שלום, שאלה.

שלום, שאלה.

איך עליי להתייחס לביטוי אללה? המוסלימים שאני מכיר אומרים ברוך ה', כיצד עליי להתייחס לביטוי אללה? כשאחד מהשמות של הברוך הוא? אני חושש לטעם ע"ז ח"ו.
 

ivgy1980

New member
לא יאה ליהודי להעלות הביטוי על שפתותיו

כדאי להתרחק מכל מה שקשור בעבודה זרה
 
כן, לא נראה תקין יהודי אומר ביטוי זה אבל

מה עליי לחשוב על ביטוי זה, האם הכוונה לקב"ה? הם מתכוונים לא-ל והקב"ה הוא אחד יחיד ומיוחד, זה מבלבל אותי, כי הם מתכוונים לאל וכזה יש רק אחד, אלו-קי ישראל, האם עליי להבין כי הכוונה לקב"ה?
 

ivgy1980

New member
באופן אישי, לא הייתי "חושב" על זה בכלל

מחד, המוסלמים והנוצרים עשו ועושים המון שפיכות דמים. רק העובדה הזו מספיקה כדי להבין שהמוסר שלהם ומקורותיו מאוד בעייתיים, בלשון המעטה. מאידך, תורת ישראל, לטענת הלל הזקן, מתומצתת ב"ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא י"ט, פסוק י"ח). עובדה שהיהודים לא עשו מסעות צלב וגם לא פוגרומים, הקימו בתי חולים ניידים עבור הפליטים הערבים על הגבול הצפון בעת מלחמת לבנון השניה, וזה רק על קצה הקרחון. ולא סתם נאמר "והייתם לי ממלכת כהנים וגוי קדוש" (שמות י"ט, פסוק ה'-ו').
 

ivgy1980

New member
כן, לצערינו - למרות הכתוב בפרשת משפטים

שמות כ"ג:

כד לֹא-תִשְׁתַּחֲוֶה לֵאלֹהֵיהֶם וְלֹא תָעָבְדֵם, וְלֹא תַעֲשֶׂה כְּמַעֲשֵׂיהֶם: כִּי הָרֵס תְּהָרְסֵם, וְשַׁבֵּר תְּשַׁבֵּר מַצֵּבֹתֵיהֶם. כה וַעֲבַדְתֶּם, אֵת יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם, וּבֵרַךְ אֶת-לַחְמְךָ, וְאֶת-מֵימֶיךָ; וַהֲסִרֹתִי מַחֲלָה, מִקִּרְבֶּךָ. כו לֹא תִהְיֶה מְשַׁכֵּלָה וַעֲקָרָה, בְּאַרְצֶךָ; אֶת-מִסְפַּר יָמֶיךָ, אֲמַלֵּא. כז אֶת-אֵימָתִי, אֲשַׁלַּח לְפָנֶיךָ, וְהַמֹּתִי אֶת-כָּל-הָעָם, אֲשֶׁר תָּבֹא בָּהֶם; וְנָתַתִּי אֶת-כָּל-אֹיְבֶיךָ אֵלֶיךָ, עֹרֶף. כח וְשָׁלַחְתִּי אֶת-הַצִּרְעָה, לְפָנֶיךָ; וְגֵרְשָׁה, אֶת-הַחִוִּי אֶת-הַכְּנַעֲנִי וְאֶת-הַחִתִּי--מִלְּפָנֶיךָ. כט לֹא אֲגָרְשֶׁנּוּ מִפָּנֶיךָ, בְּשָׁנָה אֶחָת: פֶּן-תִּהְיֶה הָאָרֶץ שְׁמָמָה, וְרַבָּה עָלֶיךָ חַיַּת הַשָּׂדֶה. ל מְעַט מְעַט אֲגָרְשֶׁנּוּ, מִפָּנֶיךָ, עַד אֲשֶׁר תִּפְרֶה, וְנָחַלְתָּ אֶת-הָאָרֶץ. לא וְשַׁתִּי אֶת-גְּבֻלְךָ, מִיַּם-סוּף וְעַד-יָם פְּלִשְׁתִּים, וּמִמִּדְבָּר, עַד-הַנָּהָר: כִּי אֶתֵּן בְּיֶדְכֶם, אֵת יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ, וְגֵרַשְׁתָּמוֹ, מִפָּנֶיךָ. לב לֹא-תִכְרֹת לָהֶם וְלֵאלֹהֵיהֶם, בְּרִית. לֹא יֵשְׁבוּ בְּאַרְצְךָ, פֶּן-יַחֲטִיאוּ אֹתְךָ לִי: כִּי תַעֲבֹד אֶת-אֱלֹהֵיהֶם, כִּי-יִהְיֶה לְךָ לְמוֹקֵשׁ.
 

