שלום לכל הגולשים
אני מעתיק לכם את ההסבר שכתבתי על הזמן שנקרא בספרדית ההוה של הסובחונטיבו presente de subjuntivo שאותו כתבתי כהודעה פרטית לשיר 17 ואני מקווה שתקראו אותו ושהוא יהיה לכם מובן ההסבר מיועד בעיקר לאותם גולשים שחזרו מאמריקה הלטינית ולא יודעים בדיוק מתי ואיך ומה הם השימושים של הזמן הנ"ל ולכן מצאתי לנכון לכתוב הסבר מקיף בכמה חלקים והנה החלק הראשון בשיעור זה נסקור את השימוש בזמן הנקרא presente de subjuntivo ונעמוד על שלל המקרים בהם חובה על הדובר להשתמש בהם תחילה נגדיר מתי נעשה השימוש ואח"כ יבוא הסבר נרחב על כל בזמן ההוה של הסובחונטיבו חובה להשתמש במקרים הבאים 1. כאשר לפנינו VERBO DE INFLUENCIA ובמשפט ישנם שני נושאים. 2. כאשר לפנינו VERBO DE SENTIMIENTO ובמשפט ישנם שני נושאים. 3. כאשר לפנינו VERBOS DE CABEZA בפורמה שלילית. 4. כאשר לפנינו הפעלים SER/ESTAR/PARECER + Elemento de valoracion 5. כאשר לפנינו המילה QUE ואחריה אנחנו רוצים להביע משאלה. 6. כאשר לפנינו המילה puede (ser) que. 7. כאשר לפנינו המילה cuando ואחריה משמעות עתיד. 8. כאשר לפנינו ORACIONES DE RELATIVO 9. בשאלות המפורסמות hay alguien que? 10. אחרי ביטויים שונים כגון OJALA, ANTES DE QUE,PARA QUE,DESPUES DE QUE ועוד.. כדי להבהיר את הדברים נסקור עכשיו סעיף סעיף ונלמד מה משמעותו ומהם השימושים הנרחבים של הסובחונטיבו. בשיעור זה אסקור רק את הסעיפים הראשונים ואם תמצא עניין בהסבר אני מבטיח לכתוב לך את שאר הסעיפים בהודעה הבאה. VERBOS DE INFLUENCIA ----------------------------------- כאשר לפנינו משפט בעל פועל השפעה ובמשפט שני נושאים כגון אני ואתה, אתה והם, הוא והיא או כל קומבינציה אחרת חובה עלינו להשתמש בסובחונטיבו פעלי ההשפעה בספרדית נחלקים לשש קבוצות שונות והם verbos de deseo, verbos de órdenes, verbos de permiso, verbos de consejo, verbos de petición,verbos de prohibición כדי לעשות קצת סדר בדברים אתן לך מכל קבוצה את הפעלים ההעיקריים שלה ואח"כ אתן דוגמאות verbos de deseo necesitar, desear, querer, esperar verbos de órdenes Ordenar, mandar, exigir verbos de permiso Permitir, aceptar, consenti, dejar verbos de petición pedir, rogar, suplicar verbos de prohibición prohibir, impedir אם כן, כמו שכבר הסברתי כאשר יופיע אחד מהפעלים האלה במשפט ובו שני נושאים יהיה חייב לבוא הפועל שלאחר הפסוקית (QUE) בצורת הסובחונטיבו לדוגמא Lola quiere QUE su hija ESTUDIE periodismo הופעל quiere הוא כמובן בא מהפועל querer שהוא מן הסתם VERBO DE INFLUENCIA המשתייך לקבוצה הנקראת verbos de deseo במשפט שלפנינו שני נושאים Lola והבת שלה לאחר הפועל QUE תבוא הפסוקית במשפט וכמו שהסברתי הפועל שלאחר הפסוקית יבוא כמובן בזמן הסובחונטיבו ESTUDIAR בזמן הסובחונטיבו הוא ESTUDIE. הדוגמא הזאת היא כמובן נכונה לגבי כל שאר הפעלים שהזכרתי ואשר משתייכים ל VERBO DE INFLUENCIA נעבור לנושא הבא הנקרא VERBOS DE SENTIMIENTO VERBOS DE SENTIMIENTOS --------------------------------------- כאשר לפנינו פעלי רגשות