שלום

Hare Krishna

New member
שלום ../images/Emo13.gif ../images/Emo13.gif

מה שלומכם חבריי היקרים מכל? ברצוני להצטרף לפורום זה מפני שאני מאמין בקרישנה ובגלגוליו בתור: וישנו,ראמה,שיווה,ועוד רבים אחרים. אנא, תנו לי עוד מידע על תפיסת העולם ההינדואיסטית. הארה קרישנה הארה קרישנה הארה הארה הארה/ הארה ראמה הארה ראמה הארה הארה הארה.
 

L e s t a t

New member
שלום לך ../images/Emo13.gif

אתה לא צריך סיבה של ממש כדי להצטרף לפורום הזה כמו שאתה לא צריך סיבה של ממש כדי להצטרף לכל פורום אחר. פורום זה נועד לפגאניות ושאמאניות, מפני שאין לי בכלל ידע על תפיסת העולם ההינדית אני מצטער שאני לא יכול להרחיב את שלך. אתה קרישנאי? אין לי טיפת ידע על קרישנה, בא לך לחלוק?
שלך, לסטט
 
לסטט ידידי משכבר הימים! ../images/Emo13.gif

חה, זה קינג אוף יזראל בכינויו החדש! גם הייתי הארה קרישנה, זה בסדר. ו...את המידע סיפק לך עומר, לא? בכל מקרה, שלום שלום. נ.ב: עומר, אתה מעמותת בהקתיוודאנתה לתודעת קרישנה?!
 
בהקתי-ודאנתה

אני גודיה-וישנוי והולך בעקבות הגורואים של איסקון ויש לי גם קשר אישי עם קויצ´נדרה סוואמי. אני מתנדב מדי פעם בתוכנית של חלוקת אוכל לחסרי בית בת"א ואני בקשר עם רוב הדבקים בארץ, אבל אני לא נציג רשמי של העמותה.
 
