שלום לכם.

Decadent

New member
שלום לכם.

אני חדש פה, בן 18 וחצי ומנגן בכלום. בגיל צעיר נחשפתי בעצמי למוזיקה קלאסית ומאז נשבתי בקסמיה. אם ישנם הילדים שהוריהם צועקים עליהם להחליש את הראפ הוולגרי במתנגן מחדרם, עלי צעקו להחליש את הראקווים של מוצארט. ההעדפה המוסיקלית הדומיננטית שלי היא הבארוק. לולי, ראמו, הנדל, פורפורה (רצוי בביצוע של ז'ארוסקי), גלוק וכמובן מוזיקה דתית של זלנקה הם מהאהובים עלי ביותר. ברקעים אוטופיים אני אוהב לשמוע צ'מבלו של קופריין , סקרלטי או ראמו, בהחלט רגעים של נחת ושלווה. אהוב עלי במיוחד הוא ויואלדי עם הכינורות המרטיטים שלו.אם לא בארוק ודאי תמצאו אותי שומע ואגנר בלופים, פשוט נצחי. כמובן שצ'יקובסקי האצילי ומעט שוסטקוביץ' ומוסורגסקי. נוקטורנים פה ושם, לפעמים אני אוהב להיות עצוב.רציתי לבקש המלצות מוזיקליות ולהחשף למלחינים חדשים. אני לא מוצא מלחינים מודרניים כמו בארטוק או סטרווינסקי לטעמי, אולי לא נגסתי בהם כמו שצריך. יש לכם רעיונות?
 

Decadent

New member
אשמח גם להמלצות למוזיקה ימיביניימית.

אני לא מכיר שמות.
 

Decadent

New member
אולי גם מלחינים עכשויים?

התאהבתי בדסטין אוהנלון(?).
 
קודם כל,

אהבתי את מה שכתבת. חוצמזה - אני מציעה לך להיכנס לקישור הבא בוויקי: http://he.wikipedia.org/wiki/מוזיקה_קלאסית - או בקיצור (אם במקרה הקישור לא יצא לי טוב) - תקליד "מוסיקה קלאסית" בגוגל ותקבל כתוצאה ראשונה את הוויקי. למטה במאמר של וויקי תראה קישורים מפורטים לגבי כל אחת מהתקופות המרכזיות בתולדות המוסיקה, ואם תיכנס לקישורים האלה תוכל להכיר הרבה שמות של מלחינם חשובים. משם תוכל להמשיך הלאה ולהכיר יצירות שלהם (ביוטוב יש הרבה מאגרים מעניינים של מוסיקה קלאסית, כך שתוכל "לטעום" קצת מכל מיני מלחינים לפני שתחליט על מה אתה רוצה להתמקד). כמובן שזו גם הזדמנות מצוינת לקרוא קצת על התקופות (המאמרים בוויקי עינייניים, קצרים ולא מעיקים בכלל...), כך שלא תוכל להפסיד. לגבי מוסיקה של המאה העשרים - אני ממליצה לך כן להמשיך ולחפש דברים שמדברים אליך. יש הרבה סגנונות במאה העשרים, וכל אחד יכול לדעתי למצוא משהו (או יותר) שמדבר אליו... מקווה שעזרתי לך
 

Decadent

New member
כן, תודה ו

אני דווקא מתעניין בתקופות, אבל יותר בהקשרים של אמנות פלסטית ורוח התקופה. אני לא חושב שיש לי את האפשרות להעמיק בתקופות בהקשרים של מוזיקה כי ישר אני נתקל בידע טכני. כשמדובר על פוליפוניה, כלים וכ'ו אני עוד מסתדר אבל אין לי כרגע את הזמן להשקיע על לימוד של סולמות ומרכיבים טכניים. וויקיפדיה לפעמים לא מוצאת מלחינים שנאי מתעניין בהם, מצחיק.
 
