שלום לכל חברי הפורום ברצוני להתייעץ

מירב 007

New member
שלום לכל חברי הפורום ברצוני להתייעץ

אני מלמדת בכיתה רגילה (כיתה ג´) בכתתי משולב ילד עם תסמונת דאון. הילד משולב בכיתה אך מבחינת החומר הלימודי לומד דברים אחרים לגמרי . (גם על זה הייתי רותה להתייעץ אבל בהזדמנות אחרת) השאלה שלי לגבי התעודה , בעוד כשבועיים אני אמורה לתת לילדים בכיתה תעודה אני חושבת לבנות לו תעודה שונה לחלוטין, הייתי רוצה לקבל עזרה, כיצד לבנות לו תעודה, האם זה נכון לתת לו תעודה שונה לחלוטין משאר הילדים.
 

Diana M

New member
תעודות

היי מירב, ברוכה הבאה, שמחה מאוד לראותך כאן. ובכן, אני מאמינה כי בשנים הקרובות תלך ותתרחב התופעה של ילדים בעלי צרכים מיוחדים כגון תסמונת דאון , בכתות רגילות. נושא התעודות עולה מזה מספר שנים על הפרק. גם כאשר מדובר בילדים ליקויי למידה אשר לומדים את החומר של הכתה אך מקבלים התאמות בהתאם ללקות , עולה השאלה כיצד יש להעריך את הישגיהם. האם מוצדק לתת להם ציון שווה ערך גם כאשר נבחנו על מחצית החומר הנלמד או בעל פה. ואם כן נותנים ציון שווה ערך כיצד יש להתייחס לנושא בזמן מעברים לבתי ספר אחרים או לחט"ב. בקיצור הנושא זוכה להתייחסויות שונות בהתאם לרוח בית הספר וה"אני מאמין" של אנשי הצוות בכל אשר קשור בהתמודדות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים. חשוב לציין כי דווקא בבחינות הבגרות ובמוסדות להשכלה גבוהה, הנושא ברור למדי. תלמדי לקוי למידה גם כאשר נבחן בתנאים מיוחדים, מקבל ציון שווה ערך לתלמיד שנבחן בפורמט המקובל. יש הרבה הגיון בזה אם חושבים על כך. בקיצור מירב יקרה, אינך לבד בסירה הזו. אפילו בבית ספרך ואולי אף בכתתך ישנם מצבים בהם קיימים לבטים לגבי הערכת תלמידים בעלי צרכים מיוחדים ומתן שיקוף להערכה זו בתעודה. דעתי האישית, אני מניחה כי למרות שהילד בעל התסמונת דאון אינו לומד את אותם תכני לימוד בדיוק כפי שהם נלמדים על ידי שאר הילדים, עדיין יש לו קשר וזיקה לאקלים הכתתי ברמות שונות, חברתית ולימודית, אחרת לא היה שוהה בכתתך (כך אני רוצה להאמין לפחות) לכן יש מקום לחשוב על כך שיהיה אחד מכולם. נכון, לא תמיד ולא בכל מחיר. למעשה רצוי ונכון לתת לגיטימציה לשונות שלו ושל כל אחד אחר מהילדים, שכן שונות היא דבר טבעי ומטרתנו לחנך את ילדינו על ערכי השונות והשיויון אך לצד השונות צריך ונכון להדגיש גם את האחידות. כלומר אותו ילד אולי זקוק למורה מיוחדת אשר תשב על ידו בשיעור ותתווך לו את הנלמד בכתה ואולי הוא זקוק למטפלת אשר תעבוד איתו על מיומניות שונות ואולי אפילו סייעת אשר תלווה אותו בהפסקות ולהסעה, אך הוא יכול לעשות גם פעילויות רבות זהות ומשותפות לו וילדים האחרים בכתה כמו ללמוד לנגן על חלילית וכמו ללמוד להשתמש במחשב וכמו ללמוד את סיפורי התורה והוא יכול אולי גם לקבל תעודה כמו כולם. ואם זה דורש לשנות את התעודות לכולם, גם אז אין זה אסון גדול בעיני. ובכלל אני בעד תעודות גמישות המאפשרות התייחסות רפלקטיבית מותאמת לצרכי כל תלמיד. יחד עם זאת אני מניחה כי תוך פרק זמן של שבועיים לא ניתן לעשות שינוי מרחיק לכת בפורמט של כלל התעודות לכן, אולי נכון לבקש לפחות עבורו מבית הדפוס תעודה אחת, אשר תראה חיצונית בדיוק כמו כל שאר התעודות של ילדי הכתה ובפנים במקום התכנים הלא מתאימים שישירו ריק וכך תוכלי למלא בתכנים מתאימים לו. ואם גם זה לא ניתן את יכולה להדפיס ולהדביק בתוך התעודה עצמה . מבחינת התכנים הייתי משקפת לו באמצעות היגדים קצרים ומובנים את תקפודו בתחומים השונים מהם מורכב סדר יומו בבית הספר. מחזקת ידיך מירב יקרה, עצם ההתעניינות והמחשבה מלמדים על השקעתך ונכונותך. ישר כח. דיאנה
 