הריבול

לשם התחלה, תיקון קטן: שיווא הןא לא התגלות של קרישנה. ההסבר יבוא בהמשך. עוד נקודה: אין דבר כזה "הינדואיזם". את המילה "הינדים" המציאו המוסלמים כאשר הגיעו להודו על מנת לתאר את האנשים שחיו בחצי האי שמעבר לנהר הסינדו. במבטא ערבי סינדו הפך להינדו וכך חצי האי כונה "הודו". המושג "קרישנה" בא מהכתובים הוודים, כתבים עתיקים שבעבר רווחו בעולם כולו. הידע הוודי הוא אוניברסאלי, לא הינדי. [מעתה יוזכרו מושגים ומילים חדשים שקשה לזכור בהתחלה. אפשר להציץ אחורה. לא חייבים לזכור הכל. אם משהו לא מובן אפשר לשאול. תודה.] "קרישנה" מתייחס לאמת המוחלטת, האישיות העליונה. הוודות מגדירות את המקור ההתחלתי של הבריאה כאישיות- כלומר: זו תפיסה תיאיסטית-פרסונאלית. אותו מקור, האישיות העליונה (בהגוואן), קרוי "קרישנה" אשר משמעו "שובה לב כל". האישיות העליונה מטבעו הינו אטרקטיבי לכל מכיוון שכל הנשמות נוצרו על מנת לחוות עמו יחסים של אהבה. העליון, קרישנה, היה מעוניין לחוות יחסים. לכן הוא התרחב ויצר ישויות כמותו אשר גם הן פרסונאליות ובעלות רצון חופשי. אלו הן אנחנו, הנשמות היחודיות. רצון חופשי פירושו גם שאנו יכולים לבחור לא לחוות יחסים עם העליון, שהוא מרכז הבריאה, אלא לדמיין שהם המרכז והם הנהנה. עבור שכאלו נוצר מקום בפינה קטנה של הבריאה המכיל בתוכו את היקומים החומריים. תחילה קרישנה מתרחב אל הברהמן, האספקט האימפרסונאלי, המופשט שלו. ישנם תיאולוגים שחושבים שהעליון הוא עצמו מופשט וחסר דמות, אלא שהוודות מורות לנו שהמופשט הוא התרחבות של הפרסונאלי ושהפרסונאלי, קרישנה, הוא המקור. הברהמן הוא סך כל האנרגיה בבריאה. רוב הבריאה היא רוחנית ומקצתה היא חומרית. העליון, קרישנה, שוכן בלב ליבו של העולם הרוחני (ויקונטהא) במקום הקרוי גולוקה-ורינדוואן או קרישנלוקה. משם העליון מתרחב להתרחבות נוספת שלו השווה לו באוניו: בלראמה. בלראמה הוא האון הפנימי של קרישנה. הוא מתרחב לצ´תור-ויהא ואלו מתרחבים לנריאנה. מנריאנה מתרחבים כלל השמיים הרוחניים של ויקונטהא והתגלויותיו הנוספות של העליון כגון רמה, נרסימהא, ואמנה, וישנו וכו´. אלו הן התגלויות של קרישנה השוות לו באוניהן אך קרישנה נותר המקור והמרכז. עכשיו: באותה פינה קטנה שנזכרה, בה מופיעים היקומים החומריים, מתרחב נריאנה להתגלות הקרויה מהא-וישנו. מדמות זו של וישנו מתרחבים אינספור יקומים חומריים (יש לזכור שאלו לא יותר מפינה קטנה בבריאה, אשר רובה רוחנית). בתחילת הבריאה היקומים מתרחבים מהא-וישנו, ובעת החורבן הם מתכנסים בו חזרה וחוזר חלילה. הבריאה החומרית, האנרגיה החומרית, היא אנרגיה של הריבון הקרויה יוגה-מאיה או מאיה. מאיה פירושה אשליה. האנרגיה החומרית מהווה קיום אשלייתי עבור החיים בה. בתוך כל יקום שכזה מופיע התרחבות נוספת של העליון הקרויה קשרודקשאי-וישנו. מהתרחבות זו נברא היצור החי הראשון ביקום: ברהמא. ברהמא עצמו הוא נשמה, כמו כולנו, אשר הגיע לעולם החומרי. תפקידו של ברהמא הוא להיות ה"מהנדס" שמונה את העולם. הבורא. מיופה כוח מטעם העליון. ישנן עוד ישויות מיופי כוח שכאלו ביקום. אלו קרויים דווא. אלים-למחצה. ישויות בכוכבים גבוהים ביקום הממלאים תפקידים שונים. מלבד ברהמא, הבורא, ישנו שיווא, האחראי על ההרס בעת סוף היקום, פרוותי, אישתו של שיווא (הידועה גם כדורגא) האחראית על האנרגיה החומרית (אגב: דורגא היא "האלה" לה סוגדים הוויקנים/פגאניסטים), גאנש, האחראי על מכשולים והסרתם וכו´. אלו אחראים על כוחות טבע שונים בעולם ואנשים המעונינים בהישגים בעולם החומרי פונים אליהם. אולם קרישנה, העליון, הוא המקור והסיבה לכל ובסופו של דבר הכל בא ממנו, כולל כוחם של האלים למחצה. בבהגוד-גיתא קרישנה מורה: "כל עת שישנה ירידה בחוקי הדת, הו צאצא הבהראטה, וכפירה משתלטת, אזי מתגלה אני עצמי עלי אדמות". (פרק 4, פס´ 7) מדי פעם העליון מתגלה עלי אדמות. זה קרוי "אוותארה". מתגלים כאוותארים ההתרחבויות של העליון מויקוטהא כפי שהוזכרו מקודם. כולם נזכרים בוודות, הן אלו שכבר הופיעו והן אלו שיופיעו בעתיד: רמה- התגלותו של העליון כמלך. הורה כיצד עלינו למלא את חובותינו ולחם בזד רוואנה. הופיע עם התרחבותו המיידית שהופיע כאחיו, לקשמן. בת זוגתו של וישנו, לקשמי (האלה למחצה האחראית על השפע) הופיע כאישתו, סיתה. נרשימהא- התגלותו האימתנית של העליון כחצי אדם וחצי אריה. הופיע כדי להגן על הצדיק פראלאדה מהראג´ה והדגים עקרון חשוב: העליון מצוי בכל ולכן על הדבק בו לא לדאוג לעולם. ישנן גם התגלויות שעדין לא הופיעו כגון קלקי, העתיד להופיע בתקופה עתידית בה הרוע ישתלט על העולם. אז יופיע קלקי כדי להכחיד את הרשעים. אין סוף למספרן של התגלויות אלו. אך פעם בעידן, פעם בכמה אלפי שנים, מופיע עלי אדמות אישיות אלוה העליון בדמותו המקורית כקרישנה. אז הוא מופיע כשלצידו התרחבות אונו המוחלט בדמות בלראמה, אחיו, והתגלות אנרגיית האהבה שלו בדמות בת זוגתו הנצחית, רדהראני. יש עוד הרבה שאפשר לספר ולתאר אודות אישיות אלוה העליון, שרי קרישנה.
 