והמשפט מכיל "שני נושאים" יבוא השימוש בזמן הנקרא ההוה של הסובחונטיבו. פעלי הרגשות הם: gustar, extrañar, molesta,sorprender,fastidiar poner triste/nervioso/ de buen humor/mal humor dar pena/miedo/lastima/pánico/pereza/igual דבר חשוב מאד לזכור הוא שפעלי הרגשות תמיד אבל תמיד יבואו בגוף שלישי יחיד ! לדוגמא במשפט me molesta muchisimo que mis vecinos PONGAN la tele muy alta por las noches כמו שניתן לראות המשפט מכיל "שני נושאים" אני והשכנים ולכן ME MOLESTA יבוא הפועל MOLESTAR בגוף שלישי יחיד והפועל אחרי הפסוקית QUE יבוא בזמן הסובחונטיבו יש לזכור שהפועל PONER הוא יוצא דופן והטייתו בזמן הסובחונטיבו גם כן כזאת הטייתו של הפועל היא Ponga, pongas,ponga, pongamos,pongáis, PONGAN מדוע אם כן רשמתי "שני נושאים" עם מרכאות כפולות??? משום שבמציאות בפעלי הרגשות אין שני נושאים במשפט והשימוש במילה שני נושאים היא רק כדי להקל על הלומד. אם ניקח את המשפט שרשמתי וננתח אותו לנושא נשוא מושא וכו' נגלה שבעצם אין במשפט המכיל פעלי רגשות שני נושאים המשפט שרשמתי הוא me molesta אז me זה כמובן מושא עקיף complemento indirecto משום שאם זה היה הוא אז זה היה LE molesta ולא LO ולכן המושא הוא עקיף molesta הוא כמובן הפועל nucleo verbal הפסוקית היא פסוקית נושא המכילה בתוכה תיאור אופן muy alta וכמובן תיאור זמן por la noche הפועל PONER הוא ה nucleo verbal הנשוא ו Mis vecinos הם הנושא אך me molesta איננו נחשב נושא אך אני מחשיב אותו כך כדי להקל על הלומד. VERBOS DE CABEZA ---------------------------- פעלי הראש נקראים כך משום שמן הסתם כל הפעולות שאנו מבצעים בעזרת הפעלים האלה נמצאות בחלק של הראש. וכאשר יבוא פועל הראש בשלילה חייב יהיה לבוא השימוש בסובחונטיבו גם אם אין שני נושאים במשפט !!!!! וזה חשוב מאד לדעת גם אם יש רק נושא אחד במשפט תבוא צורת הסובחונטיבו פעלי הראש נחלקים לשלוש קבוצות והן verbos de lengua, verbos de pensamiento, verbos de precepción verbos de lengua ------------------------ decir, comentar,explicar,informar,comunicar,avisar..... verbos de pensamientos ---------------------------------- pensar,suponer,creer,opinar,imaginar,recordar..... verbos de precepción ----------------------------- oir, ver, notar,observar,escuchar, sentir אז כמו שכבר הזכרתי רק כאשר יבוא אחד מהפעלים האלה בשלילה יבוא הסובחונטיבו. נתחיל במשפט חיובי, אנו יודעים שאם יבוא הפועל בצורה החיובית לא יבוא הפועל בסובחונטיבו אלא ב INDECATIVO creo que VOY A APROBAR este examen אם אגיד בדיוק את אותו משפט בשלילה? מה יקרה?? הפועל APRBOAR חייב יהיה לבוא בצורת הסובחונטיבו ! אפילו שיש רק נושא אחד במשפט וזה אני NO creo que APRUEBE este examen שיר מקווה שההסבר הזה מובן לך עד עכשיו רשמתי רק 3 סעיפים כדי לא לעייף אותך ובכלל אני לא יודע אם הנושא אכן מעניין אותך אם כן תכתוב לי ואני ארשום לך שיעור נוסף לגבי ההוה של הסובחונטיבו כולל הסבר נרחב על הזמן preterito perfecto de subjuntivo מקווה מאד שעזרתי לך מעוז
