו סוגיה אחרת לגמרי.... אשמח לכל הארה, הערה, המלצה, תהייה, ועזרה... כפי שראית לאחר שהתארחתי אצלכם מעט, חשתי רצון להשאר אז נרשמתי בשם קבוע..
תודה על קבלת הפנים הנעימה. מירי
 

נונינה1

New member
שאלה - מסקרנות...

את כוללת במושג מודעות גם את ההכלה הרגשית של הלקות ?
 
למעלה