אכן. סלק ואורז או שווה ערך לאורז
הנקודה היא שכל עניין פסח וליל הסדר הוא סימנים להיסטוריה. אין כאן "מצוות" אלא מנהגים שונים. הזרוע והביצה שבקערת הסדר הם סימנים לזכר הקורבנות: קורבן פסח וקורבן חגיגה. הרב קוק בחזון הצמחונות והשלום (ואחרים) סובר שלעתיד לבוא, כשיקום ביהמ"ק השלישי, הקורבנות יהיו קורבנות צמחיים (בדומה למנחות הסולת והשמן שנהגו בביהמ"ק כבר אז). לכן, אני בהחלט חושב שאפשר להניח בקערה סימנים צמחיים שיהוו זכר לקורבנות מההיסטוריה וסימן לעתיד בתקווה שאם יקום בימ"ק שלישי (מי שמאמין) - אכן יקריבו שם רק קורבנות צמחיים.
ולראייה שהדבר אכן אפשרי ולא רק "גחמה" טבעונית, מצ"ב קטע מהגמרא במסחת פסחים, קי"ד עמוד ב', בו דנים על מה לשים בקערת הפסח ואכן רואים שרב הונא ורבא היו "מהדרים בסלק ואורז" במקום זרוע וביצה.
שמעתי במקום אחר שאפשר לצלות את הסלק כדי שיגיר נוזל אדום זכר לדם הקורבנות.
וצריך לזכור, הכל מנהגים. לא צריך לעשות מזה דוקטורט לטעמי. כמובן שהאורתודוכסיה הממוצעת תחלוק עלי מכל וכל אבל זו דעתי.
בתאבון!
נ.ב.
לאשכנזים שלא אוכלים אורז בפסח כמובן צריך תחליף ראוי כמו קינואה או דגן אחר שאינו מחמשת מיני דגן האסורים בפסח.