אני מעתיק לכם את ההסבר שכתבתי על הזמן שנקרא בספרדית ההוה של הסובחונטיבו presente de subjuntivo שאותו כתבתי כהודעה פרטית לשיר 17 ואני מקווה שתקראו אותו ושהוא יהיה לכם מובן ההסבר מיועד בעיקר לאותם גולשים שחזרו מאמריקה הלטינית ולא יודעים בדיוק מתי ואיך ומה הם השימושים של הזמן הנ"ל ולכן מצאתי לנכון לכתוב הסבר מקיף בכמה חלקים והנה החלק הראשון בשיעור זה נסקור את השימוש בזמן הנקרא presente de subjuntivo ונעמוד על שלל המקרים בהם חובה על הדובר להשתמש בהם תחילה נגדיר מתי נעשה השימוש ואח"כ יבוא הסבר נרחב על כל בזמן ההוה של הסובחונטיבו חובה להשתמש במקרים הבאים 1. כאשר לפנינו VERBO DE INFLUENCIA ובמשפט ישנם שני נושאים. 2. כאשר לפנינו VERBO DE SENTIMIENTO ובמשפט ישנם שני נושאים. 3. כאשר לפנינו VERBOS DE CABEZA בפורמה שלילית. 4. כאשר לפנינו הפעלים SER/ESTAR/PARECER + Elemento de valoracion 5. כאשר לפנינו המילה QUE ואחריה אנחנו רוצים להביע משאלה. 6. כאשר לפנינו המילה puede (ser) que. 7. כאשר לפנינו המילה cuando ואחריה משמעות עתיד. 8. כאשר לפנינו ORACIONES DE RELATIVO 9. בשאלות המפורסמות hay alguien que? 10. אחרי ביטויים שונים כגון OJALA, ANTES DE QUE,PARA QUE,DESPUES DE QUE ועוד.. כדי להבהיר את הדברים נסקור עכשיו סעיף סעיף ונלמד מה משמעותו ומהם השימושים הנרחבים של הסובחונטיבו. בשיעור זה אסקור רק את הסעיפים הראשונים ואם תמצא עניין בהסבר אני מבטיח לכתוב לך את שאר הסעיפים בהודעה הבאה. VERBOS DE INFLUENCIA ----------------------------------- כאשר לפנינו משפט בעל פועל השפעה ובמשפט שני נושאים כגון אני ואתה, אתה והם, הוא והיא או כל קומבינציה אחרת חובה עלינו להשתמש בסובחונטיבו פעלי ההשפעה בספרדית נחלקים לשש קבוצות שונות והם verbos de deseo, verbos de órdenes, verbos de permiso, verbos de consejo, verbos de petición,verbos de prohibición כדי לעשות קצת סדר בדברים אתן לך מכל קבוצה את הפעלים ההעיקריים שלה ואח"כ אתן דוגמאות verbos de deseo necesitar, desear, querer, esperar verbos de órdenes Ordenar, mandar, exigir verbos de permiso Permitir, aceptar, consenti, dejar verbos de petición pedir, rogar, suplicar verbos de prohibición prohibir, impedir אם כן, כמו שכבר הסברתי כאשר יופיע אחד מהפעלים האלה במשפט ובו שני נושאים יהיה חייב לבוא הפועל שלאחר הפסוקית (QUE) בצורת הסובחונטיבו לדוגמא Lola quiere QUE su hija ESTUDIE periodismo הופעל quiere הוא כמובן בא מהפועל querer שהוא מן הסתם VERBO DE INFLUENCIA המשתייך לקבוצה הנקראת verbos de deseo במשפט שלפנינו שני נושאים Lola והבת שלה לאחר הפועל QUE תבוא הפסוקית במשפט וכמו שהסברתי הפועל שלאחר הפסוקית יבוא כמובן בזמן הסובחונטיבו ESTUDIAR בזמן הסובחונטיבו הוא ESTUDIE. הדוגמא הזאת היא כמובן נכונה לגבי כל שאר הפעלים שהזכרתי ואשר משתייכים ל VERBO DE INFLUENCIA נעבור לנושא הבא הנקרא VERBOS DE SENTIMIENTO VERBOS DE SENTIMIENTOS --------------------------------------- כאשר לפנינו פעלי רגשות והמשפט