שלום! צריכה מעט עזרה.

st786

New member
שלום! צריכה מעט עזרה.

מהי עמדת התנך בקשר ליחס האדם לבעלי החיים? האם הריגתם למטרות שאינם מאכל צודק? לפי פסוק 28 בספר בראשית פרק א כתוב כי "רדו" למה התכוון? האם השליטה בבעלי החיים נותנת לנו את הזכות לעשות בהם כרצוננו? (בתשובתם אנא כתבו את מספר הפסוק ומיקומו בתנך). תודה מראש לעונים.
 

DonaldDick1

New member
תשובה (ספר בראשית)

בספר בראשית, פרק א', פס' 28-30: ה' נותן לאדם שליטה על בעלי החיים, אבל אוסר עליו להמיתם ולאכול מבשרם. גם לבעלי החיים לא נתנה רשות לאכול בע"ח אחרים. ה' התיר לאדם לאכול רק "כל-עשב זורע זרע" ו"פרי עץ זורע זרע", ולבעלי החיים התיר לאכול רק "את כל ירק עשב". בבראשית, פרק ט', פס' 2-3: לאחר המבול מתיר ה' לנח וצאצאיו בנוסף לשלטון על בעלי החיים גם אכילת בשר, אך מתנה את ההיתר באכילה ש'לא על הדם'.
 

st786

New member
מה נאמר בפסוקים 4-7 בספר בראשית פרק

ט'? והאם על פי פסוקים אלו הריגת בעלי חיים למטרות שאינם מאכל צודק? ואם לא... מהו העונש על כך?
 

יוסי ר1

Active member
התנ"ך ובעלי חיים

שאלתך מקיפה תחומים רבים, ולכל תחום התייחסות ספציפית ישנה התייחסות לבעלי חיים כמזון, בעלי חיים כמשאב , בעלי חיים כחיות עבודה, בעלי חיים כסמל ומשל, בעלי חיים כבעלי תפקידים בבריאה, יחס האדם לבעלי חיים... ברור שתשובה קצרה לא תמצה את מה ששאלת. בעקרון, לאדם נתנה "שליטה על הטבע", עם הנחיות ואזהרות להגן עליו ולהמנע מלנצלו בצורה מזיקה. האדם חייב בכבודם וברווחתם של בעלי החיים שברשותו, ועליו להמנע מהשמדת והכחדת חיות הבר. אסור לאדם להתעמר בחיות המשמשות אותו, ועליו לדאוג למחסורן ולפרנסתן. לצעלי מפאת קוצר זמן לא אצרף כרגע דוגמאות כפי שבקשת, אבל אם תשאלי על דברים ספציפיים, אפשר יהיה להרחיב בהמשך. מצורף קישור לדיון שהתנהל כאן בעבר (באקורדים צורמים למדי יש לציין) בדבר גידול חיות מחמד.
 

st786

New member
תודה על תשובתך... אנסה למקד את

שאלתי... מהי התייחסות התנך לבעלי חיים כמשאב?? ובקשר ליחס האדם לבעלי החיים? האם הריגתם למטרות שאנן מאכל צודק? "בעקרון, לאדם נתנה "שליטה על הטבע", עם הנחיות ואזהרות להגן עליו ולהמנע מלנצלו בצורה מזיקה. האדם חייב בכבודם וברווחתם של בעלי החיים שברשותו, ועליו להמנע מהשמדת והכחדת חיות הבר. אסור לאדם להתעמר בחיות המשמשות אותו, ועליו לדאוג למחסורן ולפרנסתן." אשמח אם תוכל להוסיף פסוקים מהתנך המבססים את הנאמר.
 

DonaldDick1

New member
../images/Emo26.gifהראשון שעולה לי בראש

"לא תחסום שור בדישו" (דברים, כ"ה, 4) - לא תשים מחסום על הפה של השור - והבהמה בכלל - בשעת מלאכה שהם עושים. לא תמנע מהבהמה לאכול בשעת עבודתה.
 

st786

New member
תודה... אשמח לקבל עוד פסוקים :)

אף אחד לא התייחס לשאלה- האם הריגתם למטרות שאנין מאכל צודק? :(
 

DonaldDick1

New member
המטרה היחידה להרג בע"ח

המצויינת במקרא ולא למאכל היא לשם קורבן לה', ועד כמה שזכור לי, גם אז אוכלים את בעה"ח...
 

אלי ו.

New member
הלכתית מותר

איסור צער בעלי חיים אינו עומד מול צורך אמיתי של בני האדם. השאלה היא כמובן איזה צורך מצדיק כמה צער ואכמ"ל.
 

DonaldDick1

New member
בספר דברים, פרק י"ד פס' 3-21

יש התייחסות לגבי אילו בע"ח מותרים למאכל ואילו לא - בפס' 21 הידוע כתוב: "לא תבשל גדי בחלב אמו" - מכאן יוצא שאסור לבשל בשר בחלב, אבל אפשר לשים דגש על הטענה ההומנית - כבר הפכת את אם הגדי ל"שכולה", לפחות אל תבשל את הגדי שלקחת ממנה בחלב שלה. בספר דברים, פרק כ"ב, פס' 10,1-6 כתוב לא להתעלם מבע"ח אובדים ולהשיבם לבעליהם, ואם הבעלים רחוקים,יש לאסוף את בעה"ח הביתה, עד שבעליהם יבואו לבקש אותם, ואז להשיב להם את בעה"ח. לא להתעלם מבע"ח שנפלו בדרך - לעזור להם לקום. לא לקחת ציפור שדוגרת על ביצים או מגינה על האפרוחים שלה, אבל יש היתר לקחת ביצים ואפרוחים מהקן - כל עוד משלחים את האם קודם כל (כדי לא לצער את האם בפניה). יש פה מראי מקום - את הפסוקים צטטי לבד...
 

