שלום רב

soulbird

New member
שלום רב

אני בעבר למדתי חינוך מיוחד אבל עזבתי את התחום כדי לעשות תואר במדעי ההתנהגות . אני כרגע שנה שלישית (שנה הבאה השלמות) . אני רוצה לחזור לתחום. האם אפשר ללמוד ח´מ כתואר שני ולא באוניברסיטאות? נגיד אולי באחת המכללות כמו LESSLEY COLEDGE או משהו כזה? עוד דבר אני מצרפת מאמר ממעריב על מפתן רשת בתי ספר לילדים בעייתיים שאלתי האם הם נופלים תחת בתי ספר לחינוך מיוחד או בריאות הנפש בתודה מראש
 

Diana M

New member
ברוכה הבאה ציפור נפש../images/Emo140.gif

לשאלתך הראשונה. כן, ניתן לעשות תואר שני בחינוך מיוחד בשלוחות של אוניברסיטאות זרות. דווקא לא בלזלי קולג´, (לא שמעתי שיש להם מסלול חינוך מיוחד). שם ניתן ללמוד תרפיות בתחומים שונים. מצרפת לך קישור לאוניברסיטת דרבי. ובטח יש בנוספות. בענין מפתנים. עד לפני מספר שנים, המתפ"ן נחשב לבית ספר לחינוך מיוחד. והיה צורך בועדת השמה על מנת להגיע לשם. בשנים האחרונות מפת"ן, נחשב לבית ספר מקצועי, אין צורך בועדת השמה. כל אחד יכול להרשם. בדרך כלל מגיעים לשם תלמידים אשר לא החזיקו מעמד בשום מסגרת אחרת, מה שמכונה תלמידים נושרים. אין קשר לבריאות הנפש מלבד כך שלחלק מהילדים הלומדים שם יש קשיים גם בתחום זה. עדיין לא קראתי את הקישור שצרפת, אחרי שאקרא אגיב בנושא. יופי שאת כאן איתנו
 

Diana M

New member
רוצה לשתף בחוויה אישית

ציפור נפש תודה שזימנת לי את האפשרות. המתפת"ן שייך לקטגוריית בתי הספר של "סוף הדרך". אלה בתי ספר שאיש אינו מגיע לשם מבחירה חופשית. הורים אינם עומדים בתור לרשום את ילדיהם לשם ורשויות מקומיות אינן גאות להצמיד את הישגיהם ל"דש הבגד הייצוגי" או אפילו בקיומם בתחומי השיפוט שלהן. שכן עצם קיום המקום, מלמדת על כך שיש כשל רציני. שמישהו פישל, מערכת החינוך, ההורים, החברה, הקהילה, הילדים. כולם יחד או כל אחד לחוד. כי מפת"ן או בתי ספר דומים לו אינם המקום אליו אנו מייחלים לילדינו להגיע. שם אנו פוגשים את תחלואי, כשלונות ובעיקר את קורבנות החברה וחיים. אבל איזה מזל שמקומות אלה קיימים וכמו בכתבה לחלקם מגיע צל"ש על הצלת ילדים. השבוע הייתי בטכס סיום של בית ספר כזה. בית ספר טכנולוגי נעמ"ת. בית ספר שכמו למפת"ן מוצאים לשם את דרכם ילדים שאת מרביתם אף אחד אחר לא רצה. ילדים ששנים טרם שנשרו מהמערכת כבר היו בנשירה סמויה, הסתובבו בפרוזדורים, ובחצרות של מוסדות חינוך שהיו חסרי אונים מלהושיע אותם. כי ראו את ההורים כאחראיים ולא השכילו להבין כי גם ההורים מתוקף נסיבות חייהם שלהם ו/או אוזלת ידם לא היו מסוגלים לעשות דבר עבור ילדיהם וחשבו כי המערכת היא זו שתושיע. וכך נופלים להם עשרות ילדים בין הכסאות. בית הספר הזה בו הייתי, לא מצולם בעיתונות המקומית, ראשי הקהילה אינם גאים להגיע ולהשתתף בטכסים המתקיימים שם, הורים אינם מוכנים לרשום את ילדיהם לשם מבחירה חופשית. בית ספר זה כמעט ואוסף את הילדים מהרחוב. ילדים בעלי יכולות תקינות לחלוטין עם רקע סויואקונמי קשה מאוד. ילדים שהיו בעבר בחינוך המיוחד ולא מצאו את מקומם בתיכון וגם ילדים "של החיים" או במילים אחרות של אף אחד. ובמקום נעשית עבודת קודש. צוות אוהב אכפתי ואמפטי מצליח להחזיר לחלקם את האמון בעצמם. נותן להם פתח לעתיד. ראיתי תערוכה מדהימה של עבודות גמר בעיצוב אופנה, ספרות וגרפיקה ממוחשבת. ילדים שהצליחו לגשת לחמש יחידות בגרות באנגלית וילדים שהצליחו לגשת לנקודה בודדת אחת. אבל עבורם זה שווה ערך להצלחת חייהם, עד כה. זה היה מדהים לראותם עולים לבמה לקבל את תעודת הסיום, זקופים, גאים בעצמם ומרגישים שווים והמראה היה מרגש. וכל הזמן אמרתי לעצמי, הילדים הם אותם ילדים, שום דבר בנסיבות חייהם לא השתנה. ההורים הלא מתפקדים היו עדיין שם , הנתונים האישיותיים היו שם, המצוקה הכלכלית, הבעיות הלימודיות, היכולת הנמוכה, הלקויות הקשות. הצרוף האומלל של כל המשתנים שהביא אותם למקום, היה שם. רק דבר אחד השתנה, מישהו התחיל להאמין בהם והיה מוכן להשקיע את עצמו, לב ונפש עבורם. ואיזה שינוי שזה עשה! למנהלים, מורים ואנשי טיפול, יש כח עצום! ומאוד חשוב לזכור זאת. אנחנו יכולים לעשות המון עבור כל תלמיד שלנו. הרגשתי צורך לשתף אתכם. שבת שלום וסוף שבוע נעים לכולם.
 