L e s t a t

New member
טעות קלה

למעשה שתיים, אני אהיה המנהל הפלצן ואפרט: 1. אין לומר פגאניסט, המושג הוא פגאני. 2. האלה הגדולה והאל המקורנן בהם מאמינים הוויקאנים הם מעין תערובת של כל האלים הפגאניים. האלה הגדולה אינה אלה מסויימת בלבד. 3. פגאניים זה מושג נרחב ולא כולם מאמינים באותם האלים (ויש כאלה שלא מאמינים באלים כלל). כמו שנאמר בעבר "תשאל 100 פגאניים במה הם מאמינים ותקבל 100 תשובות שונות", חקירה עמוקה יותר על הפגאניות תוביל לתשובות על שאלות שבטח עולות לך בראש עכשיו..
 
ובכן

1- מעכשיו "פגאני", אני מבטיח. אם יתחלק לי "פגניסט" נא לתקן אותי. 2- ובכן, בגדול, בתפיסה הטנטרית (שזה למעשה התרגום הסנסקריטי למילה "פאגאניזם") מושא הסגידה, המיוצג על ידי דורגא/שרי/קלי-מא, המיצג את היוגה-מאיה, למעשה מתקשר עם תפיסת הברהמן של "הכל אחד". אם תישאל טנטרי הוא יגיד לך לעיתים שזה לא משנה לאיזה אל למחצה אתה סוגד כי הם רואים את האלה בכל. (זאת כמובן לא התפיסה הוישנוית המקבלת שניות ורואה בוישנו/קרישנה כמקור לכל). 3- טנטרה מיועדת לאנשים שמותנים חומרית ומעוניינים בהישגים חומריים. לכן הם סוגדים לאלים למחצה שונים שמביאים להם ברכות שונות. אולם המלומדים השיוואים והטנטרים מקבלים את תפיסת הברהמן של "אחדות". פשוטי העם, אשר סוגדים לאלים למחצה עבור טובות הנאה אישיות, אינם מתייחסים לעיקרון זה.
 
סתם, משרשר ../images/Emo13.gif

יש לי ציטוט נחמד מהברית-החדשה, אך אני לא זוכר כל-כך איזה פסוק. "כי האמונה היא ביטחון במה שתצפה לו." פשוט, חשבתי שכדאי לשים זאת פה.
 
סתם, משרשר ../images/Emo13.gif

יש לי ציטוט נחמד מהברית-החדשה, אך אני לא זוכר כל-כך איזה פסוק. "כי האמונה היא ביטחון במה שתצפה לו." פשוט, חשבתי שכדאי לשים זאת פה.
 
כן

יש צורות שונות של יחסים (ראסה) עם קרישנה. זו הסיבה שקרישנה מופיע בצורות שונות. אפשר להשוות את זה לאדם שעובד כמנכ"ל בחברה גדולה והעובדים שלו מתייחסים אליו ביראת כבוד. לעומת זאת כשהוא חוזר לביתו הוא אבא עבור הילדים שלו ובעל עבור אשתו. הוא בא לבקר את ההורים מדי פעם ואז הוא בן. כשהוא פוגש את החברים בסוף השבוע זה גם סוג מסוים של יחסים. כך קרישנה חווה יחסים מסוגים שונים וברמות שונות עם נשמות. בויקונטהא הוא מופיע כנריאנה או וישנו ושם היחסים איתו הם יחסים כמו אל מלך גדול. "יראת שמיים". דבקים כמו הנומאן ופרלאדה מהראג´ה מצויים ביחסים שכאלו עם העליון. באזור המרכזו של גולוקה חוות הנשמות יחסים יותר אישיים עם העליון. למשל יחסים של רעות, כמו נערי הרועים של ורינדאוואן, יחסי הורות, כמו אמא יסודה וננדה מהראג´ה. כך האזור הפנימי ביותר של גולוקה הוא האזור בו חוות הנשמות יחסים אישיים ביותר עם העליון ברמה של יחסי זוגיות, מדהוריה-ראסה. הנשמות שמופיעות באזור זה ובעלילות אהבה אלו הן הגופיות. עליהן נאמר כי הן הגיעו לפיסגת היוגה. לצורה הגבוהה ביותר של יחסים עם העליון.
 
