שלום שלום מספר שאלות!

שיקקה9

New member
שלום שלום מספר שאלות!

1. במלכים ב' פרק י"א, פ'ס 14- 25 מסופר על השטנים שהקים ה' לשלמה (כחלק מהעונשים על חטאיו), אך מסופר על עברם, בימי דוד. מדוע אם כן שובצו סיפורים אלה בפרק זה למרות שזמן התרחשובתם היה בימי דוד? 2.מלכים א, פרק י"ב, פס' 30: "ויהי הדבר הזה לחטאת"- רלב"ג: "רוצה לומר, שכבר היה לחטא עצום, אף על פי שעשוהו (את העגל) לעבוד את ה' יתברך, כל שכן כשעשו מהם עבודת גילולים (= אלילים)". רד"ק: "כי מלכתחילה לא אמר ירבעם כי לשם עבודת גילולים היה עושה אותם אלא לשם האל, ואחר -כך שב הדבר ההוא והיה לחטאת, שקיבלהו (את העגל) כאלוה, וממנו יצאו לאלוהים אחרים, ככל גויים". לא ברור לי, במה מסכימים שני הפרשנים לגבי העגל וכיצד מסביר כל אחד מהם את החטא? 3. מדוע לקטע במל"א י"ב, 25-33, חסרה מקבילה בספר דברי הימים ב', י"א?
 

DonaldDick1

New member
תשובות../images/Emo26.gif

1. סיפורים אלה שובצו בפרק זה, אע"פ שזמן התרחשותם היה בימי דוד כדי להצדיק את הקמת ה"שטנים" לשלמה. שלמה לא עשה להם כלום, אבל כן עשה "הרע בעיני ה'": לקח נשים נוכריות והלך אחרי אלילים אחרים. מלבד קריעת הממלכה מעליו, החליט ה' להקים אויבים לשלמה. אבל הרי האויבים לא מאמינים בה', לכן ההצדקה של האויבים לשנאתם היא לא דתית (כי ה' אמר לנו...) אלא הסטורית (כי בימי דוד הכיתם אותנו ועכשיו אנחנו נוקמים...). 2. שני הפרשנים מסכימים על כך, שהעגל הוא מעשה חטא, ברגע שהוא מייצג אלילים (=גילולים, אלוהים אחרים). ההבדל: רד"ק מסביר, שבהתחלה העגל לא היה חטא, כי הוא נעשה לשם עבודת ה'. אולם לאחר מכן, כאשר קיבלו את העגל כעבודת אלילים ולא רק כעבודת ה', הוא נחשב שוב כחטא. רלב"ג אומר, שמההתחלה העגל היה חטא עצום, ולא משנה, אם עשו אותו כדי לעבוד את ה' או אלילים אחרים - לא היו צריכים לעשות אותו מלכתחילה. (ותוספת: בני ישראל אמורים לדעת את ההסטוריה של עמם - לדעת שה' לא בדיוק אוהב, שמכינים עגלים...[ר' מעשה אהרן וב"י במדבר]) 3. ספר דברי הימים מספר על עלילות מלכות בית דוד על יהודה, ואילו ירבעם מלך בישראל, לכן לא מוצא הכותב לנכון לפרט על עלילות ירבעם באותה מידה שבה פרט בספר מלכים ומסתפק בציון האירועים החשובים וההכרחיים לסיפור שעיקרו, כאמור, הוא רחבעם וממלכת יהודה.
 

שיקקה9

New member
תודה רבה רבה!!!

ועוד דבר- חורבן שומרון נעשה בשל חטאים מצטברים של העם מאז יצאית מצרים או בגלל חטאי אחאב (סיפור כרם נבות), או בגלל שניהים?
 

DonaldDick1

New member
תשובה../images/Emo26.gif

הסיבה הכתובה במלכים ב', פרק י"ז היא החטאים המצטברים של העם מאז יציאת מצרים ומדובר על ימי אחז מלך יהודה והושע המולך בשומרון על ישראל. חוץ מזה: במלכים א', פרק כ"א פס' 29: ה' אומר לאליהו כי יביא רעה בימי בנו של אחאב (ישמיד את בית אחאב בימי מלכות יהורם בנו ולא דובר על ימי מלכות אחז והושע).
 
למעלה