יוסי ר1

Active member
לבני אדם ניתנה השליטה על הטבע, אך

נאסר עליו להתעמר בו, והוא חוייב בהשגחתו. תחילת המצווה הראשונה שנתנה לאדם היא "לעבדה ולשמרה", בגן עדן. ואף לפני ברא האדם, נאמר כי "אדם אין לעבוד את האדמה". הריגת בעלי חיים הותרה, ולא פורט לאיזה צורך. ומתוך שלא כתוב אין לך אלא להסיק על המותר והאסור. וכיוון שלא נאסרה הריגת בעלי חיים, הדעת נותנת שהותרה הריגתם לצרכים שונים, אכילה, לבוש ושימוש בעצמות. (ברור לי שקוראי הפורום החברים באנונימוס יתקצפו, אבל אם מי מהם ירצה לטעון שנאסרה הריגת בעלי חיים לצורך אחר מאוכל, שיראה לי מראה מקום לכך. מעבר לכך, חוט התכלת למשל בציצית, נעשה מחילזון שהורגים במיוחד לצורך כך. כבר התייחסו כאן לצער בעלי חיים, כגון האיסור לחסום שור בדישו - יש להתיר לו לאכול מהדגן שהוא עובד בו, תוך כדי עבודתו. אסור להעביד בעלי חיים בכוחות לא שווים - לא תחרוש בשור וחמור יחדיו. צריך להקל מעל משאבהמה שאינה יכולה לעמוד בו - "לֹא-תִרְאֶה אֶת-חֲמוֹר אָחִיךָ אוֹ שׁוֹרוֹ, נֹפְלִים בַּדֶּרֶךְ, וְהִתְעַלַּמְתָּ, מֵהֶם: הָקֵם תָּקִים, עִמּוֹ" (דברים כ'ב ד') מצוות כיבוד ומתן מנוחה לחיות - "שֵׁשֶׁת יָמִים תַּעֲשֶׂה מַעֲשֶׂיךָ, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי תִּשְׁבֹּת--לְמַעַן יָנוּחַ, שׁוֹרְךָ וַחֲמֹרֶךָ, וְיִנָּפֵשׁ בֶּן-אֲמָתְךָ, וְהַגֵּר" (שמות כ'ג יב) "וְיוֹם, הַשְּׁבִיעִי--שַׁבָּת, לַיהוָה אֱלֹהֶיךָ: לֹא תַעֲשֶׂה כָל-מְלָאכָה אַתָּה וּבִנְךָ-וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ-וַאֲמָתֶךָ וְשׁוֹרְךָ וַחֲמֹרְךָ וְכָל-בְּהֶמְתֶּךָ, וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ--לְמַעַן יָנוּחַ עַבְדְּךָ וַאֲמָתְךָ, כָּמוֹךָ" דברים ה י'ב) מתן אפשרות שיקום והתאוששות לאדמה ולאוכלוסית חיות הבר - " וְהָיְתָה שַׁבַּת הָאָרֶץ לָכֶם, לְאָכְלָה--לְךָ, וּלְעַבְדְּךָ וְלַאֲמָתֶךָ; וְלִשְׂכִירְךָ, וּלְתוֹשָׁבְךָ, הַגָּרִים, עִמָּךְ. ז וְלִבְהֶמְתְּךָ--וְלַחַיָּה, אֲשֶׁר בְּאַרְצֶךָ: תִּהְיֶה כָל-תְּבוּאָתָהּ, לֶאֱכֹל" (ויקרא כה ו) "וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ, וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ, וְיִתְרָם, תֹּאכַל חַיַּת הַשָּׂדֶה; כֵּן-תַּעֲשֶׂה לְכַרְמְךָ, לְזֵיתֶךָ" (שמות כ'ג י'א) ההקפדה על אי השחתת הטבע - "כִּי-תָצוּר אֶל-עִיר יָמִים רַבִּים לְהִלָּחֵם עָלֶיהָ לְתָפְשָׂהּ, לֹא-תַשְׁחִית אֶת-עֵצָהּ לִנְדֹּחַ עָלָיו גַּרְזֶן--כִּי מִמֶּנּוּ תֹאכֵל, וְאֹתוֹ לֹא תִכְרֹת: כִּי הָאָדָם עֵץ הַשָּׂדֶה, לָבֹא מִפָּנֶיךָ בַּמָּצוֹר. כ רַק עֵץ אֲשֶׁר-תֵּדַע, כִּי-לֹא-עֵץ מַאֲכָל הוּא--אֹתוֹ תַשְׁחִית, וְכָרָתָּ; וּבָנִיתָ מָצוֹר, עַל-הָעִיר אֲשֶׁר-הִוא עֹשָׂה עִמְּךָ מִלְחָמָה--עַד רִדְתָּהּ."(דברים כ' י'ט) עד כאן על קצה המזלג...
 
למעלה