סתם, משרשר ../images/Emo13.gif

יש לי ציטוט נחמד מהברית-החדשה, אך אני לא זוכר כל-כך איזה פסוק. "כי האמונה היא ביטחון ב
 

L e s t a t

New member
ייתכן, אבל

1. סבבה
2. יופי, אבל אני לא טנטרי ובהחלט לא רואה באלים כאלים למחצה. ובכלל לפי הפסיכולוגיה לאדם יש שלושה מניעים ראשוניים לכל הפעולות שלו, הראשוני הוא אגוצנטרי ואמוציונאלי לחלוטין.
 
עוד כמה מושגים

הבעיה במושג "אלים" היא בתרגום. בוודות קיימים שני מושגים שונים זה מזה אשר במערב נהוג לבלבל ביניהם. האחד הוא "בהגואן" אשר מתייחס למקור ההתחלתי של הבריאה. השני הוא "דוה" המתייחס לישויות חיים, נשמות כמונו, המצויים ברמה אחרת של קיום. כלומר, כמו שיש נשמות בגוף צמחים, חרקים, בע"ח ובני אדם, יש נשמות בגופים של דוים. כאשר החלו מגעים מהמערב עם אסיה, סין והודו, המערביים שפטו את התרבויות שם מתוך תחושת עליונות אשר רואה את הארופאים ותרבותם כעליונה. השורש "אל" שימש בתרגום של דוה בלי הבחנה בין דוה לבהגואן. מכאן המיתוס על פיו בתרבות הוודית קיים "ריבוי אלים" לעומת ה"מונותיאיזם" של המערב. כדי לשים את הדברים בפרספקטיבה נכונה, אפשר לתרגם את המושג "דוה" כמלאכים או פמליה של מעלה. התרגום "אלים למחצה" הוא התרגום בו אני נוהג להשתמש. מכל מקום, דוים, אלים למחצה, הם ישויות השולטות בתחומים שונים של היקום והטבע בעוד בהגואן, אלוהים, הוא המקור ההתחלתי של הבריאה כולה. סגידה לדוים קרויה טנטרה. הפסיכולוגיה שהתפתחה בתרבות המודרנית התפתחה מתפיסות המציבות את העצמי במרכז ומתוך האתוס המערבי, החומרני. על כן היא מגדירה אנוכיות כטבע האדם. למעשה אנחנו לא הגוף, לא השכל וגם לא האמוציות. אנו נשמה השוכנת באלו. בשרימת בהגותאם נאמר: "למרות שהעננים נעים בשמיים והאבק נע באויר, אנשים חסרי אינטיליגנציה אומרים כי השמיים מעוננים והאויר אביך. כך אלו גם מבלבלים בין הגוף לעצמי, לנשמה." (ש.ב 1.3.31) טבעו של העצמי, של הנשמה, הוא לא אגוצנטריות אלא שירות. כל פעולה שאנו עושים היא בסופו של דבר שירות. אין פעולה שהיא לא שירות. ברגע שאנו מבינים שהגוף הוא לא העצמי והשירות לגוף ויצריו הוא אינו שירות לעצמי, אנו מבינים כי כל דבר שאנו עושים הוא שירות. לכן המניע הראשוני לא יכול להיות אגוצנטרי. אמוציות הופכות להיות המניע כאשר העצמי, הנשמה, אינו שולט במחשבה. כשזה מתרחש המחשבה מתפרעת ויוצא שהמחשבה, האמוציות, הגוף והחושים שולטים בעצמי במקום שהעצמי, הנשמה, ישלוט בהם. אלא שזה לא המצב המקורי אלא מצב שנוצר מאשליה המתעצמת תוך הסתבכות בקיום החומרי. על ידי ידע ופעילות רוחנית ניתן להסיר אשליה זו.
 
