שלום לכולם

שלום לכולם

במסגרת עבודה אקדמאית על נושא דינמיקה קבוצתית , שיתוף פעולה , תקשורת בינאישית . אני צריך את עזרתם לסיפור/משל או איזכור מהתנך של נושא שיתוף פעולה ואיך הוא בא לידי ביטוי . האם אתם יכולים לעזור ? תודה מראש חיים ראובן
 

יוסי ר1

Active member
כמה מקורות:

"אִישׁ אֶת-רֵעֵהוּ יַעְזֹרוּ; וּלְאָחִיו יֹאמַר חֲזָק" (ישעיהו מא ו'). "טוֹבִים הַשְּׁנַיִם, מִן-הָאֶחָד אֲשֶׁר יֵשׁ-לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם. י כִּי אִם-יִפֹּלוּ, הָאֶחָד יָקִים אֶת-חֲבֵרוֹ; וְאִילוֹ, הָאֶחָד שֶׁיִּפּוֹל, וְאֵין שֵׁנִי, לַהֲקִימוֹ. יא גַּם אִם-יִשְׁכְּבוּ שְׁנַיִם, וְחַם לָהֶם; וּלְאֶחָד, אֵיךְ יֵחָם. יב וְאִם-יִתְקְפוֹ, הָאֶחָד -הַשְּׁנַיִם, יַעַמְדוּ נֶגְדּוֹ; וְהַחוּט הַמְשֻׁלָּשׁ, לֹא בִמְהֵרָה יִנָּתֵק" (קהלת ד' ט'). והכי הכי - "כִּי-תִרְאֶה חֲמוֹר שֹׂנַאֲךָ רֹבֵץ תַּחַת מַשָּׂאוֹ, וְחָדַלְתָּ מֵעֲזֹב לוֹ -עָזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ" (שמות כ'ג ה')
 
תוכל להסביר לי קצת את המשפט

"טוֹבִים הַשְּׁנַיִם, מִן-הָאֶחָד אֲשֶׁר יֵשׁ-לָהֶם שָׂכָר טוֹב בַּעֲמָלָם. י כִּי אִם-יִפֹּלוּ, הָאֶחָד יָקִים אֶת-חֲבֵרוֹ; וְאִילוֹ, הָאֶחָד שֶׁיִּפּוֹל, וְאֵין שֵׁנִי, לַהֲקִימוֹ. יא גַּם אִם-יִשְׁכְּבוּ שְׁנַיִם, וְחַם לָהֶם; וּלְאֶחָד, אֵיךְ יֵחָם. יב וְאִם-יִתְקְפוֹ, הָאֶחָד -הַשְּׁנַיִם, יַעַמְדוּ נֶגְדּוֹ; וְהַחוּט הַמְשֻׁלָּשׁ, לֹא בִמְהֵרָה יִנָּתֵק" (קהלת ד' ט'). למשל מה זה החוט המשלש ?
 

יוסי ר1

Active member
בפשטות, הקטע מדבר על עדיפות

הקבוצה המאוחדת על פני היחיד הבודד. בשניים קל יותר לבצע מלאכה נתונה, ובשניים יכול אחד לתמוך ברעיהו לכשייכשל. שניים במיטה, מחממים זה את זה. בעימות, קל לשניים לגבור על תוקף בודד, ואילו שלשה, הם בכלל כח חזק יותר משניים. חוט משולש להבנתי הוא חוט ששזרו אותו משלשה גידים. ככל שהחוט עבה יותר, כלומר מורכב מיותר גידים, יותר קשה לקרוע אותו, ולכן הוא דימוי טוב לתוספת העוצמה שכל יחיד מוסיף לקבוצה. אין לי ספק, שאם תחפש ביטויים עתיקים בשפות עתיקות , תמצא ביטויים שעושים שימוש בצורה "חוט משולש".
 

יוסי ר1

Active member
במשנה דרשו את הביטוי "החוט המשולש"

וקבעו כי מדובר בזירוז האדם לעסוק בלימוד ופרנסה - מקרא, משנה ודרך ארץ - "כל העושה מצוה אחת--מטיבין לו, ומאריכין את ימיו, ונוחל את הארץ; וכל שאינו עושה מצוה אחת--אין מטיבין לו, ואין מאריכין את ימיו, ואינו נוחל את הארץ. וכל שאינו לא במקרא, ולא במשנה, ולא בדרך ארץ--אין זה מן היישוב; והמחזיק בשלושתן, עליו הכתוב אומר "והחוט, המשולש, לא במהרה, יינתק" (משנה מסכת קידושין פרק א' משנה י').
 

סמיאגול

New member
יש את הקרב נגד בני עמון והארמים

בשמואל ב' (איני זוכר איזה פרק) שבו יואב ואבישי בן צרויה שתפו פעולה במלחמה נגד שני הצבאות.
 
למעלה