אופירA

New member
מנהל
הוא לא מדבר על החוי ועל הכנעני ועל החתי ועל אלוהיהם

ברור שאם עובדים את אלוהיהם עובדים עבודה זרה, וזו אחת הסיבות שאכן נחרב בית המקדש הראשון, כמו שנאמר בפסוקים אלה.
אבל המוסלמים שגרים היום בארץ ישראל אינם העמים הללו, ואין להם פסלים, הם אינם עובדי עבודה זרה, ובית המקדש עדיין לא נבנה בימינו, והארץ עדיין אינה בידינו, והמוקש עדיין חי וקיים. כרגע אנו בגלות גם בארץ ישראל, אולי הגלות הגרועה ביותר.
לכן הפסוקים על ירושת הארץ לפני שעם ישראל עבר על הדברים וגורש מארצו עקב כך - אינם רלוונטיים לשאלה איך להבין את הדיבור של המוסלמים על אל-לה.
וגם מעשיהם של המוסלמים אינם קשורים לעובדה אם הם עובדי עבודה זרה או לא. הם לא. ברור שלא צריך ללמוד ממעשיהם הרעים, משום שיש לנו תורה לנהוג על פיה.
 

ivgy1980

New member
בין שמותיו של אללה ניתן למצוא את "אר-רחמן" ו"אר-רחים"

ואלו למעשה מקבילים לכינוייו של השם במסורת היהודית. בסיס אמונתם הוא אכן אל אחד ויחיד - ההבדל הוא מוחמד והקוראן לעומת משה והתורה. כמו כן הם לא מקבלים את ההתייחסות לעם היהודי כ"ממלכת כהנים וגוי קדוש". את הקוראן, כמו את התורה, יש לקרוא בשפת המקור (דהיינו, ערבית). שמות האותיות בקוראן דומות מאוד לשמות האותיות בעברית. על אף הדימיון הרב בינינו, הצרות הכי גדולות של היהודים בארץ ישראל באות דווקא מהערבים - כי איננו עושים מה כתוב בתורה.
 

asaf2000

New member
כמו שאתה מתייחס לשם השם

אין פה שום קשר לעבודה זרה.
 

אופירA

New member
מנהל
המוסלמים אינם עובדי עבודה זרה

והם מאמינים באלוקים.
אל-לה הוא אלוקים.
לא קשור בכלל להתנהגותם ולעקרונות דתם. דתם אינה אמת, מוחמד אינו נביאו של אלוקים. לגבי מעשיהם השונים, אין לי מושג אם הם נובעים מדתם או שאינם נובעים ממנה, כי אינני מכירה את מצוות דתם. אבל זה לא משנה.
הם לא עובדי עבודה זרה, ומאמינים באלוקים.
 

ivgy1980

New member
בסיס אמונתם הוא אלוה אינסופי, אחד ויחיד

למעשה, זהה לאמונה והמסורת היהודיים. אולם מימוש אמונתם, כפי שמתועד בקוראן, הרבה יותר אלים ובלתי מתפשר - ציטוטים מהויקיפדיה:

יחס הקוראן ליהדות.
היהודים נחשבים "עם הספר" ("אהל אל-כתאב") ולכן אינם מוגדרים ככופרים. משה נחשב כאחד מהנביאים.
בתור ה"בשורה האלוהית", הקוראן מרבה להתייחס ליהודים, ומשה, לדוגמה, נזכר בקוראן 145 פעמים. יחסו של מוחמד ליהודים לא היה חד-משמעי. בתחילה חשב שהם יצטרפו אליו, לכן קרא לא לפגוע בהם ובפולחנם. אולם כאשר היהודים התנגדו לדרכו, הוא נלחם בהם וקרא לקחתם כבני חסות מושפלים. זו הסיבה שבקוראן קיימים פסוקים שחלקם מדברים בגנות היהודים וחלקם משבחים אותם. עם זאת, יש להדגיש כי הקוראן רואה בעם ישראל כעם הנבחר מכל אומות העולם, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בפסוקים הבאים:

"הוי בני ישראל, זכרו הטוב אשר עשיתי אתכם ואשר העדפתי אתכם על-פני כל האדם" (סורה 2, 122).
"ולפנים, נתנו לבני ישראל את הספר והחכמה והנבואה ונכלכלם מן המטעמים ונפלה אותם מכל האדם" (סורה 45, 16).