דורגא=מאיה

בכתובים נאמר: "וישנו בהקתהא סמריתאם דוואיה" – דבקיו של הריבון נחשבים לאלים-למחצה. האלים למחצה הם כולם דבקים גדולים של הריבון העליון ומכאן כוחם. דורגא היא מהמשרתים הבכירים של אישיות אלוה העליון. היא האחראית על האנרגיה החומרית, יוגה-מאיה. האנרגיה האשלייתית של הריבון. סוגדים לה אנשים המעוניינים בהישגים חומריים. בתפיסה הטנטרית, האימפרסונאלית, דורגא או קלי-מא היא מושא הסגידה של אלו המעוניינים להיטמע בסך כל האנרגיה של הבריאה. אין בה רוע מכיוון שהיא משרתת גדולה של העליון. על דבקים של העליון לגלות כבוד כלפי דבקים גדולים של העליון כמו מורים רוחניים מוסמכים, קל וחומר כלפי האלים-למחצה. אנשי מערב שהביטו על התפיסה הוודית היו צריכים למצוא בה "לוציפר" המקביל לתפיסה הדואליסטית המערבית המשליכה את כל הרוע על "השטן" במקום על בחירות שגויות של אנשים. לכן הם פרשו את דמותה של קלי-מא כמעין שטן שכזה. אלא שבמציאות היא אישיות נשגבת ומשרתת של העליון.
 
כן, אבל זכור לי...

שבאחד התמונות של קלי, היא מרקדת מעל גופתו של שיווא, מה זה אמור להביע?...ויש לי עוד מספר שאלות אליך עומר, מפני שאתה מבין הרבה יותר ממני ;) טוב, קודם כל, מיהו סאי באבא? ומיהו מהרישי מהש יוגי? ומיהו דוד הר-ציון? מקווה שתענה בקרוב, בשם אהבת הריבון, גיא.
 
קלי, בבא, מהרישי, הר ציון

קלי משתמשת בגופתו של אחד מהזדים שהיא הרגה בתור כלי רכב. בצורה כזאת הזד הגיע לגאולה וזכה לשרת את הדבקה הגדולה קלי. ידוע לי שלפעמים כלי הרכב נראה דומה לשיווא אבל לא ידוע לי מה המשמעות או אם זה מבוסס וודית. בנוגע לסהי-באבא: השאלה לאיזה סהי באבא אתה מתכוון. המקורי היה פאקיר שחי בסוף המאה ה19 באזור שרידי שבהודו וקידם אחווה בין דתית בין הינדים למוסלמים. למרות שחי כל חייו כמוסלמי, הפולחן שסביב סאי באבא הוא במתכונת מוסלמית. הוא הטיף לתפיסת אלוהות אימפרסונאלית של "הכל אחד" ויחד עם זאת התכחש לטענות כאילו הוא עצמו אוותאר או אישיות אלוה העליון. לעומתו, סהי-באבא בימנו, בעל תסרוקת האפרו, מתיימר להיות ממשיך דרכו של סהי-באבא המקורי אך מכריז על עצמו כאלוהים. מהרישי מהש-יוגי הוא אביה של טכניקת ההרפיה הידועה בשם "מדיטציה טרנסנדנטאלית". למרות השם המטעה, אין לטכניקה זו קשר ישיר לחוויה או התפתחות רוחנית והיא משמשת אך ורק כטכניקה של הרפיה המביאה לשלווה נפשית וגופנית. דוד הר-ציון הוא לשעבר תלמיד של שרילה פרבהופאדה ודבק של התנועה הבין לאומית לתודעת קרישנה שבמשך הזמן פיתח רעיונות אימפרסונאלים משלו נוסח "אני אלוהים", "אתה אלוהים", "הכל אלוהים" ומשך אחריו מספר תלמידים צעירים. שמעתי שבעבר הוא היה מגיע למרכז הישן של התנועה יחד עם התלמידים שלו ובמשך הזמן הם הפסיקו להגיע. התורות והרעיונות שדוד הר-ציון מלמד נוטים להשתנות עם הזמן. כיום, למשל, הוא חי כיהודי אורתודוקסי ודוגל בעמדה הרמב"מית שאל לנו לפתח יחסים עם העליון ו"במופלא ממך אל תחקור".
 
תיקון

בפסקה 2 המשפט "הפולחן שסביב סהי באבא הוא במתכונת מוסלמית" צריך להיות "הפולחן שסביב סהי באבא הוא במתכונת הינדית". כלומר: סהי באבא חי כמוסלמי אך הוא קידם אחווה בין דתית והפולחן שהתפתח סביבו הוא במתכונת הינדית.
 
למעלה