מירב 007

New member
תודה על התשובה הכל כך מפורטת

אקבל את הצעתך להכין תעודה שתדמה חיצונית לשאר התעודות של ילדי הכיתה אך תהיה שונה בפנים. התייחסת לדבר נוסף שבו אני מתלבטת המון, הלימודים בכיתה. התלמיד הלומד בכתתי הוא כאמור עם תסמונת דאון ומבחינה חברתית הוא משולב יפה, הילדים מקבלים אותו משחקים איתו בהפסקות מזמינים אותו אליו אחה"צ לשחק. לפעמים הוא מספר בכיתה על דברים המענינים אותו. אבל מבחינה לימודית המצב שונה, אין כמעט קשר בין הנלמד בכיתה לבין מה שהוא לומד וזה בהחלט מטריד אותי. כמעט בכל הנושאים הנלמדים אינני מצליחה לשלב אותו. רוב הזמן הוא יושב עם הסייעת שלו ולומד דברים אחרים לגמרי, לימוד קריאה , לימוד חשבון ועוד נושאים נוספים שהקשר בינם ובין הנלמד בכיתה לא קיים. גם בתורה ,שלכאורה מקצוע שכן ניתן לשלב, הוא אינו משתלב. אנחנו בכיתה משוחחים על נושאים שונים שעבורו הם מופשטים מדי ומשעממים. הסייעת מנסה לקשר בין מה שאנו לומדים לבינו אבל כמעט ללא הצלחה. איך ניתן לבצע את השילוב שיהיה גם חברתי וגם לימודי? רעיונות יתקבלו בברכה.
 
שילוב לימודי

שלום לך מירב, מעניין לראות סוגים שונים של שילוב, והתמודדויות שונות בתחום הזה. אני עוסקת המון בשילוב, מהכיוון השני - אני מחנכת בכיתה ה´ מקדמת, ומשלבת את תלמידותי בכיתה רגילה המון. אצלי השילוב הוא לימודי טהור, כלומר התלמידות ממש עומדות בכל המטלות הלימודיות כולל שעורי בית, מבחנים וכד´. כמובן שהן מקבלות המון עזרה ותמיכה ממורה משלבת, שבעת הצורך גם "משכתבת" עבורן את המבחנים בתאום מלא עם המורות בכיתות. גם אני בכיתות המקדמות, נותנת תעודות שצידן החיצוני הוא התעודה המקובלת בבית הספר (עם סמל בי"ס והכל) ופנים התעודה הוא יצירה שלי (כולל איורים לכל מקצוע, ציון והערה מתאימה, המותאמת לגיל, לתכנים ולרמת התלמידות. אשמח לשלוח לך דוגמא של תעודה כזאת, אם יש לך תכנת coreldraw. בהצלחה רבה!
 

מירב 007

New member
אין לי את התוכנה שאת מדברת עליה

אבל אין לי בכלל בעיה לעצב לו תעודה. לגבי השילוב הלימודי, אשמח לקבל רעינות איך משלבים ילד כזה בחומר הלימודי .
 
למעלה