להלן ציטוטים נבחרים המדברים בשבחם ובגנותם של היהודים בעיני הקוראן.
"הילחמו באנשים אשר אינם מאמינים באלוהים ...ואינם מחזיקים בדת האמת
- אלה בהם אשר ניתן להם הספר -עד אשר ישלמו את מס הגולגולת בעודם מושפלים." (סורה 9, 29)
"לא היה אברהם לא יהודי ולא נוצרי ואולם היה 'חניף', תמים עם אלוהים ולא היה מן המשתפים" (סורה 2, 135, משמעות המילה "חניף" אינה ברורה, אולם מקובל להבין אותה כ"מונותאיסט". "משתפים" הוא כינוי מקובל לעובדי אלילים).
"[הם] הרגו את הנביאים בלא צדק. נאמר להם: טעמו את עונש השריפה" (סורה 3, 181)
"לאלה אשר שלחו יד ביום השבת (הכוונה ליהודים) אמרנו שיהיו קופים מאוסים. זאת עשינו כעונש וכלקח לבני דורם ולבאים אחריהם" (סורה 2, 65)
"אלה אשר הוטלה עליהם התורה ולא עמדו בה נמשלו לחמור נושא ספרים. מה רעים הם אנשים כמותם, אשר מתכחשים לאותות האל. האל לא ינחה את קהל בני העוולה" (סורה 62, 5)
"המאמינים, אל תקחו לכם את היהודים ואת הנוצרים לבעלי ברית, בעלי ברית הם זה לזה" (סורה 5, 51).
"הוי בני ישראל, זכרו הטוב אשר עשיתי אתכם והקימו בריתי למען אקים בריתכם ואותי תיראו והאמינו באשר הורדתי לקיים את אשר בידכם ולא תהיו ראשונים לכחש בה" (סורה 2, 40).
"אם יש לך ספק כלשהו בדבר מה (מן הקוראן) שהורד אליך שאל את (בני ישראל) שקיבלו ולמדו את הספר לפניך." (סורה 10 פסוק 94).
"ובאמור ישו בן מרים: הוי בני ישראל, הנה אנוכי שליח אלוהים אליכם לקיים את אשר לפני מן התורה לבשר בוא שליח אחרי, אחמד שמו. וכאשר בא אליהם במופתים אמרו: אלה כשפים גלויים" (סורה 61, 6).
"אכן תמצא כי העזים בכל האדם בשנאתם למאמינים הם היהודים והמשתפים. והקרובים לידידות את המאמינים הם אלה אשר אמרו: נוצרים אנחנו. זאת באשר יש בקרבם כמרים ונזירים ובאשר לא גבה לבם, ובשמעם את אשר הורד אל השליח, תראה את עיניהם שטופות דמעה" (סורה 5, 82).
"הוי בני ישראל, זכרו הטוב אשר עשיתי אתכם ואשר העדפתי אתכם על-פני כל האדם" (סורה 2, 122).
"ולפנים, נתנו לבני ישראל את הספר והחכמה והנבואה ונכלכלם מן המטעמים ונפלה אותם מכל האדם" (סורה 45, 16).

יחס הקוראן לקשר בין ארץ ישראל והיהדות
"משה אמר לבני עמו, בני עמי, זכרו את החסד שנטה לכם אלוהים, בהקימו בכם נביאים ובעשותו אתכם למלכים, ובנותנו לכם את אשר לא נתן לאיש משוכני העולמים. בני עמי, הכנסו אל הארץ הקדושה אשר כתב לכם אלוהים, ואל תיסוגו אחור פן תלכו לאבדון" (סורה 5, 20-21).
 
כל חג הקורבן שלהם

הוא על כך שאברהם אבינו רצה להעלות את ישמעאל לקורבן וה' הוריד לו כבש במקום, אבל לא זו שאלתי, לי ברור שהקוראן הוא אוסף של שקרים, שאלתי הייתה כיצד להתייחס לביטוי אללה וענו פה בקצרה שזהו שם ה' וזו הייתה שאלתי, תודה על ההתייחסות המפורטת בכל אופן.
 

GOLAN00801

New member
הרמב"ם אמר שהמוסלמים מאמינים בתכלית ביחוד ה'

בלי שום פסול
 
למעלה