או קיי

ניסיתי לעזור לך אבל כנראה לא הצלחתי... אבל בכל מקרה אתה נשמע חביב מאוד, ושיהיה לך בהצלחה!
 
../images/Emo140.gifשלום לך.

גם אני מתעניינת בתולדות המוסיקה.ודווקא יש הרבה דברים ברשת שעשויים לתרום לך בכיוון. אני הדפסתי אותם ולומדת מהם הרבה.אספתי באמת חומר רב ומספיק. גם אני מתעניינת בהקשרים של אמנות פלסטית ורוח התקופה. לדעתי,אי אפשר לנתק את תולדות המוסיקה מתולדות יתר האמנויות כגון מחול,אמנות פלסטית ועוד. כל תחום תורם למישנהו וביחד זה נותן הבנה רחבה וטובה יותר. גם אני לא מוסיקאית אך לומדת הרבה את תולדות המוסיקה. כפי שאמרתי,יש חומר רב ברשת על כך.בעברית וגם באנגלית.(לא יזיק לך לשפר את האנגלית ביחד עם זאת) תקיש למשל התקופה הרומנטית במוסיקה.וכך לחפש לפי תקופות.באמת יש חומר רב. מלחינים יש הרבה,וגם בתקופה אחת יש שוני בין המלחינים למרות שהם בני אותה התקופה. בקיצר,חפש כמו שהציעו.לפי תקופות מלחינים והאזנה ליצירותיהם.ובאמת יש הרבה. בהצלחה ובהנאה!
 

יוהנס1

New member
המלצה למוסיקה מימי הביניים

אני רואה שקיבלת הרבה המלצות למוסיקה מהמאה ה-20. אני רוצה להמליץ לך להתמקד במלחינה מימי הביניים: Hildegard von Bingen היא כתבה מוסיקה ווקאלית דתית מאוד מעניינת. מלחין נוסף שאני יכול להמליץ לך עליו הוא אלגרי. מדובר במלחין מתקופת הרנסאנס, והיצירה המפורסמת ביותר שלו היא Miserere . מסופר על מוצרט, שבגיל צעיר מאוד שמע את היצירה בכנסיה. היצירה מאוד הרשימה אותו, וכשהוא חזר הביתה, התיישב וכתב את כל תווי היצירה מהזיכרון.
 

Decadent

New member
אמ,

המלחינה הימי ביניימית נשמעת נחמדה, אצטרך לשמוע עוד. אני לא מוצא את האלגרי הזה, כתוב בבקשה את שמו באנגלית. אני מכיר את "MISERERE" של זלנקה, ממליץ בחום.
 

ItsikH

Member
פששש ראשית, אני רואה שלא הזכרת מוזיקה קאמרית לסוגיה ולתקופותיה, יש מבחר עצום והרכבים מגוונים. שנית, לגבי מלחינים מודרניים - גם כאן הטווח הוא גדול. ראשית יש לשים לב שמעולם לא היה סגנון תקופתי אחיד ומגובש, רק בדיעבד אנחנו תוחמים ומזהים מה שאנחנו קוראים "תקופות", אבל כמו שאמרתי כאן פעם, זה לא שביום מותו של באך יצא איזה צו מלכותי שמעתה כולם כותבים רק בסגנון קלאסי (או כפי שצוטט כאן מלחין כלשהו "היי, אני בתקופה הקלאסית עכשיו, איזה מגניב?"). בפרט, המאה ה-20, שעדיין נחשבת "מודרנית" לצורך הדיון, כוללת טווח רחב של תתי סגנונות. באחד מספרי המד"ב שקראתי בעברי הרחוק../images/Emo9.gif מתואר קונצרט עתידני בו "פולחן האביב" הוא היצירה המכוונת לטעמו של הקהל השמרני (כי תמיד בקונצרטים מרובי קהל יש לפחות יצירה אחת כזו, לרוב אפילו הפוך - יש לכל היותר יצירה אחת שאינה כזו). מלחין מומלץ בחום הוא פרנסיס פולנק. יש לו שני סגנונות שונים מאוד, הסגנון הווקאלי הדתי (כי הוא היה קתולי אדוק בשלבים מסוימים בחייו), והסגנון האינסטרומנטלי שאני רואה בו כמעט בכחנאלי, ודאי שמאוד חילוני, היפוך גמור של משנהו מבחינות מסוימות. נשמע כאילו תתחבר יותר ליצירתו הווקאלית. סטרווינסקי - לטעמי פולחן האביב הוא בהחלט פאר יצירתו, למרות שיש לו דברים מעניינים אחרים. הרגשתי האישית שמוזיקה מודרנית היא תמיד בגדר הימור, הרוב לא מצדיק את המאמץ אבל תמיד יש הפתעות. אפרופו בארטוק, אביא שוב להקה מעניינת מאוד, ממש לא קלאסית, אבל הם מנגנים גם בארטוק בהקלטה הזו - מה שמדגיש שוב את הקשר בין מוזיקה קלאסית לשורשים העממיים (אפילו בראהמס האקדמי כל כך כתב מחולות הונגריים)
 

