שלום לכולם

שלום לכולם

אני אם לילד בן 10 - סקרן ופיקח מאוד, עם ציונים גבוהים וכושר התבטאות בעל פה גבוה מאוד, אך מאידך תזזיתי, נון-קונפורמיסט ועל פי "איבחון" בית הספר סובל מבעיות קשב וריכוז בשילוב קשיי למידה. עדיין, מתוך הכרותי האישית איתו וחרף העובדה שהוא לחלוטין ילד לא "קל", יש לי את התחושה שהוא "סומן" על ידי בית הספר. כדי לנסות לסייע לו בכל דרך אפשרית, בכוונתי לקחת אותו לאיבחון בניצן ולאיבחון של נוירולוג ילדים, אך כפי שודאי ידוע לכם, זה עניין שלוקח זמן. הייתי רוצה לדעת ברמה העקרונית מהם הקריטריונים של מערכת החינוך להעברת תלמיד לחינוך המיוחד?
 
העברת ילד לחינוך המיוחד

כדי שילד יהיה בחינוך המיוחד הוא צריך לעבור ועדת השמה וזאת רק לאחר שעבר אבחון שאכן מראה שליילד קשיים רבים ואכן קיים פער של כמה שנים בין היכולות שלו ליכולות הנדרשות מבני גילו. לא כל ילד עם בעיות קשב וריכוז עם לקות למידה נמצא בחינוך המיוחד. בה"ס לא יכול להחליט שהילד לקויי לשם כך צריך לעבור אבחון ורק נוירולוג יכול להחליט על מתן טיפול תרופתי במידת הצורך. את בעצמך מתארת את הילד כילד לא קל אז לא ברור למה את חושבת שבה"ס סימן אותו , בה"ס לא מסמן ילדים אלא חושב מה הדרכים הכי טובות לסייע לו. כדי שילד יהיה adhd הקשיים צרכים להיות לא רק בבה"ס אלא גם בבית ואכן תארת מצב זה. הצעתי לך,כמורה לחינוך מיחד וכאמא לילדה בחינוך המיוחד תבצעי את כל הבדיקות כדי שאת תהיי שלמה עם עצמך עירכו אבחון מקיף פסיכודידקטי ופנו ליעוץ אצל נוירולוג. בהצלחה.
 
תודה על התשובה

אכן, בכוונתי לערוך את כל האיבחונים המתבקשים מתוך דאגה לילד. לא מתכחשת לכך שקיימות אצלו בעיות התנהגות וקושי בכתיבה, אבל עדיין, אין סתירה בין עובדה זו לבין התחושה שלי שהילד מסומן. היום בשיעור חשבון לדוגמא, הוא החליט שהוא לא עובד בכיתה כי "משעמם לו" אז הוא הוציא ספר מהילקוט והתחיל לקרוא בשיעור. לא שאני מצדיקה התנהגות "מחפירה" כזו מצידו, אבל לדעתי הדרך להתמודד עם הבעיה היא לחלוטין לא זו שבחרה המורה שלו - להתקשר אלי מהפלאפון באמצע השיעור, "לרדת" עליו בשידור חי, כשכל הכיתה מקשיבה לשיחה ומתפוצצת מצחוק. אף אחד לא יצליח לשכנע אותי שזה נעשה לטובתו ומתוך מטרה לפתור את הבעיה...
 
יש לערב גורמים נוספים

לדעתי את חייבת לשתף ולהתיעץ גם עם יועצת או פסיכולוג בה"ס. בקשר לשיחת הטלפון מהמורה באמצע שעור זה שיא החוצפה לאף מורה אסור לעשות זאת במקומך הייתי מדוחת למנהלת ומבקשת שיחת משותפת יחד עם המורה. בה"ס צריך להיות מודע להרגשתך כדי שיחד תעזרו לילד.
 
ההתלבטות אצלי קשה מכיוון שמנסיון

העבר, שיחה כזו לא תועיל. כל הגורמים בבית הספר מדברים בקול אחד בעניין הזה. לא בכדי אני בתחושה שהבן שלי "מסומן". במשך השנה החולפת גיביתי את בית הספר באופן עיוור כמעט, עד שבשלב מסויים קיבלתי מבני מסרים (גלויים וסמויים) על כך שהוא מצפה ממני כאם, להיות עבורו גם אמא שאוהבת ותומכת ללא תנאים מוקדמים וקצת פחות שגרירת בית הספר בבית. אני דווקא חוששת ששיחה כזו עם מנהלת בית הספר והמורה תגרום אצלם לאנטי גדול יותר כלפי בני, ואז מן הסתם, "ייצא שכרו בהפסדו".
 