זהבה נ

New member
בתי הספר "המתפתנים" הם לא חינוך

מיוחד יותר(חבל מאוד)כבר מלפני כשלוש שנים, הם תחת פיקוח של אגף שח"ר במשרד החינוך(שרותי חינוך רווחה), למרות שלומדים בהם הרבה תלמידים בעלי צרכים מיוחדים והם ברובם בתי ספר מכילים ותומכים מאוד, באיזור המרכז ידועים לטובה המפתנים בהרצליה וכפר סבא. תלמידים במפתך במקרים רבים מרגישים שם בית שאין להם, והצוות ממש כמו משפחה אחת גדולה. ועדיין יש תלמידים מוכשרים שם שניגשו למבחני בגרות והצליחו. המפתן בכפר סבא זכה לפני כ- 4 שנים בפרס חינוך.
 

Diana M

New member
טוב ולא טוב

את יודעת זהבה, עצם זה שהמפת"נים כבר אינם תחת הקטגוריה של חינוך מיוחד יש בזה לחיוב ולשלילה. שלילה, מפני שבעצם אין שם שום משאבים טיפוליים נלווים בתוקף חוק חינוך מיוחד. כגון סל שח"ם. וזה חבל מאוד כי ללא ספק רבים מבין הלומדים שם הם בוגרי החינוך המיוחד שנפלטו בעיקר מכתות מקדמות בסוף ט´. מפני שבמקומות רבים אין המשך בחטיבה העליונה. וללא ספק התלמידים הללו לא החלימו החלמה ספונטינית וזקוקים להמשך ליווי וטיפול. החיוב הוא העדר הסטיגמה. עצם זה שאין צורך בועדת השמה על מנת להגיע לשם מוריד את ענין התיוג והופך את המפת"ן במובנים רבים לעוד בית ספר מקצועי. ועבור תלמידים והורים רבים זה חשוב שלא להחשב כחינוך מיוחד. אבל, אספר לך מה עשינו השנה במקבילה שלנו לפת"ן, טכנולוגי נעמת, בית הספר שסיפרתי עליו. שגם הוא אגב, שייך לאגף שח"ר. העברנו את כל התלמידים שהיו בעבר בחינוך המיוחד ועדות השמה וכך הפכנו אותם לזכאים למסלול 07. מסלול זה מעניק שעות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים בתיכון. וכך תלמידים אלה זוכים לתמיכה והתערבות טיפולית גם בבתי ספר אלה.
 
למעלה