Decadent

New member
התקופות

התקופות הן רעיונות וסמלים , מובן שכל אמן מבטא אותן בצורה שונה. כך הדבר גם לגבי אמנות דקורטיבית ומובן שלגבי לבוש. בזריזות רבה ובהאזנה מהירה לקטע דתי של עוגב מאת פרנסיס פולנק שהמלצת, אהבתי. בהחלט ארחיב בחיפוש עליו. בסדר, פולחן האביב. אני לא מוצא את עצמי שומע את זה, רק צופה כמוזיקה למחול.
 

ItsikH

Member
לגבי תקופות במוזיקה עד המאה ה-20 היו תקופות מוזיקליות מוגדרות היטב, לא רק כרעיונות מנחים אלא ממש אלמנטים מחייבים - צורה מוזיקלית, הרכבים, כללי הרמוניה ובכלל כללים תאורטיים מוגדרים. זה אולי בשונה מתחומי האמנות האחרים, לפחות רובם. האחדות הזו לא קיימת במוזיקה של המאה ה-20 שכוללת מגוון מאוד רחב של סגנונות, החל מנאו קלאסיציזם וכלה באבסטרקט מוחלט. הרבה מיצירתו של פולנק, למשל, נחשבת ניאו קלאסית.
 

Decadent

New member
גם באמנות הפלסטית במאה ה-20 ,

במיוחד לקראת אמצע המאה, יש ריבוי של תנועות ואסכולות. אני לא יודע, אני תמיד תוהה האם אני ראקציונר? בין אם זה במחול העכשווי שאני לעיתים מוצא אפילפטי משהו, בין אם זה בציור העכשווי שאני לרוב מוצא מקושקש משהו. בין אם זה ברהיוט המודרני שאני תמיד מוצא מתועש משהו ואולי זה בכלל הפיסול העכשווי שאני תמיד מוצא כעור משהו. אני לא רוצה להיות ראקציונר, להתלות בעבר כאמת היחידה, אבל לעיתים אני חייב.
 