את יכולה לשנות

לאמא של הצהובים שלום רב ! אני חייבת לומר שאינך יכולה לעבור בשתיקה על האבל שנגרם לבנך בכיתה , ועל המבוכה שגרמה לו המורה. עלייך לדבר עם המורה באופן אישי לומר לה מה שאת חושבת ואף לגשת למנהלת . אם את חוששת מתגובתם יש הפשרות נוספת - פשוט להעביר את הילד לבית ספר אחר. אפרט על עצמי שבתחילת כיתה ה' אימי העבירה אותי בית ספר. בשנה קודמת היתה לי מורה שסימנה אותי , אמרה שאני עצלנית ושאני לא רוצה לילמוד, דבר זה היה שקר, ועלי לציין שהייתי בכיתה טיפולית בשל ליקויי למידה. בכך שעברתי בית ספר , בתוך שנה שילבו אותי בכיתה רגילה לשיעורי מטמתיקה ולאחר שנה הייתי בכיתה רגילה,כל זאת בזכות אימי שלחמה למעני ותמכה בי כשאחרים לא נתנו בי אמון. המעבר מבית ספר אחד למישנהו רק שיפר את ביטחוני העצמי ואת ציוני -הכל תלוי באמונת המורה והמשפחה. עלייך לפעול למען הילד הוא לא יכול לעשות זאת לבד
 

החורזת**

New member
ממה שאת מתארת, לדעתי רצוי לערוך

לילד אבחון פסיכולוגי מקיף (פסיכודידקטי) ולא אבחון בניצן ששם האבחון דדיקטי. את מתארת ילד נבון עם בעיות התנהגות, בעיב בגבולות ובהפנמת חוקי המבגרת וקשיים בתפקוד לימודי. יתכן שאכן לילד הפרע קשב וריכוז ואז הוא צריך הערכה נוירולוגית. עם זאת, תיארת גם מרכיבים התנהגותיים ורגשיים. לכן לדעתי רצוי לערוך אבחון מקיף שבודק מכלול של תחומים: את התחום האינטלקטואלי, את התחום ההתנהגותי רגשי, את התחום התפיסתי כולל קיומם של ליקויי למידה ואת התחום הדידקטי כולל שליטה במיומנוית הלמידה העיקריות. אבחון כזה נערך על ידי פסיכולוג חינוכי ומאפשר למקד את הקשיים של הילד בכל בתחומים ולא רק בתחום הלימודי כפי שעושה אבחון דידקטי. מיקווד מכלול הבעיות של הילד יאפשר הבניה של תוכנית טיפול מתאימה יותר.
 
תודה על העצה, ושאלה נוספת.

האם האבחון הפסיכודידקטי אמור לבוא בנפרד מהאבחון בניצן והאבחון אצל נוירולוג ילדים או שהפסיכולוג החינוכי אמור לתת את המענה הכולל? פרט נוסף שברצוני לציין הוא שבסוף שנת הלימודים החולפת קיימתי בעצה אחת עם בית הספר מספר פגישות עם פסיכולוגית בית הספר. הפגישות התקיימו ללא הילד על פי הנחיית הפסיכולוגית. בשלב השני היא ערכה "תצפית" על הבן (שנאתי את ההגדרה הזו.....), שוחחה עם הילד פעם או פעמיים, ולאחר מכן הציעה לי לערוך אבחון נוירולוגי ודידקטי. האם ה"טיפול" הזה נותן לדעתך מענה לאיבחון הפסיכודידקטי שאותו הצעת או שעלי לפנות לגורם נוסף? אשמח לתשובה. המבוכה והבלבול אצלי גדולים ולא הייתי רוצה בגלל טעות שלי לא למצות את האפשרויות שברשותי כדי לעזור לו ככל שניתן.
 
מה זה אבחון פסיכודידקטי

בניצן האבחונים הם דידקטיים בלבד נערכים ע"י מאבחנת דידקטית ואילו פסיכולוג עושה אבחון פסיכולוגי כיום פסיכולוגים עורכים גם פסיכולוגי וגם דידקטי ולכן זה פסיכודידקטי וזה מה שאת צריכה לדרוש. הפסיכולוג יכול לאבחן בעית קשב וריכוז ואז הוא מפנה לנוירולוג שקובע האם צריל טיפול תרופתי ומהו הטיפול. פסיכולוג לא נותן תרופות.
 

החורזת**

New member
האבחון הפסיכודידקטי הוא אבחון

מקיף שבודק מכלול של תחומים (ראי תגובתי הקודמת) ואילו אבחון דידקטי מתמקד רק בתחום הדידקטי.האבחון בניצן לא עונה על כך. פסיכולוג יכול לאבחן קיומם של קשיי קשב וריכוז, אבל לא תמיד יכול ערוך אבחנה מבדלת האם מקורם רגשי או אורגני (הפרעת קשב וריכוז). פסיכולוג גם אינו יכול לרשום תרופות. לכן פסיכולוג שמאתר קשיי קשב וריכוז מפנה את הילד להערכה נוירולוגית. אין לי מושג למה הפסיכולוגית לאחר תצפית המליצה על אבחון דידקטי. יתכן כי היא יודעת שהרבה הורים נרתעים כששומעים אבחון פסיכולוגי ויתכן כי היא עצמה לא רצתה לאבחן את הילד. בכל אופן ניסיוני לימד אותי שהרבה פעמים עושים אבחון דידקטי ואז המאבחנת שולחת לאבחון פסיכולוגי, מה שמייקר מאוד את התהליך. חשוב גם שתדעי שכיום רק אבחונים של פסיכולוג חינוכי קבילים במשרד החינוך לשם קבלת שעות סיוע בביה"ס. לכן אני הייתי מציעה לפנות לפסיכולוג חינוכי מיומן לשם אבחון פסיכולוגי מקיף ובמקביל פני להזמנת תור לנוירולוג. אצל רוב הנוירולוגים הטובים זמן ההמתנה ממושך. אם תרצי פרטים נוספים או המחצות לגבי מקומות בהם ניתן לערוך אבחון, את מוזמנת לפנות אלי במסר אישי.
 
למעלה