מכיל "שני נושאים" יבוא השימוש בזמן הנקרא ההוה של הסובחונטיבו. פעלי הרגשות הם: gustar, extrañar, molesta,sorprender,fastidiar poner triste/nervioso/ de buen humor/mal humor dar pena/miedo/lastima/pánico/pereza/igual דבר חשוב מאד לזכור הוא שפעלי הרגשות תמיד אבל תמיד יבואו בגוף שלישי יחיד ! לדוגמא במשפט me molesta muchisimo que mis vecinos PONGAN la tele muy alta por las noches כמו שניתן לראות המשפט מכיל "שני נושאים" אני והשכנים ולכן ME MOLESTA יבוא הפועל MOLESTAR בגוף שלישי יחיד והפועל אחרי הפסוקית QUE יבוא בזמן הסובחונטיבו יש לזכור שהפועל PONER הוא יוצא דופן והטייתו בזמן הסובחונטיבו גם כן כזאת הטייתו של הפועל היא Ponga, pongas,ponga, pongamos,pongáis, PONGAN מדוע אם כן רשמתי "שני נושאים" עם מרכאות כפולות??? משום שבמציאות בפעלי הרגשות אין שני נושאים במשפט והשימוש במילה שני נושאים היא רק כדי להקל על הלומד. אם ניקח את המשפט שרשמתי וננתח אותו לנושא נשוא מושא וכו' נגלה שבעצם אין במשפט המכיל פעלי רגשות שני נושאים המשפט שרשמתי הוא me molesta אז me זה כמובן מושא עקיף complemento indirecto משום שאם זה היה הוא אז זה היה LE molesta ולא LO ולכן המושא הוא עקיף molesta הוא כמובן הפועל nucleo verbal הפסוקית היא פסוקית נושא המכילה בתוכה תיאור אופן muy alta וכמובן תיאור זמן por la noche הפועל PONER הוא ה nucleo verbal הנשוא ו Mis vecinos הם הנושא אך me molesta איננו נחשב נושא אך אני מחשיב אותו כך כדי להקל על הלומד. VERBOS DE CABEZA ---------------------------- פעלי הראש נקראים כך משום שמן הסתם כל הפעולות שאנו מבצעים בעזרת הפעלים האלה נמצאות בחלק של הראש. וכאשר יבוא פועל הראש בשלילה חייב יהיה לבוא השימוש בסובחונטיבו גם אם אין שני נושאים במשפט !!!!! וזה חשוב מאד לדעת גם אם יש רק נושא אחד במשפט תבוא צורת הסובחונטיבו פעלי הראש נחלקים לשלוש קבוצות והן verbos de lengua, verbos de pensamiento, verbos de precepción verbos de lengua ------------------------ decir, comentar,explicar,informar,comunicar,avisar..... verbos de pensamientos ---------------------------------- pensar,suponer,creer,opinar,imaginar,recordar..... verbos de precepción ----------------------------- oir, ver, notar,observar,escuchar, sentir אז כמו שכבר הזכרתי רק כאשר יבוא אחד מהפעלים האלה בשלילה יבוא הסובחונטיבו. נתחיל במשפט חיובי, אנו יודעים שאם יבוא הפועל בצורה החיובית לא יבוא הפועל בסובחונטיבו אלא ב INDECATIVO creo que VOY A APROBAR este examen אם אגיד בדיוק את אותו משפט בשלילה? מה יקרה?? הפועל APRBOAR חייב יהיה לבוא בצורת הסובחונטיבו ! אפילו שיש רק נושא אחד במשפט וזה אני NO creo que APRUEBE este examen שיר מקווה שההסבר הזה מובן לך עד עכשיו רשמתי רק 3 סעיפים כדי לא לעייף אותך ובכלל אני לא יודע אם הנושא אכן מעניין אותך אם כן תכתוב לי ואני ארשום לך שיעור נוסף לגבי ההוה של הסובחונטיבו כולל הסבר נרחב על הזמן preterito perfecto de subjuntivo מקווה מאד שעזרתי לך מעוז