ItsikH

Member
מלחינים ובכלל יוצרים מבקשים לפרוץ את הגבולות, מה שקרה במאה ה-20 הוא שיחד עם הגבולות שברו את כל המסגרות והתוצאה היא יצירה אקדמית לגמרי, מנותקת מהאדם ולכן מהקהל. גם מלחינים בני דורות קודמים לא הוכרו מיד בהרבה מקרים, אבל לגבי אלו המודרניים לא נראה שהם אי פעם ייצאו מגבולות האקדמיה. בנוסף, יש היום מגוון רחב יותר של תחומי התמחות ויוצרים כשרוניים מתבטאים לא פעם במקומות אחרים - הזכרנו הלחנה לסרטים כדוגמא. (../images/Emo32.gifהגדרתי המאוד אישית למלחין דגול - זה שמצליח לפנות למגוון רחב ככל האפשר של מאזינים, כדוגמא מוצארט שיצירותיו קליטות גם עבור הדיוטות וגם מכילות רבדים מורכבים יותר עבור המאזין המתוחכם יותר, או המאזין החוזר). לדעתי תמצא ענין ביצירות של מלחינים מתחילת המאה ה-20, חלק מיצירות תקופה זו מוגדרות כנאו-קלאסיות כיוון שמשלבות רעיונות קלאסיים ביצירה עכשווית, זה בדיוק מה שכיוונתי אליו ב"פריצת גבולות מבלי לשבור את המסגרת". אפשר לראות אצל מלחינים מעניינים תקופות שונות והשפעות שונות, כולל "ניסויים" שלא תמיד נשמעים מוצלחים, והרבה פעמים דווקא ביצירות המאוחרות שלהם ניתן לשמוע מעין סגירת מעגל, שילוב של חדשנות עם שיבה למוטיבים מוקדמים יותר ביצירתם. דוגמא מעניינת היא סקריאבין, שהחל את דרכו כמלחין רומנטי כמעט שגרתי (שגרתי ממש מעולם לא היה), התנסה בהשפעות מגוונות ואף הרחיק לכת, למשל בסונטות השישית והשביעית (לטעמי ../images/Emo5.gif בגדר אקספרימנטים לא מוצלחים) עד שהתכנס לסגנון חדשני וייחודי לו ביצירתו המאוחרת. אצל פולנק, למשל, בערוב ימיו ניתן למצוא יצירות קאמריות שהן לדעתי מהטובות ביצירותיו ומסכמות את סגנונו הייחודי, למשל הסונטה לקלרינט (אני כמובן משוחד, מהיצירות האהובות עלי ביותר, גם לנגינה. הביצועים בטיוב הם בערבון מוגבל, זו יצירה קשה מוזיקלית וקל להרוס אותה, גם אם טכנית הביצוע מבריק).
 

Feanor75

New member
המוסיקה הקלאסית נהדרת

מגיעה לרמה גבוהה. אם אתה אוהב מוסיקה דתית אני ממליץ לך בחום על קלאודיו מונטוורדי , על הVESPRS1610 שלו. גם מצטרף להמלצה על מוסיקה מימי הביניים. אבל למה אתה לומד על מוסיקה? במה זה תורם? פשוט תאזין לה בעצמך בלי שאחרים יבלבלו לך במוח מה הם חושבים, זה הכי אותנטי. לא 'דע', אלא 'חווה'.
 

Decadent

New member
כן, אני מכיר את מונטוורדי.

הוא פשוט שמיימי. יש במוזיקה שלו שלווה אלוהית משהו. אני לא לומד על מוזיקה, אני מחפש מלחינים חדשים שאיני מכיר עדיין. אני בהחלט מסכים לגבי חווה, המוזיקה היא הגרעין להמון חוויות. לכל מוזיקה יש סיפור , או סצנות שנאי מביים לי בראש. מקווה לחוות אותן. אתה יודע, וולטר פייטר אמר- כל האמנויות שואפות לכיוון המוזיקה. אני בהחלט מסכים שמוזיקה זו האמנות הנעלת ביותר.
 

Feanor75

New member
מסכים איתך

גם שופנהאור הפילוסוף הגדול טען שמוסיקה היא פיסגת האומנות ואני נוטה להסכים, אבל זה נושא לדיון נפרד. אני גם אוהב לקרוא על המלחינים שהביאו לנו את היצירות המדהימות האלה. וזה טוב להיחשף לכל סוגי המוסיקה, מאוד שונים זה מזה. רק מתנגד לכל התאוריה של המוסיקה, יש בה המון פלצנות. אבל אתה אמור להבחין בין עיקר לטפל.
 
למעלה